Wspólne projekty rozwijają się dynamicznie we wszystkich dziedzinach (samochody, silniki oraz wymiana komponentów i podzespołów) na trzech kontynentach.
Światowa premiera elektrycznych wersji nowych smart fortwo, smart cabrio i smart forfour*, których silniki są produkowane w zakładzie Renault w Cléon.
Pierwszy pick-up Mercedesa nabiera kształtów, a budowa zakładów produkcyjnych Aliansu w Hiszpanii i w Argentynie rozwija się zgodnie z planem.
Wspólny zakład w Aguascalientes w Meksyku przygotowuje się do produkcji nowej generacji samochodów kompaktowych klasy premium.
Wzmocnienie współpracy w 2016 roku pozwoliło obu Grupom osiągnąć korzyści skali i produkować samochody o dużej wartości dodanej dla klientów.
„Rok 2016 jest już siódmym rokiem strategicznej współpracy pomiędzy Aliansem Renault-Nissan i Daimlerem AG. Wchodzi ona obecnie w fazę dojrzałości” – oświadczyli szefowie obydwu Grup na dorocznym spotkaniu prasowym, które odbyło się podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu.
„Partnerska współpraca Daimlera i Aliansu dojrzała i rozszerzyła się” – powiedział Carlos Ghosn, Prezes Aliansu. – „Opiera się ona na współpracy i zaufaniu, które wzrastało z biegiem lat. Rezultaty tej współpracy przyniosły bez wątpienia korzyści obu partnerom. Dzieląc się kosztami rozwoju i produkcji, mogliśmy dotrzeć do nowych segmentów i zaoferować naszym klientom bardziej atrakcyjne samochody, wyposażone w najnowsze technologie, w konkurencyjnych cenach”.
Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimlera i Dyrektor Mercedes-Benz Cars: „W czasie ostatnich siedmiu lat nawiązaliśmy partnerską współpracę, która zaczyna się od części zamiennych, a kończy na platformach, począwszy od wspólnych badań rozwojowych, a skończywszy na wspólnej produkcji, od samochodów osobowych do samochodów dostawczych. Była realizowana z udziałem bardzo różnorodnych zespołów projektowych, które dzielą się know-how na różnych kontynentach. Nasi inżynierowie wybierają najlepsze pomysły – niezależnie od tego, czy zrodziły się w Paryżu, w Stuttgarcie czy w Jokohamie. Wierzymy, że w przyszłości nasza współpraca przyniesie jeszcze lepsze wyniki”.
Oto kluczowe etapy współpracy w minionym roku:
– Wersje elektryczne nowych modeli smart fortwo, smart cabrio i smart forfour*: te całkiem nowe modele smart i Renault Twingo były pierwszymi samochodami zbudowanymi na wspólnej platformie przez Daimlera i Alians. Wprowadzony na rynek w 2014 roku dwumiejscowy smart jest produkowany w fabryce Daimlera w Hambach we Francji, a czteromiejscowe samochody – w fabryce Renault w miejscowości Novo Mesto w Słowenii. Pierwsze reakcje klientów na te trzy modele były bardzo pozytywne. Postanowiono więc rozwinąć projekt, zgodnie z zapowiedzią prezesów obu Grup. Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu po raz pierwszy zaprezentowano wersje elektryczne smart fortwo, smart cabrio i smart forfour*. W fabryce Renault w Cléon, we Francji, są produkowane nowe silniki do tych modeli, a akumulator trakcyjny dostarcza filia Daimlera Deutsche ACCUmotive w Kamenz w Niemczech. Smart jest więc pierwszą marką, która oferuje wszystkie modele ze swojej gamy z silnikiem spalinowym lub silnikiem elektrycznym z akumulatorem.
– Rozpoczęcie budowy COMPASU, pierwszego wspólnego zakładu produkcyjnego: w 2015 roku Nissan i Daimler wmurowały kamień węgielny pod budowę fabryki w Aguascalientes w Meksyku, która kosztować będzie miliard dolarów. Od 2017 roku będzie w niej produkowana nowa generacja samochodów kompaktowych klasy premium dla Infiniti, a od 2018 roku dla Mercedesa. Rekrutacja personelu i instalacja sprzętu w zakładzie rozpoczęły się, zgodnie z harmonogramem, w maju 2016 roku. Budowa zostanie ukończona w 2017 roku, potem nastąpią przygotowania do produkcji pilotażowej samochodów Infiniti. W celu zagwarantowania perfekcyjnego poziomu jakości tych luksusowych modeli, zostanie wprowadzony nowy protokół oceny jakości. Od 2020 roku zakład ma produkować ponad 230 tys. samochodów rocznie. Modele te będą także wytwarzane w innych zakładach Daimlera i Nissana w Europie i w Chinach.
– Współpraca zostanie poszerzona o jednotonowe pick-upy: w 2015 roku Daimler i Nissan ogłosiły, że będą wspólnie pracować nad projektem pierwszego modelu pick-upa Mercedesa-Benza. Częściowo konstrukcja nowego pick-upa będzie taka sama jak w nowym Nissanie NP300. Daimler weźmie na siebie prace projektowo-konstrukcyjne, aby nowy model spełniał szczególne oczekiwania klientów marki w Europie, Australii, Afryce Południowej i Ameryce Łacińskiej. Nowy samochód będzie miał wszystkie cechy i zalety użytkowe, charakterystyczne dla samochodów marki. Mercedes-Benz pick-up będzie produkowany w fabryce Renault w Cordobie, w Argentynie, i w zakładzie Nissana w Barcelonie, w Hiszpanii, gdzie będzie także wytwarzany Nissan NP300 Frontier oraz Renault Alaskan. W październiku Mercedes-Benz ujawni więcej szczegółów dotyczących designu, strategii handlowej i rynków nowego pick-upa.
– Wspólna produkcja silników w Ameryce Północnej: wspólnie prowadzone prace rozwojowe i produkcja silników w połączeniu z projektami w zakresie wymiany podzespołów do silników są potwierdzeniem wyjątkowej współpracy w segmencie zespołów napędowych, która obejmuje silniki i skrzynie biegów. Fabryka Nissana w Decherd, w Tennessee w Stanach Zjednoczonych, jest symbolem sukcesu, jaki stanowi wspólna produkcja silników. W czerwcu 2014 roku rozpoczęła się produkcja dwulitrowych, czterocylindrowych silników benzynowych na potrzeby Nissana. Prace nad silnikami Daimlera rozpoczęły się w październiku 2014 roku. Od tamtej pory zakład wyprodukował około 250 tys. silników. Na początku 2016 roku podjęto decyzję o trwającej obecnie rozbudowie zakładów. Zakład Nissana w Decherd stał się ważnym ogniwem światowej sieci produkcji Daimlera, którego istotną cechą jest elastyczność (fabryka nie tylko zaspokaja potrzeby lokalne, ale także wysyła silniki do zakładów Mercedesa we wschodnim Londynie, Afryce Południowej oraz komponenty do Niemiec).
Kiedy w kwietniu 2010 roku zainicjowano współpracę partnerską Daimler-Alliance, jej zakres ograniczał się początkowo do trzech projektów, głównie w Europie. Po tych skromnych początkach liczba wspólnych projektów obu partnerów wzrosła we wszystkich dziedzinach (produkty, silniki i wymiana podzespołów) w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej i Południowej.
* Zużycie energii elektrycznej: 13,1 – 12,9 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km.
Koncern Daimler
Daimler AG to jedna z najbardziej uznanych firm motoryzacyjnych na świecie. Wraz z oddziałami Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses i Daimler Financial Services, Grupa Daimler jest jednym z największych producentów samochodów klasy premium i największym producentem pojazdów użytkowych na świecie. Daimler Financial Services świadczy usługi z zakresu finansowania, leasingu, zarządzania flotą, ubezpieczeń, inwestycji, kart kredytowych i innowacyjnych usług na rzecz mobilności.
Założyciele firmy, Gottlieb Daimler i Carl Benz, zapisali się na kartach historii jako wynalazcy samochodu w roku 1886. Dziś koncern kontynuuje pionierskie tradycje w dziedzinie konstrukcji samochodów, kształtując przyszłość motoryzacji. Działalność Grupy nastawiona jest zarówno na innowacyjne i ekologiczne technologie, jak i na bezpieczeństwo oraz jakość pojazdów, które są doceniane i fascynują klientów. Od wielu lat Daimler nieprzerwanie inwestuje w rozwój alternatywnych systemów napędowych, od aut hybrydowych do elektrycznych, napędzanych energią z akumulatora lub ogniw paliwowych. Równocześnie koncern niezmiennie podąża ścieżką w kierunku jazdy autonomicznej, eliminacji wypadków drogowych i inteligentnej łączności. To tylko jeden z wielu przykładów zaangażowania koncernu w wyzwania związane z odpowiedzialnością wobec społeczeństwa i środowiska.
Daimler sprzedaje swoje pojazdy i usługi niemalże we wszystkich krajach i dysponuje zapleczem produkcyjnym na pięciu kontynentach. Poza Mercedes-Benz – najbardziej cenioną na świecie marką motoryzacyjną segmentu premium – obecne portfolio koncernu obejmuje marki takie jak: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial, Daimler Truck Financial, moovel, car2go i mytaxi. Firma notowana jest na giełdach we Frankfurcie i w Stuttgartcie (skrót giełdowy DAI). W 2015 roku Grupa sprzedała 2,9 mln pojazdów i zatrudniała 284.015 osób. Jej łączne przychody wyniosły 149,5 mld euro, a zysk EBIT 13,2 mld euro.
ALIANS RENAULT-NISSAN
Alians Renault-Nissan opiera się na strategicznej współpracy pomiędzy francuskim koncernem Renault (z siedzibą w Paryżu) a japońskim koncernem Nissan (Jokohama). Wspólnie oba koncerny reprezentują 10% ogólnoświatowej sprzedaży samochodów. W 2015 roku sprzedały 8,5 miliona samochodów w niemal 200 krajach. Ich strategiczna współpraca trwa już od 1999 roku. Alians nawiązał również strategiczną współpracę z szeregiem innych producentów samochodów, w szczególności z Daimlerem w Niemczech, Dongfengiem w Chinach i Mitsubishi Motors w Japonii. Alians posiada także większościowe udziały w spółce joint venture kontrolującej AVTOVAZ, największego producenta aut osobowych w Rosji.
www.media.blog.alliance-renault-nissan.com
www.media.renault.com
newsroom.nissan-global.com
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze