Renault kontynuuje proces odnowy swojej oferty w segmencie B, rozpoczęty wprowadzeniem Modusa w 2004 r. Clio III otwiera nowy rozdział „sagi” Clio, rozpoczętej w 1990 r. i cieszącej się niezmiennym sukcesem. Nowy model dysponuje wszelkimi atutami pozwalającymi na powtórzenie sukcesu poprzednich generacji. Większe i przestronniejsze Clio III wyznacza nowe standardy w klasie małych samochodów. Konstrukcja jego układu jezdnego zapewnia przyjemność prowadzenia godną samochodów z wyższych klas. Zapewnia kierowcy nie tylko pełną kontrolę nad drogą, ale i niskie zużycie paliwa dzięki niezwykle starannie dopracowanej aerodynamice. Clio III uzyskało również 5 gwiazdek w testach Euro NCAP potwierdzając wysokie umiejętności i doświadczenie Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Przestronne, dynamiczne, eleganckie i bezpieczne Clio III ma naprawdę wszystkie zalety DUŻEGO SAMOCHODU. Oficjalne wprowadzenie Nowego Clio na polski rynek planowane jest 7-9 października 2005.Segment B na polskim rynku.
Segment B ma ogromne znaczenie na rynku polskim, ponieważ stanowi 37% sprzedaży.
Udział Renault w segmencie B w Polsce w 2004 r. wyniósł prawie 10% (razem z Kangoo), w segmencie małych samochodów zaś 3,6%. W 2005 Renault zamierza osiągnąć udział w wysokości 4,7%, a w 2006 roku 5,6%, także dzięki niezaprzeczalnym atutom Nowego Clio w połączeniu z atrakcyjną ceną od 39 900 złotych.
Oczekiwania klientów segmentu B zmieniły się, nastąpiło ich zróżnicowania. Renault i Dacia mają komplementarną ofertę w segmencie B, ofertę przeznaczoną dla różnych klientów, mających zróżnicowane wymagania i przykładających wagę do innych aspektów. Modele te różnią się wyposażeniem, poziomem cen i wizerunkiem.
Począwszy od Logana i Thalii, modeli wybieranych przez rodziny, ludzi starszych z bardziej konserwatywnym podejściem, ceniących wielkość bagażnika, przystosowanie samochodu do polskiej infrastruktury dróg i niezawodność połączoną z niskimi kosztami użytkowania, poprzez Clio Storia, czyli Clio II, nadal oferowane na rynku, mające swoich wiernych klientów, przystępne, które kontynuuje swoją karierę. Modus to zupełnie nowa koncepcja, innowacyjny produkt o wysokim poziomie wyposażenia. Następnie Clio III, pozycjonujące się w górnej części segmentu małych samochodów. Jest to model bardziej konwencjonalny, doskonale wyposażony. Modus przeznaczony do węższej grupy klientów poszukujących czegoś nowego, 41% klientów to młode, dynamiczne kobiety dbające o swój wizerunek.
Pozostawienie w sprzedaży Clio 2 pod nazwą Clio Storia stwarza szansę zwiększenia udziału Renault w tym segmencie, ponieważ nabywcy Clio 2 i Nowego Clio to zupełnie inni klienci. Clio Storia ma ugruntowaną pozycję i wizerunek, jest doskonałym produktem łączącym atrakcyjną cenę, jakość i komfort, a przede wszystkim ma swoich lojalnych klientów.
Clio III wyznacza zupełnie nowe standardy zarówno pod względem designu, bezpieczeństwa jak i wielkości oraz oferowanej przestrzeni. Ma za zadanie przyciągnięcie nowych klientów, głównie młodych i dynamicznych mężczyzn.
Siła przyciągania
Sprężysta i zmysłowa linia Clio III zdradza dynamiczny charakter tego auta i stanowi zapowiedź przyjemności prowadzenia. Ciepłe i starannie zaprojektowane wnętrze może wygodnie pomieścić 5 osób. Clio III posiada również niezwykłą zdolność dostosowania się do oczekiwań: w zależności od kraju klienci mają wybór 4 wystrojów wnętrza, wersji Initiale i 4 poziomów wyposażenia.
Przestronne i komfortowe – wyznacza nowe standardy w segmencie
Clio III zapewnia swoim użytkownikom wyjątkową ilość miejsca zarówno w wersji 3 jak i 5-drzwiowej jak na samochód mierzący 3,99 m. W tym modelu, wyznaczającym nowe standardy w segmencie, położono szczególny nacisk na zapewnienie komfortu – wnętrze jest skąpane w świetle, co sprawia wrażenie niezwykłej przestronności, niespotykanej w tej kategorii. Wygodna pozycja ciała i ergonomiczne elementy sterujące zapewniają kierowcy komfortową jazdę. Oferowane będą liczne elementy wyposażenia podnoszące komfort i bezpieczeństwo – niektóre z nich, jak np. karta « hands free », są nowością w tym segmencie.
Precyzyjne i dynamiczne zachowanie na drodze
Clio III, zaprojektowane na płycie podłogowej B, opracowanej wspólnie przez Renault-Nissan, jest wprost stworzone do jazdy. Jego układ jezdny ma wiele wspólnego z Mégane II. Zalety jezdne wynikają z dużego rozstawu osi i kół oraz nisko położonego środka ciężkości. Dynamiczne i precyzyjne zachowanie na drodze zapewnia wysoką przyjemność jazdy.
Starannie dopracowana aerodynamika Clio III pozwoliła uzyskać identyczne zużycie paliwa przy zbliżonych osiągach, a w jeździe po mieście wręcz niższe, niż w Clio II.
Już w momencie wprowadzenia na rynek polski Clio III będzie dysponowało silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi spełniającymi normę Euro 4. Oferta silników benzynowych obejmuje jednostki 1.2 16V (75 KM), i 1.4 16V (100 KM) . Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, silnik 1.5 dCi zyskał na dynamice – oferowany jest w Polsce na dwu poziomach mocy dysponujących 5 KM więcej niż poprzednio : 70 KM i 85 KM. Gama skrzyń biegów jest taka jak w Modusie. Clio III jest również pierwszym samochodem Renault z sekwencyjną skrzynią biegów wyposażoną w łopatki sterujące umieszczone pod kierownicą. Będzie ona dostępna w pierwszym półroczu 2006 r.
Komfort akustyczny – stanowiący czynnik o istotnym znaczeniu dla przyjemności i komfortu jazdy, został uwzględniony już we wstępnej fazie projektu. Uzyskane w tej dziedzinie wyniki plasują Clio III na najwyższym poziomie w tym segmencie.
5-gwiazdek za bezpieczeństwo
Clio III jest ósmym samochodem Renault, który uzyskał 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Wyróżnia się również maksymalną oceną 4 gwiazdek za bezpieczeństwo dzieci.
W modelu tym konstruktorzy Renault wykorzystali cały know-how marki w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Clio III dobrze trzyma kierunek jazdy, jest samochodem łatwym w prowadzeniu i posiada wyjątkowo mocne hamulce. Jest seryjnie wyposażone w ABS Bosch 8.0 z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) i systemem wspomagania nagłego hamowania. W opcji dostępny jest również system ESP, z funkcją zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR), kontroli podsterowności i regulacji momentu obrotowego silnika podczas redukcji biegu (MSR).
Clio III, podobnie jak Modus, jest pierwszym samochodem w swoim segmencie oferującym światła zwiększające widoczność na boki na zakrętach. Dostępne są również ksenonowe reflektory o zmiennym zasięgu, zapewniające doskonałą widoczność w nocy.
Konstrukcja Clio III posiada liczne strefy kontrolowanego zgniotu. Została zaprojektowana, aby współdziałać z Systemem Renault Protection trzeciej generacji. System zabezpieczeń Clio III obejmuje do 8 poduszek powietrznych, w tym dwie czołowe, samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia oraz ogranicznik napięcia i dwa napinacze na przednich miejscach. Model ten jest także wyposażony w przednie siedzenia i zagłówki pochłaniające energię i pozwalające uniknąć skutków gwałtownego szarpnięcia przy zderzeniu. W Clio III wprowadzono również po raz pierwszy oryginalne rozwiązanie w zakresie bezpieczeństwa biernego pozwalające na przewóz dzieci w wieku 6-10 lat na środkowym miejscu z tyłu.
Łatwy w eksploatacji, oszczędny, przyjazny dla środowiska samochód
Clio nigdy nie było tak przyjazne dla środowiska jak teraz, dzięki nowym silnikom Euro 4. We wszystkich silnikach zużycie paliwa w jeździe miejskiej zostało obniżone, a emisja CO2 w silnikach 1.4 16V i 1.6 16V została znacznie ograniczona.
Obsługa techniczna samochodu nigdy nie była tak łatwa jak w przypadku Clio III. Przeglądy należy przeprowadzić co 30 tys. km w przypadku wersji z silnikami benzynowymi i co 20 tys. km w wersjach napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Doskonała jakość i precyzja wykonania zapewnia wysoką trwałość i niskie koszty eksploatacji. Clio III jest przyjazne dla środowiska : 95 % jego masy nadaje się do recyklingu. Rozwiązania wykorzystane w projekcie Clio III uwzględniają również z wyprzedzeniem przyszłe ograniczenia w stosowaniu metali ciężkich.
Clio III to sukces Renault w dziedzinie designu. Jego kompaktowa linia jest zarazem dynamiczna i mocna, płynna i pociągająca. Wnętrze urzeka atrakcyjną stylistyką i komfortem. Clio III wyraża dynamikę i przyjemność jazdy. Dzięki wydłużonemu rozstawowi osi, krótkiemu zwisowi tylnemu i wyraźnie zarysowanym tylnym błotnikom, wydaje się wprost przywierać do drogi.
Jego dynamiczny charakter podkreśla duży wlot powietrza w dolnej części przedniego zderzaka. Linie osłony chłodnicy i centralnego wyprofilowania maski zbiegają się przy pionowo ustawionym logo. Wysmukły kształt reflektorów stanowi przedłużenie górnych wlotów powietrza, co nadaje Clio III jeszcze bardziej wyraziste « spojrzenie », zwłaszcza w wersji z opcją Pack Look dzięki przyciemnianej osłonie kloszy .
Clio III to sukces Renault w dziedzinie designu. Jego kompaktowa linia jest zarazem dynamiczna i mocna, płynna i pociągająca. Wnętrze urzeka atrakcyjną stylistyką i komfortem.
Płynne i dynamiczne linie
Clio III wyraża dynamikę i przyjemność jazdy. Dzięki wydłużonemu rozstawowi osi, krótkiemu zwisowi tylnemu i wyraźnie zarysowanym tylnym błotnikom, wydaje się wprost przywierać do drogi.
Jego dynamiczny charakter podkreśla duży wlot powietrza w dolnej części przedniego zderzaka. Linie osłony chłodnicy i centralnego wyprofilowania maski zbiegają się przy pionowo ustawionym logo. Wysmukły kształt reflektorów stanowi przedłużenie górnych wlotów powietrza, co nadaje Clio III jeszcze bardziej wyraziste « spojrzenie », zwłaszcza w wersji z opcją Pack Look dzięki przyciemnianej osłonie kloszy .
Linia, jaką tworzy maska, przednia szyba i słupki, jest płynna i czysta. Wzdłuż boków biegnie aż do tylnych świateł wyrazista linia podkreślona klamkami drzwi. Kształt drzwi i tylnej części boków w wersji 3-drzwiowej przydaje dynamiki profilowi auta, a krótkie zwisy i szeroki rozstaw kół podkreślają wrażenie solidności i stabilności, nawet, gdy samochód się nie porusza. Linie boków nadwozia zbiegają się u podstawy tylnej szyby tworząc literę V, która wraz z łukowatymi światłami tylnymi modeluje kształt tyłu Clio III.
Sympatyczne i ciepłe wnętrze
Konstruktorzy i styliści Renault starali się nawiązywać do Clio II, a jednocześnie zapewnić Clio III jeszcze bardziej atrakcyjne, ciepłe i komfortowe wnętrze. Opracowane w duchu koncepcji Touch Design, budzi u użytkowników wrażenie miękkości i wyrafinowania, tak rzadkie w segmencie B. Deska rozdzielcza i centralna konsola charakteryzują się płynną linią i łagodnymi krzywiznami, tak odmiennymi od masywnych, ciężkich brył, zbyt często występujących w kabinach aktualnych modeli. Koncepcja Touch Design zainspirowała również projektantów płatów drzwi i układu sterowania otwarciem wywietrzników – mają one postać miękkiej w dotyku piłeczki do squasha, ułatwiającej manipulacje.
Pod wysuniętą górną częścią deski rozdzielczej znajdują się jasne i czytelne instrumenty pokładowe o dynamicznym rysunku. Na centralnej konsoli, pozbawionej niepotrzebnych elementów, umieszczono panel sterowania nawiewu, klimatyzacji i radioodtwarzacza oraz przycisk świateł awaryjnych, centralnego zamka oraz „Start/Stop” w przypadku wersji wyposażonych w kartę Renault „hands free”. Radioodtwarzacz posiada oddzielny wyświetlacz, idealnie wpisany w design deski rozdzielczej.
Wrażenie przestrzeni i komfortu podkreśla ogromny, elektrycznie otwierany panoramiczny dach (o długości 1,29 m i szerokości 0,86 m). Składa się on z dwóch paneli – przedni panel jest ruchomy, a tylny stały. Dach otwiera się za pomocą impulsowego elektrycznego pokrętła i posiada seryjnie funkcję zapobiegania przycięciu palców.
Trzy wystroje wnętrza, cztery wersje, cztery silniki – gama dostosowująca się do indywidualnych potrzeb użytkowników
Aby jak najlepiej spełnić potrzeby klientów w Polsce Clio III będzie dostępne w początkowym okresie w czterech wersjach: Authentique, Expression, Dynamique i Extrême.
Wersja Authentique symbolizuje prostotę. Jest utrzymana w ciemnej kolorystyce – górna część deski rozdzielczej jest ciemnografitowa, dolna nieco jaśniejsza. W połączeniu z tapicerką o prostych geometrycznych wzorach, daleką jednak od surowości, wykorzystuje grę światłocieni. Listwa oddzielająca schowek w desce rozdzielczej od jej górnej części dyskretnie powtarza wzory tapicerki. Jeśli chodzi o elementy zewnętrze, zderzaki są utrzymane w kolorze nadwozia, a listwy ochronne są szare.
Wersja Expression stawia na radość życia. Deska rozdzielcza różni się od wystroju Authentique dolną częścią w kolorze beżowym. Tapicerka zaskakuje kolorowym wzorem i wyczuwalną w dotyku miękkością. Centralna konsola i listwa oddzielająca schowek od górnej części deski są wykonane z identycznego materiału i mają ten sam kolor. Elementy zewnętrzne są takie same jak w wersji Authentique.
Wersja Dynamique i Extrême jest pełna energii. Cała deska rozdzielcza jest ciemnografitowa. Listwa oddzielająca schowek od górnej części deski ma kolor matowego chromu. Wyświetlacz klimatyzacji, podstawa dźwigni zmiany biegów, wywietrzniki i zegary również mają obramowanie z matowego chromu. Począwszy od tej wersji deska rozdzielcza Clio III jest pokryta specjalnym, miękkim materiałem „slush”, bardziej delikatnym i elastycznym w dotyku. Wrażenie dynamiki całości wzmacnia zastosowanie dzianin z „efektem trójwymiarowym » w kolorze niebieskim i czerwonym. Jeśli chodzi o elementy zewnętrzne, począwszy od wersji Dynamique, słupki pomiędzy drzwiami oraz lusterka zewnętrzne są polakierowane w kolorze nadwozia.
Wyjątkowo duża jest oferta kół – mogą mieć trzy szerokości i dwie średnice :
- 165 mm i 185 mm i średnicę 15 cali, oraz 3 kołpaki ozdobne w zależności od wersji, w opcji oferowane są aluminiowe obręcze Mahonia
- 195 mm 16 cali w opcji dwa wzory aluminiowych obręczy: Lyria i Canasta.Wszystkie zalety dużego samochodu : przestronne i wygodne wnętrze godne auta z wyższego segmentu, a jednocześnie kompaktowe wymiary. Priorytetem Renault było zapewnienie kierowcy i pasażerom wysokiego poziomu komfortu. Clio III posiada szeroką ofertę wyposażenia. Niektóre elementy wyposażenia są nowością w tym segmencie rynku, jak np. karta Renault « hands free ».Clio III wyznacza nowe standardy w segmencie B
Clio III, którego długość całkowita wynosi 3 986 mm, szerokość – 1 707 mm, rozstaw osi – 2 575 mm i wysokość całkowita – 1 493 mm (o 58 mm więcej niż Clio II), wyznacza nowe standardy w segmencie B dzięki swojej wyjątkowo przestronnej kabinie. Nie odbywa się to przy tym kosztem zwrotności: promień skrętu Clio III pomiędzy krawężnikami wynosi zaledwie 10,30 m.« Ma wszystkie zalety dużego samochodu »
Clio III zapewnia, niezwykłe jak na swój segment, wrażenie przestrzeni. Wrażenie to potęgują dodatkowo duża ilość światła we wnętrzu oraz doskonała widoczność, o 10% lepsza niż w Clio II. Kierowca Clio III ma zapewnioną równie dobrą widoczność jak w Modusie, zarówno do przodu jak i do tyłu, lepszą niż w Clio II.Powierzchnia szyb (2,459 m2) Clio III należy do największych w segmencie B. Aby zapewnić optymalny komfort termiczny przy pojemności wnętrza 2,9 m3, Clio III zostało wyposażone w klimatyzację zaprojektowaną dla samochodów wykorzystujących płytę podłogową B, zastosowaną uprzednio w Modusie. Jej kompaktowe wymiary pozwalają wygospodarować miejsce na schowek w desce rozdzielczej. W Clio III zastosowano te same, wyjątkowo łatwe w obsłudze, przełączniki i pokrętła sterujące nawiewem i klimatyzacją, co w Megane II.
Clio III ma ciepłe i przyjazne wnętrze. Ilość miejsca w kabinie, znacznie większa niż w Clio II, plasuje je na poziomie wyższego segmentu. Globalny wskaźnik przestronności kabiny jest wyższy niż w innych samochodach segmentu B i zbliżony do segmentu C. Dzięki szerokości na wysokości ramion wynoszącej 1 382 mm na miejscach przednich (tj. o 28 mm więcej niż w Clio II) oraz 1 343 mm (w wersji 5-drzwiowej) lub 1 362 mm (w wersji 3-drzwiowej) z tyłu, Clio III jest liderem w swoim segmencie. Duża ilość miejsca nad głową potęguje wrażenie zaskakującej przestrzeni zważywszy na kompaktowe wymiary zewnętrzne. Z tyłu, dzięki znacznej wysokości oraz dużej ilości miejsca na nogi, Clio III może wygodnie pomieścić osoby o wzroście powyżej 1,88 m (co odpowiada 95% europejskiej populacji). Warto podkreślić, że panoramiczny otwierany dach zabiera tylko nieznaczną ilość miejsca.
Dostęp do tylnych miejsc w wersji 5-drzwiowej jest niezwykle łatwy. Aby ograniczyć konieczność zginania pleców zwiększono otwory drzwiowe o 45 mm w stosunku do Clio II – są obecnie największe w segmencie.
Rozwiązanie wnętrza ułatwia wysiadanie osobom siedzącym z tyłu. Dostęp do tylnych miejsc w wersji 3-drzwiowej uzyskujemy po odchyleniu siedzenia za pomocą dźwigni z pamięcią ustawienia (podobnie jak w Mégane II), zarówno z prawej jak i lewej strony.
Clio III jest niezwykle « przyjaznym » samochodem – dysponuje ogromnym bagażnikiem o pojemności 288 dm3 (przy normalnym położeniu tylnego siedzenia i założonej tylnej półce). Po złożeniu tylnego siedzenia i załadowaniu bagażnika do wysokości przednich siedzeń, wzrasta do 694 dm3, a przy załadunku pod dach do 1 038 dm3. Clio III dysponuje również schowkiem w desce rozdzielczej o pojemności 9,4 l (chłodzonym w wersjach wyposażonych w klimatyzację*), kieszeniami w przednich drzwiach o pojemności 2,4 l, mogącymi pomieścić butelkę 1,5 l oraz w opcji, lub seryjnie w zależności od poziomu wyposażenia, szufladami pod siedzeniem kierowcy i pasażera.
W Clio III położono szczególny nacisk na komfort użytkowników. Pozycja ciała kierowcy należy do najwygodniejszych w segmencie. Kierownica umieszczona w osi ciała kierowcy posiada regulację w pionie (a w wersjach wyposażonych w kartę Renault „hands free” również regulacje głębokości). Siedzenia zapewniają odpowiednie podparcie, a jednocześnie są miękkie. Odpowiednio dostosowana gęstość pianki siedziska zapewnia doskonałe podparcie niezależnie od warunków jazdy. Przełączniki i dźwignie regulacji ustawienia przednich siedzeń są zawsze pod ręką. Regulacja wysokości siedzenia pozwoli każdemu kierowcy na znalezienie odpowiedniej dla niego pozycji do jazdy.
Również pasażerowie siedzący na tylnych miejscach Clio III mają zapewniony komfort dzięki starannemu rozwiązaniu kwestii kształtu i gęstości pianki siedziska, zapewniającej bardzo dobre podparcie boczne. Tylna ławka jest oferowana w dwóch wersjach: jednoelementowej (1/1) w wersji Authentique, lub dzielonej w układzie 1/3-2/3 w wersjach Expression, Dynamique i Extrême.
W wersji z dzieloną ławką środkowe miejsce z tyłu jest w szczególności przeznaczone dla dzieci, bez konieczności stosowania dodatkowej podkładki. Skrócone i podwyższone siedzisko zostało specjalnie przystosowane dla dziecka w wieku 6 – 10 lat. Miejsce to dysponuje również zagłówkiem zaprojektowanym z uwzględnieniem budowy ciała dziecka (w opcji). Stanowi on ergonomiczną osłonę podtrzymującą szyję i kark. Podczas snu dziecka zmniejsza napięcie mięśniowe i zmęczenie szyi podtrzymując jednocześnie dziecko we właściwej pozycji w stosunku do pasa.
Dźwignie sterujące umieszczone pod kierownicą są krótsze, podobnie jak w Megane II, aby zapewnić lepszą ergonomię. Tablica rozdzielcza również pochodzi z Mégane II. W zależności od poziomu gamy jest dostępna w dwóch wersjach. Umieszczona w osi ciała kierowcy zapewnia idealny odczyt. Poszczególne strefy wyświetlania są precyzyjnie oddzielone, różne rodzaje informacji różnią się krojem pisma. W wersjach Authentique i Expression, kontrolki poziomu paliwa i temperatury silnika mają postać słupków wyświetlanych na wyświetlaczu komputera pokładowego.
W wersjach Dynamique i Extrême, komputer może podawać do 70 komunikatów – w języku polskim. Odczyt ułatwia funkcja wprowadzona w Mégane II, umożliwiająca przewijanie danych w obu kierunkach. W wersjach tych poziom paliwa i temperatura płynu są wskazywane przez analogowy zegar i termometr.
Wyposażenie ułatwiające codzienną eksploatację
Podobnie jak Modus, Clio III może być wyposażone w system nawigacji Carminat Guidage. System ten jest wyposażony w wyświetlacz usytuowany pośrodku, w górnej części deski rozdzielczej. Wprowadzanie miejsca docelowego odbywa się za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli.W miarę prowadzenia wyświetlają się kolejne skrzyżowania dróg, a strzałki wskazują właściwy kierunek jazdy. Towarzyszą im polecenia syntezatora mowy. Poza precyzyjną lokalizacją w czasie rzeczywistym system umożliwia oszacowanie godziny przybycia na miejsce docelowe i podaje pozostałą do pokonania odległość. Carminat Guidage posiada również funkcje radioodtwarzacza CD. W opcji będzie również dostępny radioodtwarzacz MP3.
W zależności od wersji lub w opcji, Clio III może być wyposażone w :
- Radar cofania,
- Dwufunkcyjny czujnik : czujnik deszczu uruchamiający wycieraczki i regulujący prędkość ich pracy oraz czujnik światła powodujący automatyczne włączenie świateł mijania,
Regulator i ogranicznik prędkości. Wyposażenie to pozwala kierowcy na utrzymanie stałej prędkości samochodu lub zaprogramowanie prędkości maksymalnej. Funkcja regulatora jest wykorzystywana głównie na drogach i autostradach, natomiast funkcja ogranicznika ma raczej zastosowanie w warunkach miejskich lub na drodze o dużym natężeniu ruchu.Karta Renault « hands free »Clio III jest pierwszym samochodem w segmencie B, który może być wyposażony w kartę Renault « hands free ». Technologia ta jest dostępna we wszystkich wersjach, za wyjątkiem samochodów wyposażonych w silniki 1.2 16V i 1.5 dCi 70 KM oraz wersji Authentique.W samochodzie działającym na kartę « hands free », umieszczone w aucie czujniki wykrywają automatycznie obecność użytkownika, jak tylko znajdzie się on w promieniu 1,20 m od drzwi. Odblokowanie drzwi następuje po wsunięciu dłoni pod klamkę dzięki umieszczonym tam fotokomórkom. Rozruch nie wymaga włożenia karty do czytnika – wystarczy, że karta znajduje się w kabinie dzięki rozmieszczeniu anten umożliwiających rozruch w kabinie i bagażniku. Samochód posiada zabezpieczenie przed przypadkowym uruchomieniem – należy wcisnąć pedał hamulca lub sprzęgła oraz nacisnąć przycisk „Start” aby uniknąć np. uruchomienia przez dziecko. Zablokowanie drzwi Clio III wymaga, podobnie jak w Mégane II, naciśnięcia na przycisk umieszczony w klamce dowolnych drzwi lub pośrodku logo znajdującego się na klapie.
Szczególnie starannie rozwiązane aspekty akustyczne
Clio III jest liderem w swoim segmencie pod względem akustyki. Konstrukcja pojazdu została specjalnie opracowana, aby tłumić odgłosy pracy silnika i skrzyni biegów oraz hałasy pochodzące z układu jezdnego. Znacznie ograniczono stuki pochodzące z układu zasilania silników wysokoprężnych, dzięki zastosowaniu wtrysku wielopunktowego. Podwójne amortyzowane koło zamachowe przyczynia się skutecznie do zmniejszenia brzęczenia silnika na niskich obrotach, dodatkowo ograniczonego przez zastosowanie elementów amortyzujących. Bardzo starannie odizolowano również komorę silnika od kabiny oraz wyciszono hałasy aerodynamiczne, w szczególności dzięki zastosowaniu wypełnień w profilach zamkniętych nadwozia.
Aby lepiej widzieć : dodatkowe światła poprawiające widoczność na boki na zakrętach
Zastosowane po raz pierwszy w Modusie, dodatkowe światła poprawiające widoczność na boki na zakrętach będą również oferowane w Clio III. Są one dostępne w opcji w wersjach wyposażonych w fabrycznie montowane światła przeciwmgielne oraz w standardzie w modelach wyposażonych w reflektory ksenonowe. Rozwiązanie to polega na zastosowaniu dodatkowej nieruchomej żarówki zamontowanej w oddzielnym reflektorze, który jest umieszczony w bloku świateł i odchylony w bok o kąt 40° w celu wzmocnienia oświetlenia przy pokonywaniu zakrętów. Dzięki modułowi elektronicznemu żarówka ta zapala się w celu oświetlenia możliwie jak najszerszego pola widzenia przy wchodzeniu pojazdu w zakręt. Zapalenie się tej żarówki zależy od kąta obrotu kierownicy (równego lub większego od 40°) oraz od prędkości pojazdu (do 60 km/h).
Reflektory ksenonowe o zmiennym zasięgu
Reflektory ksenonowe o zmiennym zasięgu umożliwiają poszerzenie i wzmocnienie wiązki świateł długich i zapewniają kierowcy większy komfort widzenia dzięki płynnemu przejściu od świateł krótkich do długich.
Pełna kontrola nad drogą, niższe zużycie paliwa
Clio III oferuje unikalny kompromis pomiędzy przyjemnością jazdy, osiągami i zużyciem paliwa. Jego układ jezdny zapewnia wysokiej klasy komfort, a jednocześnie auto świetnie trzyma się drogi. Clio III posiada zalety jezdne godne wyższego segmentu, lecz pod względem zużycia paliwa pozostaje małym samochodem, dzięki starannemu dopracowaniu parametrów aerodynamicznych. Niezależnie od wybranego silnika Clio III oferuje niższe spalanie w jeździe miejskiej.
Godne dużego samochodu na dalekie trasy
Wywodzący się z Mégane II, układ jezdny Clio III zapewnia precyzję prowadzenia i jednocześnie doskonałe tłumienie drgań, a także hałasów. Samochód w pełni wykorzystuje zalety płyty podłogowej o dużym rozstawie osi – najdłuższym w segmencie – oraz szerokim rozstawie kół. Są to dwa podstawowe parametry decydujące o stabilnym zachowaniu samochodu na drodze i sprawnym prowadzeniu. Przednie zawieszenie typu MacPherson z dolnym wahaczem prostokątnym zapewnia dobre trzymanie się drogi, a przy tym wysoki komfort jazdy dzięki doskonałemu rozłożeniu sił działających wzdłuż i w poprzek osi nadwozia. W ten sposób konstruktorzy uzyskali wysoką sztywność poprzeczną samochodu, co ma istotny wpływ na stabilność toru jazdy przy jednoczesnym zachowaniu dużej zdolności tłumienia drgań i nierówności, co podwyższa komfort jazdy. Przednie zawieszenie jest zamocowane do ramy szczątkowej za pośrednictwem poduszek tłumiących wibracje, przyczyniając się do wygody użytkowników samochodu i chroniąc ich przed drganiami i hałasem pracy układu jezdnego.
Zawieszenie tylne, również zbliżone do Mégane II, składa się z osi sprężystej o programowanym ugięciu współpracującej ze sprężynami śrubowymi. Konstrukcja posiada stabilizator poprzeczny umożliwiający lepszą kontrolę przechyłów bocznych nadwozia. Skuteczna amortyzacja oraz duży skok zawieszenia gwarantują pewne trzymanie się drogi i wygodę pasażerów. Odpowiednio dobrane sprężyste i tłumiące materiały, zastosowane w konstrukcji przedniego i tylnego zwieszenia przyczyniają się do zmniejszenia odczuwanych nierówności drogi i do skutecznego działania wszystkich elementów podwozia samochodu. Clio III jest seryjnie wyposażone w układ kierowniczy ze zmiennym, elektrycznym wspomaganiem nowej generacji (16 strategii wspomagania), którego parametry zostały dobrane w celu zapewnienia płynności i precyzji prowadzenia. Promień skrętu między krawężnikami wynosi tylko 10,30 m. Pomimo, że wyposażono je w ten sam układ jezdny co Modusa, Clio III cechuje bardziej dynamiczne zachowanie na drodze. Konstruktorzy zmodyfikowali również parametry amortyzatorów i wspomagania układu kierowniczego.W Clio III oferowane są koła w dwóch rozmiarach. Opony 15” występują w dwóch szerokościach (165 mm i 185 mm), zaś opony 16” oferowane są w jednej szerokości (195 mm). Stopień sztywności ogumienia był przedmiotem szczegółowych badań, aby jak najlepiej wykorzystać pewne i stabilne zachowanie Clio III podczas jazdy i wpłynąć aktywnie na skrócenie drogi hamowania. Ponadto prace nad ograniczeniem oporów toczenia opon pozwoliły na zmniejszenie zużycia paliwa.
Nowoczesne jednostki napędowe o wysokich osiągach i niskim zużyciu paliwa
Gama oferowanych silników i skrzyń biegów pozwala na podkreślenie zalet dynamicznych Clio III. Oferta silników benzynowych w momencie wprowadzenia samochodu do sprzedaży w Polsce obejmuje dwie jednostki 16-zaworowe spełniające normy Euro 4: 1.2 16V 75 KM (55 kW), i 1.4 16V 100 KM (72 kW). Opracowany wspólnie z Nissanem silnik 2.0 l 16V, będzie dostępny w pierwszym kwartale 2006. Wszystkie opisane jednostki są wyposażone w tzw. elektroniczny pedał gazu sterujący pracą przepustnicy napędzanej silnikiem elektrycznym. Układ ten zapewnia precyzyjną kontrolę zasilania silnika. Spełniają one wymagania norm czystości spalin Euro 4 i posiadają system diagnostyczny (On Board Diagnostic), gwarantujący długotrwałą sprawność urządzeń układu oczyszczania spalin. Gama silników wysokoprężnych w momencie wprowadzenia na rynek polski będzie obejmowała dwie jednostki: silnik 1.5 dCi rozwijający moc 70 KM (50 kW) oraz 85 KM (63 kW) – wszystkie będą spełniały wymagania normy Euro 4.Konstruktorzy poświęcili szczególną uwagę aerodynamice Clio III, które posiada Cx wynoszący 0,342 (0,35 w przypadku Clio II). Pomimo średniego zwiększenia masy o 133 kg w stosunku do modelu poprzedniej generacji, głównie ze względu na wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo bierne (+ 65 kg), Clio III posiada niemal takie same osiągi oraz zbliżone zużycie paliwa jak Clio II, a w cyklu miejskim wręcz niższe. W silniku 1.4 16V zużycie paliwa w cyklu mieszanym jest średnio o 3 % niższe, co de facto pozwala na obniżenie emisji CO2.
Aby uzyskać takie wyniki nie rezygnując z przestronnej kabiny, styliści, konstruktorzy i specjaliści od aerodynamiki wspólnie walczyli o kolejne tysięczne Cx. W celu ograniczenie oporu powietrza konstruktorzy zoptymalizowali kształt przedniego błotnika. Zajęli się również bocznymi lusterkami, ozdobnymi kołpakami, słupkiem przedniej szyby oraz precyzją montażu stałych szyb. Jeśli chodzi o tył, kształt tylnej szyby oraz świateł pozwala na zmniejszenie zawirowań powietrza i poprawę osiągów oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Z równą uwagą potraktowano spód podwozia odpowiednio rozmieszczając deflektory przed wszystkimi kołami, owiewki pod silnikiem i kołem zapasowym oraz elastyczną listwę pod przednim zderzakiem.
1.2 16V 75 KM (55 kW)
Silnik 1.2 16V (D4F) nowej generacji o pojemności skokowej 1149 cm3 rozwija moc 75 KM (55kW) (80 KM / 57kW, gdy współpracuje z sekwencyjną skrzynią biegów ) przy 5500 obr/min oraz moment obrotowy wynoszący 105 Nm (11mkg) (108 Nm / 11mkg w wersji z sekwencyjną skrzynią biegów) przy 4250 obr/min. Silnik ten zapewnia większą dynamikę jazdy w najczęściej wykorzystywanym zakresie obrotów przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa, zwłaszcza w jeździe miejskiej, dzięki krótszym przełożeniom skrzyni.Zmiany konstrukcyjne objęły całą górę silnika i miały na celu uzyskanie ułatwienie napełniania komór spalania, zwłaszcza w niskim zakresie obrotów: filtr powietrza umieszczony na silniku ma większą objętość (6 litrów zamiast 5,5 litra), powiększono także obudowę przepustnicy sterowanej silnikiem elektrycznym. Wałek rozrządu umieszczony w głowicy współpracuje z łożyskowanymi dźwigniami zaworowymi, zastosowano nowe fazy rozrządu i zmniejszono skok zaworów. Wszystkie wprowadzone rozwiązania pozwoliły zmniejszyć prędkość obrotową silnika na biegu jałowym do 650 obr/min (zamiast 750 obr/min), co daje 2 – 3% oszczędności pod względem zużycia paliwa w jeździe miejskiej. Silnik 1.2 16V jest pierwszym silnikiem w gamie Renault, który pracuje na tak niskich obrotach na biegu jałowym. Krzywa momentu również uległa zmianie zyskując 3 do 4 Nm (0,4 mkg) w niskim zakresie prędkości obrotowej (około 1500 obr/min). Clio III z tym silnikiem charakteryzuje się znaczną dynamiką już w niskim zakresie obrotów, a jednocześnie jego zużycie paliwa wynosi jedynie 5,9 l / 100 km w cyklu mieszanym, co daje 139 g CO2/km. Zaznaczyć należy, że silnik ten posiada katalizator nowej konstrukcji o dwóch komorach (0,4 + 1 litr), spełniający wymagania nowych norm czystości spalin Euro 4.
1.4 16V 100 KM (72 kW)
Już w momencie wprowadzenia do sprzedaży w 1999 r., silnik 1.4 16V (K4J) uzyskał pozytywne opinie ze względu na wysoką dynamikę i sprawność. Ta jednostka osiągająca moc 100 KM (72kW) przy 5750 obr/min z pojemności skokowej zaledwie 1390 cm3, oferuje komfortową jazdę. Jej moment obrotowy wynosi 127 Nm (13mkg) przy 4250 obr/min, przy czym 90% maksymalnego momentu jest dostępne w zakresie od 2000 do 6000 obr/min. Zmniejszeniu uległa masa silnika dzięki zastosowaniu odpowiednio dobranych materiałów (układ dolotowy z tworzywa sztucznego, magnezowy wspornik osprzętu silnika, miska olejowa o cienkich ściankach). Clio III, jako auto przeznaczone dla klientów poszukujących samochodów oszczędnych i dynamicznych, zużywa tylko 6,6 l/100KM w cyklu mieszanym (158 g CO2/km). Duża powierzchnia połączenia silnika ze skrzynią biegów korzystnie wpłynęła na wyciszenie pracy jednostki przy wysokiej prędkości obrotowej i zmniejszenie hałasu pracy..1.5 dCi 70 KM (50 kW), 85 KM (63 kW)
Dwie wersje silnika 1.5 dCi (K9K) o pojemności 1461 cm3 oferowane w chwili wprowadzenia samochodu do sprzedaży w Polsce pochodzą z Clio II oraz Mégane II. Te cieszące się dużym uznaniem ze względu na sprawność działania i zalety akustyczne jednostki, poddano dodatkowym modyfikacjom związanym z wprowadzeniem układu wtrysku drugiej generacji. Poszczególne wersje rozwijają odpowiednio moc 70 KM (50kW) przy 4000 obr/min i 85 KM (63 kW) przy 3 750 obrr/min. Wersja o mocy 85 KM posiada koło zamachowe z układem tłumiącym drgania. Moment obrotowy wersji 70-konnej wynosi 160 Nm (16,3 mkg), 85-konnej : 200 Nm (20,4 mkg), dzięki czemu silnik 1.5 dCi jest dynamiczny już w niskim zakresie obrotów. Te korzystne parametry uzupełnia niskie zużycie paliwa: Clio III 1.5 dCi 70 KM i 85 KM spala odpowiednio 4,6 l/100 km (123 g CO2/km), i 4,4 l/100 km (117g CO2/km) w cyklu mieszanym.Aby spełnić wymagania normy Euro 4, wersje 70 KM i 85 KM zostały wyposażone w układ wtrysku paliwa o ciśnieniu 1600 barów, a wersja 70 KM w schładzacz powietrza doładowania. Zmiany te pozwoliły zwiększyć moc silników średnio o 5 KM w stosunku do jednostek poprzedniej generacji..
Trzy rodzaje skrzyń biegów dostosowane do wszelkich rodzajów eksploatacji
Aby w pełni wykorzystać zalety silników oferowanych w Clio III, dostępne są trzy rodzaje skrzyń biegów: mechaniczna 5 lub 6-biegowa, sekwencyjna i automatyczna. Skrzynia 5-biegowa (JHQ oraz JHR), identyczna jak w modelu Modus, jest dostępna we wszystkich wersjach silnikowych oprócz 1.5 dCi 105 KM oraz przyszłej jednostki 2.0 16V, które będą oferowane z mechaniczna skrzynią 6-biegową (TL4). Skrzynia sekwencyjna (JA3 oraz JA5) wyposażona w łopatki zmiany biegów pod kierownicą, będzie oferowana w wersjach z silnikami 1.2 16V oraz 1.5 dCi 85 KM w pierwszym półroczu 2006. Zaś 4-przełożeniowa automatyczna skrzynia biegów samoczynnie dostosowująca swe działanie do warunków jazdy (DP0) jest proponowana w wersjach z silnikami 1.6 16V oraz 2.0 16V.
6-biegowa skrzynia mechaniczna (TL4) jest pierwszą skrzynią opracowaną we współpracy z marką Nissan. Po modelu Modus, Clio III będzie drugim samochodem segmentu B dysponującym 6-biegową skrzynią w wersji z silnikiem wysokoprężnym. Może ona przenieść moment obrotowy wynoszący 240 Nm (24,5 mkg). Szósty bieg, dłuższy niż ostatnie przełożenie w skrzyni 5-biegowej wpływa na poprawę parametrów akustycznych pracy jednostki napędowej i pozwala na ograniczenie zużycia paliwa w czasie jazdy z dużą, ustabilizowaną prędkością. Krótsze zestopniowanie pozostałych przełożeń tej skrzyni zapewnia lepsze przyspieszenia na biegach pośrednich.
Sekwencyjna skrzynia biegów została opracowana w oparciu o skrzynię mechaniczną wyposażoną w siłownik elektro-hydrauliczny. Posiada ona dwa tryby pracy: automatyczny (zmiana biegów bez działania kierowcy) lub ręczny ze sterowaniem impulsowym. Zmianę biegów ułatwiają łopatki umieszczone pod kierownicą – rozwiązanie to jest często spotykane w samochodach wysokiej klasy i sportowych. Dla zapewnienia ergonomii użytkowania, zastosowano konstrukcję stałych ramion rozmieszczonych po obu stronach górnej części kolumny kierownicy: lewa łopatka do zmiany biegów na niższe, łopatka prawa do zmiany biegów na wyższe. Ich ułożenie nie zasłania kierowcy tablicy rozdzielczej i nawet przy znacznym skręcie kierownicy łatwo intuicyjnie odnaleźć ich położenie. Wraz z innymi elementami sterującymi znajdującymi się w górnej części kolumny kierownicy (sterownik radioodtwarzacza, zespolone przełączniki świateł i wycieraczek), łopatki zmiany biegów pozwalają kierowcy trzymać ręce na kierownicy niezależnie od sytuacji na drodze. Dla ułatwienia użytkowania, aktualnie włączony bieg jest wyświetlany na tablicy rozdzielczej. Oprócz automatycznej zmiany biegów i niewielkiej różnicy w cenie, skrzynia sekwencyjna zapewnia również zmniejszenie zużycia paliwa o ok. 10 %. Zmiana biegów następuje za pomocą selektora lub łopatek umieszczonych pod kierownicą.
Z czego wynikają dodatkowe kilogramy ?
Ogólna tendencja do zwiększania masy nowych modeli jest związana z wprowadzeniem elementów podnoszących bezpieczeństwo czynne i bierne, zastosowaniem materiałów wyższej jakości oraz lepszym wyciszeniem i większymi rozmiarami aut. Zdobycie 5 gwiazdek w testach Euro NCAP wymaga de facto odpowiednich wymiarów konstrukcji pojazdu (podwozia i nadwozia). Wziąwszy pod uwagę przyrost masy o 133 kg w stosunku do Clio II, Clio III plasuje się na średnim poziomie wśród nowych modeli, jeśli uwzględnimy proporcje masy i wymiarów. Utrzymuje przy tym zużycie paliwa na niezmienionym poziomie.
Różnica masy między Clio III i Clio II dla poszczególnych pozycji
Bezpieczeństwo czynne i bierne + 65 kg
Jakość materiałów i niezawodność + 32 kg
Poziom hałasu + 27 kg
Wymiary + 9 kg
5 gwiazdek za bezpieczeństwo
Clio III uzyskało maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Wyróżnia się także maksymalną oceną 4 gwiazdek za bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystano w nim całe know-how Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Zostało wyposażone w System Renault Protection trzeciej generacji (SRP3), który zapewnia wszystkim użytkownikom auta optymalny poziom zabezpieczenia.
Bezpieczeństwo czynne jednym z priorytetów projektu Clio III
Bezpieczeństwo czynne jest jednym z trzech priorytetów Renault w odniesieniu do Clio III, na równi ze stylistyką i przestronnością. Clio III jest samochodem dobrze trzymającym kierunek jazdy i łatwym w prowadzeniu. Jego zawieszenie i układ jezdny sprawiają, że rodzaj drogi, boczne podmuchy wiatru oraz fazy przyspieszania i hamowania mają jedynie niewielki wpływ na precyzję toru jazdy. Przechyły boczne zostały w pełni zniwelowane. Stabilizatory poprzeczne o zmienionej średnicy (20,5 mm) oraz nowe zawory amortyzatorów przyczyniają się do idealnej stabilizacji nadwozia, co ma korzystny wpływ na dynamiczne i dające poczucie bezpieczeństwa zachowanie Clio III.
Układ hamulcowy Clio III odznacza się dużą siłą hamowania i szybkością reakcji oraz progresywnym działaniem. Tarcze mają dużą średnicę (260 mm z przodu i 240 mm z tyłu) i znaczną grubość (22 mm z przodu i 8 mm z tyłu). Skuteczność działania hamulców Clio III nawet po ich rozgrzaniu gwarantuje jedną z najkrótszych dróg hamowania w segmencie.
W Clio III zastosowano najnowsze rozwiązania w zakresie układów wspomagania prowadzenia pojazdu. Spośród rozwiązań wywodzących się z wyższego segmentu, w Clio III montowany jest fabrycznie system ABS Bosch 8.0 najnowszej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV i układem wspomagania nagłego hamowania. W razie gwałtownego hamowania następuje automatyczne włączenie świateł awaryjnych.
Clio III może być również wyposażone w system kontroli toru jazdy (ESP) z funkcją kontroli podsterowności. Korekta toru jazdy uzyskiwana jest poprzez zmniejszenie momentu obrotowego silnika i sterowanie układem hamulcowym w celu zmniejszenia prędkości pojazdu. Funkcja kontroli podsterowności działa na dwa koła boczne lub na wszystkie cztery koła, w zależności od stopnia nasilenia zjawiska.
Uzupełnieniem systemu ESP jest układ zapobiegający poślizgowi kół pędnych (ASR), ułatwiający ruszanie z miejsca i przyspieszanie w warunkach słabej przyczepności. Funkcję tę można wyłączyć przy prędkości poniżej 50 km/h za pomocą umieszczonego na desce rozdzielczej przycisku w celu ułatwienia ruszania z miejsca na sypkiej lub zniszczonej nawierzchni. Ponowne włącznie tego układu następuje automatycznie przy każdym kolejnym uruchomieniu silnika lub z chwilą przekroczenia prędkości 50 km/h. Funkcja regulacji momentu obrotowego silnika przy redukowaniu biegów (MSR) pozwala uniknąć blokowania kół pędnych w momencie zdjęcia nogi z pedału gazu lub hamowania na śliskiej nawierzchni.
Clio III jest również wyposażone w system kontroli ciśnienia w oponach. System ten umożliwia wykrywanie powolnego uchodzenia powietrza lub ewentualnego niedostosowania ciśnienia w oponach do prędkości pojazdu.
Bezpieczeństwo bierne: bezwarunkowa ochrona wszystkich pasażerów
Renault, którego 8 samochodów uzyskało ocenę 5 gwiazdek w testach przeprowadzanych przez niezależną organizację Euro NCAP, jest liderem w dziedzinie bezpieczeństwa biernego. Clio III przejmuje pałeczkę po Clio II, które już w 1998 roku stało się symbolem najwyższego standardu w tej dziedzinie w segmencie B. Nowy model zdobył ocenę 5 gwiazdek. Clio III jest wyposażone w System Renault Protection trzeciej generacji, zapewniający optymalny poziom bezpieczeństwa pasażerom niezależnie od zajmowanego przez nich miejsca w pojeździe.
Pierwszym z elementów zapewniających ochronę pasażerów jest konstrukcja pojazdu. W konstrukcji Clio III zastosowano nowe gatunki stali i materiałów lepiej pochłaniających i rozpraszających energię zderzenia. Przednie, boczne i tylne elementy nadwozia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ulegać kontrolowanemu zgniotowi, osłabiającemu siłę i skutki zderzenia odczuwane przez pasażerów. Nieodkształcalna z uwagi na swoją dużą sztywność kabina zachowuje się jak kapsuła ochronna, zabezpieczająca pasażerów przed wgniataniem podzespołów z komory silnika do kabiny. Elementy te zostały tak zaprojektowane, aby ulegać wzajemnemu zgnieceniu podczas zderzenia.
W przypadku zderzenia czołowego
Obydwa przednie pasy bezpieczeństwa w Clio III są wyposażone w pirotechniczne napinacze, zapewniające optymalne przytrzymanie ciała pasażera w razie zderzenia. Pasy te są również wyposażone w ograniczniki napięcia zmniejszające nacisk do 400 daN w celu zapewnienia lepszej ochrony klatki piersiowej. W wersji 5-drzwiowej ochronę części biodrowej oraz zabezpieczenie przed zjawiskiem nurkowania zapewnia drugi napinacz, który reguluje napięcie pasa środkowego w celu skuteczniejszego przytrzymania ciał pasażera na siedzeniu. W wersji 3-drzwiowej ochronę tę zapewnia specjalna poduszka powietrzna zapobiegająca zjawisku nurkowania, już wcześniej stosowana w Mégane II 3-drzwiowym i coupe-kabriolet. Poduszka ta jest wbudowana w siedziska przednich foteli i napełnia się, aby zapobiegać nurkowaniu.Ponadto w zależności od wersji, Clio III jest wyposażane fabrycznie w 6 do 8 poduszek powietrznych: 2 czołowe poduszki powietrzne o podwyższonej skuteczności działania, dostosowujące się do siły zderzenia i wyposażone w sterowane zawory, 4 boczne poduszki powietrzne i 2 poduszki powietrzne zapobiegające zjawisku nurkowania (w wersji 3-drzwiowej).
Do ochrony pasażerów przed skutkami zderzenia czołowego służy również szereg innych elementów. Odkształcalny szkielet kierownicy wykonany z magnezu, jak również składana podczas zderzenia kolumna kierownicy pozwalają zwiększyć odległość między kierownicą a ciałem kierowcy. Paddingi oraz płyta z blachy stalowej wbudowana w osłonę kolumny kierownicy zmniejszają groźbę obrażeń dolnych kończyn. System składania pedału hamulca pozwala również ograniczyć groźbę obrażeń nóg kierowcy na wysokości kostek.
Wszystkie trzy tylne siedzenia posiadają odpowiednio wyprofilowaną konstrukcję siedziska zapobiegającą zjawisku nurkowania. Tylne boczne miejsca są wyposażone w napinacze pasów i wewnętrzne ograniczniki napięcia. Całości dopełniają sztywne i pionowo ustawione klamry pasów. Clio III zostało także wyposażone w poprzeczną belkę przytrzymującą bagaże, przykręconą do podłogi u podstawy oparcia tylnej kanapy. Rozwiązanie to umożliwia przytrzymanie bagaży na miejscu w razie zderzenia nie pomniejszając przestrzeni bagażnika.
W przypadku zderzenia bocznego
Oprócz bocznych poduszek powietrznych (poduszki chroniące klatkę piersiową wbudowane w przednie fotele, kurtynowe poduszki powietrzne chroniące głowy pasażerów z przodu i z tyłu), Clio III posiada również w płatach drzwi wkładki, paddingi oraz wzmocnienie aluminiowe (nowość wprowadzona po raz pierwszy w Clio III), które umożliwia, już w początkowej fazie zderzenia, odpowiednie rozłożenie sił w celu zapewnienia jak najskuteczniejszej ochrony pasażerów.
W przypadku uderzenia w tył
Przednie fotele i zagłówki Clio III zapewniają pochłanianie energii wyzwolonej podczas uderzania w tył pojazdu. To nowe rozwiązanie stanowi istotny krok naprzód w zakresie ochrony szyi podczas zderzenia. Podczas regulacji wysokości przesuwa się tutaj sam zagłówek, a nie pręty w oparciu fotela. Nie stanowią one już, zatem sztywnego elementu w oparciu, dzięki czemu plecy pasażera mogą się głęboko wcisnąć w oparcie do momentu, gdy głowa dotknie zagłówka. Konstrukcja tylnej kanapy wyposażonej w trzy zagłówki chowane w oparciu została wzmocniona, podobnie jak strefy jej mocowania do nadwozia, w celu ograniczenia zjawiska odchylania się oparcia podczas zderzenia.
4 gwiazdki za poziom bezpieczeństwa dla dzieci
Konstruktorzy Renault wyposażyli Clio III w 4-punktowe mocowanie fotelika dla dzieci Isofix na bocznych miejscach z tyłu i miejscu pasażera z przodu, dzięki czemu model ten uzyskał maksymalną ocenę 4 gwiazdek w testach oceniających bezpieczeństwo dzieci, przeprowadzonych przez Euro NCAP. W Clio III zastosowano również po raz pierwszy nowe rozwiązanie umożliwiające przewóz dzieci w wieku 6 – 10 ans lat na środkowym miejscu z tyłu. Siedzenie zostało skrócone, aby zapewnić prawidłową postawę ciała dziecka. Klamry pasów przesunięto do przodu i obniżono, co gwarantuje właściwe ułożenie pasa na biodrach dziecka zapobiegając zjawisku nurkowania. W górnej części oparcia została umieszczona dodatkowa prowadnica, aby pas nie uciskał szyi. W ramach dostępnego w opcji pakietu jest oferowana prowadnica taśmy pasa wraz z dwufunkcyjnym zagłówkiem zapewniającym możliwość dostosowania do wzrostu dziecka.Cennik modeli 3 drzwiowych
- Authentique 1.2 16V 39900 zł
- Authentique 1.4 16V 42400 zł
- Authentique 1.5 dCi 47100 zł
- Expression 1.2 16V 41700 zł
- Expression 1.4 16V 44200 zł
- Expression 1.5 dCi 48900 zł
- Dynamique 1.2 16V 44200 zł
- Dynamique 1.4 16V 46700 zł
- Dynamique 1.5 dCi 51400 zł
- Extreme 1.2 16V 49200 zł
- Extreme 1.4 16V 51700 zł
- Extreme 1.5 dCi 59000 złModele 5 drzwiowe – dopłata 1300 zł.Wyposażenie
AUTHENTIQUE
1.2 16V 75 1.5 dCi 70 1.4 16V 100Wyposażenie seryjne:
- ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV i z systemem wspomagania nagłego hamowania
- Komputer pokładowy
- Elektroniczna blokada rozruchu
- Przednie zagłówki nowej generacji z regulacją wysokości
- Trzy zagłówki tylne wsuwane w oparcie z regulacją wysokości
- Tylna kanapa składana w układzie 1/1
- Przednie poduszki powietrzne samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia
- Poduszki powietrzne boczne w oparciach siedzeń przednich
- Poduszka wbudowana w przednie fotele (tylko wersje 3-drzwiowe)
- Pasy bezpieczeństwa z przodu: 3-punktowe z regulacją wysokości, z napinaczem i ogranicznikiem napięcia
- Pasy bezpieczeństwa z tyłu: trzy 3-punktowe z napinaczem i ogranicznikiem napięcia na bocznych miejscach
- Zdalnie sterowany centralny zamek
- Automatyczna blokada drzwi w czasie jazdy
- Zmienne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
- Oświetlenie bagażnika
- Wyłącznik poduszki powitrznej pasażera z przodu
- Szyby przednie otwierane manualnie
- Zapalniczka + popielniczka
- Reflektory o podwójnym układzie optycznym
- Zamknięty obieg powietrza
- Sygnał dźwiękowy: niewyłączone światła, niezapięty pas bezpieczeństwa, niski poziom paliwa
- System mocowania fotelików dla dzieci Isofix na miejscu pasażera z przodu i na bocznych miejscach z tyłu
- Regulacja wysokości ustawienia kierownicy
- Zderzaki w kolorze nadwoziaWyposażenie opcjonalne:
- System kontroli ciśnienia w oponach
- Regulator-ogranicznik prędkości
- System wspomagania parkowania z tyłu
- Światła przeciwmgielne
- Przyciemniane szyby z tyłu (boczne i tylna) – wyłącznie w wersji 3-drzwiowej
- Spryskiwacze reflektorów
- Siedzenia przednie podgrzewane
- Klimatyzacja manualna + chłodzony schowek w desce rozdzielczej
- Panoramiczny, elektrycznie otwierany dach z 2 żaluzjami
- Tylna kanapa dzielona w układzie 1/3-2/3
- Radioodtwarzacz kasetowy 2X15W lub Radioodtwarzacz CD 4X15W
- Instalacja do podłączenia telefonu GSM
- Dynamiczna kontrola toru jazdy ESP z układem przeciwpoślizgowym ASR i z funkcją kontroli podsterowności
- Pakiet LOOK: światła przeciwmgielne + dodatkowe światła oświetlające zakręty (FBL) + klamki zewnętrzne w kolorze matowego chromu
- Zintegrowany zestaw głośnomówiący
- Felgi aluminiowe 15″ lub 16″
- Lakier metalicznyExpression
1.2 16V 75 1.5 dCi 70 1.4 16V 100Wyposażenie seryjne:
Wyposażenie Authentique +
- Szyby przednie otwierane elektrycznie
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Tylna kanapa dzielona w układzie 1/3-2/3
- Kieszeń w oparciu prawego fotelaWyposażenie opcjonalne:
- System kontroli ciśnienia w oponach
- Regulator-ogranicznik prędkości
- System wspomagania parkowania z tyłu
- Światła przeciwmgielne
- Spryskiwacze reflektorów
- Klimatyzacja manualna + chłodzony schowek w desce rozdzielczej
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie i podgrzewane
- Panoramiczny, elektrycznie otwierany dach z 2 żaluzjami
- Przyciemniane szyby z tyłu (boczne i tylna) – wyłącznie w wersji 3-drzwiowej
- Siedzenia przednie podgrzewane
- Dynamiczna kontrola toru jazdy ESP z układem przeciwpoślizgowym ASR i z funkcją kontroli podsterowności
- Pakiet LOOK: światła przeciwmgielne + dodatkowe światła oświetlające zakręty (FBL) + klamki zewnętrzne w kolorze matowego chromu
- Radioodtwarzacz kasetowy 2X15W lub Radioodtwarzacz CD 4X15W
- Instalacja do podłączenia telefonu GSM
- Zintegrowany zestaw głośnomówiący
- Felgi aluminiowe 15″ lub 16″
- Lakier metalicznyDynamique
1.2 16V 75 1.5 dCi 70 1.4 16V 100
Wyposażenie Expression + - Szyby przednie otwierane elektrycznie z włącznikiem impulsowym od strony kierowcy
- Radioodtwarzacz CD 4X15W
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Górna część deski rozdzielczej pokryta materiałem typu „Slush”
- Elementy ozdobne w kolorze matowego chromuWyposażenie opcjonalne:
- Klimatyzacja manualna + chłodzony schowek w desce rozdzielczej
- System kontroli ciśnienia w oponach
- Regulator-ogranicznik prędkości
- System wspomagania parkowania z tyłu
- Światła przeciwmgielne
- Pakiet LOOK: światła przeciwmgielne + dodatkowe światła oświetlające zakręty (FBL) + klamki zewnętrzne w kolorze matowego chromu
- Spryskiwacze reflektorów
- Panoramiczny, elektrycznie otwierany dach z 2 żaluzjami
- Przyciemniane szyby z tyłu (boczne i tylna) – wyłącznie w wersji 3-drzwiowej
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie i podgrzewane
- Siedzenia przednie podgrzewane
- Dynamiczna kontrola toru jazdy ESP z układem przeciwpoślizgowym ASR i z funkcją kontroli podsterowności
- Instalacja do podłączenia telefonu GSM
- Zintegrowany zestaw głośnomówiący
- Felgi aluminiowe 15″
- Felgi aluminiowe 16″
- Lakier metalicznyExtreme
1.2 16V 75 1.5 dCi 85 1.4 16V 100
Wyposażenie Dynamique + - Klimatyzacja manualna + chłodzony schowek w desce rozdzielczej
- Felgi aluminiowe 15″
- Kurtyny powietrzne chroniące głowy osób na miejscach przednich i tylnych
- Komunikaty komputera pokładowego w języku polskim
- Funkcja oświetlenia drogi do domu
- Oświetlenie zamykanego schowka w desce rozdzielczej
- Oświetlenie sufitowe z przodu z lampką do czytania dla pasażeraWyposażenie opcjonalne:
- Klimatyzacja automatyczna z wyświetlaczem temperatury
- Regulator-ogranicznik prędkości
- System wspomagania parkowania z tyłu
- Automatycznie włączane światła mijania i wycieraczki
- Światła przeciwmgielne
- Spryskiwacze reflektorów
- Felgi aluminiowe 16″
- System kontroli ciśnienia w oponach
- Reflektory ksenonowe z automatycznym korektorem wysokości wiązki światła
- Karta Renault „Hands Free” (z regulacją głębokości ustawienia kierownicy)
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie i podgrzewane
- Żaluzja przeciwsłoneczna na tylnej szybie
- Pakiet LOOK: światła przeciwmgielne + dodatkowe światła oświetlające zakręty (FBL) + klamki zewnętrzne w kolorze matowego chromu
- Dynamiczna kontrola toru jazdy ESP z układem przeciwpoślizgowym ASR i z funkcją kontroli podsterowności
- Panoramiczny, elektrycznie otwierany dach z 2 żaluzjami
- Środkowe miejsce z tyłu przystosowane do przewozu dzieci w wieku 6-10 lat: zagłówek dostosowany do wzrostu dziecka + prowadnica pasa
- Przyciemniane szyby z tyłu (boczne i tylna) – wyłącznie w wersji 3-drzwiowej
- Siedzenia przednie podgrzewane
- Instalacja do podłączenia telefonu GSM
- Zintegrowany zestaw głośnomówiący
- Lakier metalicznyWięcej informacjiGaleria zdjęć Renault Clio III
Najnowsze komentarze