czwartek, 11 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Producenci samochodów chcą większych zysków, ale gdzie w tym wszystkim klient? Ślepa uliczka motoryzacji

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-03-21
w Różne, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
414 4
9
359
UDOSTĘPNIEŃ
1.2k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie

UOKiK: Citroën C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu

Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja

Renault zapowiada, że skupia się na tworzeniu szerokiej gamy samochodów w segmencie C. Stellantis zapowiada dalsze zwiększanie zysków, m.in. dzięki wprowadzeniu nowych modeli kompaktowych, renegocjacji umów z dostawcami i obniżeniu kosztów dystrybucji o 50%. Wszyscy na nowych autach chcą zarabiać więcej. Ale czy nie jest to ślepa uliczka?

Zobacz: Rekordowe zyski Stellantis

Strategia koncernów może okazać się w dłuższej perspektywie błędna i prowadzić do dalszego zmniejszania produkcji. Wszystko z powodu rosnących cen nowych samochodów. Jeszcze dwa-trzy lata temu auto kompaktowe można było kupić za 60-70 tysięcy złotych. Dzisiaj ta cena, zakładając jakieś lepsze wyposażenie i większy silnik, zaczyna zbliżać się do stu tysięcy. Problem nie dotyczy tylko Polski, w której ceny rosną rzeczywiście bardzo szybko z powodu słabnącej waluty, ale też strefy euro. Inflacja zbiera swoje żniwo a za jej wzrostem nie idą tak szybko wzrosty wynagrodzeń.

Zobacz: Renaulution to plan na odnowę Renault 

Powstaje więc pytanie, czy pójście w stronę segmentu kompaktowego nie jest jednak poważnym błędem. W czasach, gdy ceny tak mocno idą w górę, na samochody nawet kompaktowe ludzi może zwyczajnie nie być stać. Ostrzegał przed takim scenariuszem nie kto inny jak główny finansista i dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares. Klasy średniej może nie być stać na zakup nowego auta – mówił. I tutaj trzeba się z nim zgodzić, bo przy tak szybko pędzących cenach szczytem marzeń może niedługo okazać się Dacia i to nie Duster a raczej podstawowa wersja Sandero.

Zobacz: Luksusowe samochody DS Automobiles w Polsce

Zanim Sandero podrożeje to nawet nowa Dacia Bigster może za chwilę stać się marzeniem, jeśli podstawowa wersja Dustera kosztuje dzisiaj ponad 65 tysięcy. Włóżmy do Bigstera napęd hybrydowy, maksymalne wyposażenie i zrobi się pewnie ze 130 tysięcy a może i więcej. Za… budżetową Dacię?! To już przecież cena niejednej marki premium, w tych okolicach znajduje się już genialny DS 4 od DS Automobiles.

Jeden z Czytelników pisał niedawno w komentarzu, że dziennikarze motoryzacyjni nie zwracają aż takiej uwagi na ceny testowanych samochodów, bo dostają je za darmo a swoich nie kupują. Muszę sprostować, cała redakcja Francuskie.pl ma swoje samochody, które kupiła za własne pieniądze. Mamy w naszym parku takie auta jak Peugeot 508, Renault Thalia, Citroën Xantia, Renault Kadjar czy wreszcie DS 7 Crossback. Te dwa ostatnie są prawie nowe, odpowiednio Kadjar rocznik 2019, kupiony jako nowy w salonie i DS 7 Crossback rocznik 2021. I my też widzimy gwałtowny wzrost cen tych wszystkich aut. Widzimy i wcale nam się nie podoba. Dzisiaj zakup Kadjara czy DS 7 byłby zapewne dużo trudniejszy, raczej patrzymy na auta używane.

Zobacz: Citroën Xantia Activa w teście łosia 

Wracając do rynku motoryzacyjnego, to samo dzieje się tutaj. Klienci są wypychani wręcz przez rosnące ceny do starszych aut. Ci zamożniejsi kupią kilkuletnie, ci którzy szukają rozwiązań budżetowych operują w ramach roczników 2008-2013, które są już na niezłym poziomie technologicznym i mają szansę jeszcze kilka lat pojeździć. Wiele osób jednak nie stać już nawet na takie samochody! I park samochody w Polsce się zaczyna mocno starzeć. Nie ma chyba jeszcze zeszłorocznych wyników badań w zakresie wieku w poszczególnych województwach i powiatach, ale wystarczy wyjechać z dużego miasta na prowincję by zobaczyć czym naprawdę jeździ Polska. Jest źle a lepiej raczej nie będzie.

Można oczywiście zauważyć pewne zmiany. Ostatnie Passaty w TDI już pogniły do końca i teraz łatwiej na wsi spotkać Dustera niż Volkswagena, ale nadal widać dużo aut używanych. Spadająca produkcja aut nowych, z jednej strony wymuszona brakiem podzespołów, z drugiej zaś zerwaniem łańcuchów logistycznych, nie ułatwi nam – klientom życia. Używane pojazdy drożeją i będą drożeć nadal. Wystarczy zajrzeć do popularnych serwisów ogłoszeniowych, żeby zrozumieć jaki jest z tym problem: coś, co kiedyś kupowało się za dwa – trzy tysiące dzisiaj idzie za pięć – osiem. Im nowsze roczniki tym bardziej w górę. Im auto tańsze w utrzymaniu tym droższe, przy czym wspomniana już wielokrotnie Dacia Duster bije jakieś rekordy absurdu pod tym względem, bo żeby za pierwsze roczniki dawać po trzydzieści tysięcy? Kto to widział!?

Producenci samochodów zmierzają chyba jednak ślepą uliczką. Malejące wolumeny co prawda windują wzrost cen, ale jednocześnie coraz bardziej filtrują klientów. Ci odchodzą do tańszych marek, na czym korzysta zapewne najbardziej Dacia, ale też idą na rynek wtórny. I ten się rozwija. Dzisiaj handel używanymi autami, serwis czy warsztat, handel częściami, najlepiej tańszymi – to złoty interes. Kiedy dealerzy większości marek narzekają, rynek wtórny kwitnie.

Szkoda tylko, że z tym wszystkim odchodzą w siną dal marzenia o nowszych autach w Polsce. Historycznie patrząc zawsze byliśmy mocno opóźnieni jeśli chodzi o motoryzację, zawsze ten rynek był daleko za USA czy Francją. Dzisiaj dystans znowu się zwiększa. Słabnąca złotówka też automobilistom raczej nie pomaga.

Na koniec nutka optymizmu. Producenci też to widzą i myślą nad zmianą swoich strategii. A poza tym idzie wiosna a wraz z nią tak długo oczekiwane wyższe temperatury na zewnątrz i otwarcie sezonu na oldtimery i youngtimery. Kto może, niech wyciąga swoje auto z garażu i cieszy się jazdą, w końcu nie ma to jak francuski szyk i komfort.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenDaciaPeugeotRenault
Udostepnij144Tweet90Udostepnij25
Poprzedni

Nie, to nie jest Dacia Duster Long. Koncern testuje nowy model GT X-Over

Następny

Renault zawiesza produkcję w dwóch fabrykach we Francji

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Renault zawiesza produkcję w dwóch fabrykach we Francji

Nowy Citroen C5 Aircross face liftng 2022

Nowy Citroën C5 Aircross: jest już polski cennik!

Carlos Tavares o planach rozwoju Stellantis w Ameryce Łacińskiej

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

9 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Bart - DS 7 Crossback z benzynowym silnikiem 180 KM w podróży do Włoch. Ile spalił ten luksusowy SUV?
  • Chip - UOKiK: 32 egzemplarze Peugeot 508 do serwisu
  • Krzysztof - Nowa Dacia Duster Commercial już w sprzedaży. Zmiana wizerunku i ceny
  • Maciej - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Volf - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Anonimowo - UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • tomy - UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Ekspert - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Ekspert zimowy - Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Slawo - UOKiK: Citroën C4 Cpacetourer i DS 7 Crossback z filtrami cząstek stałych do serwisu


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • UOKiK: Citroën C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Citroën Ami „Cross”: polska firma przerobiła model na plażowy łazik
  • Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Renault Kiger pojechał w Himalaje. 2000 kilometrów w wysokich górach by przetestować wytrzymałość samochodu
  • Dacia Duster na ratunek w górach i w czasie klęsk żywiołowych


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
9
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.