– 5 proc. regularnej marży operacyjnej z oddziału motoryzacyjnego z roku 2015;
– operacyjny wolny przepływ pieniężny wytworzony w roku 2015 na poziomie 3,8 mld euro;
– w sumie w okresie dwóch lat sięgający sumy 6 mld euro;
– wszystkie cele przekroczone: Grupa PSA ukończyła przed terminem realizację planu rekonstrukcji;
– w dniu 5. kwietnia 2016 r. Grupa przedstawi swój plan strategiczny zyskownego wzrostu.
„Nasz plan wykonaliśmy w całości w rekordowym czasie dzięki zaangażowaniu całej firmy i jej współpracowników” – powiedział Carlos Tavares, Prezes Zarządu Grupy PSA Peugeot Citroën. – „Ten wspólnie odniesiony sukces niezmiernie mnie cieszy. Dzięki niemu nasza firma wraca do grona najbardziej konkurencyjnych w branży i dowodzi swoich możliwości. W niestabilnym środowisku międzynarodowym kluczem od odnoszenia sukcesów są zwinność biznesowa i skuteczność w działaniu. Te atuty będziemy w stanie w pełni wykorzystać podczas realizacji naszego nowego planu strategicznego zyskownego wzrostu”.
Dochód pro forma1) Grupy za rok 2015 wyniósł 56 mld 328 mln euro, w porównaniu do 53 mld 301 mln euro w roku 2014. Po reklasyfikacji działalności Automotive Exteriors firmy Faurecia, dochód netto wzrósł o 6 proc., do sumy 54 mld 676 mln euro.
Podobną poprawę w stosunku do roku 2014 wykazał dochód Oddziału Motoryzacyjnego – wzrósł o 4 proc., do 37 mld 514 mln euro. Głównymi czynnikami wzrostu były podwyżka cen netto, korzystny asortyment produktów oraz efekty skali, jak również korzystny wpływ kursów walutowych.
Dochód Regularny z Działalności Grupy potroił się, osiągając w roku 2015 poziom 2 mld 733 mln euro, w porównaniu do 797 mln euro w roku 2014. Wzrost napędzany był przede wszystkim przez oddział motoryzacyjny, który zanotował wzrost o 1 mld 808 mln euro, dzięki pozytywnemu asortymentowi produktów. Fakt ten odzwierciedla powodzenie rynkowe gamy młodych modeli, a w drugiej kolejności również inicjatyw w zakresie obniżania kosztów, podjętych w drugiej połowie 2015 roku. Ogólna poprawa wynika w ponad jednej trzeciej z korzystnego środowiska operacyjnego.
Dochód Regularny pro forma z działalności Oddziału Motoryzacyjnego, obejmujący 50 proc. wyników chińskich joint ventures, wzrósł o 1 mld 882 mln euro, do kwoty 2 mld 248 mln euro.
Wydatki nieregularne Grupy, w roku 2015 sięgające 757 mln euro, wynikały w głównej mierze z kosztów restrukturyzacyjnych, ponoszonych przez Oddział Motoryzacyjny.
Wydatki finansowe Grupy wyniosły 642 mln euro, w porównaniu do 755 mln euro w roku 2014.
Zysk netto Grupy za rozpatrywany okres, wyniósł łącznie 1 mld 202 mln euro, co stanowi wzrost o 1 mld 757 mln euro w stosunku do roku 2014.
Bank PSA Finance zgłosił Dochód Regularny z Działalności na poziomie 514 mln euro2), co stanowi wzrost o 177 mln euro w stosunku do roku 2014. Dzięki partnerstwu strategicznemu z organizacją Santander Consumer Finance, Grupa skorzystała z warunków refinansowania należących do najbardziej konkurencyjnych na rynku.
Dochód Regularny z Działalności firmy Faurecia wyniósł 830 mln euro, wykazując wzrost rok do roku o 235 mln euro.
Wolny przepływ pieniężny spółek produkcyjnych i sprzedażowych wyniósł łącznie 3 mld 658 mln euro, co wynika z poprawy w zakresie funduszy z działalności, wzrostu wymogów w zakresie kapitału obrotowego o 942 mln euro oraz z dywidend od chińskich joint ventures z Dongfeng i od Banku PSA Finance.
Po odliczeniu wydatków restrukturyzacyjnych i pozycji nieregularnych, wolny przepływ pieniężny z działalności za rozpatrywany okres wyniósł 3 mld 803 mln euro.
Całkowity inwentarz na dzień 31 grudnia 2015 r., wliczając niezależne punkty sprzedaży, wynosił 350 tys. pojazdów, co stanowi wzrost o 11 tys. egz. w stosunku do stanu na koniec roku 2014.
Pozycja finansowa netto spółek produkcyjnych i sprzedażowych na dzień 31 grudnia 2015 r. była pozytywna na poziomie 4 mld 560 mln euro, stanowiąc wzrost w stosunku do stanu na dzień 31 grudnia 2014 r. o 4 mld 012 mln euro.
Perspektywy rynkowe
W roku 2016 Grupa oczekuje wzrostu rynku motoryzacyjnego o ok. 2 proc. w Europie i o 5 proc. w Chinach, licząc się jednocześnie ze spadkiem o ok. 10 proc. w Ameryce Łacińskiej i o 15 proc. w Rosji.
Grupa przekroczyła swoje cele operacyjne
Osiągając wolny przepływ pieniężny wytworzony w roku 2015 w kwocie 3,8 mld euro, Grupa przekroczyła swój cel na okres 2015-2017, wynoszący 2 mld euro.
Celem Grupy było osiągnięcie marży3) z działalności na poziomie 2 proc. dla Działu Motoryzacyjnego w roku 2018, z planowanym celem w zakresie marży na poziomie 5 proc. w okresie kolejnego planu średniookresowego na lata 2019-2023. Co więcej, także ten cel został przekroczony przed terminem, jako, że dział motoryzacyjny zgłosił marżę z działalności na poziomie 5 proc. już w roku 2015.
Grupa PSA Peugeot Citroën przedstawi swój plan zyskownego wzrostu w dniu 5. kwietnia 2016 r.
Ponieważ rok 2015 jest ostatnim rokiem odbudowy podstaw finansowych Grupy, nie zostanie zgłoszona propozycja wypłaty dywidendy za rok finansowy 2015. Polityka w zakresie dywidendy zgodna z praktyką w tym sektorze zostanie zaproponowana na okres od roku finansowego 2016.
Kalendarz finansowy
– 27 kwietnia 2016: dochód za pierwszy kwartał 2016 r.
– 27 lipca 2016: wyniki okresowe za rok 2016
– 26 października 2016: dochód za trzeci kwartał 2016 r.
Skonsolidowane zeznania finansowe Grupy PSA Peugeot Citroën za rok kończący się w dniu 31 grudnia 2015 r. zostały zatwierdzone przez Zarząd w dniu 15 lutego 2016 i zrewidowane przez Radę Nadzorczą w dniu 23 lutego 2016 r. Ustawowi Rewidenci Grupy przeprowadzili należny audyt i obecnie są w trakcie przedstawiania swojego raportu na temat skonsolidowanych zeznań finansowych.
Raport z wyników rocznych oraz prezentacja wyników finansowych za rok 2015 dostępne są na stronie www.psa-peugeot-citroen.com w sekcji „Analysts/Investors”
Przypisy:
1) Włącznie z działalnością Automotive Exteriors firmy Faurecia, objętą planem zbycia ogłoszonym w dniu 14 grudnia 2015 r. i reklasyfikowaną w pozycji „Działalność przeznaczona na sprzedaż lub do kontynuacji w ramach partnerstwa” zgodnie z IFRS5.
2) 100 proc. wyników Banku PSA Finance. W zeznaniach finansowych Grupy PSA Peugeot Citroën joint ventures księgowane są według kapitału akcyjnego, a inne rodzaje spółek objętych umową Santander są reklasyfikowane w pozycji „Działalność przeznaczona na sprzedaż lub do kontynuacji w ramach partnerstwa”
3) Wskaźnik Regularnego Dochodu z Działalności do dochodu działu motoryzacyjnego.
PSA Peugeot Citroën
Grupa, posiadająca trzy marki oświatowej renomie – Peugeot, Citroën i DS – sprzedała w 2014 roku na świecie 3 miliony samochodów. Jest drugim co do wielkości europejskim producentem samochodów, a jej obroty w 2014 roku wyniosły 54 miliardy euro. Jest także europejskim liderem pod względem niskiej emisji CO2, wynoszącej w 2014 roku średnio 110,3 g/km. Grupa PSA Peugeot Citroën jest obecna na rynkach 160 krajów. Jej działalność obejmuje również finansowanie (Banque PSA Finance) oraz produkcję wyposażenia samochodowego (Faurecia).
Więcej informacji można uzyskać na naszej stronie internetowej: www.psa-peugeot-citroen.com
źródło: PSA Polska
Najnowsze komentarze