Rekordowa marża operacyjna Grupy Renault w pierwszym półroczu 2018 r.
Wzrost liczby nowo zarejestrowanych samochodów o 9,8% do poziomu 2,07 miliona samochodów (+5,3% bez marek Jinbei i Huasong).
Wzrost obrotów Grupy o 1,4% do 29,957 miliarda euro (wzrost o 2,4% w drugim kwartale w stosunku do 0,2% w pierwszym kwartale). Przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji[1] wzrost w pierwszym półroczu wyniósłby 6,8%.
Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 1,914 miliarda euro, co stanowi 6,4% przychodów w stosunku do 1,820 miliarda euro. Bez uwzględnienia zmian wynikających z wejścia w życie MSSF 15 marża operacyjna wyniosłaby 6,6%.
Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1,734 miliarda euro (‑3,1%) w porównaniu do 1,789 miliarda euro poprzednio. Spadek ten wynika głównie z utworzonej rezerwy na restrukturyzację.
Wynik netto wyniósł 2,040 miliarda euro (-16,3%) w porównaniu do 2,437 miliarda euro poprzednio[2]. Spadek jest efektem niższych o 483 miliony euro wyników Nissana, które w poprzednim roku były zdecydowanie większe ze względu na przychód z cesji.
Dodatni free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym – 418 milionów euro.
Grupa utrzymuje swoje cele na rok bieżący.
Pomimo bardzo niestabilnej sytuacji gospodarczej Grupa po raz kolejny odnotowała rekordowy poziom marży. Uzyskane wyniki są owocem strategii dywersyfikacji geograficznej, sukcesu oferowanej gamy samochodów i mobilizacji wszystkich pracowników. Dają nam pewność osiągnięcia celów wyznaczonych na ten rok – oświadczył Carlos Ghosn, prezes Renault.
Obroty Grupy Renault wyniosły 29,957 miliarda euro (+1,4%). Przy uwzględnieniu stałego, referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji obroty Grupy wzrosły o 6,8%.
Od 1 stycznia 2018 r. Grupa stosuje standard MSSF 15 „Przychody z umów z klientami”. W przypadku Grupy Renault ma on głównie wpływ na sposób ujęcia rabatów przyznanych w formie obniżonego oprocentowania przy sprzedaży samochodów z umowami finansowania. Rabaty te są obecnie uwzględniane w momencie sprzedaży samochodu, a nie rozłożone w czasie.
Dlatego też Grupa zmieniła zasady alokacji bonifikat związanych ze stopą procentową do poszczególnych sektorów operacyjnych. Nowe zasady nie mają natomiast wpływu na wysokość skonsolidowanych obrotów. Przy poprzednim ujęciu obroty sektora samochodowego bez AwtoWAZ byłyby wyższe o 278 milionów euro (1,0 punkt), a jednocześnie obroty sektora finansowania sprzedaży byłyby o taką samą kwotę niższe.
Obroty sektora samochodowego bez AwtoWAZ wyniosły 26,867 miliarda euro (spadek o 0,5%). Poza spadkiem o 1,0 punkt, o którym była mowa powyżej, złożyły się na to również straty kursowe (-4,6%) związane z silną dewaluacją najważniejszych walut używanych przez Grupę (peso argentyńskie, real brazylijski, dolar amerykański, rosyjski rubel). Efekt wolumenu przełożył się na wzrost o 3,1 punktu. Efekt cenowy, uzyskany głównie na rynkach wschodzących w celu skompensowania niskiego kursu walut, zapewnił wzrost o 1,2 punktu.
Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 1,914 miliarda euro, co stanowi 6,4% przychodów. Bez uwzględnienia nowego standardu MSSF15 marża wyniosłaby 1,984 miliarda euro (6,6% przychodów).
Marża operacyjna sektora samochodowego bez AwtoWAZ obniżyła się o 77 milionów euro do poziomu 1,215 miliarda euro. Stanowi to 4,5% obrotów (4,7% bez uwzględnienia nowego standardu MSSF15), podczas gdy w pierwszym półroczu 2017 r. było to 4,8% obrotów.
Te wyniki można przede wszystkim wyjaśnić silnym rozwojem działalności (wzrost o 80 milionów euro) i spadkiem kosztów produkcji (o 254 miliony euro). Natomiast koszt surowców wpłynął ujemnie na marżę operacyjną w wysokości 192 miliony euro, a straty kursowe wyniosły 347 milionów euro, głównie ze względu na spadek wartości peso argentyńskiego.
Efekt miksu, ceny i wzbogacenia wyposażenia samochodów osiągnął dodatnią wartość 184 miliony dzięki wzrostowi cen, który pozwolił na skompensowanie dewaluacji lokalnych walut.
Marża operacyjna AwtoWAZ zamknęła się kwotą 105 milionów euro w porównaniu do 3 milionów euro w pierwszym półroczu 2017 r. Jest to efekt sukcesu nowych modeli AwtoWAZ na przeżywającym ożywienie rynku, a także wysiłków firmy na rzecz racjonalizacji kosztów i innych korzystnych czynników, jakie wystąpiły w tym okresie.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 594 milionów euro, podczas gdy w pierwszym półroczu 2017 r. było to 525 milionów euro.
Wzrost o 13,3% jest głównie związany ze zwiększeniem marży brutto RCI Banque na finansowaniu, ze względu na doskonałe wyniki sprzedaży umów finansowania.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną 180 milionów euro (-31 milionów euro w pierwszym półroczu 2017 r.), głównie ze względu na rezerwy na restrukturyzację związane z podpisanym we Francji porozumieniem CAP 2020.
Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1,734 miliarda euro, w porównaniu do 1,789 miliarda euro w pierwszym półroczu 2017 r. (-3,1%). Przyczyną tego spadku jest głównie wspomniana powyżej rezerwa na restrukturyzację.
Wynik finansowy zamknął się stratą 121 milionów euro, w porównaniu do straty w wysokości 187 milionów euro w pierwszym półroczu 2017 r. (przy uwzględnieniu tych samych zasad rachunkowości). Uzyskana poprawa to efekt obniżenia kosztów długu Renault SA, Renault do Brasil i AwtoWAZ.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku – głównie Nissana – wyniósł 814 milionów euro, wobec 1,317 miliarda euro w pierwszym półroczu 2017 r. Na wysokość udziału Nissana w 2017 r. miał wpływ zysk nadzwyczajny w wysokości 284 milionów euro ze sprzedaży udziałów w spółce Calsonic Kansei, która produkuje wyposażenie do samochodów.
Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości 387 milionów euro, o 95 milionów euro mniej w porównaniu do pierwszego półrocza 2017 r., z uwzględnieniem tych samych standardów sprawozdawczości.
Wynik netto wyniósł 2,040 miliarda euro (-16,3%), a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) – 1,952 miliarda euro (7,24 euro/akcję w porównaniu do 8,85 euro/akcję w pierwszym półroczu 2017 r., z uwzględnieniem tych samych standardów sprawozdawczości).
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego (łącznie z AwtoWAZ) wykazał wartość dodatnią 418 milionów euro, po uwzględnieniu wpływu spadku zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 200 milionów euro.
Łączny zapas samochodów na dzień 30 czerwca 2018 r. (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) odpowiada 62 dniom sprzedaży w porównaniu do 63 dni na koniec czerwca 2017 r.
PERSPEKTYWY 2018
W 2018 r. światowy rynek powinien osiągnąć wzrost rzędu 3% w porównaniu do 2017 r. Poprzednie przewidywania zakładały wzrost o 2,5%. Na rynku europejskim oczekiwany jest wzrost na poziomie 1,5%, w porównaniu do 1% według poprzednich założeń. We Francji jest spodziewany 2-procentowy wzrost (poprzednio +1%).
Na rynkach pozaueropejskich, w Brazylii, spodziewany jest wzrost o 10% (poprzednio +5%), a w Rosji o ponad 10% (poprzednio niecałe 10%). W Chinach sprzedaż powinna zwiększyć się o 5% (zgodnie z poprzednimi założeniami), a w Indiach o 8%. Poprzednie przewidywania zakładały wzrost w Indiach o 6%.
W tej sytuacji Grupa Renault utrzymuje swoje cele na rok 2018:
– dalsze zwiększenie obrotów Grupy (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji)*,
– uzyskanie marży operacyjnej Grupy powyżej 6,0%*,
– wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
* bez uwzględnienia zmian wynikających z wejścia w życie MSSF 15.
SKONSOLIDOWANE WYNIKI GRUPY RENAULT
w milionach euro |
I półrocze 2017 Dane opublikowane |
I półrocze 2017 Dane porówny-walne |
I półrocze 2018 |
Różnica (w stosunku do danych porówny-walnych) |
Przychody Grupy |
29 537 |
29 537 |
29 957 |
+420 |
Marża operacyjna w % przychodów |
1 820 6,2% |
1 820 6,2% |
1 914 6,4% |
+94 +0,2 punktu |
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej |
-31 |
-31 |
-180 |
-149 |
Wynik na działalności operacyjnej |
1 789 |
1 789 |
1 734 |
-55 |
Wynik finansowy* |
-211 |
-187 |
-121 |
+66 |
Udział w wyniku netto spółek objętych konsolidacją |
1 317 |
1 317 |
814 |
-503 |
W tym: NISSAN |
1 288 |
1 288 |
805 |
-483 |
Podatki bieżące i odroczone* |
-479 |
-482 |
-387 |
+95 |
Wynik netto* |
2 416 |
2 437 |
2 040 |
-397 |
Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault)* |
2 379 |
2 399 |
1 952 |
-447 |
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego |
+358 |
+358 |
+418 |
+60 |
* Dane za pierwsze półrocze 2017 r. uwzględniają korekty z tytułu zmiany zasad rachunkowości udziałów i alokacji transakcji zakupu Grupy AwtoWAZ sfinalizowanej w drugim półroczu 2017 r.
INFORMACJE DODATKOWE
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy na dzień 30 czerwca 2018 r. zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 26 lipca 2018 r.
Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania półrocznych sprawozdań Grupy Renault.
Sprawozdanie z działalności Grupy wraz z pełną analizą wyników finansowych za pierwsze półrocze 2018 r. jest dostępne na stronie www.group.renault.com w rubryce „Finance”.
Grupa Renault
Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 r., sprzedał w 2017 r. blisko 3,76 mln pojazdów w 134 krajach. Grupa zatrudnia obecnie ponad 180 tys. pracowników i posiada 36 zakładów i 12 700 punktów sprzedaży na całym świecie. Chcąc stawić czoła wielkim wyzwaniom technologicznym przyszłości i kontynuować strategię rentownego wzrostu, Grupa opiera się na rozwoju na rynkach pozaeuropejskich i wzajemnie dopełniających się pięciu markach (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine i Łada), produkcji samochodów elektrycznych i aliansie z Nissanem oraz Mitsubishi. Jest również silnie zaangażowana w e-Formułę i Formułę 1 wraz z nową stajnią. Sport motoryzacyjny jest dla Renault czynnikiem przyspieszającym wprowadzanie innowacji, a także budującym wizerunek i popularność marki.
źródło: Renault Polska
[1] W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za dany okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego oraz uwzględnienie wyłączeń konsolidacyjnych. W przypadku danych za 2017 rok w korekcie obrotów Grupy uwzględniono jedynie różnice kursowe, jako że zakres konsolidacji nie zmienił się w tym okresie w znaczący sposób poza włączeniem Grupy AwtoWAZ, która jest ujęta jako oddzielny sektor operacyjny.
[2] Dane za pierwsze półrocze 2017 r. uwzględniają korekty z tytułu zmiany zasad rachunkowości udziałów i alokacji transakcji zakupu Grupy AwtoWAZ sfinalizowanej w drugim półroczu 2017 r.
Najnowsze komentarze