Jak wynika z nowego badania przeprowadzonego przez firmę Vauxhall, zaledwie 2,3% ulicznych ładowarek do pojazdów elektrycznych (EV) w Wielkiej Brytanii jest specjalnie przystosowanych do potrzeb niepełnosprawnych kierowców.
Vauxhall przeprowadził badanie, z którego wynika, że zaledwie 105 ładowarek ulicznych w całej Wielkiej Brytanii (spośród 223 samorządów, które udzieliły odpowiedzi) znajduje się na zatokach parkingowych dla osób niepełnosprawnych, co podkreśla kwestię dostępności dla kierowców w związku z przejściem na pojazdy elektryczne. A w zasadzie braku dostępności dla kierowców niepełnosprawnych.
Tylko 238 ładowarek ulicznych zarejestrowanych przez władze spełnia standardy otwartego dostępu Brytyjskiej Instytucji Normalizacyjnej w zakresie dostępnego ładowania pojazdów elektrycznych dla osób mających potrzeby w zakresie dostępności [1].
Nie zgłoszono żadnych ulicznych punktów ładowania w Londynie przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, mimo że w stolicy znajduje się 60% ładowarek ulicznych w kraju!
W Wielkiej Brytanii mieszka ponad 16 milionów osób niepełnosprawnych, a Fundacja Motability przewiduje, że do 2035 roku 1,35 miliona niepełnosprawnych kierowców będzie polegać na publicznej infrastrukturze ładowania [2].
Vauxhall jest partnerem-założycielem programu Motability Scheme od jego powstania w 1977 roku, a w zeszłym roku był jego najlepiej sprzedającym się producentem.
Serwis ElectricStreets.co.uk został uruchomiony przez firmę Vauxhall, aby zapewnić wszystkim kierowcom w Wielkiej Brytanii większy dostęp do ładowania na ulicach w budynkach mieszkalnych. Zarejestruj swoją ulicę na stronie: www.electricstreets.co.uk
W nowych ustaleniach, uzyskanych na podstawie danych dostarczonych przez samorządy w całej Wielkiej Brytanii, oceniono, jaką uwagę władze lokalne zwracają na niepełnosprawnych kierowców podczas instalowania punktów ładowania na ulicach w budynkach mieszkalnych.
Z informacji uzyskanych od 223 samorządów, które przekazały dane firmie Vauxhall, wynika, że jedynie 450 z zarejestrowanych 19.456 ulicznych punktów ładowania w Wielkiej Brytanii zostało przystosowanych specjalnie pod kątem niepełnosprawnych kierowców – co stanowi zaledwie 2,3%*.
Ustalenia wykazały również, że według ankietowanych samorządów jedynie 105 (0,5%) ulicznych punktów ładowania znajduje się w zatokach parkingowych dla osób niepełnosprawnych, a 238 (1,2%) spełnia wymagania normy PAS 1899:2022 Brytyjskiego Instytutu Normalizacyjnego, wprowadzone w 2022 roku wytyczne mające na celu zapewnienie minimalnego standardu dostępności publicznych punktów ładowania.
Vauxhall ujawnił te ustalenia w ramach inicjatywy Electric Streets of Britain, której celem jest wsparcie 40% brytyjskich gospodarstw domowych nieposiadających parkingu innego, niż przy ulicy [3]. W Wielkiej Brytanii jest ponad 16 milionów osób niepełnosprawnych, a badania przeprowadzone przez wiodącą organizację charytatywną na rzecz osób niepełnosprawnych, Motability Foundation, przewidują, że do 2035 roku 1,35 miliona niepełnosprawnych kierowców będzie częściowo lub całkowicie zależnych od publicznej infrastruktury ładowania.
James Taylor, dyrektor zarządzający Vauxhalla, komentuje: „Jak wyraźnie pokazuje to nowe badanie, dostępność to obszar infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych wymagający natychmiastowej uwagi. Koncentrujemy się zazwyczaj na liczbie ładowarek i czasie ładowania, ale dostępność jest podstawowym czynnikiem zapewniającym, że przejście na pojazdy elektryczne będzie zarówno praktyczne, jak i włączające. Obecnie stanowi to poważną barierę dla niepełnosprawnych kierowców w Wielkiej Brytanii, którzy chcą przejść na pojazdy elektryczne – zwłaszcza tych, którzy nie mają możliwości ładowania w domu.
Niezbędne jest umożliwienie wszystkim przejście na napęd elektryczny, a w Vauxhallu chcemy mieć pewność, że wszyscy będą mieli możliwość zabrać się w tę podróż. Chociaż niedawno wprowadzono wytyczne mające na celu wsparcie niepełnosprawnych kierowców, nie są one obowiązkowe. Nasze badanie pokazuje, że ich wdrożenie jest bardzo ograniczone i należy to zmienić, jeśli możliwość ładowania na ulicach ma zaspokoić potrzeby wszystkich kierowców. Prosimy kierowców, aby rejestrowali swoje osobiste potrzeby dotyczące ładowania na ulicach za pośrednictwem ElectricStreets.co.uk, aby mieć pewność, że wszystkie głosy na drodze Wielkiej Brytanii do elektryfikacji zostaną usłyszane”.
Z badania wynika, że chociaż samorządy Londynu zainstalowały ponad 60% ładowarek ulicznych w kraju, nie zgłoszono, by jakakolwiek z nich została przystosowana dla użytkowników niepełnosprawnych, a tylko 12 z 11.747 ładowarek ulicznych znalezionych w całej stolicy znajduje się podobno w obrębie zatoki parkingowej dla niepełnosprawnych.
Vauxhall wprowadził Electric Streets of Britain w 2023 roku, współpracując z wiodącymi operatorami ładowania char.gy, Connected Curb i SureCharge, aby udostępnić infrastrukturę pojazdów elektrycznych wszystkim kierowcom chcącym jeździć pojazdami elektrycznymi.
Za pośrednictwem Electric Streets of Britain utworzono krajową bazę danych, dzięki czemu brytyjscy kierowcy, którzy chcą zainstalować w pobliżu ulic ładowarki do pojazdów elektrycznych, mogą zarejestrować swoje zainteresowanie na stronie www.electricstreets.co.uk.
Baza danych zapewnia również kierowcom możliwość zarejestrowania, czy potrzebują ładowania na ulicy, uwzględniając szczególne wymagania dostosowane do ich niepełnosprawności.
Vauxhall jest członkiem-założycielem programu Motability Scheme i blisko współpracuje z Motability Operations, organizacją realizującą program Motability Scheme, od chwili powołania tej akcji w 1977 roku. Program Motability Scheme oferuje kierowcom z różnymi rodzajami niepełnosprawności możliwość znalezienia pojazdu odpowiadającego ich potrzebom, w tym Vauxhalla Corsa Electric, Mokka Electric, Astra Electric, Combo Life Electric i Vivaro Life Electric, oferującego miejsca dla maksymalnie dziewięciu osób. W 2023 roku Vauxhall był najlepiej sprzedającym się producentem pojazdów w ramach programu Motability i obecnie jest jego najlepiej sprzedającym się producentem także w 2024 roku.
Do końca tego roku Vauxhall będzie oferować w pełni elektryczną wersję każdego samochodu osobowego i dostawczego w swojej gamie. Vauxhall był najlepiej sprzedającym się producentem elektrycznych samochodów dostawczych w Wielkiej Brytanii w 2023 roku, Corsa Electric była najlepiej sprzedającym się małym samochodem elektrycznym w Wielkiej Brytanii, a Mokka Electric – najlepiej sprzedającym się elektrycznym kompaktowym crossoverem w zeszłym roku.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.electricstreets.co.uk
* Badanie Vauxhall przeprowadzono w okresie od stycznia do marca 2024 roku; objęło 414 samorządów w całej Wielkiej Brytanii.
[1] Brytyjski Instytut Normalizacyjny, PAS 189:2022 Pojazdy elektryczne – Dostępne ładowanie – Specyfikacja: https://www.bsigroup.com/siteassets/pdf/en/insights-and-media/insights/brochures/pas_1889_final.pdf
[2] 2Motability, projektowanie pojazdów elektrycznych i uwzględnienie osób niepełnosprawnych: https://www.motabilityfoundation.org.uk/media/dg0bgzyd/est0062-motability-report-v15.pdf
[3] Studium wykonalności TfL dotyczące wykorzystania pojazdów elektrycznych i wpływu powiązanej infrastruktury (źródło: Studium ładowania pojazdów elektrycznych TfL)
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Vauxhall / Stellantis
Najnowsze komentarze