Obroty Grupy Renault osiągnęły poziom 10,546 miliarda euro. Ten 13-procentowy wzrost jest głównie efektem dobrej sytuacji na rynku europejskim oraz sukcesu naszej gamy samochodów.
W trzecim kwartale 2106 roku sprzedaż Grupy Renault na świecie wzrosła o 16% do 721.741 samochodów przy wzroście na rynku wynoszącym 5%.
W Europie sprzedaż Grupy wzrosła o 11,3%. Dla porównania średni wzrost na rynku wyniósł 5,3%. Sukces nowych modeli oraz niesłabnąca popularność Clio 4, Captura i modeli Dacii pozwoliła Grupie zwiększyć udział w rynku o 0,5 punktu.
Sprzedaż Grupy na rynkach pozaeuropejskich wzrosła o 21,5%. Dużą dynamikę sprzedaży wykazuje zwłaszcza strefa Afryki i Bliskiego Wschodu oraz Indii (+85%). We wszystkich regionach odnotowano zwiększenie udziału w rynku.
Grupa utrzymuje swoje cele na rok bieżący.
We wszystkich regionach udział Grupy w rynku rośnie w trzecim kwartale
W sytuacji wzrostu światowego rynku samochodowego o 5%, sprzedaż Grupy Renault wzrosła o 16% do poziomu 721.741 pojazdów. Udział Grupy w rynku wyniósł 3,3%, co daje wzrost o 0,3 punktu.
Nadal widać korzystny wpływ odnowienia gamy samochodów na ożywionym rynku europejskim (+5,3%). Sprzedaż Grupy wzrosła o 11,3%, co przełożyło się na udział w rynku na poziomie 9,5%.
Dzięki sukcesowi nowych modeli: Mégane, Kadjara, Espace i Talismana marka Renault odnotowała wysoki wzrost o 8,1%. Clio 4 nadal pozostaje drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, a Captur zajmuje pierwsze miejsce w segmencie crossoverów tej kategorii. Udział Renault w segmencie samochodów elektrycznych w Europie osiągnął w trzecim kwartale 20,8%. Sprzedaż ZOE wzrosła o 22,4%.
Dacia odnotowała wzrost sprzedaży o 22,1%, głównie dzięki świetnym wynikom Sandero Stepway i Dustera.
We Francji sprzedaż Grupy osiągnęła doskonały wynik – wzrosła w ciągu ostatniego kwartału o 3,9%, do poziomu 123 tys. samochodów. Grupa uplasowała aż 5 swoich modeli w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów osobowych na rynku pod względem łącznej sprzedaży do końca września, z czego Clio 4 znalazło się w ścisłej czołówce. Captur jest liderem w swoim segmencie, a Sandero okazało się najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku klientów indywidualnych, zarówno w trzecim kwartale, jak i łącznie od początku roku.
Na rynkach pozaeuropejskich, pomimo niestabilnej sytuacji na rynkach brazylijskim, rosyjskim i algierskim, sprzedaż Grupy wzrosła w trzecim kwartale o 21,5%. Udział Grupy w rynku wzrósł we wszystkich regionach świata.
W regionie Afryki, Bliskiego Wschodu i Indii sprzedaż Grupy wzrosła o 85%, co dało 6,4% udziału (+2,7 p).
W Iranie utrzymał się trend z pierwszego półrocza br. Pod wpływem sukcesu Logana i Sandero wielkość sprzedaży wzrosła o 135,5%. Udział Grupy w rynku wzrósł o 2,9 punktu do poziomu 9,6%.
W Indiach, które odnotowały 17% wzrostu na rynku, sprzedaż Renault wzrosła niemal siedmiokrotnie dzięki sukcesowi modelu Kwid. Od początku roku sprzedano 82.771 sztuk tego modelu, w tym 34.350 sztuk w ostatnim kwartale.
W Maghrebie, pomimo 15-procentowego spadku na rynku, sprzedaż Grupy wzrasta o 13,6%, a udział w rynku o 10,6 punktu do rekordowego poziomu 42,2%. W Algierii rynek ograniczają obowiązujące obecnie przepisy z restrykcyjnymi kwotami importu. Pomimo tej sytuacji marka Renault umocniła zajmowaną pozycję lidera. Jej udział w rynku wyniósł 63,1%, co daje wzrost o 29,2 punktu. W pierwszej trójce najlepiej sprzedających się samochodów w tym kraju uplasowały się same modele Renault: Symbol i Sandero, produkowane w zakładzie w Oranie, a także Logan.
Udział Grupy w rynku Ameryki Środkowej i Południowej wyniósł 6,9%, co daje wzrost o 0,2 punktu.
Marka Renault doskonale wykorzystała ożywienie na rynku argentyńskim. Jej sprzedaż wzrosła o 21,7%, przy średnim wzroście rynkowym 12,7%. W Brazylii, pomimo silnego spadku na rynku (-17%), Grupa utrzymuje dobrą pozycję – odnotowała wzrost udziału w rynku o 0,4 punktu do poziomu 7,8%. Wprowadzenie pod koniec 2015 roku modelu Oroch oraz pojawienie się już wkrótce pick-upa Alaskan pozwolą Grupie na rozbudowanie oferty i zaistnienie w tym segmencie.
W Eurazji udział Grupy w rynku wyniósł 12,4%, co daje wzrost o 0,7 punktu. W Rosji, gdzie wszystkie marki odnotowały spadek o 15,1%, Grupa Renault stawiła czoła kryzysowi, a sprzedaż marki spadła jedynie o 4,7%. Udział Renault w rynku wzrósł o 0,9 punktu do poziomu 8,3% dzięki sukcesowi modelu Kaptur, na który od momentu wprowadzenia w czerwcu 2016 roku do dziś zebrano ponad 7.500 zamówień. W Turcji Grupa odczuła skutki załamania sprzedaży, która spadła o 23,1%.
W Azji-Pacyfiku sprzedaż Grupy wzrosła o 25,6% przy średnim wzroście rynkowym 11,5%. W Korei Południowej, która jest największym rynkiem zbytu marki w tym regionie, Renault Samsung Motors odnotowało wzrost o 24,5% dzięki sukcesowi nowego modelu SM6 i crossovera QM6. Udziały w rynku wzrosły o 1,9 punktu i wynoszą obecnie 6,3%. W Chinach, w oczekiwaniu na pojawienie się w sprzedaży Koleosa, wprowadzony w marcu br. Kadjar odnotował sprzedaż 10.686 sztuk, w tym 6.686 w ciągu ostatniego kwartału. Sieć sprzedaży, która obecnie obejmuje 125 salonów, powinna do końca roku rozbudować się do 150 punktów.
OBROTY ZA TRZECI KWARTAŁ 2016 ROKU DLA POSZCZEGÓLNYCH SEKTORÓW DZIAŁALNOŚCI
W trzecim kwartale 2016 roku obroty Grupy wyniosły 10,546 miliarda euro, co stanowi wzrost o 13,0% w porównaniu do tego samego okresu 2015 roku (+16,7% bez uwzględnienia różnic kursowych).
Obroty sektora samochodowego wyniosły 9,989 miliarda euro (+13,5%) dzięki zwiększeniu sprzedaży (+10,7 pkt) i efektowi cenowemu (+4,6 pkt). Efekt cenowy był związany z podwyżkami cen na rynkach wschodzących w celu skompensowania spadku wartości walut, ale również z pojawieniem się nowych modeli. Wzrost sprzedaży do partnerów (+1,8 pkt) odzwierciedla dynamiczny rozwój montażu CKD w Iranie i Chinach oraz wzrost naszej produkcji dla partnerów w Europie. Wzrost wartości euro w porównaniu do innych walut (peso argentyńskie, funt szterling itd.) wywołał negatywny efekt (3,8 pkt). Negatywny miks produktów w tym kwartale (-2,5 punktu) jest głównie skutkiem wpływu Kwida na sprzedaż Grupy.
Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wzrosły w trzecim kwartale do 557 milionów euro, co stanowi wzrost o 4,3% w stosunku do analogicznego okresu roku 2015. Wzrosła również liczba nowych umów finansowania (+10,0%). Średnia wartość portfela wyniosła 33,9 miliarda euro, co oznacza wzrost o 17,5%.
PERSPEKTYWY 2016
W 2016 roku światowy rynek powinien osiągnąć ok. 1,7% wzrostu w stosunku do 2015 roku. Na rynku europejskim, w tym również francuskim, spodziewany jest w tym okresie wzrost o min. 5%.
Jeśli chodzi o rynki pozaeuropejskie, powinien wystąpić spadek na rynku brazylijskim i rosyjskim: -15% do -20% w przypadku Brazylii i -12% w przypadku Rosji. Natomiast Chiny (+4% do +5%) i Indie (+7% do +9%) powinny kontynuować dynamiczny wzrost.
W tej sytuacji Renault podtrzymuje swoje cele na rok 2016 (przy przyjęciu tych samych zasad rachunkowych):
– zwiększenie obrotów Grupy (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany),
– zwiększenie wartości marży operacyjnej Grupy,
– wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
Skonsolidowane obroty Grupy Renault
(w milionach euro) |
2016 |
2015 |
Różnica 2016/2015 |
I kwartał |
|||
Sektor samochodowy |
9 942 |
8 829 |
+12,6% |
Finansowanie sprzedaży |
547 |
559 |
-2,1% |
Razem |
10 489 |
9 388 |
+11,7% |
II kwartał |
|||
Sektor samochodowy |
14 136 |
12 236 |
+15,5% |
Finansowanie sprzedaży |
560 |
573 |
-2,3% |
Razem |
14 696 |
12 809 |
+14,7% |
III kwartał |
|||
Sektor samochodowy |
9 989 |
8 802 |
+13,5% |
Finansowanie sprzedaży |
557 |
534 |
+4,3% |
Razem |
10 546 |
9 336 |
+13,0% |
9 miesięcy |
|||
Sektor samochodowy |
34 067 |
29 867 |
+14,1% |
Finansowanie sprzedaży |
1 664 |
1 666 |
-0,1% |
Razem |
35 731 |
31 533 |
+13,3% |
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze