Citroën Xsara: podwójne zwycięstwo w Argentynie! Wynikiem marzeń zakończyła się dla zespołu Citroëna ósma runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA – Rajd Argentyny. Carlos Sainz i Marc Marti wygrali tę trudną imprezę, a Sebastien Loeb i Daniel Elena zajęli drugie miejsce. Zespół Citroëna zwyciężył oczywiście także w klasyfikacji zespołowej, zdobywając komplet punktów. Rajd Argentyny będzie pamiętny dla zespołu Citroëna z wielu powodów.
Przede wszystkim było to 26 zwycięstwo w karierze Carlosa Sainza. Do tej pory Hiszpan dzielił najlepszy wynik – 25 zwycięstw ze Szkotem Colinem McRae. W niedzielę, 18 lipca 2004 roku Carlos Sainz prowadząc samochód Citroën Xsara WRC pobił historyczny rekord i od tej pory jest liderem tej wyjątkowej klasyfikacji, w której liczą się tylko naprawdę najwięksi kierowcy świata. Warto dodać, że Sainz dzierży również rekord w ilości startów w mistrzostwach świata, gdzie zaliczył 187 rajdów w swej karierze oraz rekord ilości finiszów na podium – aż 91 razy Hiszpan kończył rajdy w pierwszej trójce.
To zwycięstwo ma dodatkową wartość dlatego, że Carlos Sainz zwyciężył w kraju hiszpańskojęzycznym, a przy tym w kraju, gdzie cieszy się wyjątkową sympatią miejscowych kibiców. Zwyciężał tu już dwukrotnie w latach 1991 oraz 2002. W roku ubiegłym był o włos o zwycięstwa, ale kara za nieprawidłowy wjazd na punkt kontroli czasu pozbawiła go pierwszego miejsca. Carlos Sainz z trudem ukrywał ogromne wzruszenie po przyjeździe na metę.
„To wyjątkowe zwycięstwo, z pewnością jedno z najważniejszych w mojej karierze. Jestem naprawdę dumny z tego, że w wieku 42 lat wciąż jestem w stanie zwyciężać w twardej walce. Za to zwycięstwo oddałbym naprawdę wiele i musiało ono kiedyś nadejść. Jestem ogromnie wdzięczny całemu zespołowi Citroëna. Ten wynik to zasługa całego zespołu. Moja Xsara spisywała się wyśmienicie przez cały rajd.”
Carlos Sainz słynie ze swej nieustępliwości i waleczności, dlatego dodał: „Zobaczycie, że nie było to moje ostatnie zwycięstwo!”
Lider klasyfikacji mistrzostw Francuz Sebastien Loeb zajął w Rajdzie Argentyny drugie miejsce i umocnił się na prowadzeniu. To doskonały wynik, zwłaszcza biorąc pod uwagę spore straty poniesione pierwszego dnia, kiedy zgodnie z regulaminem otwierał stawkę kierowców jadąc po warstwie luźnego szutru, a także mniejsze niż w przypadku Carlosa doświadczenie i znajomość argentyńskich tras. Loeb pokazał w Rajdzie Argentyny bardzo rozważną i dojrzałą, ale zarazem szybką jazdę i w rezultacie ustąpił pola tylko swemu znacznie starszemu i bardziej doświadczonemu koledze z zespołu.
Gdy podczas 2 etapu Carlos toczył zacięty bój o prowadzenie z Marcusem Gronholmem, Sebastien Loeb umacniał się na 3 miejscu, powiększając przewagę nad rywalami. Wiedział już, że jego najgroźniejsi konkurenci w sezonie – Petter Solberg i Markko Martin nie zdobędą punktów. Pod koniec 2 dnia Gronholm, odpierający zaciekłe ataki ze strony Carlosa Sainza nie wytrzymał presji. Uszkodził samochód i odpadł z rajdu. Wtedy wiadomo było, że walka o zwycięstwo w Rajdzie Argentyny rozstrzygnie się pomiędzy kierowcami Citroëna. Dzięki drugiemu miejscu, Sebastien Loeb umocnił się na prowadzeniu w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata FIA i na półmetku sezonu ma już 17 punktów przewagi nad drugim w klasyfikacji Norwegiem Petterem Solbergiem.
„W ubiegłym roku nie ukończyłem 3 bardzo trudnych rajdów: Grecji, Turcji i Argentyny. W tym sezonie w tych 3 imprezach odniosłem 1 zwycięstwo, a dwukrotnie byłem drugi. To chyba niezły postęp…” – powiedział na mecie Rajdu Argentyny Sebastien Loeb.
„Czy można sobie wymarzyć lepszy wynik?” – zapytał retorycznie uszczęśliwiony szef zespołu Guy Frequelin. „Znakomite osiągi naszych samochodów, klasa kierowców i praca całego zespołu – to wszystko pozwoliło nam osiągnąć wynik marzeń, jaki nie często się zdarza. Warto podkreślić, że nasz zespół dopiero po raz drugi uczestniczył w Rajdzie Argentyny. To była bardzo trudna impreza. Wystarczy spojrzeć na listę kierowców, którzy nie dojechali do mety. Na półmetku sezonu mamy dużą przewagę nad rywalami i jesteśmy w doskonałej sytuacji. Wszystko wskazuje na to, że uda nam się osiągnąć zamierzone cele. A poza tym wszyscy ogromnie cieszymy się wraz z Carlosem z jego zwycięstwa, którego tak bardzo pragnął i na które tak bardzo zasłużył. To wszystko sprawia, że tegoroczny Rajd Argentyny będzie z pewnością jednym z najpiękniejszych wspomnień mojego życia.”
Partnerami zespołu Citroën-Total w startach w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA są firmy: Michelin, Magneti-Marelli, Kinetic, OZ, AIS oraz Citroën Financement.
Klasyfikacja Rajdu Argentyny
C. Sainz/M. Marti (Citroën Xsara) 4 h 23 min 11 s
S. Loeb/D. Elena (Citroën Xsara) + 1 min 32,5 s
F. Duval/S.Prevot (Ford Focus) + 4 min 23,5 s
M. Hirvonen/J. Lehtinen (Subaru Impreza) + 8 min 27,7 s
H. Rovanperä/R. Pietilainen (Peugeot 307) + 9 min 59,9 s
L. Perez Companc/J-M. Volta (Peugeot 206) + 16 min 24,7 s
G. Panizzi/H. Panizzi (Mitsubishi Lancer) + 17 min 39 s
G. Pozzo/D. Stillo (Subaru Impreza Sti) + 20 min 38,6 s
A. Warmbold/G. Price (Ford Focus) + 22 min 17,4 s
D. Solà/X. Amigo (Mitsubishi Lancer) + 22 min 21,4 s …
FIA – Klasyfikacja Producentów
Citroën, 98 pkt
Ford, 71 pkt
Subaru, 64 pkt
Peugeot, 51 pkt
Mitsubishi, 14 pkt.
FIA – Klasyfikacja Kierowców
S. Loeb, 61 pkt
P. Solberg, 44 pkt
M. Märtin, 34 pkt
C. Sainz, 34 pkt
M. Grönholm, 32 pkt
F. Duval, 29 pkt
M. Hirvonen, 18 pkt
H. Rovanperä, 14 pkt
J. Tuohino, 12 pkt
D. Carlsson, 6 pkt
G. Panizzi, 6 pkt
F. Loix, 4 pkt
M. Stohl, 3 pkt
H. Solberg, 3 pkt
L. Perez Companc, 3 pkt
J. Välimäki, 2 pkt
A. Ginley, 2 pkt
A. Warmbold, M. Campos, O. Burri, A. Vovos oraz G. Pozzo, 1 pkt.
Najnowsze komentarze