Ostatni dzień Rajdu Nowej Zelandii ze swymi 61 kilometrami walki na odcinkach specjalnych, stanowiącymi niecałe 15% łącznego dystansu jazdy na czas, stawiał przed zawodnikami mniejsze trudności niż dwa poprzednie etapy. Zgodnie z prognozami, nad Auckland zaczęło obficie padać i to dokładnie w chwili, gdy załogi wybierały opony. Mając do dyspozycji tylko po 10 opon miękkich do wykorzystania w całym rajdzie, kierowcy zespołu Citroën Total WRT zdecydowali się na zestawy mieszane. Sébastien Loeb zabrał na niedzielną trasę cztery nowe opony twarde i dwie już używane miękkie, a Mikko Hirvonen zmuszony był wybrać odwrotną proporcję – dwie gumy twarde i cztery miękkie.
Odcinki specjalne Burnside / Wech Access i Puhoi, znajdujące się w odległości 60 km na północ od parku serwisowego, nie spowodowały zmian w czołówce klasyfikacji generalnej. Poranną pętle zakończył oes Auckland Domain, wytyczony na terenie najstarszego parku tego miasta. Przed odcinkiem liczonym jako Power Stage (był nim Burnside / Wech Access 2) druga pętla obejmowała jeszcze ponowny przejazd oesów Auckland Domain i Puhoi oraz oes Ahuroa. Na tę trasę kierowcy Citroëna ponownie dokonali różnego wyboru opon: Mikko Hirvonen wyjechał z parku serwisowego wyposażony w pięć opon Michelin Latitude Cross o twardej mieszance, a Sébastien Loeb miał trzy opony twarde i dwie miękkie. Na tym etapie rywalizacji uwaga wszystkich skupiała się na ostatnim odcinku specjalnym, w którym, zgodnie z regułą Power Stage, można zdobyć dodatkowe punkty do klasyfikacji rajdu. Sébastien Loeb zajął w nim trzecie miejsce, wzbogacając swoje konto w Nowej Zelandii o 26 punktów (25 za zwycięstwo + 1 za Power Stage).
„Po dwóch dniach zaciętej walki z Mikko za główny cel stawiałem sobie bezpieczne dotarcie do mety” – komentował posiadacz 72 zwycięstw w formacie WRC. – „Po raz kolejny musieliśmy zmagać się z trudnymi warunkami pogodowymi i drogowymi, jednak udało nam się uzyskać podwójną wygraną. Ogromnie cieszy mnie perspektywa wyjazdu na wakacje ze świadomością, że mam wygodną przewagę w tabeli sezonu! Pierwsza część sezonu przebiegła dla nas fantastycznie – w siedmiu rajdach zaliczyliśmy pięć zwycięstw”.
Mikko Hirvonen, który przez cały niedzielny etap musiał radzić sobie z doborem opon mniej korzystnym od rywali, dotarł do mety bardzo zadowolony z dobrego wyniku. „Nie był to szczególnie emocjonujący dzień, niemniej trzeba było zachować koncentrację i uniknąć popełnienia błędu. Nasz zespół zaliczył dziś kolejny doskonały rezultat, zamykając w ten sposób pierwszą część sezonu. Dla mnie był to okres niezwykle intensywnego uczenia się. Jestem zadowolony ze swojej postawy w tych siedmiu rundach. Regularnie walczyłem o najwyższe miejsca, czułem się pewnie, zachowuję dobre wspomnienia. Zostaje mi z nich także sporo punktów za kilka drugich miejsc. W tej sytuacji moje plany na drugą część sezonu są oczywiste: mam w niej nadzieję wywalczyć wreszcie co najmniej jedno zwycięstwo”.
„Ten etap okazał się łatwiejszy niż przypuszczaliśmy” – podsumował Yves Matton, dyrektor zespołu Citroën Racing. – „Przyczepność na trasach odcinków specjalnych była względnie spora, nie popełniliśmy błędów przy doborze opon. Podobnie jak Seb i Mikko, bilans pierwszej części sezonu uważam za pozytywny. Na tę ocenę składa się niezawodność kierowców i naszych DS3 WRC, trafne decyzje taktyczne, prawidłowe gospodarowanie ogumieniem. Trzy ostatnie rajdy rozegraliśmy bez nawet najmniejszych potknięć. Na starcie Rajdu Finlandii pojawimy się mając w zapasie komfortową przewagę w obydwu klasyfikacjach – producentów i kierowców. Powinno się to przełożyć na spokój i zaufanie we własne siły – atuty niezbędne do skutecznej rywalizacji i zwyciężania na trudnych fińskich trasach”.
Następna runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2012 odbędzie się w dniach 3-5 sierpnia w Finlandii.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Nowej Zelandii
1. Loeb / Elena Citroën DS3 WRC 4h04:51,2
2. Hirvonen / Lehtinen Citroën DS3 WRC +29,6
3. Solberg / Patterson Ford Fiesta RS WRC +1:36,4
4. Novikov / Giraudet Ford Fiesta RS WRC +2:13,6
5. Neuville / Gilsoul Citroën DS3 WRC +2:42,4
6. Sordo / del Barrio Mini John Cooper Works WRC +3:03,1
7. Latvala / Anttila Ford Fiesta RS WRC +4:52,9
8. Araújo / Ramalho Mini John Cooper Works WRC +9:36,4
9. Block / Gelsomino Ford Fiesta RS WRC +10:30,3
10. Stohl / Minor Ford Fiesta RS WRC +11:26,3
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2012 po rundzie 7/13:
1. Sebastien Loeb – 145
2. Mikko Hirvonen – 107
3. Petter Solberg – 90
4. Mads Østberg – 80
5. Jewgienij Nowikow – 55
6. Jari-Matti Latvala – 54
7. Martin Prokop – 36
8. Thierry Neuville – 32
9. Dani Sordo – 29
10. Nasser Al-Attiyah – 23
11. Sebastien Ogier – 22
12. Ott Tänak – 18
13. Armindo Araujo – 11
14. Francois Delecour – 8
15. Dennis Kuipers – 8
16. Pierre Campana – 6
17. Henning Solberg – 6
18. Patrik Sandell – 4
19. Yazeed Al Rajhi – 4
20. Ken Block – 4
21. Jari Ketomaa – 2
22. Eyvind Brynildsen – 1
23. Ricardo Trivino – 1
24. Abdulaziz Alkuwari – 1
25. Manfred Stohl – 1
26. Peter Van Merksteijn jr – 1
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2012 po rundzie 6/13:
1. Citroën Total WRT – 237
2. Ford WRT – 144
3. M-Sport Ford WRT – 103
4. Qatar World Rally Team – 47
5. Citroën Junior – 42
6. Adapta WRT – 27
7. Mini WRC Team – 26
8. Brazil WRT – 16
Powyższe wyniki są oficjalne, ale mogą nie być ostateczne w razie ewentualnego ogłoszenia zmian przez FIA.
źródło: Citroën Polska Citroen
Najnowsze komentarze