Zespół Citroën Total World Rally Team, podbudowany podwójnym zwycięstwem w Rajdzie Turcji, w najbliższej rundzie w Wielkiej Brytanii wystawi dwie załogi swojego składu fabrycznego. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia oraz Esapekka Lappi i Janne Ferm to, odpowiednio, zwycięzcy i zdobywcy trzeciego miejsca w poprzedniej edycji tego rajdu. W tej sytuacji ambicje walki o czołowe pozycje i kontynuowanie ataku w końcówce sezonu wydają się w pełni uzasadnione.
W ubiegłym roku Sébastien Ogier i Julien Ingrassia ustanowili nowy rekord pod względem liczby triumfów w Rajdzie Wielkiej Brytanii – zwyciężyli w nim pięciokrotnie, w latach 2013, 2014, 2015, 2016 i 2018. Wyprzedzili więc Hannu Mikkolę i Pettera Solberga, którzy na swoim koncie mają po cztery wygrane. Francuzi przyznają, że z tą rundą Rajdowych Mistrzostw Świata łączy ich szczególna więź. To właśnie na jej trasach zadebiutowali w rundzie WRC – za kierownicą Citroëna C4 WRC pod koniec 2008 r. Był to ich zasłużony awans do najwyższej kategorii rajdowej, po wcześniejszym zdobyciu tytułu mistrzów świata w kategorii Junior, Citroënem C2 Super 1600. Już przy okazji debiutu Ogier i Ingrassia wyróżnili się na walijskich trasach, gdzie zaliczyli najlepszy czas pierwszego odcinka specjalnego i prowadzili w klasyfikacji generalnej aż do OS5. Także dzisiaj, dysponując Citroënem C3 WRC, doświadczeni francuscy zawodnicy liczą na sukces w tych zawodach. Sprzyjać im będzie to, że – nietypowo jak na rajd rozgrywany na luźnej nawierzchni – druga pozycja startowa nie powinna stanowić przeszkody. Dzieje się tak dlatego, że trasy wytyczone są na drogach wilgotnych i błotnistych, które w miarę kolejnych przejazdów rozjeżdżają się w koleiny i dają coraz mniejszą przyczepność.
Ogier zamierza maksymalnie to wykorzystać i od początku zyskać przewagę, by następnie utrzymywać ją i postarać się zmniejszyć różnicę punktową, jaka dzieli go od aktualnego lidera w wyścigu o tytuł mistrza świata.
W tym specyficznym i trudnym terenie wielu fińskich zawodników pokazywało swoje umiejętności. Esapekka Lappi i Janne Ferm bardzo wcześnie udowodnili, że oni także potrafią szybko jeździć leśnymi traktami północnej Walii. Już w swoim pierwszym występie w Rajdzie Wielkiej Brytanii, w 2016 r., Lappi i Ferm odnieśli zwycięstwo w kategorii WRC2. Jeszcze jaśniej zabłysnęli w ubiegłym roku, gdy odnotowali trzecie miejsce w WRC, dodatkowo ozdobione dwoma najlepszymi czasami na odcinkach specjalnych. Zatem młodzi Finowie nie są już nowicjuszami w brytyjskiej rundzie mistrzostw świata i zespół ma powody, by wiązać z ich startem poważne nadzieje, tym bardziej że w Finlandii i Turcji pokazali wysoki poziom opanowania Citroëna C3 WRC. Jeżeli pierwszy dzień rajdu będzie deszczowy, ich ósma kolejność startowa okaże się utrudnieniem, ale Esapekka i Janne są pełni motywacji, by podtrzymać swoją dobrą passę.
Zespół Citroën Total World Rally Team ma za sobą trzy dni owocnych testów, zorganizowanych w Wielkiej Brytanii w charakterze przygotowań do rajdu. Głównym zajęciem inżynierów i techników w tych dniach było dostosowywanie ustawień C3 WRC do warunków drogowych rajdu. W czwartek tradycyjny odcinek testowy pozwoli jeszcze nadać wybranym ustawieniom ostateczny szlif.
POWIEDZIELI:
PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING
Sébastien startować będzie jako drugi; Esapekka jako ósmy. W ten sposób – można rzec – nie wkładamy wszystkich jajek do jednego koszyka: jeżeli warunki drogowe i pogodowe będą zmienne, przynajmniej jeden z naszych zawodników znajdzie się w korzystnej sytuacji. Oczywiście za cel stawiamy sobie, aby obydwie załogi dotarły do mety na jak najwyższych miejscach i zdobytymi punktami wzmocniły naszą pozycję w obu tabelach. Sébastien ma duże doświadczenie w tym terenie, a ono ma tutaj duże znaczenie. Z kolei Esapekka wykazuje spore zdolności adaptacyjne do nowych sytuacji i warunków. Rok temu w swoim zaledwie trzecim występie w Wielkiej Brytanii zajął miejsce na podium. Myślę więc, że jesteśmy właściwie przygotowani, aby pokazać się z najlepszej strony, szczególnie że podczas testów solidnie przyłożyliśmy się także do ustawień naszych C3 WRC.
SÉBASTIEN OGIER, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT
Naszym celem na Rajd Wielkiej Brytanii będzie podtrzymanie tempa, rytmu i wyczucia, jakie mieliśmy przez cały Rajd Turcji. Zależy nam na ciągłym wywieraniu maksymalnej presji na liderze, którym jest Ott. Zawsze mi się jechało dobrze na tych trasach i byłem na nich bardzo skuteczny. Liczę na to, że tym razem będzie tak samo i potwierdzę swoje możliwości, szczególnie że na tych oesach wczesna kolejność startowa nie jest przeszkodą dla kierowców. Najważniejsze jest szybkie i prawidłowe wyczuwanie zmian przyczepności. Trzeba jak najlepiej radzić sobie w warunkach drogowych, które bywają bardzo trudne, czujnie pokonywać partie o skrajnie niskiej przyczepności. Na początku mojej kariery musiałem poświęcić sporo czasu, zanim nauczyłem się dobrze rozgrywać takie nietypowe rajdy, jednak obecnie jest to rajd, który naprawdę lubię.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Wielkiej Brytanii: 11
Liczba zwycięstw: 5 (2013, 2014, 2015, 2016 i 2018)
ESAPEKKA LAPPI, KIEROWCA ZESPOŁU CITROËN TOTAL WRT
Rajd Wielkiej Brytanii to rajd legendarny. Na trasach jest ciemno, jest mgła, zimny deszcz, błoto – słowem, ciężkie warunki i prawdziwe wyzwanie. Potrzeba do niego odwagi, bo w sporej części składa się on z szybkiej jazdy drogami o małej i zmiennej przyczepności. Bardzo ważny dla skutecznego występu będzie samochód jak najmniej wrażliwy właśnie na nagłe zmiany przyczepności, które następują niemal bez przerwy. Podczas testów intensywnie nad tym pracowaliśmy, pomimo suchej pogody. Startuję w dalszej kolejności, jeżeli więc dni rajdu będą deszczowe, nie zyskam na tym. Na szczęście w Turcji miałem bardzo dobre wyczucie mojego C3 WRC, nawet na długim oesie piątkowym, który przejechaliśmy w deszczu.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Wielkiej Brytanii: 3
Najlepszy wynik: 3. miejsce (2018)
RAJD WIELKIEJ BRYTANII W LICZBACH
22 odcinki specjalne o łącznym dystansie 309,76 km
151,24 km do pokonania na czas w etapie sobotnim bez pomocy serwisu
32 opony Michelin do dyspozycji dla każdej załogi, do wybrania z puli 32 opon o mieszance średniej i 16 opon o mieszance miękkiej
3 zwycięstwa Citroën w Rajdzie Wielkiej Brytanii – wszystkie trzy na C4 WRC (w latach od 2008 do 2010)
PROGRAM RAJDU WIELKIEJ BRYTANII (GMT+1)
Rajd Wielkiej Brytanii słynie przede wszystkim z pogody. W północnej Walii o tej porze roku aura jest późnojesienna, nierzadko graniczy z zimową. Dni są krótkie, często pochmurne, w ciemnych lasach we mgle i deszczu panuje niemal półmrok, a rozmiękłe drogi lokalne mają niską i co najgorsze – wyjątkowo zmienną przyczepność. Czynniki te sprawiają, że rajd zalicza się do najtrudniejszych w sezonie, a do jego specyfiki dodać należy to, że niektóre oesy rozgrywane są w świetle tylko głównych i dodatkowych reflektorów. Nawet w tych edycjach, w których pogoda dopisuje, drogi i tak pozostają podstępne, bo gęste lasy długo zachowują wilgoć, drogi są błotniste i po przejeździe kilku aut tworzą się na nich głębokie koleiny.
Nowością na trasie będzie otwierający rajd odcinek specjalny o nawierzchni mieszanej (szuter i asfalt) w Oulton Park w czwartek wieczorem. Długi etap piątkowy obejmuje 116,52 km jazdy na czas. Decydująca będzie niewątpliwie sobota z odcinkami specjalnymi o łącznej długości 151,24 km i tylko jedna strefą zmiany opon (a więc bez żadnego serwisu mechanicznego) w połowie dnia. Sprawia to, że nawet drobne przeszacowanie prędkości zakończone uszkodzeniem samochodu albo samorzutna usterka mechaniczna mogą pokrzyżować plany nawet najlepszym załogom. Z kolei niedziela będzie już tylko krótkim sprintem do mety: w planie na ten dzień jest tylko 38,42 km jazdy na stoper, podzielonej na pięć krótkich odcinków specjalnych.
Oprócz superoesu Oulton Park (3,58 km) nowy jest także bardzo krótki, całkowicie asfaltowy odcinek Colwyn Bay (2,40 km), natomiast pozostałe trasy, choć w niektórych miejscach nieznacznie wydłużone lub skrócone, są ogólnie znane uczestnikom rajdu z poprzednich edycji.
CZWARTEK, 3 PAŹDZIERNIKA
8:00: Odcinek testowy Gwydir (4,68 km)
12:30: Wyjazd z parku serwisowego (Llandudno)
16:00: Uroczystość startu (Liverpool)
19:08: OS1 – The Dayinsure Oulton Park Stage (3,58 km)
21:17: Parc fermé (Llandudno)
PIĄTEK, 4 PAŹDZIERNIKA
6:10: Start i serwis A (Llandudno – 17 min)
7:18: OS2 – Elsi 1 (11,65 km)
7:46: OS3 – Penmachno 1 (16,19 km)
9:56: OS4 – Dyfnant 1 (19,36 km)
10:53: OS5 – Aberhirnant 1 (10,26 km)
13:07: Serwis B (Llandudno – 42 min)
14:40: OS6 – Elsi 2 (11,65 km)
15:08: OS7 – Penmachno 2 (16,19 km)
15:57: OS8 – Slate Moutain (1,60 km)
18:11: OS9 – Dyfnant 2 (19,36 km)
19:08: OS10 – Aberhirnant 2 (10,26 km)
21:11: Serwis flexi C (Llandudno – 47 min)
SOBOTA, 5 PAŹDZIERNIKA
5:40: Start i serwis D (Llandudno – 17 min)
8:06: OS11 – Dyfi 1 (25,86 km)
10:08: OS12 – Myherin 1 (22,91 km)
11:02: OS13 – Sweet Lamb Hafren 1 (25,65 km)
12:18: Strefa zmiany ogumienia (Newtown – 15 min)
14:08: OS14 – Myherin 2 (22,91 km)
15:02: OS15 – Sweet Lamb Hafren 2 (25,65 km)
16:19: OS16 – Dyfi 2 (25,86 km)
19:13: OS17 – Colwyn Bay (2,40 km)
19:49: Serwis flexi E (Llandudno – 47 min)
NIEDZIELA, 6 PAŹDZIERNIKA
6:00: Start i serwis F (Llandudno – 17 min)
7:28: OS18 – Alwen 1 (10,41 km)
8:08: OS19 – Brenig 1 (6,43 km)
9:26: OS20 – Great Orme (4,74 km)
9:42: Serwis G (Llandudno – 17 min)
11:10: OS21 – Alwen 2 (10,41 km)
12:18: OS22 – Brenig 2 Power Stage (6,43 km)
13:32: Meta (Llandudno)
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze