ETAP 3 | PISCO – SAN JUAN DE MARCONA
Mając przed sobą długi (295 km) etap trudnej nawigacyjnie jazdy po bezdrożach, głównie w piaszczystym terenie, kierowcy PEUGEOT 3008DKR Maxi wybrali taktykę zespołową i do mety w San Juan de Marcona (Peru) dotarli jedną grupą. Nie przeszkodziło to członkom Dream Teamu w osiągnięciu bardzo dobrego wyniku. Załogi Peterhansel / Cottret i Sainz / Cruz zajęły miejsca na podium. „Mister Dakar” objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej rajdu. Despres i jego pilot Castera są od dzisiaj wiceliderami.
Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret po raz kolejny pokonali etap bez strat czasowych. Jego trasa, podzielona na dwie części i prowadząca głównie bezdrożami, w sporej części po pięknych piaszczystych wydmach, sprawiała duże trudności nawigacyjne. Francuska załoga nie pozwoliła sobie na żaden poważniejszy błąd i na mecie zajęła drugie miejsce, dzięki któremu wysuwa się na prowadzenie w klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar, z przewagą 3 minut i 11 sekund.
Znakomicie pojechali także Carlos Sainz i Lucas Cruz. Hiszpanom zdarzyły się dwa drobne błędy nawigacyjne, które jednak nie miały poważnego wpływu na wynik. Sainz i Cruz zajęli trzecie miejsce, a uzyskany czas daje im awans o dwie pozycje w klasyfikacji generalnej (na szóste miejsce).
Załoga Cyril Despres / David Castera, jadąca jako pierwsza, już w 2,5 km po starcie do odcinka specjalnego przeżyła chwilę niepewności co do obranej trasy. Mimo to dawni motocykliści pokonali cały etap spokojnie i ostrożnie, jednak w tempie wystarczającym do zaliczenia czasu w pierwszej czwórce. Ich PEUGEOT 3008DKR Maxi przez cały czas funkcjonował bez najmniejszych zakłóceń.
Również Sébastien Loeb i Daniel Elena zachowywali dużą ostrożność – do tego stopnia, że w pierwszej części etapu przed zjechaniem z jednej ze stromych wydm wysiedli na jej szczycie z samochodu, by dokładnie ocenić stopień nachylenia zbocza. Defensywna taktyka opłaciła się – Loeb i Elena dotarli do mety etapu bez problemów i zajęli piąte miejsce. Po trzech etapach załoga PEUGEOT 3008DKR Maxi z numerem startowym 306 zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.
KLASYFIKACJA ETAPU 3:
1. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, 3 godz. 9 min. 8 s.
2. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +4 min. 5 s.
3. Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008 DKR Maxi, +6 min. 7 s.
4. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +7 min. 43 s.
5. Sébastien Loeb (FRA) / Daniel Elena (MCO), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +8 min. 34 s.
6. Giniel de Villiers (ZAF) / Dirk von Zitzewitz (ZAF), Toyota 4WD, +10 min. 11 s.
7. Bernard Ten Brinke (NED) / Michel Perin (F), Toyota 4WD, +18 min. 7 s.
8. Martin Prokop (CZE) / Jan Tomanek (CZE), Ford 4WD, +18 min. 56 s.
9. Jakub Przygonski (POL) / Tom Colsoul (BEL), Mini 4WD, +22 min. 42 s.
10. Lucio Alvarez (ARG) / Robert Howie (ZAF), Toyota 4WD, +23 min. 1 s.
KLASYFIKACJA PO 3. ETAPIE:
1. Stéphane Peterhansel / J.-P. Cottret (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, 6 godz. 34 min. 58 s.
2. Cyril Despres (FRA) / David Castera (FRA), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +3m11 s.
3. Nasser Al Attiyah (QAT) / Matthieu Baumel (FRA), Toyota 4WD, +7 min. 43 s.
4. Sébastien Loeb (FRA) / Daniel Elena (MCO), PEUGEOT 3008DKR Maxi, +10 min. 11 s.
5. Giniel de Villiers (ZAF) / Dirk von Zitzewitz (ZAF), Toyota 4WD, +11 min. 23 s.
6. Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 3008 DKR Maxi, +14 min. 47 s.
7. Bernhard Ten Brinke (NLD) / Michel Perin (FRA), Toyota 4WD, +31 min. 18 s.
8. Orlando Terranova (ARG) / Bernardo Graue (ARG), Mini 4WD, +35 min. 19 s.
9. Martin Prokop (CZE) / Jan Tomanek (CZE), Ford 4WD, +38 min. 56 s.
10. Nani Roma (ESP) /Alex Haro (ESP), Mini 4WD, +42 min. 56 s.
POWIEDZIELI
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 300), 2. miejsce w 3. etapie, lider w klasyfikacji generalnej
„Za nami kolejny piękny etap, typowy dla rajdów terenowych. Po drodze dużo piaszczystych wydm; w niektórych miejscach fesh-fesh (drobny, lotny pył skalny, który pod kołami nie daje oparcia, a wzbity w powietrze zmniejsza widoczność do zera). Nawigacja była dzisiaj łatwiejsza niż wczoraj, ale tylko dzięki temu, że mogliśmy orientować się po śladach pozostawionych przez motocyklistów. Staraliśmy się jechać czysto, bez popełniania błędów. Na razie pierwsza część rajdu idzie nam dobrze, a nasz PEUGEOT 3008DKR Maxi spisuje się doskonale”.
Carlos SAINZ (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 303), 3. miejsce w 3. etapie, 6. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Trochę czasu straciliśmy podczas pokonywania wielkiej wydmy – przyczepność była tak słaba, że musieliśmy cofnąć się po własnych śladach, by na nowo nabrać prędkości. Kilka sekund kosztowało nas też upewnienie się, że prawidłowo odnajdujemy punkty orientacyjne wyznaczające trasę. Pomimo tych dwóch trudności dzień jako całość uważamy za udany. To nadal dopiero początek Rajdu Dakar. Chcemy kontynuować jazdę w takim stylu i tempie”.
Cyril DESPRES (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 308), 4. miejsce w 3. etapie, 2. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Na samym początku daliśmy się zaskoczyć, najeżdżając na zarwaną wydmę. Najedliśmy się strachu, a później jechaliśmy już ostrożniej, by nie narażać się na niepotrzebne ryzyko. Stéphane i Jean-Paul wyprzedzili nas w pewnej chwili, ale aż do mety trzymaliśmy się za nimi i osiągnęliśmy dobry wynik. Etapy w Peru są pełne pułapek, wymagają ogromnej i nieprzerwanej koncentracji”.
Sébastien LOEB (PEUGEOT 3008DKR Maxi, nr startowy 306), 5. miejsce w 3. etapie, 4. miejsce w klasyfikacji generalnej
„Rano, na pierwszym odcinku specjalnym, przydarzyło nam się kilka błędów, ale wykorzystaliśmy to jako lekcję na pozostałą część dnia. W drugiej partii trasy nasze tempo było już zadowalające. Woleliśmy nie podejmować nadmiernego ryzyka, widząc, ile zasadzek czyha na kierowców na trasie tego etapu”.
CZY WIECIE, ŻE…
Konstrukcją wyjściową dla opracowania wyczynowego PEUGEOT 3008DKR Maxi był PEUGEOT 3008, model segmentu SUV wyróżniony tytułem Europejskiego Samochodu Roku 2017. Co więcej, nie jest to pierwszy raz, gdy PEUGEOT rywalizujący w Rajdzie Dakar bazuje na modelu cywilnym nagrodzonym tym tytułem. PEUGEOT 405 T16 Grand Raid – samochód, który zwyciężył w edycjach 1989 i 1990 Rajdu Dakar, oparty był na modelu PEUGEOT 405, uznanym wcześniej za Samochód Roku 1988.
NASTĘPNY ETAP
ETAP 4. (wtorek 9 stycznia): SAN JUAN DE MARCONA > SAN JUAN DE MARCONA, 444 km, W TYM ODCINEK SPECJALNY O DŁUGOŚCI 330 km
Start do czwartego etapu będzie zupełnie nietypowy, stanowiąc wspomnienie-cytat z dawnych, początkowych latach Rajdu Dakar. Zawodnicy ruszać będą z plaży nad oceanem, równocześnie po cztery samochody z jednej linii. Pierwszą trudnością tego etapu będzie stukilometrowy odcinek w terenie piaszczystym, pełen wydm różnej wielkości i kształtów (jeden z najdłuższych odcinków w całym Dakarze wytyczonych niemal w całości na piasku). W drugiej części trasy utrudnieniem będzie przejazd przez ostatni kanion, który jest trudny do znalezienia.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze