W ciągu czterech ostatnich lat emisja CO2 samochodów w Europie wyraźnie wzrosła. Jak wynika z danych JATO Dynamics przyczyną takiej sytuacji jest zmniejszenie zainteresowania pojazdami w silnikami Diesla. Marki Toyota, Peugeot, Citroen i Renault znalazły się w czołówce producentów o najniższej emisji CO2.
Emisja CO2 samochodów wzrosła o 2,4 g/km i w roku ubiegłym wyniosła 120,5 g/km. Według danych JATO Dynamics jest to najwyższa średnia z ostatnich czterech lat. Analizie poddano 23 rynki oraz 25 największych producentów w Europie. Wzrost emisji CO2 ma związek m.in. ze zmniejszeniem rejestracji samochodów z silnikiem Diesla.
Całkowita wartość emisji CO2 spadała od 2007 roku, ale w roku 2016 tendencja zaczęła się stopniowo odwracać. W 2017 roku zanotowano pierwszy wzrost emisji CO2 o 0,3 g/km, kiedy to sprzedaż samochodów z silnikiem wysokoprężnym spadła o 8%. W ubiegłym roku zaobserwowano jeszcze większą korelację między popytem na pojazdy z dieslem (spadek o 18%) a wzrostem emisji CO2 (+2,4 g/km).
Mniejsze zainteresowanie pojazdami wysokoprężnymi nie jest jednak jedyną przyczyną wzrostu emisji CO2. Winna jest również popularność SUV-ów. W ubiegłym roku liczba rejestracji pojazdów o podwyższonym zawieszeniu wzrosła o 35%. Pojazdy te wyraźnie wypierają mniejsze i emitujące mniej zanieczyszczeń modele miejskie i subkompaktowe, które odnotowały spadek rejestracji o 1,5%.
Samochody, których producentów emitują najmniej CO2?
Na pierwszym miejscu znalazła się Toyota, która uzyskała średni wynik poniżej 100 g/km, a na kolejnych pozycjach uplasowały się marki Peugeot, Citroen i Renault. Czołówka nie zmieniła się od roku 2017, aczkolwiek francuscy producenci, podobnie jak większość marek zanotowali wzrost emisji CO2. Dacia trafiła na miejsce dwunaste.
Najnowsze komentarze