Naza Corporation Holdings i Grupa PSA poinformowały, że utworzą wspólne centrum produkcyjne. Ma to zaowocować przyspieszeniem rozwoju Grupy PSA w regionie Azji Południowo-Wschodniej. Wszystko to, rzecz jasna, w ramach planu strategicznego Push to Pass.
Będzie to oczywiście okazja i dla Naza Corporation Holdings na znaczący rozwój w malezyjskim przemyśle motoryzacyjnym. Zgodnie z porozumieniem partnerzy jeszcze w bieżącym roku uruchomią w Gurun (w stanie Kedah w północno-zachodniej Malezji) fabrykę, którą opuszczać będzie 50.000 samochodów rocznie. Pierwsze zaplanowane do produkcji modele, to Peugeot 3008 (jeszcze w tym roku) i Citroën C5 Aircross (w roku 2019).
Naza Corporation Holdings i Grupa PSA powołały spółkę typu joint venture. W efekcie Grupa PSA będzie miała pierwszy zakład produkcyjny w regionie ASEAN. Podczas podpisywania porozumienia obecny był Premier Malezji, Dato Sri Mohd Najib Abdul Razak.
Grupa PSA, jako globalny gracz motoryzacyjny i drugi co do wielkości producent samochodów w Europie, angażuje się na rynku malezyjskim i innych rynkach ASEAN, posiadając większościowy udział w działalności operacyjnej Naza Automotive Manufacturing (NAM). Grupa Naza będzie ponosić wyłączną odpowiedzialność za dystrybucję Peugeotów, Citroënów i aut DS Automobiles na rynku krajowym, a wraz z Grupą PSA zbada perspektywy dystrybucji na innych rynkach ASEAN, aby zająć się potencjalnymi 680 milionami klientów w regionie, w którym rynek samochodowy rośnie.
Dzięki tej umowie Grupa PSA i Naza Corporation Holdings będą wspólnie produkować samochody marek koncernu PSA dla Malezji i innych rynków ASEAN. Zbadane zostaną również inne możliwości poza krajami ASEAN, które mogą znacząco przyczynić się do rozwoju gospodarki Malezji.
To strategiczne partnerstwo skorzysta z silnej i dobrej jakościowo sieci dostawców działających w regionie. Fabryka Naza Automotive Manufacturing (NAM) działa od 2004 roku, zatrudnia około 450 pracowników i ma zdolność produkcyjną 50.000 pojazdów rocznie. Działa zgodnie z najwyższymi międzynarodowymi standardami jakości.
Grupa PSA i Naza Corporation Holdings wzmacniają partnerstwo, które powstało w 2008 roku, aby rozwijać zrównoważony i rentowny biznes w Malezji oraz w pozostałej części regionu ASEAN. Inwestycja Grupy PSA w fabrykę Naza Automotive Manufacturing (NAM) obejmie wdrożenie modułowej platformy EMP2, na której bazują auta segmentów C i D. Dzięki temu partnerstwo z PSA i zaangażowanie Naza wejdzie na inny poziom.
„Utworzenie centrum produkcyjnego w Gurun, to znaczący krok naprzód dla Grupy PSA, który doprowadzi do rozwoju rentownego biznesu w regionie w ramach naszej działalności. Z przyjemnością współpracujemy z firmą Naza Corporation Holdings i nadal wykorzystujemy nasze historyczne relacje” – powiedział Carlos Tavares, prezes zarządu Groupe PSA.
„Jesteśmy wdzięczni za wsparcie i zaufanie Grupy PSA dla Naza Corporation Holdings. Teraz rozwijamy nasze długotrwałe partnerstwo na większą skalę. Dzięki tej współpracy stan Kedah może być wiodącym centrum produkcji samochodów w Malezji” – skomentował Nasarudin Nasimuddin, prezes Naza Corporation Holdings.
O Naza Group
Grupa Naza rozpoczęła działalność w 1975 roku jako firma zajmująca się handlem samochodami. Później działalność spółki rozszerzyła się w Grupę. W portfolio znalazły się franczyzy motoryzacyjne, przedsięwzięcia deweloperskie, inżynieryjne i budowlane, produkcyjne, inwestycje w aktywa, telekomunikację i inne.
Grupa zdobyła swoją pierwszą franczyzę samochodową pod koniec lat 90. XX wieku od południowokoreańskiego producenta samochodów, Kia Motors Corporation, poprzez swoją spółkę zależną, Naza Kia Malaysia Sdn Bhd, która później w 2001 roku stała się pełnoprawnym montażystą z wprowadzeniem na rynek lokalnie montowanego samochodu Kia Spectra.
Dzisiaj Grupa Naza jest wyłącznym importerem i dystrybutorem wielu międzynarodowych marek samochodowych i motocyklowych: Ferrari, Maserati, Koenigsegg, Mercedes-Benz, Brabus, Chevrolet, Peugeot, Citroën, Ducatti, Aprilia, Indian Motorcycle, Piaggio, Gilera oraz Vespa. Naza Group montuje i produkuje własne rowery Naza przeznaczone na rynki lokalne i regionalne. Od 2010 roku Naza ma też status centrum produkcji dla regionu ASEAN dla marki Peugeot.
Od początku 2013 roku spółka jest oficjalnym importerem Citroëna. Przed czterema laty Naza wprowadziła na malezyjski rynek modele z prestiżowej serii DS Citroëna. Dziś jest to już samodzielna marka wchodząca w skład Grupy PSA. Dystrybucją aut DS Automobiles wciąż zajmuje się Naza Group.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: PSA
Najnowsze komentarze