Chat with us, powered by LiveChat

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów – o czym warto pamiętać?

15 3 372

Automatyczne skrzynie biegów są dziś standardem, bez którego trudno wyobrazić sobie niektóre modele samochodów. Z uwagi na rozwój hybryd, samochodów elektrycznych oraz pojazdów autonomicznych skrzynie automatyczne będą zyskiwać coraz większą rynkową przewagę nad ich manualnymi odpowiednikami. Z tego względu warto znać podstawowe zasady eksploatacji automatycznej skrzyni biegów, w tym kwestię wymiany oleju przekładniowego. Czy rodzaj skrzyni ma tu znaczenie? Jeśli tak, o czym należy pamiętać w kontekście doboru oleju przekładniowego?

Tradycyjne automatyczne skrzynie biegów

Klasyczne automatyczne skrzynie biegów odznaczają się komfortową i płynną zmianą biegów, możliwością przenoszenia bardzo wysokich momentów obrotowych oraz trochę niższą sprawnością – a co za tym idzie, wyższym zużyciem paliwa – niż skrzynie ręczne. Wszystkie te cechy wynikają ze specyficznej konstrukcji tego typu urządzeń. Elementem łączącym silnik z przekładnią jest sprzęgło hydrokinetyczne, które zapewnia płynne ruszanie, możliwość jazdy na „półsprzęgle” oraz zabezpiecza skrzynię przed przeciążeniem z uwagi na brak mechanicznego połączenia. Elementem realizującym różne przełożenia jest zestaw przekładni planetarnych wraz z mechanizmem sterującym, składającym się z zestawu sprzęgieł wielopłytkowych i mokrych hamulców. Podobnie jak w przypadku skrzyni manualnej, tak w „automatach” konstrukcja skrzyni określa wymagania dotyczące środków smarnych. Wymaga ona od producentów stosowania płynów o niższej lepkości, aby ograniczyć straty hydrauliczne oraz wykorzystywać pakiety dodatków w postaci modyfikatorów tarcia.

„Modyfikatory tarcia działają lokalnie w okolicach mechanizmu sterującego zmianą biegów. W miejscach styku z płytkami ciernymi mokrych sprzęgieł, modyfikatory zapewniają wysoki współczynnik tarcia statycznego, aby uniknąć poślizgów. Z kolei wysoki współczynnik tarcia dynamicznego, który powstaje w okolicach hamulców, pozwala szybko zmieniać biegi. W zależności od producenta olej w automatycznej skrzyni biegów należy wymieniać między 60 000 a 150 000 km. Przykładami produktów typu ATF (ang. Automatic Transmission Fluid), przeznaczonych do tego typu przekładni są oleje TOTAL FLUIDMATIC MV LV, FLUIDE XLD FE czy FLUIDE G3” – wyjaśnia Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego Total Polska.

Zautomatyzowane skrzynie biegów

Są to skrzynie biegów, które od strony mechanicznej są typowymi przekładniami manualnymi, ale z dołożonym układem pracy sprzęgła i mechanizmem zmiany biegów. Dla użytkownika niewiele się różnią od klasycznych automatycznych skrzyń biegów – podobny jest lewarek zmiany trybu jazdy i nie ma w pojeździe pedału sprzęgła. W praktyce różnicą dla kierowcy jest mniej komfortowy i płynny moment zmiany biegów. Użytkownicy tego typu przekładni czasem narzekają na ich „twardą” pracę oraz konieczność bardzo łagodnego traktowania. Ze względu na swoją budowę zautomatyzowane skrzynie biegów potrzebują do smarowania takich samych produktów jak skrzynie manualne, dlatego dobierając olej trzeba mieć pewność, że nasz „automat” nie jest przypadkiem skrzynią manualną zautomatyzowaną. Informację o wyposażeniu pojazdu najłatwiej uzyskać poprzez weryfikację typu przekładni po numerze VIN. Po podaniu go w ASO danej marki powinniśmy uzyskać wiążącą informację na ten temat.

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów (DCT – ang. Dual Clutch Transmission)

Bardzo ciekawy typ przekładni, popularny szczególnie w koncernie VW, Audi, Ford czy Porsche. Od strony kierowcy jest to skrzynia automatyczna (brak pedału sprzęgła, lewarek zmiany biegów jak „automat”), jednak mechanicznie są to dwie skrzynie zautomatyzowane zamknięte w jednej obudowie. Jedna skrzynia odpowiada za biegi parzyste a druga za biegi nieparzyste. Dwa sprzęgła i odpowiedni układ sterowania zapewniają załączanie poszczególnych przełożeń i przełączanie między skrzyniami. Dzięki temu zmiana biegów odbywa się błyskawicznie, a zużycie paliwa jest niższe.

„Produkty zalecane w przypadku skrzyń dwusprzęgłowych zależą od typu zastosowanych sprzęgieł: skrzynie z suchymi sprzęgłami stawiają olejom podobne wymagania, jak ręczne skrzynie biegów, natomiast skrzynie z mokrymi sprzęgłami muszą mieć specjalny środek smarny, który będzie zapewniał właściwości cierne dla sprzęgieł i kompatybilność z ich materiałami. Okresy między wymianami zależą od producenta i rodzaju zastosowanych sprzęgieł i wynoszą od 60 000 km (dla sprzęgieł mokrych) do braku wymian (dla sprzęgieł suchych). Przykładem oleju do skrzyń DCT z mokrymi sprzęgłami jest produkt TOTAL FLUIDMATIC DCT MV. To odpowiednia propozycja zarówno do skrzyń VW DSG, Porsche PDK, BMW DTC, przekładni koncernu PSA czy Mercedes-Benz” – mówi Andrzej Husiatyński.

Bezstopniowe skrzynie biegów CVT (ang. Continously Variable Transmission)

To skrzynie składające się z pary kół stożkowych połączonych łańcuchem lub paskiem, które dzięki odpowiedniemu układowi hydraulicznemu i sterowaniu zapewniają teoretycznie nieskończenie wiele przełożeń. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest przekazywanie momentu obrotowego na koła bez przerw na zmianę przełożenia oraz dobór odpowiedniego biegu niezależnie od prędkości i obciążenia pojazdu. Do zalet skrzyni CVT należy zaliczyć oszczędność w zużyciu paliwa w porównaniu z klasycznymi automatami, a do nielicznych wad niecodzienne odczucia z jazdy (na przykład podczas przyspieszania obroty silnika mogą się nie zmieniać). Oleje zalecane do tego typu skrzyń powinny być wymieniane co około 60 000 – 120 000 km. Muszą zapewniać odpowiednie właściwości cierne, kompatybilność z szeroką gamą materiałów oraz dobre zabezpieczenie przeciwzużyciowe kół stożkowych i łańcucha lub metalowego paska.

„Widzimy zatem, że typ stosowanego oleju przekładniowego i zalecane okresy między wymianami zależą od konkretnych producentów i rodzaju zastosowanej skrzyni biegów. Należy pamiętać, aby dobierając olej mieć pewność co do zamontowanej przekładni, gdyż „z zewnątrz” mogą się one niczym nie różnić. Najdokładniejszą informację uzyskamy na podstawie numeru VIN, a interwały wymiany oleju w skrzyni znajdziemy z kolei w instrukcji obsługi pojazdu. Wybierając oleje przekładniowe powinniśmy kierować się także ich jakością. Tak jak w przypadku marki TOTAL, warto wybierać firmy współpracujące bezpośrednio z producentami samochodów” – podsumowuje Andrzej Husiatyński.

Informacja prasowa: Total Polska

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
3 Wątki komentarzy
12 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
11 Autorzy komentarzy
TaaaTaaaSkrzyniarzJacekTaaa Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Józef
Gość
Józef

Witam. Co w przypadku kiedy producent nie przewiduje w planie obsługiwany wogóle wymiany oleju w automacie?

pawelhks
Gość
pawelhks

Producent auta czy skrzyni? Wczoraj zmieniłem bez problemu w ASO olej w automacie C4GP, mimo że Citroen nie zaleca zmiany

Taaa
Gość
Taaa

A w ktorym to ASO zmieniles? Bo nie znam zadnego wyposazonego w automat do dynamicznej wymiany.

Arek
Gość
Arek

Nie wiem skąd jesteś, ale ja zmieniałem w C5 u Zachorskich w Kutnie. Mimo że jestem z Łodzi to opłacało się jechać. Usługa zrobiona fachowo i rzetelnie. Cena….ok. 1000pln za dynamiczną wymianę. W sumie poszło ponad 10ltrów oleju

Taaa
Gość
Taaa

Widzę że nawet nie wiesz gdzie sam wymieniłeś. Wytłumaczę ci… W Bosch service Zachorski a nie ASO citroena. Żadne ASO w PL nie posiada na wyposażeniu takiej maszyny bo żadna taka maszyna nie posiada autoryzacji PSA. Też robiłem to w Bosch Service.

pawelhks
Gość
pawelhks

Zmiana nie dynamiczna, ale zdecydowałem, że warto. ASO Wielicka Kraków

Taaa
Gość
Taaa

Statyczna zdecydowanie nie warto! Tylko wymiana dynamicznie. Jezeli jej sie nie robi co ~60tys (a jak sie daje caly czas w podloge to lepiej co 40tys) to lepiej wogole odpuscic wymiane i jezdzic az padnie – po ptostu bedzie taniej. Wymiana skrzyni od 8tys zl (Aisin TF80SC – zregenerowana poprawnie). Zazwyczaj wytrzymuje jakies 250-300tys na oryginalnym oleju. W przeciagu 300/60 = 5 wymian dynamicznych – koszt okolo 5 * 1000 (lub 1200)zl = czyli 5k .. 6k zl. Prawdopodobienstwo awarii po statycznej wymianie znaczaco wzrasta – ze wzgledu na brak pluczki ktora rozpuszcza resztki oleju i scierniwa z zuzytych tarcz… Czytaj więcej »

Taaa
Gość
Taaa

Aha… tak. Kazde ASO ma wylacznie procedure na statyczna wymiane – vide service.citroen.com etc.

Skrzyniarz
Gość
Skrzyniarz

Jak producent nie przewiduje to szukamy fachowca który się na tym zna i zlecamy wymianę dzięki czemu przedłużamy życie naszej skrzyni biegów

Józef
Gość
Józef

Miało być w PLANIE OBSŁUGOWYM

Kamil
Gość
Kamil

Super, ale artykuł wprowadza w błąd. Mówi, że w DSG z suchymi sprzęgłami nie trzeba wymieniać oleju. A to jest nieprawda, bo olej trzeba wymieniać w mechatronice, która jest częścią skrzyni.

Jacek
Gość
Jacek

Kolego mam octawie 2013 rok skrzynia sucha dwusprzęgłowa dsg. Żadnego oleju nie wymieniasz. 250.000tys. I koniec. Taką ma żywotność. Mam też drugą oktawie z skrzynią mokrą olej wymień. co 60.000tyś. W tej chwili ma przejechane 400.000tyś. Auto w stanie idealnym. Tak naprawdę fachowców do suchej dsg w całej Polsce można policzyć na palcach u jednej ręki.

pawelhks
Gość
pawelhks

Czterysta milionów przejechać, kawał swiata

Skrzyniarz
Gość
Skrzyniarz

Kolego mylisz się w DSG 0am wymienia się olej w skrzyni biegów i mechatronice.

Jacek
Gość
Jacek

Kolego tak jak napisałem mam skrzynię suchą 7 biegów jest zalana 1.5l.oleju żadnego korka. Byłem w Volkswagenie Łódź Radom i u fachowca koło kielc który siedzi tylko w dsg. Jak możesz dać nr. tel do tego szpeca który wymienia, to się skontaktuje z nim zapytam którędy on wlewa. Dwa razy serwis skrzynię wyciągał no bo jak się nie wymienia oleju po naradzie kilku dniowej przyznali rację. Myślę że większość tych speców kasuje ludzi za wymianę której tak naprawdę nie zrobili.