Nowoczesny zakład Citroen-Peugeot-Fiat w Sevel
Dzięki tej współpracy obydwaj partnerzy zajmują czołowa pozycje w europejskim sektorze lekkich
samochodów dostawczych.
W 1981 roku spółka Sevel rozpoczęła działalność w Val du Sangro, produkując 350 samochodów
dziennie. Zakład produkcyjny został następnie rozbudowany w celu umożliwienia produkcji szerszej
gamy i osiągnięcia obecnej zdolności produkcyjnej, wynoszącej ponad 900 samochodów dziennie
(obejmującej model Ducato dla Fiata oraz modele Peugeot Boxer i Citroën Jumper dla PSA Peugeot
Citroën) i która zostanie zwiększona o dalsze 10% z chwila wprowadzenia na rynek nowej rodziny
samochodów dostawczych. 15 grudnia 2005 roku zakład przekroczył próg 3 milionów wyprodukowanych
pojazdów, które ustawione w jednym rzędzie tworzyłyby kolumnę długości 15 000 kilometrów, czyli
w przybliżeniu odległość dzieląca Val di Sangro od Sydney.
Sukces handlowy w Europie wzmocnił współprace miedzy dwoma koncernami. W styczniu 2002 roku
porozumienie zawarte miedzy partnerami zostało przedłużone do 2017 roku. Określa ono warunki
rozwoju i wdrożenia do produkcji dwóch nowych lekkich samochodów dostawczych, jak również
założenia ekonomiczne i przemysłowe tego przedsięwzięcia.
Owocna współpraca pozwala obydwu partnerom na wspólne ponoszenie kosztów prac badawczo rozwojowych
i inwestycji, a dzięki temu na znaczące oszczędności. Pierwsze ogniwo projektu, czyli
nowa generacja Fiata Ducato, Peugeota Boxer i Citroëna Jumper zostanie wprowadzona na rynek na
początku drugiego półrocza tego roku i będzie produkowana w zakładzie Sevel de Val di Sangro
(Włochy). Drugi etap projektu, którego produkcja jest przewidziana w zakładzie w Valenciennes we
Francji, zostanie wdrożony w dalszym terminie.
3
W marcu 2005 roku, wychodząc naprzeciw prognozowanemu rozwojowi segmentu małych samochodów
dostawczych otwierających gamę, obydwa koncerny podpisały porozumienie o współpracy i produkcji
trzeciej rodziny pojazdów: małego furgonu, którego produkcja będzie koordynowana przez Tofas w
zakładzie w Bursie (Turcja), w oparciu o ścisła współprace obydwu partnerów.
Na mocy porozumień z 2002 i z 2005 roku Fiat i PSA Peugeota Citroën postanowiły zainwestować łącznie
2,2 miliardy euro. Blisko 50% tej kwoty przeznaczono dla zakładu we Włoszech, który me wytwarzać
do 230 000 samochodów rocznie i osiągnąć docelowo zdolność produkcyjna rzędu 260 000 pojazdów.
Inwestycje przeznaczone na rozwój i produkcje przyszłych modeli wytwarzanych w ramach spółki Sevel
w Atessa, to jest nowych wersji Ducato, Boxera i Jumpera, wynoszą ponad 1,1 mld euro, w tym 700
milionów z przeznaczeniem na rozwój nowego produktu i sfinansowanie linii produkcyjnych
poddostawców. Pozostała kwota 400 milionów została przydzielona na rozbudowę obiektów spawalni
i linii montażowej, instalacje nowych urządzeń produkcyjnych, jak również na stworzenie nowej
struktury logistycznej i nowej lakierni wyposażonej w najnowsze technologie. Udziały w spółce Sevel
d’Atessa zostały objęte w równych częściach przez obydwu partnerów, a zarządzanie spółka zostało
powierzone spółce Fiat Auto.
Obiekt przemysłowy SEVEL znajdujący się w Val di Sangro jest najważniejszym centrum produkcyjnym
samochodów dostawczych w Europie. Zakład produkcyjny, wyodrębniony w 1981 roku ze wspólnej
spółki należącej w równych częściach do spółek Fiat i PSA Peugeot Citroën, powstał pomiędzy gminami
Atessa i Paglieta w prowincji Chieti, na obszarze liczącym ponad 1,2 miliona m2 (120 hektarów), w tym
344 000 m2 (34 hektary) otwartych powierzchni. Wyposażenie zakładu umożliwia całkowity cykl
produkcyjny: (spawalnia, lakiernia i linia montażowa).
W zakładzie pracuje aktualnie 5 200 osób (z czego ponad 95% stanowią mieszkańcy Abruzzes). Każdego
dnia na terenie zakładu znajduje się 250 przyczep z materiałami, a opuszcza go 200 ciężarówek
i 4 pociągi przewożące samochody. Ponadto, spawalnia produkuje około 300 rodzajów karoserii,
lakiernia stosuje 122 kolory, a linia montażowa wytwarza ponad 6 000 modeli z ponad 150 opcjami. Te
niewiarygodne liczby odzwierciedlają różnorodne potrzeby klientów indywidualnych i flotowych.
Jednym z atutów zakładu w Sevel jest zdolność do kompleksowego zarządzania produktami. Dowodem
na to, że modele Sevel są szczególnie poszukiwane na rynku jest fakt, że spółka funkcjonuje
nieprzerwanie od 25 lat, a jej produkcja wykazuje stały wzrost, zarówno w zakresie stanu zatrudnienia,
jak i inwestycji. Ponadto, centrum produkcyjne odpowiada normom jakości i ściśle przestrzega zasad
ochrony środowiska: system zarządzania jakością otrzymał certyfikat ISO 9001 (Wersja 2000), a system
zarządzania ochrona środowiska certyfikat ISO 14001.
Nowa lakiernia Sevel ma ogromne znaczenie dla zakładu, ponieważ powstała dla nowego samochodu
X250. Jednostka ta jest jedna z najlepiej wyspecjalizowanych w Europie, zarówno na płaszczyźnie
technologicznej, jak i w zakresie przestrzegania zasad ochrony środowiska (o czym świadczy stosowanie
lakierów wodnych). Wewnątrz budynku o wymiarach 330×60 m pracują ekipy liczące łącznie 150 osób
i 23 roboty, które nakładają podkłady i lakiery. Wszystko jest zautomatyzowane: łaźnie do kataforezy,
piece do suszenia i wypalania. Pracownicy kontrolują jedynie proces i jego wyniki. Nawet przygotowanie
powierzchni do lakierowania jest częściowo zautomatyzowane, dzięki zastosowaniu wałków ze strusich
piór, które nie elektryzują się podczas czyszczenia karoserii.
Ponadto, w przeciwieństwie do samochodów osobowych, wnętrze karoserii pojazdów dostawczych jest
również lakierowane, ponieważ powierzchnie pojazdów transportowych są widoczne. Dla każdego
modelu X250, należy wiec polakierować około 65 m2 blachy: w tym celu stosuje się 10 kg lakieru i 137
metrów masy szpachlowej. W ciągu roku zużywa się 25 milionów metrów tej masy, co odpowiada
czterokrotnej długości promienia kuli ziemskiej.
Nowa lakiernia jest przestronna, dobrze oświetlona i cicha, dzięki zastosowaniu bardzo dobrego systemu
wentylacji i przenośników, wyposażonych w paski gumowe zapewniające wyciszenie.
Nowa rodzina samochodów dostawczych
Prezentacja modelu X250, wzoru w swojej kategorii
Jako następca modelu, który odniósł duży sukces, nowy samochód dostawczy pozostaje wzorem w swojej
kategorii w zakresie stylizacji, funkcjonalności, osiągów, komfortu i niezawodności.
Charakteryzują go nowe linie nadwozia, łatwość załadunku oraz wyjątkowa jakość prowadzenia. Pojazd
jest wyposażony w nowoczesne elementy w zakresie elektroniki i bezpieczeństwa, ale przede wszystkim
pozwala na zredukowanie kosztów zarządzania.
Nowy model dostawczy zadowoli wymagających klientów
Wyposażony w układ mechaniczny swoich
poprzedników (napęd przedni i silniki ustawione poprzecznie), nowy model prezentuje szeroka gamę:
dodatkowego wyposażenia
16” (dopuszczalna masa całkowita od 3,5 do 4 ton)
Dzięki tak szerokiej gamie produktów, Ady klient znajdzie pojazd „na swoja miarę”, który będzie
doskonale odpowiadał jego potrzebom.
Nowy model jest oferowany w czterech wersjach silnikowych. SA to silniki wysokoprężne
z turbodoładowaniem, 16- zaworowe z technologia „Common Rail” i wtryskiem bezpośrednim
najnowszej generacji (wielopunktowym), rozwijające moc od 100 do 157 KM. Silniki te, respektujące
środowisko (zgodność z normą Euro 4), zostały wyposażone w 5.przełożeniowa lub nowa,
6.przełożeniowa manualna skrzynie biegów i osiągają wysokie momenty obrotowe (od 250 do 400 Nm)
przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Klientom powyższe parametry gwarantują moc, doskonałe
przyspieszenie przy zmianie biegów, przyjemność prowadzenia, optymalny komfort oraz małe zużycie
paliwa.
Model X250 plasuje się na czele samochodów swojego segmentu w zakresie bezpieczeństwa i komfortu.
Świadczą o tym, na przykład, karoserie z konstrukcja usztywniająca, nowe systemy hamowania z 4
hamulcami tarczowymi i zastosowanie seryjne, dla całej gamy, wbudowanego systemu ABS,
wyposażonego w funkcje EBD (system elektronicznego rozdziału siły hamowania) i poduszki
powietrznej dla kierowcy. Ponadto, w zależności od rynku i wersji (w wyposażeniu standardowym lub
opcjonalnym) oferowany jest system antypoślizgowy (ASR), system stabilizacji toru jazdy (ESP),
poduszki kurtynowe i boczne oraz poduszka powietrzna dla pasera z przodu, podobnie jak urządzenia
zabezpieczające przed kradzież pojazdu lub załadunku.
Nowy model potwierdza dbałość o wskaźniki związane z ergonomia, komfortem akustycznym
i termicznym oraz elastycznością zawieszenia. Komfort jazdy jest dla kierowcy szczególnie ważny, że
względu na spędzanie za kierownica długich godzin, często w trudnych warunkach. Dlatego wnętrze
zostało skonstruowane na wzór wygodnego miejsca pracy, dobrze oświetlonego i cichego, z licznymi
schowkami (pojemniki w drzwiach, półki) na przedmioty osobiste (komputer, telefon komórkowy, mapy
drogowe). Teka przestrzeń ładunkowa została dokładnie przemyślana, aby ułatwić codzienne ubywanie
pojazdu bez stresu i zmęczenia. Przegrody do załadunku, prawidłowo powiązane, sa przestronne. Dostęp
ułatwiają niskie progi i drzwi o duchy wymiarach, zarówno tylne, otwierane skrzydłowo, jak i boczne,
przesuwane. Poczuciu komfortu sprzyjają również: tylne zawieszenie pneumatyczne z korekta prześwitu
oraz urządzenia komunikacyjne i multimedialne – od zestawu głośnomówiacego Bluetooth po odtwarzacz
MP3.
Najnowsze komentarze