Rajd Finlandii rozpoczyna się w zasadzie dopiero jutro, ale już dziś w Ruuhimäki odbył się shakedown przed tym klasykiem, a wieczorem kibiców czeka pierwszy odcinek specjalny, Harju, o długości 2,31 km. Citroën Racing wystawia w Finlandii trzy załogi, choć oczywiście nie walczy o nic konkretnego – dba po prostu, by kierowcy i ich piloci „nie zardzewieli” skupiając się jedynie na testach nowego C3 WRC przygotowywanego na przyszły rok. Dlatego w kilku rajdach bieżącego sezonu Citroën wystawia jeszcze DS3 WRC w dotychczasowej specyfikacji.
Cały program tegorocznego Rajdu Finlandii obejmuje 24 odcinki specjalne o łącznej długości 333,6 km. Bazą imprezy jest tradycyjnie miasteczko Jyväskylä, a na najszybszych szutrowych trasach w sezonie walczyć będzie około 80 załóg. Dodajmy, że średnie prędkości oscylują w Rajdzie Finlandii w okolicach 120 km/h.
Rajd Finlandii będzie z pewnością szalenie emocjonujący. Mamy nadzieję, że przyczynią się do tych emocji także załogi jadące Citroënami DS3 WRC – Kris Meeke/Paul Nagle, Craig Breen/Scott Martin i Khalid Al Qassimi/Chris Patterson. To takie same ekipy, jak w Rajdzie Szwecji.
Legenda Rajdu Finlandii sięga czasów, kiedy na odcinkach specjalnych królowały samochody Grupy B. Sam Rajd Finlandii jest oczywiście imprezą dużo starszą, pierwsza jego edycja odbyła się w 1951 roku i nosiła nazwę Rajdu Tysiąca Jezior. Od 1973 roku Rajd Finlandii jest eliminacją Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata i chyba żaden kibic nie wyobraża sobie, by ta impreza miała zniknąć z kalendarza.
W imprezie niejednokrotnie triumfowały załogi jadące samochodami francuskimi. Już w 1952 roku na listę zwycięzców wpisał się Fin Eino Elo jadący Peugeotem 203. Dwa lata później w Panhardzie Dyna Z triumfował Osmo Kampala, a w 1955 roku ponownie zwyciężył Eino Elo, tym razem w Peugeocie 403.
Po kilku latach przerwy listę zwycięzców uzupełnił Citroën DS19 prowadzony przez Pauli Toivonena (rok 1962), po czym na kolejne zwycięstwo francuskiego auta musieliśmy czekać przeszło 20 lat. Za to w latach 1984-1986 trzykrotnie triumfowały Peugeoty 205 Turbo 16 (kolejno Ari Vatanen i dwukrotnie Timo Salonen), po czym znowu przyszło kilkanaście lat posuchy. Na koniec tysiąclecia, w roku 2000, Rajd Finlandii zdobył dla siebie po raz pierwszy Marcus Grönholm, siedmiokrotny triumfator tej imprezy. I wszystkie siedem zwycięstw Groszek odniósł w samochodach z lwem na masce! W latach 2000-2002 zwyciężał Peugeotami 206 WRC, a w latach 2004-2007 Peugeotami 307 WRC. A później zaczęła się era Loeba…
Sebastien Loeb zwyciężył w Rajdzie Francji jako trzeci kierowca spoza Skandynawii (po Carlowie Sainzu i Didierze Auriolu) i triumfował w nim trzykrotnie – w roku 2008 za kierownicą Citroëna C4 WRC, a w latach 2011-2012 w Citroënach DS3 WRC. Za każdym razem pilotował go znakomity Daniel Elena.
Teraz, w roku 2016, na zwycięstwo francuskiego samochodu nie liczymy, ale na trochę punktów – i owszem. A Rajd Finlandii nie wybacza błędów. Jest tak szybki i tak wymagający, że jeden poważniejszy błąd jest praktycznie nie do odrobienia. Sytuację pogarszają (?) liczne hopy, za którymi czają się zakręty [albo i nie ;-)], których przecież sprzed wzniesienia nie widać. Trzeba więc bezgranicznie ufać notatkom sporządzonym na zapoznaniu i dobrze wylądować za górką, żeby odpowiednio złożyć się do zakrętu, którego przecież może tam nie być ;-)
Citroën Racing największe oczekiwania ma względem Krisa Meeke’a. Po zwycięstwie Portugalii i pauzie na Sardynii i w Polsce kierowca z Irlandii Północnej z pewnością jest głodny rywalizacji. Jak dotychczas Kris może się pochwalić trzecim miejscem w Rajdzie Finlandii, które zdobył w roku 2014.
„Rajd Finlandii, to wyjątkowy moment w sezonie WRC. Mam stąd wspaniałe wspomnienia już od 2013 roku, kiedy po raz pierwszy jechałem tu z Citroënem i od 2014 roku, kiedy stanąłem na podium. Co roku cieszę się mogąc jechać po najbardziej niesamowitych trasach na świecie. Nie biorę udziału we wszystkich tegorocznych rundach, ale stwierdzono, że Rajd Finlandii jest imprezą, której nie mogę pominąć. To rajd, w którym często walczy się dosłownie o ułamki sekund i jest to doskonała okazja do pracy nad moją prędkością. Owszem, wygrałem w Portugalii, ale nie mam w Finlandii żadnych konkretnych celów przed sobą. Mam się jak najwięcej uczyć i jak najlepiej zrozumieć siebie i samochód. I cieszyć się jazdą. Prognozy przewidują deszczowe dni, co z pewnością będzie miało wpływ na ustawienia i taktykę, ale dla mnie ma to niewielkie znaczenie, bo przecież o nic nie walczę w tym sezonie. Jest to za to duże wyzwanie dla naszych szpiegów, żeby mogli się jak najlepiej wywiązać ze swoich zadań, co zaprocentuje w przyszłości. Rajd Finlandii w tym roku ma parę nowych odcinków specjalnych, w tym przejeżdżaną w odwrotnym kierunku słynna Ouninpohję. Musimy podejść do tego, jak do całkiem nowej próby” – opowiadał przed rajdem Kris Meeke.
Po ósmym miejscu w Szwecji i siódmym w Polsce Craig Breen i Scott Martin będą w Finlandii kontynuować swój program z Abu Dhabi Total WRT. Tym razem będą mogli skorzystać z doświadczeń w rajdzie nieco podobnym do Rajdu Polski. Craig w dodatku będzie mógł wykorzystać swoje doświadczenie w Finlandii, gdzie startował już kilkakrotnie.
„Oczywiście czuję się już pewniej, niż podczas moich pierwszych startów w barwach Abu Dhabi Total WRT. Liczę też na nie gorszy wynik, niż w Rajdzie Polski, ale tak naprawdę sukcesem będzie, jeśli dojadę do mety bez żadnych błędów. Znam nieźle Rajd Finlandii, startowałem tu już sześć razy, w tym także samochodem WRC, ale teraz, to będzie zupełnie nowe doświadczenie!” – mówi Craig Breen.
Tak, jak Kris Meeke, tak i Khalid Al Qassimi wraca do samochodu WRC po raz pierwszy od Rajdu Portugalii. Wraz Chrisem Pattersonem także Khalid startował w Finlandii już sześć razy największy sukces odnosząc w roku 2009, kiedy to zajął dziewiąte miejsce.
„Nie mogę się doczekać kolejnego startu w Rajdzie Finlandii. To jest wyjątkowe wydarzenie w kalendarzu WRC. Rajd słynie z szybkości i skoków. Skorzystamy z naszego doświadczenia, ale pamiętamy też, że przeszło połowa odcinków, to nowe próby i dlatego musimy się mocno skoncentrować podczas rekonesansu i sporządzić dobre notatki. W tym rajdzie potrzebne jest ogromne zaangażowanie i ciężka praca, a także znakomity samochód. Mamy nadzieję na mnóstwo dobrej zabawy i świetne wyniki Krisa i Craiga” – dodał Khalid Al Qassimi.
KG; zdjęcia: Citroën Racing
Najnowsze komentarze