W 1899 roku słynny wydawca amerykański Gordon-Bennett ufundował nagrodę swego imienia na wyścig międzynarodowy samochodowy, podobnie, jak w kilka lat później zrobił to dla balonów.
Do tego czasu międzynarodowe wyścigi samochodowe jeszcze nie istniały. Puchar Gordon-Benentta wygrał wówczas Charron. W tym samym roku, w wyścigu dla młodych kierowców wyróżnił 22-letni Louis Renault. Zastosował on w maszynie, skonstruowanej przez siebie w Billancourt motor o bardzo słabej sile, zmniejszając jednocześnie ciężar samochodu.
W ciągu tych pierwszych lat postęp automobilizmu był znacznie szybszy niż w chwili obecnej. W 1903 roku potrafio już osiągnąć prędkość 105 km/h i w tym samym roku zorganizowano głośny wyścig Paryż – Madryt. Zapowiedź jego zorganizowania wywołała tak wielkie zainteresowanie konstruktorów, że zgłoszono do niego aż 300 maszyn. Ostatecznie dopuszczono 2W ogrodach Luwru poważni panowie w cylindrach przygotowywali samochody do startu. Co ciekawe, odmówiono prawa do startu Bugatii, argumentując, że … auto jest za niskie i nie będzie z niego widać drogi.
Do rajdu dopuszczono:
- 88 samochodów ciężkich (powyże 650kg)
- 49 samochodów średnich od 400 do 650 kg
- 33 pojazdów lekkich 400 kg
- 54 motocykle
Na drodze wyścigu stanęły setki tysięcy widzów, pragnących zobaczyć te niezwykłe pojazdy bez koni a szybsze od roweru. Tuż po starcie zaczęły nadchodzić fatalne meldunki. Anglik Barrow, unikając przejechania psa, wpadł na drzewo i zabił i siebie i mechanika. Samochód francuski Portera stanął w płomieniach a mechanik zginął. Kilka samochodów wpadło na tłum. W rezultacie dziesięciu konkurentów zginęło tragicznie, jednocześnie ponad 30 widzów zginęło lub zostało ciężko rannych.
Po tragicznym wyścigu rząd francuski zakazał organizowania dalszych wyścigów, ale jednocześnie rozpoczęto budowę specjalnych torów wyścigowych. Wyścigi zniknęły z szos, ale rozwoju automobilizmu nic nie mogło powstrzymać. Zaś amerykański wydawca organizował inne zawody, balonowe, w których wygrywali m.in. Polacy – ale to już temat na inną historię…
artykuł pochodzi z czasopisma Auto, r. 1936
Originally posted 2020-04-15 06:16:56.
Najnowsze komentarze