Renault zyskuje coraz więcej klientów w Europie i umacnia swoją pozycję.
- W pierwszym półroczu liczba zarejestrowanych sprzedanych pojazdów Grupy Renault nieznacznie wzrosła i osiągnęła prawie 1,4 miliona.
- W Europie, gdzie rynek odnotował wzrost o 8,5%, liczba zarejestrowanych pojazdów Grupy zwiększyła się o 9,3%, a udział Grupy w rynku — dzięki skutecznemu odświeżeniu oferowanej gamy pojazdów — przekroczył próg 10%.
- Te znakomite wyniki na rynku europejskim równoważą spadek na rynkach o słabej koniunkturze, szczególnie w Rosji i Ameryce Łacińskiej.
- W drugiej połowie roku firma będzie kontynuować rozwój sprzedaży dzięki nowościom wprowadzanym na rynek.
W pierwszym półroczu 2015 r., przy wzroście rynku samochodowego o 1,4%, sprzedaż pojazdów Grupy Renault także nieznacznie wzrosła do 1.375.863 sztuk. Pion biznesowy Grupy potwierdza trend obserwowany od kilkunastu miesięcy: dynamizm w Europie i zróżnicowany wzrost poza Europą, równoważne wobec siebie.
W Europie sprzedaż pojazdów Grupy Renault nadal rośnie szybciej niż rynek. Wzrosła ona o 9,3%, podczas gdy cały rynek odnotował wzrost o 8,5% (849.088 zarejestrowanych pojazdów). W większości krajów europejskich udział Grupy w rynku zwiększył się do poziomu 10,2% (samochody osobowe (PC) + samochody dostawcze), zwłaszcza dzięki wynikom w Europie Południowej.
Marka Renault wykazuje doskonałe wyniki: sprzedaż pojazdów ze znakiem firmowym Renault wzrosła o 10,6% — do 643.928 sztuk — dzięki modelom Clio, Captur, Twingo, Trafic i Master.
Poza Europą chaos panujący na niektórych rynkach wschodzących nadal osłabia działalność gospodarczą, zwłaszcza w Rosji i Brazylii, gdzie sprzedaż pojazdów Grupy spadła o 40,8% wraz ze spadkiem rynku o 18,7%. O wiele lepszą sytuację obserwuje się w Turcji, Rumunii i Algierii, gdzie sprzedaż pojazdów Grupy wzrosła odpowiednio o 35,3%, 23,9% i 8,6%.
„W pierwszym półroczu 2015 roku znacznie umocniliśmy naszą pozycję w Europie i złagodziliśmy spadek na rynku rosyjskim i brazylijskim. Te wyniki wskazują, że jesteśmy mniej zależni od konkretnych rynków zbytu i umiemy wykorzystywać nadarzające się okazje” — oświadczył Jérôme Stoll, członek Komitetu Wykonawczego, Dyrektor ds. Wyników i jednocześnie Dyrektor Handlowy i Marketingowy Grupy.
Europa
W Europie Grupa Renault w pełni wykorzystała sukces swoich nowych produktów i ożywienie na rynku: w pierwszym półroczu sprzedaż pojazdów wzrosła o 9,3%, tj. o 849.088 sztuk. Grupa sprzedała więcej niż jeden z dziesięciu pojazdów zarejestrowanych w Europie.
Marka Renault wyróżnia się dobrą pozycją dzięki wysokiej dynamice sprzedaży — w pierwszym półroczu zarejestrowano 643.928 pojazdów (+10,6%). Renault jest drugą (po Nissanie) marką wykazującą najsilniejszy wzrost, z udziałem w rynku (PC + LCV) na poziomie 7,8% (+0,14 punktu).
Clio jest drugim z najczęściej rejestrowanych modeli w Europie[1] i — jak dotąd — najczęściej sprzedawanym pojazdem we Francji.
Captur nadal jest najczęściej rejestrowanym miejskim crossoverem w Europie1.
Pomimo wysokiej podstawy do porównań w pierwszej połowie 2014 r., po debiucie Duster Phase 2 marka Dacia odnotowała wzrost o 5,3%, co oznacza 205.160 pojazdów zarejestrowanych w pierwszym półroczu 2015 r. W tym roku marka świętuje 10. rocznicę wprowadzenia na rynek europejski i osiąga rekordową sprzedaż w regionie rzędu 2 milionów pojazdów.
Wśród głównych europejskich rynków zbytu Grupy Renault największy wzrost odnotowano w Hiszpanii i Włoszech (wzrost rejestracji, odpowiednio, o 30,9% i 24,4%), co daje tym krajom 5. i 3. miejsce w rankingu rynków Grupy (zob. tabela). We Włoszech, gdzie Renault ma 9,2% udziału w rynku, Grupa odnotowała najlepsze wyniki od 30 lat.
Na europejskim rynku pojazdów elektrycznych, który nadal wykazuje silny wzrost (+52%1), wolumen Renault zwiększył się o 72%1 w porównaniu do 2014 r. W szczególności znaczący wzrost odnotowano w Wielkiej Brytanii i Norwegii. ZOE nadal napędza wzrost Grupy, z wolumenami sprzedaży, które na początku roku wzrosły ponad dwukrotnie. Celem Renault jest pozostać liderem w zakresie sprzedaży EV w Europie w 2015 r.
We Francji, która jest pierwotnym rynkiem zbytu Grupy, sprzedaż pojazdów zwiększyła się o 3,7%, czyli łącznie o 325 365 sztuk. Wskaźnik penetracji marki Renault we Francji osiągnął 22,3%, co stanowi wzrost o 0,23 punktu. Liderami w tym segmencie są Clio, Twingo, Captur i Scenic. Grupa zyskała 1,2 punktu na francuskim rynków lekkich pojazdów użytkowych i pozostaje liderem — z udziałem w rynku w wysokości 32,5%. W tym segmencie dominują Kangoo, Trafic i Master.
RYNKI POZAEUROPEJSKIE
W regionie Eurazji dotknięty kryzysem gospodarczym rynek rosyjski w pierwszym półroczu odnotował spadek o 37,1%. Na tym wysoce konkurencyjnym rynku Grupa skoncentrowała się na zabezpieczeniu swoich marż i odnotowała udział w rynku w wysokości 7,4%, niższy o 0,5 punktu.
Odbicie rynku tureckiego, gdzie sprzedaż Grupy zwiększyła się o 35,3% (67.856 sztuk), przy udziale w rynku rzędu 15,8%, oraz doskonałe wyniki odnotowane w Rumunii (+24%, przy udziale w rynku na poziomie prawie 42%) umożliwiają całemu regionowi Eurazji ograniczenie spadku sprzedaży do –10,2%.
W regionie Ameryki Środkowej i Południowej liczba zarejestrowanych pojazdów spadła do 20,6%, tj. do 163.223 sztuk. W Brazylii liczba zarejestrowanych pojazdów spadła o 18,7% – do 89.527 sztuk, lecz Grupie udało się zwiększyć swój udział w rynku do ponad 7%.
W Argentynie, w związku z trudną sytuacją finansową w tym kraju, firma Renault postanowiła zmniejszyć ryzyko strat kursowych (peso) i w konsekwencji ograniczyła import. Liczba zarejestrowanych pojazdów spadła o 39,8% (31.808 sztuk) na rynku zniżkującym o 17,5% w ciągu pierwszego półrocza.
Grupa utrzymała silną pozycję w Kolumbii — udziału w rynku na poziomie 17,6%, o 1 punkt więcej w porównaniu z pierwszą połową 2014 r.
W regionie Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii liczba zarejestrowanych pojazdów Grupy lekko wzrosła (+0,7%) – do 150.735 pojazdów, przy udziale w rynku w wysokości 3,6%. Dzięki markom Renault i Dacia Grupa zajmuje pozycję lidera w Afryce Północnej, z rekordowym udziałem w rynku w Algierii (31,8%, +7,2 punktu) oraz w Maroku (38,2%, +0,9 punktu). W Algierii Renault Symbol, produkowany w zakładach Oued Tlelat w Oranie, wprowadzony na rynek pod koniec 2014 r., został najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku w maju.
W Indiach, na rynku, który odnotował wzrost o 6,2%, sprzedaż spadła o 3,2% (23.346 pojazdów), lecz rośnie od czasu wprowadzenia na rynek w kwietniu Lodgy. Rynkowy debiut Kwid powinien poprawić tę dynamikę w drugiej połowie roku.
W regionie Azji i Pacyfiku liczba zarejestrowanych pojazdów spadła o 5,6% (53.621 pojazdów), pomimo wzrostu sprzedaży Renault Samsung w Korei (+0,8%, 37.260 sprzedanych samochodów). W Chinach Grupa odnotowała gwałtowny spadek sprzedaży (-45,5%), oczekując na wprowadzenie do obrotu na początku 2016 r. nowego samochodu produkowanego na miejscu.
PERSPEKTYWY HANDLOWE NA 2015 ROK
W drugiej połowie roku przewidziany jest dalszy wzrost na europejskim rynku samochodowym, co zrównoważy spadek na naszych głównych rynkach wschodzących. W Europie spodziewamy się rocznej minimalnej stopy wzrostu na poziomie 5%, z czego co najmniej 2% przypadać będzie na Francję. Globalny rynek samochodowy powinien odnotować wzrost o 1% w stosunku do poprzednio prognozowanego (2%), głównie z powodu spowolnienia gospodarczego na rynku chińskim i kryzysu w Ameryce Łacińskiej i Rosji.
Grupa powinna skorzystać na wprowadzeniu nowych modeli, przede wszystkim Espace i Kadjar, które zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek, oraz Lodgy i Kwid w Indiach.
W związku z powyższym Grupa potwierdza swoje cele roczne:
- kontynuacja wzrostu globalnych wolumenów sprzedaży;
- umocnienie marki Renault w Europie;
- poprawa pozycji na najważniejszych dla Grupy rynkach wschodzących.
„Po trzech latach stałego wzrostu pragniemy podkreślić, że naszą ambicją jest osiągnąć w tym roku nowy etap rozwoju. Umocnienie naszej pozycji w Europie w połączeniu z wprowadzeniem na rynek w 2015 r. wielu produktów potwierdza naszą zdolność do zwiększenia tempa rozwoju w drugiej połowie roku” — oświadczył Jérôme Stoll, członek Komitetu Wykonawczego, Dyrektor ds. Wyników i jednocześnie Dyrektor Handlowy i Marketingowy Grupy Renault.
Łączna liczba zarejestrowanych samochodów PC + LCV Grupy w podziale na poszczególne regiony
2015* |
2014* |
% różnicy |
|
Francja |
325.365 |
313.676 |
+3,7% |
Europa** (bez Francji) |
523.723 |
463.474 |
+13% |
Francja i Europa |
849.088 |
777.150 |
+9,3% |
Afryka, Bliski Wschód i Indie |
150.735 |
149.620 |
+0,7% |
Eurazja |
159.196 |
177.295 |
-10,2% |
Azja i Pacyfik |
53.621 |
56.794 |
-5,6% |
Ameryka Środkowa i Południowa |
163.223 |
205.691 |
-20,6% |
Razem bez Francji + Europa |
526.775 |
589.400 |
-10,6% |
Świat |
1.375.863 |
1.366.550 |
+0,7% |
*Łączna sprzedaż pojazdów na koniec czerwca
**Europa = UE (28 krajów – Bułgaria i Rumunia) + Bałkany (5 krajów) + Islandia, Norwegia i Szwajcaria
Łączna sprzedaż pojazdów w podziale na poszczególne marki
2015* |
2014* |
% różnicy |
|
RENAULT |
|||
Samochody osobowe |
885.324 |
912.655 |
-3% |
Lekkie samochody dostawcze |
163.661 |
151.764 |
+7,8% |
Samochody osobowe i dostawcze |
1.048.985 |
1.064.419 |
-1,4% |
DACIA |
|||
Samochody osobowe |
269.451 |
245.617 |
+9,7% |
Lekkie samochody dostawcze |
20.159 |
17.742 |
+13,6% |
Samochody osobowe i dostawcze |
289.610 |
263.359 |
+10% |
RENAULT SAMSUNG MOTORS |
|||
Samochody osobowe |
37.268 |
38.772 |
-3,9% |
GRUPA RENAULT |
|||
Samochody osobowe |
1.192.043 |
1.197.044 |
-0,4% |
Lekkie samochody dostawcze |
183.820 |
169.506 |
+8,4% |
Samochody osobowe i dostawcze |
1.375.863 |
1.366.550 |
+0,7% |
*Łączna sprzedaż pojazdów na koniec czerwca
15 największych rynków zbytu Grupy Renault na koniec czerwca 2015
Kraj |
Sprzedaż |
Udział w rynku (%) |
|
SAMOCHODY OSOBOWE I DOSTAWCZE |
|||
1 | FRANCJA |
325.365 |
26,89 |
2 | BRAZYLIA |
89.527 |
7,04 |
3 | WŁOCHY |
86.217 |
9,21 |
4 | NIEMCY |
86.107 |
4,96 |
5 | HISZPANIA |
81.907 |
12,96 |
6 | TURCJA |
67.856 |
15,84 |
7 | WIELKA BRYTANIA |
63.046 |
4,02 |
8 | ROSJA |
57.116 |
7,38 |
9 | BELGIA I LUKSEMBURG |
47.955 |
13,58 |
10 | ALGIERIA |
47.918 |
31,82 |
11 | KOREA POŁUDNIOWA |
37.260 |
4,44 |
12 | ARGENTYNA |
31.808 |
10,52 |
13 | MAROKO |
23.864 |
38,23 |
14 | HOLANDIA |
23.610 |
10,05 |
15 | INDIE |
23.346 |
1,5 |
źródło: Renault Polska
[1] Wyniki na koniec maja 2015 r.
Najnowsze komentarze