Czy Grupa PSA przejmie pałeczkę w rozmowach z Fiatem? Taka możliwość pojawiła się tuż po tym, jak w zaskakującym komunikacie FCA ogłosiło, że kończy rozmowy z Renault.
Największym wygranym całej historii może być Grupa PSA. Citroen, DS Automobiles, Opel i Peugeot potrzebują przejęć, aby szybciej się rozwijać, a współpraca z Fiatem może się po prostu opłacać. Carlos Tavares ma kilka argumentów za tym, by to właśnie on zarządzał tym przejęciem. Wszystko zaczęło się od tego, że w środę wieczorem Fiat wycofał się z oferty połączenia z Grupą Renault, uzasadniając to względami politycznymi we Francji. Francuski rząd ma w Renault 15% udziałów i 29% głosów. To dużo – jest największym udziałowcem.
Francuski rząd posiada również udziały w PSA, ale przekładają się one na zaledwie 10% praw do głosowania. Dużo więcej do powiedzenia mają tutaj członkowie rodziny Peugeot oraz chińscy udziałowcy z grupy Dongfeng. Grupa PSA dysponuje też większymi możliwościami finansowymi.
Jaką ofertę otrzymają klienci w wyniku połączenia? To przede wszystkim większa gama samochodów dla obu marek, rozwinięcie współpracy w zakresie samochodów elektrycznych, w tym dostawczych – z czym grupa Fiat ma nadal spory problem – oraz uzyskanie efektu skali w produkcji. Wspólne platformy i silniki są tutaj dużym atutem.
źródło: Reuters, PSA
Najnowsze komentarze