Sam Bird uplasował się na trzecim miejscu w końcowej klasyfikacji kierowców. To jego najlepszy wynik w dotychczasowej karierze zawodnika Formuły E. Tytuł mistrzowski w przedostatnim wyścigu sezonu zapewnił sobie Jean-Éric Vergne.
Zespół DS Virgin Racing zajął trzecie miejsce w końcowej klasyfikacji zespołowej.
Wyścig o e-Prix Nowego Jorku zakończył czwarty sezon Formuły E, stanowiąc jednocześnie zamknięcie pewnego rozdziału – bolidy wyścigowe pierwszej generacji przechodzą do historii.
Wyścig rozegrany w miniony weekend w Nowym Jorku był ostatnią rundą w tegorocznym kalendarzu Formuły E. Dla zespołu DS Virgin Racing zamknął on najbardziej udany sezon startów w tej dyscyplinie sportów motorowych. Po rozegraniu 12 rund zespół zajął trzecie miejsca w klasyfikacjach indywidualnej i drużynowej.
W pierwszym z dwóch wyścigów w Nowym Jorku, który odbył się na torze ulicznym w Red Hook na Brooklynie, kierowca zespołu DS Virgin Racing zajął dziewiąte miejsce. Bird aż do mety walczył o awans na wyższe miejsca i większą zdobycz punktową, ale ambicje sięgnięcia rzutem na taśmę po mistrzostwo świata okazały się niemożliwe do zrealizowania.
W sobotę zespoły i zawodnicy natrafili w Nowym Jorku na trudne warunki: temperatura powietrza wynosiła 30°C, a nawierzchnia toru nagrzana była do 45°C. Sam Bird wystartował do pierwszego wyścigu z dalekiej, 14 pozycji, tuż za swoim partnerem z zespołu, Alexem Lynnem, trzynastym po kwalifikacjach. Obydwaj kierowcy świetnie rozpoczęli wyścig i szybko znaleźli się w pierwszej dziesiątce.
Trasa wyścigu była najdłuższa w całym sezonie, przez co kluczową kwestią w strategii zespołów stało się gospodarowanie energią. Zjeżdżając do boksu na zmianę bolidu w połowie dystansu, Sam Bird zajmował dziewiątą pozycję; Alex Lynn plasował się o kilka miejsc niżej.
Na ostatnich okrążeniach Lynn poważnie uszkodził tylną część swojego bolidu, uderzając w barierę w najszybszej partii toru. Wypadek pociągnął za sobą neutralizację, czyli wyjazd samochodu bezpieczeństwa i nakaz utrzymania zajmowanych pozycji. W chwili wznowienia wyścigu Sam Bird, mający do pokonania już tylko niecałe dwa okrążenia, podjął ostatnią, intensywną próbę poprawienia swojego miejsca w klasyfikacji, by utrzymać się w walce o tytuł mistrza. Do mety udało mu się wyprzedzić Nicolasa Prosta, ale pozostali rywale obronili się przed atakiem. Kierowca zespołu DS Virgin Racing minął linię mety jako dziewiąty.
W drugim wyścigu w Nowym Jorku brytyjski kierowca zdobył jeden punkt za dotarcie do mety na dziesiątym miejscu. Do drugiego stopnia podium w końcowej klasyfikacji zabrakło mu bardzo niewiele – tylko jednego punktu, o który ostatecznie wyprzedził go rywal, Lucas di Grassi.
Czterdziesty piąty wyścig w historii Wyścigowych Mistrzostw Świata Formuły E i dwunasty w tym sezonie, odbył się w zmiennych warunkach pogodowych: w pierwszej części dnia padał deszcz, ale podczas samego e-Prix było już sucho.
W sesji kwalifikacyjnej Sam Bird zaliczył ósmy czas, a Alex Lynn w drugim bolidzie DSV-03 zakończył sesję na osiemnastej pozycji. Na starcie wyścigu głównego Sam Bird skutecznie odparł atak konkurentów, utrzymując się w pierwszej dziesiątce. Dla Alexa Lynna początek wyścigu był mniej udany. Angielski kierowca otrzymał karę stop/go za wymianę skrzyni biegów, dokonaną po rozegranej w sobotę jedenastej rundzie.
Po zmianie bolidów, która była ostatnią operacją tego typu w historii Formuły E (w nowych pojazdach baterie będą wystarczały na przebycie pełnego dystansu wyścigu), obydwaj kierowcy DS Virgin Racing bez problemów przesiedli się do świeżych aut. Sam Bird do końca wyścigu szukał okazji do wyprzedzania, wiedząc, że zajęcie wyższego miejsca może dać mu awans na drugi stopień podium w końcowej klasyfikacji. Ostatecznie jednak, Bird musiał zadowolić się dziesiątą pozycją. Alex Lynn minął linię mety na czternastym miejscu.
Sam Bird: „Wyścigi w ten weekend wypadły poniżej naszych oczekiwań. To jednak nie zmienia faktu, że sezon jako całość był fantastyczny. Gdyby kilka miesięcy temu ktoś powiedział mi, że przybywając do Nowego Jorku będę w pozycji teoretycznie umożliwiającej zdobycie tytułu mistrzowskiego, nie uwierzyłbym. Nasze wyniki są efektem pracy całego zespołu. Jego członkowie potrafili wydobyć z bolidów maksimum możliwości, a my jako kierowcy staraliśmy się wykorzystać ten potencjał przy każdej okazji. Wspólnie osiągnęliśmy świetne wyniki”.
Alex Lynn: „Mam za sobą trudny weekend, mogę jednak powiedzieć, że tak samo, jak podczas wszystkich innych rund dawałem z siebie wszystko. Dziękuję zespołowi za jego niezwykłe zaangażowanie od pierwszych do ostatnich dni. To był mój pierwszy pełny sezon w Formule E. Wykorzystałem go dobrze; dużo się nauczyłem i jestem bardzo zadowolony z postępów, jakie zrobiłem”.
Sylvain Filippi, Dyrektor Generalny DS Virgin Racing: „Sezon wyścigowy, który właśnie dobiegł końca, był wspaniały dla zespołu DS Virgin Racing. To, co osiągnęliśmy, nie byłoby możliwe bez ciężkiej pracy i zaangażowania wszystkich członków naszej organizacji oraz wsparcia, jakie zapewnili nam partnerzy DS Automobiles, czyli firmy Hewlett Packard Enterprise, Total, Kaspersky, STANLEY, Alpinestars i One All Sports. Nasz sukces, odniesiony w serii mistrzowskiej na tak wysokim poziomie, uważam za wielkie osiągnięcie, niezależnie od tego, że dzisiejszy wyścig nie potoczył się zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Możemy być dumni z tego, czego wspólnymi siłami dokonaliśmy!”
Xavier Mestelan Pinon, Dyrektor DS Performance: „Na zakończenie tego niewiarygodnie konkurencyjnego sezonu DS Virgin Racing i Sam Bird zajmują trzecie miejsca w obydwu klasyfikacjach. Zapisaliśmy na swoim koncie dwa zwycięstwa i cztery miejsca na podium. Zespół prezentował wielką wytrwałość i skuteczność. Posuwaliśmy się naprzód w warunkach bardzo intensywnej i wyrównanej rywalizacji, dlatego zrobione postępy są tak obiecujące na przyszłość. Na koniec, pragnę pogratulować Jean-Éricowi Vergne i firmie Audi wywalczonych w ten weekend tytułów mistrzowskich”.
Wyścig o e-Prix Nowego Jorku był zakończeniem czwartego sezonu Formuły E i ostatnim występem bolidów pierwszej generacji. W następnym sezonie dzięki dokonanym postępom technicznym podczas każdej rundy samochody będą mogły pokonać całą trasę od startu do mety, co oznacza, że kierowcy nie będą zmieniali aut w połowie dystansu.
Nowy sezon WMŚ Formuły E rozpocznie się w Rijadzie, stolicy Arabii Saudyjskiej, po testach zaplanowanych na październik. Więcej informacji znajdziesz na stronie: http://map.ds-virginracing.com/
WYŚCIGOWE MISTRZOSTWA ŚWIATA FORMUŁY E FIA ABB 2017/2018 |
|
E-PRIX NOWEGO JORKU (RUNDA 11./12.) – WYNIKI (43 OKRĄŻENIA): |
|
1. | LUCAS DI GRASSI, AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER (25) |
2. | DANIEL ABT, AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER (18, NAJSZYBSZE OKRĄŻENIE) |
3. | SÉBASTIEN BUEMI, RENAULT E.DAMS (15, POLE POSITION) |
4. | TOM DILLMANN, VENTURI (12) |
5. | JEAN ERIC VERGNE, TECHEETAH (10) |
6. | NICK HEIDFELD, MAHINDRA RACING (8) |
7. | ANDRE LOTTERER, TECHEETAH (6) |
8. | MARO ENGEL VENTURI (4) |
9. | SAM BIRD, DS VIRGIN RACING (2) |
10. | NICOLAS PROST, RENAULT E.DAMS (1) |
NU. | ALEX LYNN, DS VIRGIN RACING |
E-PRIX NOWEGO JORKU (RUNDA 12./12.) – WYNIKI (43 OKRĄŻENIA): |
|
1. | JEAN ERIC VERGNE, TECHEETAH (25) |
2. | LUCAS DI GRASSI, AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER (18) |
3. | DANIEL ABT, AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER (16, NAJSZYBSZE OKRĄŻENIE) |
4. | SÉBASTIEN BUEMI, RENAULT E.DAMS (15, POLE POSITION) |
5. | FELIX ROSENQVIST, MAHINDRA RACING (10) |
6. | MITCH EVANS, PANASONIC JAGUAR RACING (8) |
7. | NELSON PIQUET JR, PANASONIC JAGUAR RACING (6) |
8. | NICK HEIDFELD, MAHINDRA RACING (4) |
9. | ANDRÉ LOTTERER, TECHEETAH (2) |
10. | SAM BIRD, DS VIRGIN RACING (1) |
14. | ALEX LYNN, DS VIRGIN RACING |
KOŃCOWA KLASYFIKACJA KIEROWCÓW (PO 12 RUNDACH): |
|
1. | JEAN-ERIC VERGNE, 198 PKT |
2. | LUCAS DI GRASSI, 144 PKT |
3. | SAM BIRD, 143 PKT |
4. | SÉBASTIEN BUEMI, 125 PKT |
5. | DANIEL ABT, 120 PKT |
16. | ALEX LYNN, 17 PKT |
KOŃCOWA KLASYFIKACJA ZESPOŁÓW (PO 12 RUNDACH): |
|
1. | AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER, 264 PKT |
2. | TECHEETAH, 262 PKT |
3. | DS VIRGIN RACING, 160 PKT |
4. | MAHINDRA RACING, 138 PKT |
5. | RENAULT E.DAMS, 133 PKT |
O marce DS Automobiles
DS, francuska marka powstała w Paryżu, została oficjalnie założona 1 czerwca 2014 r. Jej deklarowaną ambicją jest odrodzenie tradycji pojazdów klasy premium we francuskim przemyśle samochodowym. Czerpiąc ze skarbnicy francuskiej wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie, marka DS wysuwa na plan pierwszy takie wartości, jak innowacja i elegancja – wyróżniki pierwszego samochodu oznaczonego literami DS, wprowadzonego w roku 1955.
Obecna gama modeli DS, zaprojektowanych dla odbiorców pragnących wyrazić poprzez samochód swoją indywidualność, składa się z: DS 3, DS 3 CABRIO, DS 4, DS 4 CROSSBACK, DS 4S, DS 5, DS 5LS, DS 6 oraz DS 7 CROSSBACK. Gamę modelową DS wyróżniają wyjątkowy poziom designu, wyrafinowanie sięgające najdrobniejszych szczegółów, zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz wizerunek akcentujący dynamikę i optymizm.
Model DS 7 CROSSBACK, przedstawiony podczas Salonu Genewskiego 2017, uosabia nowatorstwo i kompetencje techniczne rodem z Paryża. Ten „SUV według DS” inauguruje drugie pokolenie modeli DS. W 2019 r. marka DS, czynna w segmencie pojazdów hybrydowych i elektrycznych o wysokich osiągach, przedstawi model DS 7 CROSSBACK wyposażony w hybrydowy układ napędowy E-TENSE.
W Europie samochody marki sprzedawane są w punktach DS Store i DS Salon. Marka posiada również salon flagowy DS WORLD PARIS Obecnie DS to nie tylko modele samochodów – to również bogate know-how firmy, które wykracza poza sam produkt i obejmuje program ONLY YOU z ofertą wyłącznych usług na poziomie premium, zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Paryżu 2016.
Śledź aktualne informacje o DS na www.DSautomobiles.com i @DS_Official.
O zespole DS Virgin Racing
DS Virgin Racing jest jednym z zespołów obecnych w Wyścigowych Mistrzostwach Świata Formuły E FIA ABB od jej inauguracyjnego sezonu. Seria ta jest pierwszą dyscypliną sportu samochodowego, w której rywalizują jednomiejscowe bolidy o napędzie całkowicie elektrycznym. Zespół kierowany przez Alexa Tai przy wsparciu założyciela Grupy Virgin, Sir Richarda Bransona, działa w ścisłej współpracy DS Automobiles, z francuską marką samochodów klasy premium, w dziedzinie badań konkurencyjności i innowacji we współczesnym przemyśle samochodowym.
Biura zespołu znajdują się w Londynie, a jego baza techniczna mieści się w supernowoczesnym zakładzie w Silverstone. Marka DS Automobiles ma swoją fabrykę w Satory we Francji, na terenie Centre d’Excellence Grupy PSA.
Zespół DS Virgin Racing, przystępujący obecnie do czwartego sezonu Formuły E, zaliczany jest do najbardziej konkurencyjnych ekip uczestniczących w tej serii. Od czasu pierwszych rund sezonu 2014/2015 zespół zdobył 467 punktów, pięć zwycięstw, trzynaście miejsc na podium, sześć pole positions, pięć najlepszych czasów okrążenia i dziewięć FanBoost na trzydzieści trzy starty. Jest jednym z trzech zespołów, które odnosiły zwycięstwa we wszystkich dotychczasowych sezonach Formuły E.
Virgin jest jedną z największych światowych grup inwestycyjnych oraz jedną z najlepiej rozpoznawalnych i najbardziej szanowanych marek na świecie. Założona w roku 1970 przez Sir Richarda Bransona, z czasem Virgin Group zaczęła rozwijać z coraz większym powodzeniem firmy działające w wielu sektorach, od telefonii komórkowej, przez usługi finansowe, muzykę, po turystykę i wypoczynek, podróże oraz zdrowie i rekreację.
O grupie Total
Total jest światową, działającą w skali globalnej grupą przemysłową w branży energetycznej. Rozwinęła się jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw w sektorach rafineryjnym i gazowniczym, a obecnie, dzięki swej firmie SunPower, plasuje się na drugim miejscu na świecie w dziedzinie eksploatacji energii słonecznej. Personel grupy, liczący 100 tysięcy współpracowników, angażuje się w działania na rzecz pozyskiwania lepszej energii – bezpieczniejszej, czystszej, wydajniejszej, bardziej nowatorskiej i dostępnej dla większej części populacji. Grupa Total, działająca w ponad 130 krajach, podejmuje ponadto intensywne starania o to, by jej działalność przynosiła pozytywne efekty w dziedzinach ekonomicznej, społecznej i środowiskowej. www.total.com
O Samochodowych Mistrzostwach Świata Formuły E FIA ABB
Samochodowe Mistrzostwa Świata Formuły E FIA ABB to pierwszą stworzoną przez FIA serią wyścigową o zasięgu światowym organizowaną wyłącznie dla samochodów o napędzie całkowicie elektrycznym. Jej rundy odbywają się w formacie wyścigów ulicznych na trasach wytyczanych w miastach zaliczanych do najważniejszych na świecie, takich jak Hong Kong, Marrakesz, Buenos Aires, Monako, Paryż i Nowy Jork. Formuła E reprezentuje wizję przyszłości przemysłu samochodowego i platformę wprowadzania innowacji w dziedzinie technik napędów elektrycznych oraz wykorzystania alternatywnych źródeł energii. W najbliższych latach uczestniczący w niej producenci będą mieli możliwość skupienia się na opracowaniu silników elektrycznych oraz baterii, które następnie znajdą zastosowanie w pojazdach elektrycznych produkowanych seryjnie.
FIA & Michelin: dzisiejszy partner dla mobilności jutra
Firma Michelin, będąca oficjalnym dostawcą ogumienia dla Formuły E, jest także, na poziomie międzynarodowym, oficjalnym partnerem prowadzonej przez FIA kampanii Działania na rzecz Bezpieczeństwa na Drogach (FIA Action for Road Safety). Program ten ma na celu wspieranie inicjatywy ONZ, nazwanej Dekada Działań na rzecz Bezpieczeństwa na Drogach, celem której jest ocalenie w okresie dziesięciu następnych lat pięciu milionów osób. Program obejmuje działania edukacyjne i kampanię na rzecz bezpieczniejszych dróg, pojazdów i zachowań na drogach na całym świecie.
źródło: DS Automobiles Polska
Najnowsze komentarze