Wiadomości

UOKiK: Jeep Wrangler 4xe do serwisu

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-08
Alpine

Alpine Elf Endurance Team podejmuje wyzwanie związane z setną rocznicą 24-godzinnego wyścigu Le Mans

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-07
Wiadomości

50 taksówek Citroën i Peugeot na wodór rusza na ulice Paryża

autor Tomasz Nowicki
2023-06-06
Wiadomości

Stellantis chce prowadzić recykling samochodów. Podpisano dokument w tej sprawie

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-05
Nowy Fiat Topolino 2023
Wiadomości

Nowy Fiat Topolino: ekskluzywna wersja Citroena Ami? Przygotowania do kampanii reklamowej

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-02
Wiadomości

Maj i po maju 2023 – Stellantis liderem w Hiszpanii

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-05
Wiadomości

Zmiana na stanowisku dyrektora Fabryki Dużych Samochodów Dostawczych Stellantis Gliwice

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-03
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Citroen

Zdjęcie Citroëna pozwoliło odkryć niesamowitą historię Stanisława Sierszyńskiego

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2023-01-05
w Citroen, Historia
Czas czytania 6 minut
297 16
A A
3

Zdjęcie samochodu Citroëna, na którym 6-letnia dziewczynka z Poznania wygrała dziecięcy wyścig, stało się początkiem fascynujących poszukiwań, które doprowadziły nas do postaci jej ojca, znanego poznańskiego kupca, a w czasie II Wojny Światowej konspiratora, działającego na rzecz niepodległości Polski.

Wszystko zaczęło się kilka dni temu, gdy przeglądając przedwojenne polskie gazety w poszukiwaniu informacji o Citroënie, znaleźliśmy artykuł na temat prezentów na Gwiazdkę, czyli Boże Narodzenie. Jego autor zamieścił w nim zdjęcie 6-letniej Krystyny Sierszyńskiej, opatrując je jeszcze informacją o tym, iż dziewczynka wygrała na nim wyścig. Zadawaliśmy sobie w redakcji pytanie, skąd mogła mieć taki samochód.

Zaczęliśmy od archiwów z aktami urodzenia, gdzie udało się Krystynę Sierszyńską odnaleźć. Urodziła się 21. grudnia 1924 roku, niecały rok po ślubie swoich rodziców, który odbył się 25. lutego 1924 roku i w momencie, gdy robiono zdjęcie z Citroënem, miała 6 lat. Jej młodsza siostra, Urszula Sierszyńska, urodziła się 18. listopada 1927 roku. Ale skąd u nich ów drogi jednak Citroën? Zabawki takie nie były przecież powszechnie dostępne.

Okazało się, że tata Krystyny Sierszyńskiej to Stanisław Sierszyński, urodzony 12. lipca 1897 roku. W archiwach jego zawód określono jako handlowiec i technik. Było to o tyle ważne, że w 1930 roku w Poznaniu funkcjonował salon Citroëna, a ówczesne miejsce zamieszkania pana Stanisława, które udało nam się zidentyfikować, znajdowało się przy ulicy ulica Gierczyńskiego 7 w Poznaniu, niedaleko owego salonu.

Czy pracował w Citroënie? Niekoniecznie – nie znaleźliśmy na razie potwierdzenia tej informacji, ale musiał doskonale znać ludzi z tej firmy, działał bowiem aktywnie jako prezes wielkopolskiego Związku Kupieckiego i dyrektor Automobilklubu Wielkopolski. Mógł więc wypożyczyć autko dla córki z okazji owego dziecięcego wyścigu.

Nagrody i uczestnicy wyścigu Automobilklubu Wielkopolska w Poznaniu październik 1928 r.

Potwierdza ten fakt choćby powyższa fotografia, pochodząca z 1928 roku. Na zdjęciu Stanisław Sierszyński, czwarty od lewej. Jest też wiele wzmianek w ówczesnej prasie. Stanisław Sierszyński w latach trzydziestych prowadził własną firmę:

Szperając w archiwach dowiedzieliśmy się, że pan Stanisław Sierszyński założył około 1933 roku firmę Auto Union, sprzedającą samochody różnych marek – w szczególności amerykańskich i niemieckich. W 1936 roku tata Krystyny brał udział w rajdzie krajoznawczym po Wielkopolsce i otrzymał drugą nagrodę – puchar wojewody poznańskiego. Przedwojenne gazety pokazują, że aktywnie reklamował się w Wielkopolsce i na Kujawach oraz Pomorzu, otworzył bowiem drugi salon w Bydgoszczy. Nie był to Citroën, ale rodzina rozwijała biznes motoryzacyjny. Sprzedawał samochody m.in. hierarchom kościelnym. W czasie wojny próbował nawet dochodzić należności za niezapłacone raty od jednego z biskupów – była to pokaźna jak na owe czasy kwota.

Ze względu na znajomość przemysłu motoryzacyjnego i swoje kontakty Sierszyński był współpracownikiem polskiego przedwojennego wywiadu, a po wybuchu II Wojny Światowej przeszedł do konspiracji i zaczął współpracować z ruchem oporu. Został członkiem Narodowej Organizacji Wojskowej i założył na terenie Poznania siatkę wywiadowczą. Został aresztowany w 1943 roku. Trafił do Oświęcimia a potem do Mathausen. Jego żona i dwie córki również zostały osadzone przez Niemców w obozach koncentracyjnych Bergen-Belsen i Ravensbrück. Bardzo szczegółowo losy wojenne Stanisława Sierszyńskiego opisał w znakomitym artykule dr Rafał Sierchuła z IPN.

Po zakończeniu wojny Stanisław Sierszyński był poszukiwany przez Polski Czerwony Krzyż w Londynie, o czym świadczy wpis w księdze – Biuletynie Urzędowym Polskiego Czerwonego Krzyża. Najprawdopodobniej to jego żona, Małgorzata, zwróciła się o pomoc do tej instytucji. Wszystko skończyło się dobrze – odnalazł się! Na kolejny ślad rodziny Sierszyńskich w archiwach trafiliśmy w raporcie dotyczącym transportów U.N.R.R.A. z niemieckich obozów koncentracyjnych w Niemczech do Szwecji. Na liście były Krystyna i Urszula Sierszyńskie! Znalazły się w Sztokholmie. Jak się później okazało, już tam zostały, ze swoimi rodzicami.

Wszyscy spotkali się w Szwecji. Rodzina zamieszkała  w Sztokholmie, a Stanisław Sierszyński założył przedstawicielstwo firmy zegarmistrzowskiej „Pallas”. Mimo zakończenia wojny współpracował dalej z wywiadem – głównie brytyjskim. W późniejszym czasie wywołało to reakcję Urzędu Bezpieczeństwa, który nasyłał na niego agentów. Sierszyński werbował bowiem m.in. marynarzy, którzy mieli informować Zachód o tym co się dzieje w Polsce. Stanisław Sierszyński nienawidził komunistów i bardzo ostrożnie traktował osoby przyjeżdżające z Polski, służbie bezpieczeństwa nie udało się więc go zwerbować ani zastraszyć, a próby inwigilacji zakończyły się porażką.

Żona Stanisława Sierszyńskiego zmarła w 1969 roku, z kolei najmłodsza córka, Urszula Sierszyńska (nosząca nazwisko Podkulińska), w 2003 roku. Najdłużej żyła uwieczniona na zdjęciu z Citroënem Krystyna Sierszyńska, która zmarła w 2011 roku. Z kolei Stanisław Sierszyński zmarł 15. kwietnia 1990 roku na wyspie Lidingö. Został pochowany na cmentarzu katolickim w Sztokholmie.

Na koniec mamy dla Was niespodziankę – zdjęcia pani Krystyny Sierszyńskiej, które otrzymaliśmy dzięki uprzejmości dr Rafała Sierchuły z IPN:

Krystyna Sierszyńska

Zdjęcia Krystyny Sierszyńskiej z IPN – przejęte przez Służbę Bezpieczeństwa w latach 60-tych XX w.

Krystyna Sierszyńska

Więcej informacji o działalności wywiadowczej Stanisława Sierszyńskiego przeczytacie też na stronie Radia Wnet.

Redakcja dziękuje panu dr Rafałowi Sierchułowi z IPN z Poznania za pomoc udzieloną podczas przygotowania niniejszego materiału.

źródło zdjęcia: nsz.com.pl, IPN Poznań


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.3 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Maj 2023 – Grupa Renault i koncern Stellantis na największym samochodowym rynku Europy

2023-06-09

Citroën podbił Międzyzdroje. „Gdzie się nie obejrzysz, same Cytryny”

2023-06-09

Napis na tylnej klapie tego Citroëna C3 wzbudził uśmiechy kierowców. Za kierownicą siedział mężczyzna

2023-06-08

Citroën popełnił błąd, sprzedając samochody dostawcze z logo Toyota?

2023-06-07
Tagi: CitroenhistoriaStanisław Sierszyński
Udostepnij107Tweet67Udostepnij19
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Dacia spodziewa się dużego wzrostu zamówień po premierze trzeciej generacji Dustera

    1895 udostępnienia
    Udostepnij 758 Tweet 474
  • Napis na tylnej klapie tego Citroëna C3 wzbudził uśmiechy kierowców. Za kierownicą siedział mężczyzna

    1591 udostępnienia
    Udostepnij 636 Tweet 398
  • Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”

    743 udostępnienia
    Udostepnij 297 Tweet 186
  • Czy i która marka w koncernie Stellantis będzie pełnić rolę Dacii?

    1934 udostępnienia
    Udostepnij 774 Tweet 484

Testy samochodów

Testy

Test: Citroën C5 X PHEV 225 KM Shine Pack – jazda majestatyczna. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-12-31
Citroen - testy i opinie

Poradnik: Używany Citroen C6 z silnikiem 2.7 lub 3.0 HDi – jaką wersję kupić?

autor Tomasz Nowicki
2016-05-17
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen C4 Picasso 1.6 THP 165 KM Exclusive – nowoczesny i szybki samochód rodzinny

autor Tomasz Nowicki
2020-03-18
Citroen C3 Aircross
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Aircross 1.2 110 KM – przestronne wnętrze to jego wielki atut. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2019-04-29
Renault - testy i opinie

Test: Renault Talisman Intense 1.7 bluedCi 150 EDC – oszczędny, przestronny i bardzo dobrze wyglądający samochód klasy średniej. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-02-15

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof Gregorczyk - Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”
  • Desmont - Citroën popełnił błąd, sprzedając samochody dostawcze z logo Toyota?
  • Desmont - Citroën popełnił błąd, sprzedając samochody dostawcze z logo Toyota?
  • Właściciel siódmego francuza - Maj 2023 – Grupa Renault i koncern Stellantis na największym samochodowym rynku Europy
  • Anonimowo - Czy i która marka w koncernie Stellantis będzie pełnić rolę Dacii?
  • Krzysztof - Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”
  • Krzysztof - Dacia Dokker 1.6 z LPG przejechała 800 tysięcy km. „Zrobi nawet milion albo więcej”

Zobacz też

Pan Kleks w kosmosie

Nowa Dacia Duster ulubionym autem „Kowalskiego”. Sprzedaż od stycznia do listopada 2022

Niesamowita Dacia Duster 4×4 pick-up po tuningu. Wjedzie wszędzie!

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.