Nie warto odkładać wymiany oleju w silniku. Rząd zapowiedział wprowadzenie nowej opłaty, tak zwanej kaucji, która ma być pobierana przy jego zakupie. Jest nawet jakieś ekologiczne uzasadnienie wprowadzenia takiego rozwiązania, ale końcowy efekt jest taki, że jako kierowcy zapłacimy więcej.
Olej silnikowy trzeba zmieniać regularnie, niezależnie od tego czy jest to stary czy nowy silnik. Wielu ekspertów motoryzacji zaleca wymianę nawet częściej, niż zaleca fabryka. Teraz dochodzi nam jeszcze powodów do szybszej wymiany – nie tylko stan silnika, ale i troska o zawartość naszych portfeli.
Regularna wymiana oleju to przede wszystkim utrzymywanie silnika w jak najlepszym stanie. Z biegiem czasu, w wyniku pracy poszczególnych części, w oleju pojawiają się cząsteczki zabrudzeń, które mogą obniżać sprawność a w najgorszym wypadku doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej. Regularna wymiana oleju usuwa te zabrudzenia, pomaga chronić części oraz sprzyja wydłużeniu żywotności pojazdu.
Jaki olej należy stosować? Najlepiej ten, który zaleca producent dla danego typu silnika. Citroen od 52 lat zaleca oleje Total, m.in. Total Quarz Info First 0W-30, który jest stosowany przez PSA olej do pierwszego fabrycznego napełnienia i jest zalecany przez Citroena, DS Automobiles i Peugeot w sprzedaży posprzedażnej. Z kolei Renault współpracuje z koncernem Elf.
O ile podrożeje olej? Projekt ustawy zakłada, że będzie to maksymalnie 10 zł za litr. W przypadku naszej redakcyjnej Xantii wydatki związane z wymianą oleju wzrosną więc o 50 zł.
Najnowsze komentarze