Samochody Peugeot były obecne na terenie Polski już w XIX wieku. A my natrafiliśmy na trop pierwszego ogłoszenia o sprzedaży pierwszego auta tego typu auta w jednej z gazet, które wychodziły wtedy na terenie Warszawy.
Szukanie śladów historii to fascynujące zajęcie. Dzisiaj jest nieco łatwiej niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu, wiele bibliotek ma swoje zbiory zeskanowane, można je przeszukiwać. Pierwsza wzmianka o Peugeot pojawiła się w polskich wydawnictwach w 1821 r. Był to „Jzys Polska czyli Dziennik umieiętności, wynalazków, kunsztów i rękodzieł, poświęcony Krajowemu przemysłowi, tudzież potrzebie wieyskiego i mieyskiego gospodarstwa. R.2, T.6, część 1 (listopad 1821)”.
Przeglądając stare gazety trafiliśmy na ogłoszenie, które ma ponad 120 lat. Pochodzi z roku 1902 i bardzo moc różni się od tego, co znamy dzisiaj z naszych współczesnych anonsów tego typu.
Gdyby dzisiaj wejść na dowolne ogłoszenie o sprzedaży używanego auta, to pojawią się tam informacje o roczniku, silniku, niekiedy numer VIN czy historia pojazdu. Dawno temu takich szczegółów nie podawano w ogóle. W 1900 roku w Kurjerze Warszawskim na ostatniej, a więc drogiej ogłoszeniowo stronie, pojawił się charakterystyczny anons.
Samochód w dobrym stanie, systemu Peugeot, siły 7 koni, do sprzedania na bardzo dobrych warunkach. Oferty: Kantor Kurjera dla „H.J. 115”.
Co możemy się z niego dowiedzieć? Nie ma rocznika samochodu, jest jedynie moc silnika. Peugeot produkował wtedy wiele różnych typów aut, więc trudno wyrokować, które to dokładnie było. 7 KM miał choćby Type 7, produkowany od 1894 roku, przypominający jeszcze bardziej powóz niż auto. Mógłby to być Type 16, również odmiana karety. Właścicielem lub dysponentem pojazdu była prawdopodobnie osoba o inicjałach H.J. Musiał to być ktoś z dużymi pieniędzmi – w roku 1902 w Warszawie było raptem 28 samochodów.
Anons ukazał się 21 września 1902 roku na ostatniej stronie Kuriera.
Najnowsze komentarze