WRX, RUNDA 6. – HÖLJES | 30 czerwca – 1 lipca 2018
W najbliższy weekend tegoroczne Mistrzostwach Świata FIA w Rallycrossie (WRX) osiągną półmetek. Szósta runda sezonu odbędzie się w szwedzkiej miejscowości Höljes, na własnym terenie rodziny Hansen. Ten wyścig to jedna z najważniejszych rund w kalendarzu mistrzostw – uważany jest za rallycrossowy odpowiednik Grand Prix Monako. Runda w Höljes będzie miała też symboliczne znaczenie dla Team PEUGEOT Total. Zespół przygotował na nią pakiet usprawnień technicznych, zaprojektowanych i przetestowanych przez inżynierów i mechaników PEUGEOT Sport. Zostaną one zastosowane w dwóch PEGUEOT 208 WRX fabrycznego zespołu.
W szóstej z dwunastu rund tegorocznego cyklu WRX zespół Team PEUGEOT Total wystawi dwa samochody PEUGEOT 208 WRX w docelowej specyfikacji na sezon 2018. Wprowadzone modyfikacje są istotne i dotyczą wielu zasadniczych podzespołów samochodu: podwozia, zawieszenia, silnika i układu przeniesienia napędu. Team PEUGEOT Total, który rozgrywa swój pierwszy sezon jako zespół fabryczny w Mistrzostwach Świata FIA w Rallycrossie, realizuje w ten sposób postawione sobie zadanie: celem jest wykorzystanie wszelkich usprawnień technicznych, które pozwolą na znaczącą poprawę osiągów samochodu. Zespół ma ambicję zrobić zdecydowane postępy już w trakcie sezonu 2018 i aby to osiągnąć, godzi się na ryzyko związane zawsze z tak dużymi modyfikacjami swojego samochodu. Autami w nowej specyfikacji będą się ścigać Sébastien Loeb i Timmy Hansen. Trzeci kierowca teamu – Kevin Hansen – od tej pory będzie dysponować samochodem w wersji 2018, używanym od początku sezonu przez swoich kolegów z zespołu.
Tor rallycrossowy w Höljes znajduje się w południowo-zachodniej części Szwecji, w pobliżu granicy z Norwegią. Jego okrążenie ma długość 1,21 km, a jego szybka i płynna trasa, wytyczona specjalnie dla potrzeb tej dyscypliny sportów motorowych, dzieli się na odcinki asfaltowy i szutrowy w proporcji 60 proc. do 40 proc. Tor jest jednogłośnie uznawany za jeden z najbardziej technicznych w całym sezonie, a ponadto wyróżnia się hopkami, na których samochody wykonują podczas wyścigu imponujące skoki. Szerokie, otwarte zakręty, niektóre z nich ślepe, gwarantują sporo okazji do wyprzedzania. Rekordowy czas okrążenia, zaliczony w sezonie 2017, wynosi 41,448 sekundy. Nic więc dziwnego, że zbliżająca się runda jest nazywana „Magicznym Weekendem”. Na jej atrakcyjność złoży silna i wyrównana stawka uczestników, spektakularny obiekt i rewelacyjna atmosfera na trybunach.
Zawodnicy Team PEUGEOT Total mają na swoim koncie dobre wyniki na torze w Höljes: zwycięstwo Kevina Hansena w rundzie Rallycrossowych Mistrzostw Europy w 2016 r., miejsce na podium zajęte przez Sébastiena Loeba w rundzie Mistrzostw Świata w sezonie 2017 i trzykrotne podium Timmy’ego Hansena, wywalczone w latach 2013, 2015 i 2016. Zespół podchodzi do szwedzkiej rundy z ambicją powiększenia swojego dorobku punktowego w obydwu klasyfikacjach. Obecnie PEUGEOT plasuje się na 2 miejscu w klasyfikacji generalnej producentów, ustępując liderowi o 39 punktów. W klasyfikacji generalnej kierowców Sébastien Loeb również jest drugi, a od lidera dzieli go 31 oczek. Bracia Timmy i Kevin Hansen zajmują w tabeli indywidualnej, odpowiednio, miejsca 6. i 8.
POWIEDZIELI:
Kenneth HANSEN, szef zespołu PEUGEOT Total
„W Höljes największe wrażenie robi fakt, że na tor, położony w bardzo peryferyjnym regionie Szwecji, na wyścigi do Mistrzostw Świata zjeżdża co roku prawie 40 tysięcy kibiców! Wszyscy biwakują, rozstawiają olbrzymie obozowisko, gdzie odbywa się istny festiwal rallycrossu. Atmosfera tego miejsca jest naprawdę niesamowita! Nasza rodzina oczywiście traktuje tę rundę jako rozgrywaną na własnym podwórku, na oczach naszych przyjaciół i fanów. Jednak w tym roku będzie to dla nas spotkanie szczególnej wagi – zespół PEUGEOT Total wybrał właśnie wyścigi w Höljes na miejsce debiutu najnowszej, zmodyfikowanej wersji PEUGEOT 208 WRX. Samochody z nowymi rozwiązaniami technicznymi, po etapie intensywnych testów, wezmą udział w sportowej rywalizacji po raz pierwszy. W takiej sytuacji zawsze trudno jest prognozować, jak powiedzie się ich start, chociaż próby wypadły obiecująco. Na konkretne wyniki trzeba poczekać – przyniesie je dopiero wyścig i dopiero po jego zakończeniu dowiemy się, czy zmierzamy w dobrze obranym kierunku. Na pewno będziemy musieli szybko znaleźć właściwe regulacje aut na ten szczególny, techniczny tor, a to nie będzie łatwym zadaniem po wszystkich wprowadzonych modyfikacjach. Wszyscy, z kierowcami na czele, czekamy z niecierpliwością na rozpoczęcie szwedzkiej rundy sezonu”.
Sébastien LOEB, kierowca samochodu z numerem startowym 9
„Nie mogę się doczekać chwili startu w Höljes – i to z kilku powodów. Po pierwsze, jest to jeden z moich najbardziej ulubionych torów w całym sezonie: mocno techniczny, ze skokami, z szybkimi sekcjami… Ścigając się na tej trasie, czuję wielką przyjemność z prowadzenia samochodu. Po drugie, nasze 208 przeszły znaczącą ewolucję, szczególnie w zakresie silnika i zawieszenia, spodziewam się więc otrzymać samochód inny niż ten, którym jeździłem dotychczas. Testy wypadły pomyślnie – sądzę, że jest to projekt zmierzający w dobrym kierunku, ale teraz przede wszystkim czekam na to, by przekonać się, jakie wyniki nam to przyniesie i jak uplasuje nas względem konkurencji. Będziemy musieli dostosować parę rzeczy do nowej sytuacji, na przykład, naszą strategię startu, niezwykle istotny czynnik w rallycrossie. Wszystko to nastąpi w przełomowej fazie, na półmetku sezonu”.
Timmy HANSEN, kierowca samochodu z numerem startowym 21
„Nasze PEUGEOT 208 WRX w nowej, zmodernizowanej specyfikacji wprowadzają ciekawe usprawnienia techniczne. Dziękuję i gratuluję całej organizacji PEUGEOT Sport za wielką pracę, włożoną w realizację tego samochodu. Przygotowanie tak istotnych zmian na półmetek sezonu to prawdziwe osiągnięcie, a potencjał ulepszonych aut zapowiada się naprawdę ekscytująco. Z drugiej strony, mamy pełną świadomość tego, że stary, doskonale nam znany samochód zostawiamy za sobą i wsiadamy do nowego auta, które dopiero trzeba poznać, wczuć się w nie i nabrać wprawy w jego wykorzystaniu. Wymaga to pełnej koncentracji podczas rundy w Höljes, a szczególnie trafienia z właściwymi regulacjami auta. W przeszłości zajmowałem na tym torze miejsca trzecie i drugie, a więc teraz pora na poprawienie tych wyników, czyli zwycięstwo. Tak, za cel, jaki sobie stawiam, uważam właśnie wygraną, to moje niezmienne podejście od początku tego sezonu, Jeśli jeszcze nie triumfowałem, to przynajmniej za każdym razem pokazywałem, że dysponuję niezbędną do tego szybkością na torze. W najbliższy weekend powinniśmy jak najszybciej przejść fazę wyczuwania auta i zacząć w pełni nam nim panować, po to, by móc walczyć o zwycięstwo”.
Kevin HANSEN, kierowca samochodu z numerem startowym 71
„Moim zdaniem Höljes to najlepszy tor w całych mistrzostwach. Jeździ się tam szybko, jest dużo akcji, a moje zwycięstwo na tym obiekcie w Euro RX w roku 2016 do dziś stanowi jeden z najjaśniejszych punktów mojej kariery. Na okrążeniu nie ma ani jednego odcinka, który pozwalałby na złapanie oddechu – od startu do mety trzeba dawać z siebie wszystko i utrzymywać maksymalną koncentrację, a właśnie to stanowi esencję rallycrossu! Zamierzam podejść do tego weekendu z otwartym umysłem, spokojnie, by czerpać przyjemność z jazdy i zdobyć jak najwięcej punktów. Do tej pory bieżący sezon jest dla mnie raczej udany; powiodła mi się szczególnie ostatnia runda w Norwegii, a przede wszystkim świetnie czuję samochód. Wszystko przemawia za tym, że powinienem być w stanie walczyć w czołówce!”
PUNKTACJA MISTRZOSTW:
KLASYFIKACJA KIEROWCÓW PRZED 6. RUNDĄ (po wyścigu w Hell, w Norwegi):
1. Johan KRISTOFFERSSON / Volkswagen Polo R – 135 pkt
2. Sébastien LOEB / PEUGEOT 208 WRX – 104 pkt
3. Petter SOLBERG / Volkswagen Polo R – 102 pkt
4. Andreas BAKKERUD / Audi S1 – 101 pkt
5. Mattias EKSTRÖM / Audi S1 – 97 pkt
6. Timmy HANSEN / PEUGEOT 208 WRX – 94 pkt
7. Niclas GRÖNHOLM / Hyundai i20 – 66 pkt
8. Kevin HANSEN / PEUGEOT 208 WRX – 61 pkt
9. Janis BAUMANIS / Ford Fiesta – 41 pkt
10. Robin LARSSON / Ford Fiesta – 40 pkt
11. Kevin ERIKSSON / Ford Fiesta – 36 pkt
12. Timur TIMERZYANOV / Hyundai i20 – 34 pkt
13. Guerlain CHICHERIT / Renault Mégane RS – 31 pkt
14. Jérome GROSSET-JANIN / Renault Mégane RS – 28 pkt
15. Tommy RUSTAD / Volkswagen Polo R – 13 pkt
KLASYFIKACJA ZESPOŁÓW PRZED 6. RUNDĄ (po wyścigu w Hell, w Norwegi):
1. PSRX Volkswagen Sweden – 237 pkt
2. Team PEUGEOT Total – 198 pkt
3. EKS Audi Sport – 198 pkt
4. GRX Taneco – 100 pkt
5. Olsbergs MSE – 76 pkt
6.GC Kompetition – 59 pkt
CZY WIECIE, ŻE?
Szwecja jest jedynym krajem, który od czasu stworzenia cyklu Rallycrossowych Mistrzostw Europy w 1973 r. nieprzerwanie, corocznie organizował u siebie jedną z rund. Na wyścigi w Höljes co roku zgłaszanych jest ponad sto samochodów, startujących w różnych kategoriach. W dniach, w których toczy się rywalizacja, liczba ludzi w tej małej miejscowości wzrasta niewiarygodnie: ze 150 osób zamieszkujących tu przez cały rok do prawie 40 tysięcy podczas „Magicznego Weekendu”.
RALLYCROSS CZYLI…
Rallycross (WRX) jest dyscypliną sportu samochodowego, która na bardzo krótkiej trasie łączy w sobie pewne elementy wyścigów (jazda po torze, bezpośrednia rywalizacja wielu aut) z elementami zbliżonymi do rajdów (mieszane nawierzchnie z odcinkami asfaltu i szutru, samochody z napędem na cztery koła). Pierwsze zawody rallycrossowe odbyły się w formacie Mistrzostw Wielkiej Brytanii na torze w Lydden Hill w 1967 r. W następnych dekadach ukształtowała się seria Rallycrossowych Mistrzostw Europy, co później, od sezonu 2014, doprowadziło do organizacji Samochodowych Mistrzostw Świata FIA w Rallycrossie. Wyścigi te, bardzo intensywne i widowiskowe, łatwe do oglądania, przyciągają szczególnie młodą publiczność, również dlatego, że format ten podatny jest na amatorskie filmowanie, przez co zyskuje popularność w mediach społecznościowych. Cykl WRX jest także transmitowany przez stacje telewizyjne. Jego organizatorzy zakładają, że w sezonie 2020 nastąpi przejście na samochody o napędzie elektrycznym.
WYŚCIG I JEGO ZASADY
Każda runda WRX trwa dwa dni. Rozpoczyna się od losowania pozycji startowych w pierwszej z czterech sesji kwalifikacyjnych. W tej fazie zawodnicy ścigają się na dystansie 4 okrążeń toru, rywalizując ze sobą bezpośrednio (jednocześnie na trasie znajduje się 4-5 samochodów).
Na podstawie zsumowanych wyników punktowych z czterech sesji kwalifikacyjnych, 12 najlepszych kierowców awansuje do półfinałów. Faza ta składa się z dwóch wyścigów półfinałowych na 6 okrążeń; w każdym z nich startuje 6 zawodników. Najszybsza trójka z każdego z biegów półfinałowych awansuje do finału. W finale ściga się 6 aut również na dystansie 6 okrążeń toru. Po zakończeniu każdej rundy kierowcom przyznaje się punkty w zależności od wyników uzyskanych w półfinałach i w finale. Ciekawostką w tej dyscyplinie jest tak zwane „joker lap”: jeden raz podczas każdego wyścigu każdy zawodnik obowiązany jest wykorzystać dodatkowy odcinek toru poza standardową pętlą, który wydłuża czas pokonania okrążenia o kilka sekund. Poza aspektem widowiskowym, joker lap ma znaczenie w strategii rozegrania wyścigu. Wybór tego odcinka w odpowiedniej chwili pozwala np. wydostać się z ciasnego peletonu utrudniającego osiągnięcie maksymalnej prędkości i wrócić na tor w miejscu, gdzie obecność rywali nie utrudnia jazdy.
WRX W TELEWIZJI
W sezonie 2017 wyścigi rallycrossowe zyskały widownię telewizyjną szacowaną na 24 mln widzów (w tym 17 mln w Europie). Liczby te stale i wyraźnie rosną. Kibice oglądali także kolejne rundy na Youtube – w postaci rejestracji wideo; łączna liczba odsłon sięgnęła poziomu 32 mln minut. Do tego doliczyć należy publiczność śledzącą wyścigi rallycrossowe poprzez media społecznościowe (Instagram, Facebook) – w liczbie ponad 34 mln odsłon. Najważniejszymi stacjami transmitującymi rallycross w telewizji są L’Equipe we Francji, Sport TV w Portugalii, CBS w USA, RTBF w Belgii i SVT w Szwecji.
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze