Używana Dacia Duster, rocznik 2014. Kupiona nowa, z warszawskiego salonu. Pod maską silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM. Napęd na przód. Używana przez pięcioosobową rodzinę pana Marka. Za kierownicą głównie pan domu, od czasu do czasu pani domu. Mają trójkę dzieci, a Dacia służy im zarówno jako samochód na dojazdy do pracy, jak i rodzinne wypady. Na liczniku ponad 70 tysięcy kilometrów. Zapytaliśmy ich, czy dzisiaj, po czterech latach z samochodem, wybraliby go raz jeszcze.
Pan Marek wcześniej jeździł niemieckim samochodem „premium”. Podobnie jak wiele osób stanął w końcu przed dylematem, czy wciąż dokładać do napraw, czy może kupić coś nowego. Rodzinny budżet był jednak ograniczony. Wybór Dacii Duster był też bardzo przemyślany – spośród wielu możliwości. Najmniej interesowało ich osiągnięcie efektu wow wśród sąsiadów, bo zbyt wiele pieniędzy włożyli w niemieckie „premium”, które ciągle się psuło. Auto miało być nowe, możliwie niezawodne, oferować 5 lat gwarancji i oszczędny silnik. No i mieścić 5 osób.
Dacia spełniała te założenia, chociaż na początku były obawy – bo to jednak „francuz” i to jeszcze z Rumunii, o którym wielu znajomych wypowiadało się z lekceważeniem. Później im przeszło – szczególnie, gdy mieli okazję pojeździć i zapoznać się z kosztami eksploatacji. Pomogło też to, że Dusterów na ulicach Warszawy pojawiło się znacznie więcej. Bariera „towarzyska” została w jakiś sposób pokonana, chociaż pan Marek chyba nigdy nie przejmował się, co kto o nim myśli.
Zaskakujące: w wyposażeniu była nawigacja dotykowa – w 2014 roku wcale nieoczywista. Ale jej położenie nisko pod nawiewami nie ułatwiało jednak obsługi. Dopiero po czasie oboje kierowcy przyzwyczaili się do patrzenia nieco w dół.
Duster po czterech latach eksploatacji w mieście
Dacia Duster kupiona cztery lata temu wygląda prawie tak, jakby wyjechała prosto z salonu. Na zewnątrz nie ma w zasadzie żadnych śladów eksploatacji, poza parkingowymi przygodami. W środku również jest prawie jak nowa. Twarde plastiki i tapicerka zniosły dobrze upływ czasu oraz intensywną eksploatację. A przypomnijmy, że Dusterem na co dzień jeździ też trójka rozbrykanych dzieci. Najważniejsze jednak pytanie brzmiało – jak Dacia zniosła 70 tysięcy przebiegu.
Awarie czteroletniego Dustera?
Pan Marek miał dwie przygody z Dusterem. Pierwszą z nich było pogryzienie elementów pod maską silnika przez kunę. Konieczna była wymiana elementu za blisko 300 złotych, niestety sfinansowana z własnej kieszeni. Zwierzak miał wyjątkowo ostre zęby i naprawa była niemożliwa. Mechanik z uśmiechem stwierdził, że Dustery mają w sobie coś, co przyciąga tego drapieżcę. Drugi problem dotyczył akumulatora, ten po blisko 4 latach pracy po prostu z dnia na dzień odmówił współpracy. Koszt nowego również 300 złotych. Poza tym tylko „lać i jeździć”.
Samochód pokonuje w zasadzie trzy rodzaje tras. Codziennie bardzo krótki dystans do szkoły i z powrotem, potem nieco dłuższy do pracy. Dwa razy w tygodniu Duster przebija się przez pół miasta i warszawskie korki na zajęcia sportowe – to po 20 kilometrów w jedną stronę. Kilka razy w roku auto rusza w dłuższą trasę. Większość podróży to jednak te krótkie, maksymalnie kilkukilometrowe przejażdżki po jednej dzielnicy.
Dacia Duster 1.5 dCi – niskie spalanie w mieście
Z uwagi na miejską eksploatację właściciel regularnie wymienia olej i filtry. Średnie spalanie przy 2-4 pasażerach to 7,2 litra ropy na 100 kilometrów w mieście. Pan Marek będzie jeździł jeszcze rok lub dwa lata Dusterem. Dzieci rosną, więc być może Dacia będzie wymieniona na coś większego, ale wygląda na to, że samochód na tyle mu się spodobał, że rozważa też zakup nowego modelu, tym razem z automatyczną skrzynią biegów.
Ile jest wart używany Duster kupiony w polskim salonie?
Pan Marek rozważa sprzedaż Dustera, więc zagląda do ogłoszeń, by zobaczyć ile może dostać za swój używany samochód. Dacia okazuje się stosunkowo niedużo tracić na wartości. Średnia cena czteroletniego samochodu, kupionego w polskim salonie, z obecnym przebiegiem między 40, a 100 tysięcy kilometrów, oscyluje wokół 40 tysięcy złotych:
Model |
Silnik |
Rocznik |
Przebieg |
Cena |
Dacia Duster |
1.5 dCi |
2014 |
42.940 |
39.000 zł |
Dacia Duster |
1.5 dCi |
2014 |
109.000 |
37.900 zł |
Dacia Duster |
1.6 benzyna |
2014 |
90.788 |
42.000 zł |
Dacia Duster |
1.6 benzyna |
2014 |
91.405 |
39.900 zł |
Dacia Duster |
1.5 dCi |
2014 |
40.000 |
38.900 zł |
Dziękujemy panu Markowi z Warszawy za pomoc przy realizacji materiału.
Originally posted 2018-11-04 13:52:33.
Najnowsze komentarze