Grupa Renault utrzymuje tendencję wzrostową i osiąga rekordowy poziom marży operacyjnej
Wzrost obrotów Grupy o 13,5% do 25,185 miliardów euro.
Wzrost sprzedaży o 13,4% do poziomu 1,57 miliona samochodów
Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 1,541 miliarda euro (+40,6%), co stanowi 6,1% przychodów, podczas gdy w pierwszym półroczu 2015 roku było to 1,096 miliarda euro[1] (4,9% obrotów).
Marża operacyjna sektora samochodowego wyniosła 1,121 milionów euro (+64,9%), podczas gdy w roku poprzednim wyniosła 680 milionów euro (odpowiednio 4,7% i 3,2% obrotów1).
Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1,476 milionów euro (+50,6%) w porównaniu do 980 milionów euro poprzednio1.
Wynik netto wyniósł 1,567 miliarda euro (+7,9%) w porównaniu do 1,452 miliarda euro poprzednio1.
Dodatni free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym – 381 milionów euro.
Wyniki za pierwsze półrocze pokazują słuszność naszej strategii. Sukces nowych modeli, zróżnicowane regiony działania na całym świecie oraz mobilizacja wszystkich naszych pracowników pozwoliły nam na ustanowienie kolejnego rekordu, jeśli chodzi o wysokość marży operacyjnej w pierwszym półroczu. Pozwala nam to patrzeć z ufnością na cały rok – oświadczył Carlos Ghosn, Prezes Renault.
W pierwszym półroczu 2016 roku obroty Grupy wyniosły 25,185 miliarda euro, czyli o 13,5% więcej w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy 2015 roku.
Obroty sektora samochodowego wyniosły 24,078 miliardów euro (+14,3%) dzięki zwiększeniu sprzedaży poszczególnych marek Grupy (+10,6 pkt) oraz sprzedaży dla partnerów (+3 pkt) . Do wzrostu obrotów przyczynił się również korzystny efekt cenowy (+3,8 pkt), związany z podwyżkami cen na niektórych rynkach wschodzących, których celem było skompensowanie spadku wartości walut (-4,9 pkt). Efekt mixu był dodatni i wyniósł 1,8 pkt.
Marża operacyjna Grupy w pierwszym półroczu 2015 roku zamknęła się kwotą 1,541 miliarda euro (+40,6%), co stanowi 6,1% przychodów, podczas gdy w 2015 roku wynosiła 1,096 milionów euro1 (4,9% obrotów1).
Marża operacyjna sektora samochodowego wzrosła o 441 milionów euro do poziomu 1,121 milionów euro (+64,9%), podczas gdy w pierwszym półroczu 2015 roku stanowiła 3,2% obrotów1. Te doskonałe wyniki można przede wszystkim wyjaśnić silnym rozwojem działalności (+614 miliona euro), wzrostem cen i poprawą mixu. Niekorzystny wpływ różnic kursowych (-432 miliona euro) wynika głównie z utraty wartości peso argentyńskiego, rosyjskiego rubla i funta sterlinga. Natomiast ceny surowców spadły, co miało korzystny efekt (164 miliona euro). Efekt mixu do ceny i wzbogacenia wyposażenia jest dodatni (135 milionów euro) i zdecydowanie wyższy niż w pierwszym półroczu 2015 roku, co wynika głównie z sukcesu naszych nowych modeli. Na poziom redukcji kosztów wpływ miały: wzrost wydatków na prace badawczo-rozwojowe w celu przygotowania przyszłości Grupy, obniżenie stopy ich kapitalizacji i wyższe niż zazwyczaj koszty uruchomienia produkcji w związku z dużą liczbą wprowadzanych nowych modeli.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 420 milionów euro, podczas gdy w pierwszym półroczu 2015 roku było to 416 milionów euro1. Stabilny wynik można wyjaśnić silnym wzrostem liczby umów finansowania przy jednoczesnych stratach kursowych i spadku sprzedaży w Ameryce Łacińskiej. Koszt ryzyka ustabilizował się na bardzo dobrym poziomie 0,30% średniej wartości portfela, w porównaniu do 0,31% w pierwszym półroczu 2015 roku.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują poprawę, w szczególności pod wpływem obniżenia kosztów w związku z wdrożeniem we Francji planu podniesienia konkurencyjności. Wyniosły one -65 milionów euro, w porównaniu do -116 milionów euro1 w pierwszym półroczu 2015 roku.
Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1,476 milionów euro (+50,6%) w porównaniu do 980 milionów euro1 w pierwszym półroczu 2015 roku. Ta poprawa wynika ze wzrostu marży operacyjnej oraz znacznego obniżenia pozostałych kosztów działalności operacyjnej.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku – głównie Nissana – wyniósł w pierwszym półroczu 2016 roku 678 milionów euro, wobec 895 milionów euro w pierwszym półroczu roku 2015. Udział Nissana jest niższy ze względu na koszty nadzwyczajne, poniesione w pierwszym kwartale. Udział AWTOWAZ wynosi -75 milionów euro, w porównaniu do -87 milionów euro[2] w pierwszym półroczu 2015 roku, i to pomimo pogorszenia wyniku na działalności operacyjnej.
W przypadku spółki AWTOWAZ Grupa potwierdza gotowość do wzięcia udziału w jej rekapitalizacji, która powinna mieć miejsce do końca roku i w efekcie, której spółka AWTOWAZ powinna zostać objęta konsolidacją na dzień 31 grudnia 2016 roku.
Wynik netto wyniósł 1,567 milionów euro (+7,9%), a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) – 1,501 milionów euro (5,51 euro/akcję w porównaniu do 5,06 euro/akcję w 2015 roku1).
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego wykazał wartość dodatnią 381 milionów euro, po uwzględnieniu wpływu spadku zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 129 milionów euro.
Łączny zapas samochodów na dzień 30 czerwca 2016 roku (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) odpowiada 60 dniom sprzedaży w porównaniu do 66 dni na koniec czerwca 2015 roku.
PERSPEKTYWY 2016
W 2016 roku światowy rynek powinien osiągnąć o ok. 1,7% większy wzrost w stosunku do 2015 roku. Na rynku europejskim, w tym również francuskim, spodziewany jest w tym okresie wzrost o min. 5%.
Jeśli chodzi o rynki pozaeuropejskie, powinien nastąpić spadek na rynku brazylijskim i rosyjskim: -15% do -20% w przypadku Brazylii i -12% w przypadku Rosji. Natomiast Chiny (+4% do +5%) i Indie (+7% do +9%) powinny kontynuować dynamiczny wzrost.
W tej sytuacji Renault podtrzymuje swoje cele na rok 2016 (przy przyjęciu tych samych zasad rachunkowych):
- zwiększenie obrotów Grupy (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany),
– zwiększenie wartości marży operacyjnej Grupy,
- wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
Skonsolidowane wyniki Grupy Renault
w milionach euro |
I półrocze 2016 |
I półrocze 2015 (dane porównywalne) |
Różnica |
I półrocze 2015 (dane opublikowane) |
Przychody Grupy |
25,185 |
22,197 |
+2,988 |
22,197 |
Marża operacyjna
W % przychodów |
1,541 6,1% |
1,096 4,9% |
+445 +1,2 pkt |
1,069 4,8% |
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej |
-65 |
-116 |
+51 |
-116 |
Wynik na działalności operacyjnej |
1,476 |
980 |
+496 |
953 |
Wynik finansowy |
-67 |
-161 |
+94 |
-161 |
Udział w wyniku netto spółek objętych konsolidacją |
678 |
895 |
-217 |
912 |
W tym: NISSAN |
749 |
979 |
-230 |
979 |
AWTOWAZ |
-75 |
-87 |
+12 |
-70 |
Podatki bieżące i odroczone |
-520 |
-262 |
-258 |
-235 |
Wynik netto |
1,567 |
1,452 |
+115 |
1,469 |
Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) |
1,501 |
1,379 |
+122 |
1,396 |
Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym |
+381 |
-52 |
+433 |
-95 |
INFORMACJE DODATKOWE
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy na dzień 30 czerwca 2016 roku zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 27 lipca 2016 roku.
Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania półrocznych sprawozdań Grupy Renault.
Sprawozdanie z działalności Grupy wraz z pełną analizą wyników finansowych za pierwsze półrocze 2016 roku jest dostępne na stronie www.group.renault.com w rubryce „Finance”.
źródło: Renault Polska
[1] Podatki odpowiadające definicji podatku obliczanego od wyniku śródrocznego netto w rozumieniu standardu MSR 12 „Podatek dochodowy”, które były uprzednio ujmowane w kosztach działalności operacyjnej, są od 2016 roku wykazywane jako podatki bieżące, i odwrotnie jeśli chodzi o podatki niespełniające definicji podatku obliczanego od wyniku śródrocznego netto. Dane za pierwsze półrocze 2015 roku i za cały rok 2015 zostały odpowiednio przeliczone.
[2] W związku ze zniknięciem na koniec 2015 r. trzymiesięcznego przesunięcia w czasie w konsolidacji wyników spółki AWTOWAZ, poprzednio opublikowane dane za pierwsze półrocze 2015 r. zostały odpowiednio skorygowane, aby uwzględnić okres kalendarzowy od 1 stycznia do 30 czerwca.
Najnowsze komentarze