Przy okazji prezentacji planu rozwoju infrastruktury ogólnodostępnych punktów ładowania akumulatorów dla samochodów niepowodujących zanieczyszczenia CO2 przez Jean-Louis Borloo, ministra stanu do spraw ekologii, energii, zrównoważonego rozwoju i morza, ADEME (Agence de l’Environnement et de la Maîtrise de l’Energie) potwierdziła, że projekt SAVE (Seine Aval Véhicules Electriques) otrzyma wsparcie z jej funduszu demonstracyjnego w wysokości 6, 5 miliona euro.
Główni partnerzy tego projektu − Alians Renault-Nissan i EDF − posiadający poparcie władz regionu Ile−de−France oraz Rady Generalnej departamentu Yvelines, we współpracy ze Schneider Electric, Better Place i innymi partnerami cieszą się, że mogą przeprowadzić ten eksperyment w skali rzeczywistej.
Stało się to możliwe dzięki techniczno-finansowemu porozumieniu, w które zaangażował się ogół podmiotów publiczno-prywatnych. Koordynację zapewni publiczny zakład zagospodarowania przestrzennego tego obszaru − EPAMSA (Etablissement Public d’Aménagement du Mantois Seine Aval).
W ten sposób około sto samochodów elektrycznych firm Renault i Nissan (samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze) zostanie przetestowanych przez klientów indywidualnych i firmy na terenie objętym tzw. Operacją o Znaczeniu Ogólnokrajowym Seine Aval (Opération d’Intérêt National Seine Aval) w departamencie Yvelines. Będą mogli oni korzystać z infrastruktury punktów ładowania akumulatorów zarówno w domu, w pracy, na parkingach, jak i na drogach.
Alians Renault-Nissan dostarczy samochody elektryczne, będzie pilotować eksperyment i przeanalizuje sposoby ich użytkowania przez klientów oraz usługi pokrewne, szczególnie zaś usługi związane ze zintegrowanymi i przenośnymi systemami łączności. EDF weźmie udział w rozwijaniu infrastruktury punktów ładowania, w analizie zachowań użytkowników wobec ładowania oraz w testowaniu modeli biznesowych. Schneider Electric przyczyni się do wykonania infrastruktury punktów ładowania i skojarzonych systemów zarządzania energią. Better Place rozmieści i poprowadzi stacje wymiany akumulatorów i przetestuje pokrewne oferty handlowe.
Projekt ten stanowił przedmiot dokumentacji złożonej w ADEME − w ramach zaproszenia do przetargu z dnia 26 czerwca 2009 roku − dotyczącej samochodów o zerowej emisji CO2. ADEME ogłosiła, że projekt SAVE został wybrany i będzie finansowany w celu przetestowania możliwych rozwiązań dla samochodów elektrycznych.
Alians Renault-Nissan
Powstały w 1999 roku Alians Renault-Nissan sprzedał w 2009 roku 6.085.058 pojazdów. Dąży do tego, aby uplasować się wśród trzech najlepszych producentów samochodów na świecie pod względem jakości, technologii i niezawodności. W ramach strategii zerowej emisji współpracuje z rządami, władzami miejskimi, koncernami energetycznymi i innymi partnerami. Do chwili obecnej podpisał na świecie ponad 50 porozumień mających na celu przygotowanie rynków i infrastruktury pozwalającej na masową sprzedaż samochodów elektrycznych, począwszy od 2011 roku.
EDF
Grupa EDF, jeden z liderów na europejskim rynku energii, jest zintegrowanym operatorem prowadzącym działalność w zakresie produkcji, przesyłu, rozdziału, handlu i sprzedaży energii. Jest największym producentem energii elektrycznej w Europie i dysponuje we Francji głównie wodnymi i jądrowymi elektrowniami, które dostarczają 95% jej produkcji bez emisji CO2. Spółki zależne zajmujące się przesyłem i rozdziałem energii eksploatują 1.246.000 km napowietrznych i podziemnych linii elektrycznych średniego i niskiego napięcia oraz ok. 100.000 km sieci wysokiego i bardzo wysokiego napięcia. Grupa jest dostawcą energii i usług dla ponad 38 mln klientów na świecie, w tym ponad 28 mln we Francji. W 2009 r. Grupa osiągnęła obroty skonsolidowane w wysokości 66,3 mld euro, z czego 49% na terenie Europy, poza Francją. EDF jest spółką notowaną na giełdzie paryskiej i jedną ze spółek uwzględnianych przy obliczaniu wskaźnika CAC 40.
Schneider Electric
Jako światowa firma specjalizująca się w zarządzaniu energią, obecna w ponad 100 krajach, Schneider Electric proponuje zintegrowane rozwiązania dla licznych segmentów rynku. Koncern cieszy się pozycją lidera na rynkach: energii i infrastruktury, procesów przemysłowych, automatyki dla budownictwa, centrów danych i sieci oraz odnośnych aplikacji. Ponad 100.000 jego współpracowników zmotywowanych do działań na rzecz wytwarzania pewnej, bezpiecznej i efektywnej energii wypracowało w 2009 roku obroty przekraczające 15,8 miliardów euro. Pomaga zarówno odbiorcom indywidualnym jak i przedsiębiorstwom w jak najlepszym wykorzystaniu energii.
www.schneider-electric.com
Better Place
Better Place – ten największy ogólnoświatowy operator sieci i usług dla samochodów elektrycznych przyczynia się do przyspieszenia wdrażania zrównoważonych środków transportu na arenie międzynarodowej. Better Place opracowuje potrzebną infrastrukturę i inteligentną sieć w celu dostarczenia kierowcom usług potrzebnych do coraz szerszego korzystania z samochodów elektrycznych i optymalizacji zużycia energii elektrycznej. Sieć Better Place ma na celu rozwiązanie problemów zasięgu samochodów elektrycznych. Ma również sprawić, by stały się one jednocześnie bardziej praktyczne i bardziej oszczędne niż samochody z silnikiem spalinowym. Better Place współpracuje ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami z branży transportowej – z producentami samochodów, dostawcami akumulatorów, dostawcami energii i władzami administracyjnymi. Ta prywatna spółka z siedzibą w Kalifornii ma także filie: w Izraelu, w Danii, w Kanadzie i w Australii.
Więcej informacji znajduje się na stronach http://www.betterplace.com i http://france.betterplace.com
EPAMSA
L’Etablissement Public d’Aménagement du Mantois Seine Aval (EPAMSA) zajmuje się pilotowaniem Operacji o Znaczeniu Ogólnokrajowym prowadzonych na obszarze Seine Aval. Zrzesza przedstawicieli państwa, Radę Generalną Ile-de-France, Radę Generalną Yvelines, wszystkie 51 gmin i 5 związków międzygminnych z Seine Aval. Ten położony na zachodzie Paryża obszar jest rzadkim lub wręcz unikatowym połączeniem miasta i przyrody i stanowi rodzaj zaplecza gospodarczego oraz mieszkalnego dla dzielnicy Défense w zasięgu zaledwie półgodzinnej jazdy.
Głównymi założeniami tego projektu są:
– rozwój gospodarczy i wzrost zatrudnienia o 20%,
– rozwój budownictwa mieszkalnego zakładający budowę 2.500 nowych mieszkań rocznie,
– poprawa sieci komunikacyjnej,
– rewaloryzacja środowiska naturalnego.
EPAMSA zajmuje się także pilotowaniem programów rewitalizacji obszarów miejskich w Chanteloup-les-Vignes i w rejonie Mantois.
Yvelines
Departament Yvelines stanowi integralną część tzw. Wielkiego Paryża, jest i chce nadal pozostać największym departamentem francuskim pod względem przemysłu motoryzacyjnego z ponad 45.000 miejsc pracy związanymi z tym sektorem w ponad 200 firmach, a wśród nich Renault-Nissan i PSA Peugeot-Citroën. Stworzenie Doliny motoryzacyjnej i zrównoważonych środków transportu w Val de Seine, wokół Flins, klastra Moveo’Tec w Wersalu-Satory i w Saint-Quentin-en-Yvelines oraz Vélizy-Villacoublay, gdzie mieszczą się największe ośrodki badań i rozwoju motoryzacji we Francji − stanowi atut powodzenia nieuniknionej zmiany − idącej w kierunku bardziej czystych i oszczędnych, inteligentnych i funkcjonalnych samochodów.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze