Komisja Europejska przedstawiła projekt zmian, który przyniesie kres motoryzacji skupionej wokół silnika spalinowego. Od 2035 roku w sprzedaży mają znajdować się wyłącznie samochody zeroemisyjne a więc z napędem elektrycznym lub wodorowym. Jeśli projekt zostanie zatwierdzony, hybrydy również pożegnamy…
Firmy motoryzacyjne od lat przygotowują się na restrykcyjne normy emisji spalin proponując klientom nowe modele samochodów z napędem elektrycznym oraz hybrydy. Część producentów już zobowiązała się do rezygnacji z silników spalinowych. Przykładem może być marka Alpine należąca do Grupy Renault, która wkrótce stanie się producentem elektrycznych aut sportowych. Nową zieloną ścieżkę ogłosił również Opel. Od 2028 roku firma z Russelsheim przejdzie na „pełną elektryfikację” a więc skupi się wyłącznie na samochodach, które nie emitują spalin. Na tym jednak nie koniec. Wygląda na to, że z benzyny, diesla i hybryd będą musieli zrezygnować wszyscy producenci samochodów w Europie a przynajmniej tak wynika z planu Komisji Europejskiej.
Zobacz: Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Pierwszy miesiąc z Renault Zoe
Najnowszy projekt zakłada, że do 2030 roku emisja CO2 samochodów ma zostać ograniczona o 55% a od 2035 roku sprzedawane będą wyłącznie auta zeroemisyjne. Oznacza to, że za 14 lat zakup auta z silnikiem spalinowym stanie się niemożliwy! Projekt musi jeszcze zostać zatwierdzony przez państwa członkowskie i najprawdopodobniej spotka się ze sprzeciwem krajów, dla których branża motoryzacyjna ma największe znaczenie a więc Niemiec i Francji.
Projekt może rodzić pytania o infrastrukturę ładowania aut elektrycznych, która w wielu krajach, w tym w Polsce, wciąż jest słabo rozwinięta. Komisja Europejska planuje jednak zmiany również w tym aspekcie elektrycznej transformacji i chce zobowiązać państwa członkowskie do zainstalowania nowych punktów ładowania aut elektrycznych. Na głównych drogach ładowarka ma znajdować się co 60 km a punkt tankowania wodoru znajdziemy co 150 km.
Zobacz test: Peugeot e-Traveller – ponad 1000 km elektrycznym vanem
Nowy pomysł spotkał się z zadowoleniem działaczy na rzecz ochrony środowiska, ale Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego ACEA choć popiera transformację jest zdania, że zakazanie wszystkich technologii, aby ograniczyć emisję CO2 „nie jest racjonalną drogą”. ACEA uważa, że swoją rolę w transformacji energetycznej powinny odegrać również hybrydy.
Najnowsze komentarze