Chociaż przed sezonem nigdy nie wiadomo do końca, jakie są możliwości i potencjał zespołów, fakt, że francuska załoga prowadzi w klasyfikacji nie jest niespodzianką. „Poszło nam dzisiaj bardzo dobrze,” powiedział Seb na mecie etapu z charakterystycznym dla siebie, niezmąconym spokojem. „Jedyną przygodę mieliśmy na OS 3, kiedy nie zdołałem zahamować na śniegu narzuconym przez widzów na asfalt, a samochód zatrzymał się i zgasł silnik. Straciłem kilka sekund. Jestem bardzo zadowolony z opon, na których dzisiaj jechałem. Spisywały się naprawdę znakomicie i pozwoliły mi jechać naprawdę szybko.”
Także drugie miejsce debiutującej w zespole załogi François Duval / Stéphane Prévot nie jest szczególną niespodzianką. François pokazał doskonałą formę zajmując czterokrotnie drugie miejsce na czterech próbach. Zadziwiająca regularność! Belg bardzo szybko poznał nowy samochód i potwierdził wszystkie swoje zalety. Bardzo cieszył się z tego Guy Fréquelin: „Biorąc pod uwagę tempo, jakie narzucił Seb, jak również potencjał Xsary, pozycja François nie dziwi mnie. Jego ogromny talent umożliwia mu wykorzystanie możliwości samochodu już od pierwszego startu.” Młody Belg był bardzo zadowolony ze swego występu na pierwszym etapie: „Nawet nie marzyłem o lepszym miejscu. To naprawdę znakomity początek. Popełniłem jeden błąd, zresztą w tym samym miejscu, co i Seb i z tego samego powodu. Na OS 3 miałem trochę problemów z hamulcami, ale w serwisie uporano się z tym i na kolejnej próbie było już wszystko OK.”
Pomimo nowego, bardziej kompaktowego formatu, Rajd Monte Carlo zachował swą specyfikę. Pogoda jest jak zwykle trudna do przewidzenia, przyczepność nawierzchni jest zmienna, a wybór opon – wyjątkowo istotny. To wszystko sprawia, że Monte wciąż jest dla zespołów bodaj najtrudniejszym ze wszystkich rajdów. Aby wygrać, cały zespół musi funkcjonować idealnie. Tak właśnie pracował w piątek zespół Citroëna. Dzięki precyzyjnym informacjom z trasy, zarówno Sébastien jak i François mogli dokonać idealnie trafnego, zresztą identycznego, wyboru ogumienia. Dwie pierwsze próby pokonali na oponach o miękkiej mieszance, na OS 3 założyli nieco twardsze gumy, a na czwarty odcinek – znów nieco miększe. Za każdym razem okazywało się, że był to optymalny wybór, dzięki czemu dwie Xsary widniały na czele klasyfikacji od pierwszego OS-u aż do mety etapu.
Pomimo oczywistego zadowolenia z postawy zespołu, Guy Fréquelin wypowiadał się z typową dla siebie ostrożnością: „Dzisiejszy etap był najkrótszy w całym rajdzie. To oznacza, że do mety jeszcze bardzo daleko. Jeszcze wiele może się zdarzyć. Na szczęście na razie mamy w ręku same bardzo dobre karty. Zagramy nimi najlepiej, jak tylko będziemy w stanie.”
Zwycięzcy OS-ów
Etap 1. OS1: Sébastien Loeb (Citroën Xsara) – OS2: Marcus Grönholm (Peugeot 307) – OS3: S. Loeb – OS4: S. Loeb.
Statystyka zwycięstw na OS-ach
S. Loeb, 3 – M. Grönholm, 1
Lider
OS1 do 4: Sébastien Loeb (Citroën Xsara).
Klasyfikacja po etapie 1
1. S. Loeb/D. Elena (Citroën Xsara) 1 h 18 min 46,9 s
2. F. Duval/S.Prévot (Citroën Xsara) + 32,7 s
3. M. Grönholm/T. Rautiainen (Peugeot 307) + 1 min 01,5 s
4. P. Solberg/Ph. Mills (Subaru Impreza) + 1 min 27,7 s
5. T. Gardemeister/J. Honkanen (Ford Focus) + 1 min 30,3 s
6. M. Märtin/M. Park (Peugeot 307) + 1 min 39,1 s
7. D. Auriol/D. Giraudet (Peugeot 206) + 2 min 01,9 s
8. G. Panizzi/H. Panizzi (Mitsubishi Lancer) + 2 min 03,4 s
9. S. Sarrazin/P. Pivato (Subaru Impreza) + 2 min 15,1 s
10. R. Kresta/J. Tománek (Ford Focus) + 2 min 41,2 s
…
13. M. Stohl/I. Minor (Xsara WRC) + 4 min 05,3 s
Najnowsze komentarze