Nowy Peugeot 3008 jest z nami od trzech lat na rynku. W tym czasie zyskał uznanie klientów i znalazł się w TOP 3 najchętniej wybieranych aut tej klasy w Europie. Wracamy na pokład jednej z lepszych wersji: pod maską 1.6 PureTech o mocy 180 KM, sprzężony z automatem EAT8.
Doskonale pamiętam początki nowego Peugeot 3008. Samochód zapowiadał się fantastycznie, ale zanim się pojawił w salonach, w sieci pojawiło się dużo rozmaitych wróżbitów. Patrząc w szklaną kulę twierdzili, że ten SUV się nie przyjmie, wymieniając wszystkie możliwe wady bez oglądania samochodu. A to, że drogi, a to, że to Peugeot, więc się nie sprzeda, a to… Było tego dużo. Jednak czarnowidztwo się nie sprawdziło.
Nowy Peugeot 3008 w TOP 3 w Europie w klasie SUV
Nowy Peugeot 3008 tak szybko zagościł na szczycie europejskiej listy przebojów, że konkurencja przecierała oczy ze zdumienia. Jak to możliwe – pytali dziennikarze, blogerzy i komentatorzy. I od razu podawali przykłady “lepszej” według nich konkurencji. Nie pomagało, Peugeot 3008 sprzedaje się do dzisiaj świetnie a my szykujemy się do testów wersji po faceliftingu, bo pojawi się wkrótce na rynku.
Jaki model testowaliśmy?
Do naszej redakcji na początku tego tygodnia trafił nowy Peugeot 3008 z silnikiem 1.6 PureTech o mocy 180 KM, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów EAT8. Bardzo bogate wyposażenie obejmowało pełną elektrykę, szklany, podświetlany i otwierany dach czy elektryczną klapę bagażnika. Do tego półskórzana tapicerka i czarny, elegancki lakier, piekielnie trudny w utrzymaniu w czystości, ale robiący wrażenie w połączeniu z przyciemnianymi tylnymi szybami.
Wygląd zewnętrzny Peugeot 3008. Ładniejszy od 5008!
Moim zdaniem to jeden z najładniejszych SUVów na rynku a na pewno najładniejszy w swojej klasie. Linie są tak skomponowane, że auto po prostu zachwyca. Jest zgrabny, ma idealne proporcje – dużo lepsze niż 5008 – i linie, które przemawiają. Mimo premiery w 2016 roku dzisiaj wiele osób uważnie przygląda się 3008, gdy przejeżdża ulicą. Z przodu mamy klasyczny grill dla aktualnych modeli Peugeot, bok to szerokie listwy na dole, świetnie chroniące auto przed zarysowaniem na parkingu i zabłoceniem progów, z tyłu niewielka szyba i charakterystyczne pazury lwa. To robi wrażenie. W naszej wersji mieliśmy jeszcze chromowane dodatki, które dodają nadwoziu elegancji.
Wnętrze, które niezmiennie mnie zachwyca
W środku mamy wszystko na wskroś nowoczesne. Dwa ekrany – jeden z zegarami, których wygląd można ustawiać według swoich preferencji, drugi pośrodku, do sterowania samochodem. Menu PSA znam na pamięć, więc poruszanie się po nim jest proste oraz intuicyjne. Szybki dostęp do wybranych funkcji, między innymi radia, nawigacji, nawiewu czy ustawień, mamy poprzez klawisze pod ekranem. Nawet osoba, która nie miała do tej pory styczności z tabletem, poradzi sobie z tym po krótkiej lekcji.
Jednym z moich ulubionych elementów wnętrza nowych Peugeot jest ta mała kierownica. Zwiększa ona poczucie przestrzeni a ponieważ zegary są nad nią, to skraca się też czas reakcji. Przesiadka do zwykłego samochodu powoduje pojawienie się w głowie pytania – kto wymyślił takie wielkie koło? Peugeot zrobił to po prostu dobrze. Kolejnym elementem wnętrza są wyjątkowo wygodne fotele. Przejechałem w ciągu kilku dni ponad tysiąc kilometrów i jeśli czegoś w nich brakowało, to tylko funkcji “kołyska” czyli możliwości odchylenia całego fotela (oparcia wraz z siedziskiem) nieco do tyłu. Na wyposażeniu był też szklany otwierany dach z podświetleniem LED – polecam ten dodatek każdemu. Zwiększa poczucie przestronności i doświetla wnętrze.
Wnętrze jest na tyle przestronne, że czwórka lub nawet piątka dorosłych osób podróżuje w komfortowych warunkach. Podsumowując, wnętrze 3008 to dla mnie dzisiaj wzór tego jak projektować nowocześnie. Jest spójne, projekt podoba się nawet kilka lat od premiery, wszystko mamy pod ręką – to prawdziwy współczesny samochód. Dużym plusem jest jakość materiałów i jakość wykonania. Mamy w redakcji taki samochód z 2017 roku w wersji Allure – po dwóch latach nadal wygląda jak nowy. Duży plus dla Peugeot!
No to jazda!
Po naciśnięciu przycisku start&stop silnik ożywa, ale w środku jeszcze nic nie słychać. Wyciszenie kabiny zasługuje na duże uznanie. Nawet przy sporych prędkościach na autostradzie w środku jest bardzo cicho. Auto rusza lekko, płynnie i dynamicznie. Na ciepłe słowa zasługuje tutaj skrzynia EAT8, która w połączeniu z tym silnikiem działa naprawdę dobrze. Jest płynnie, miękko – dokładnie tak, jak oczekujemy od francuskiego samochodu. Skrzynia ma aż osiem biegów, dzięki czemu nawet przy wysokiej prędkości jedziemy z dość niskimi obrotami, przykładowo dla 180 km/h jest to około 3,5 tysiąca.
Odpowiada mi też zachowanie zawieszenia. Chociaż wychowałem się na hydropneumatyce, potrafię docenić zestrojenie klasycznych rozwiązań. W nowym 3008 jest znacznie przyjemniej niż w Tiguanie czy Sportage, Peugeot ma zawieszenie wyjątkowo sprężyste, dając jednocześnie sporą izolację od drogi i kontrolę nad autem, gdy ktoś chce szybciej jeździć w zakrętach.
Reflektory LED, zamontowane w samochodzie, dawały mocny, jasny strumień światła – co dobrze widać na poniższym zdjęciu, zrobionym w środku nocy w lesie. Zasięg świateł to dobrze ponad 120 metrów.
Wyposażenie wspomagające jazdę
Nowy Peugeot 3008 ma dużo systemów wspomagających, ale wymienię tylko trzy, które najbardziej były przydatne. Przede wszystkim radar z tempompatem, który pozwala bezpiecznie i wygodnie podróżować w bardziej gęstym ruchu. Steruje samochodem aż do zatrzymania i chociaż na pokładzie była jego starsza wersja, jeszcze bez autopilota, to przyznam, że działa bez zarzutu i co ważne, do 180 km/h – przydatne w czasie przejazdu przez Niemcy. Tempomatu używałem zarówno w mieście jak i na drogach poza miastem.
Drugim elementem, który bardzo przydał się podczas testów, były kamery – przednia jak i tylna. Ułatwiają one parkowanie w ciasnych miejscach w mieście i chociaż ja zwykle robię to na lusterka, to muszę przyznać, że były przydatne. I ostatnia rzecz, drobna, ale niezwykle pomocna w nocy – doświetlanie zakrętów. Kiedy testowałem 3008 w lesie, okazało się to wyjątkowo przydatne.
Natomiast już czysto w kategoriach przyjemności można traktować możliwość zmiany “nastroju” – powiązane ze zmianą zapachu i kolorystyki zegarów w kabinie. Z tego gadżetu skorzystałem może ze dwa razy i szybko zapomniałem, że jest na pokładzie.
A to mi się nie podobało
Peugeot 3008 ma kilka drobnych wad, które można by łatwo usunąć w kolejnych wersjach. Przycisk Sport i związany z nim dźwięk z głośników budził chyba największą irytację. Ten dźwięk powinno dać się wyłączyć w opcjach! Zbiornik mógłby mieć z 10 litrów więcej w wersji benzynowej, przynajmniej jako opcja – szybka jazda na autostradzie oznacza konieczność częstszego tankowania. No i w roku 2019 rozdzielczość kamery tylnej i przedniej zasługuje na zmianę – 640×480 to standard sprzed dwóch epok. Brakuje też autopilota, który ma się pojawić dopiero w nowej wersji po faceliftingu. To jednak tak naprawdę drobiazgi.
A w czasie, gdy robiliśmy sesję zdjęciową w pewnym momencie pojawił się bocian, którego postanowiliśmy uwiecznić, w efekcie czego powstała taka oto fotografia.
Ile pali 3008 z silnikiem 1.6 PureTech? Średnia z 1.000 kilometrów
Nowy 3008 z silnikiem 1.6 PureTech spalił mi średnio 7,9 litra na 100 kilometrów, uwzględniając w tym 600 kilometrów trasy, 200 kilometrów dróg podmiejskich i ponad 200 kilometrów w mieście. Uzyskana średnia to wynik z ponad tysiąca kilometrów podróży po Polsce.
Ile kosztuje nowy Peugeot 3008?
Testowana przez nas wersja (bez doposażenia) to wydatek ponad 130 tysięcy złotych brutto. To oczywiście cena detaliczna z cennika, którą w salonie należy ostro negocjować. Najtańszy Peugeot 3008 kosztuje 92.200 zł, najdroższy GT z dieslem to wydatek ponad 160.000.
Samochód |
Silnik |
Wyposażenie |
Skrzynia biegów |
Cena brutto |
Peugeot 3008 |
1.2 PureTech 130 KM |
ACCESS |
manualna, 6 biegów |
92.200 PLN |
Peugeot 3008 |
1.2 PureTech 130 KM |
ACTIVE |
manualna, 6 biegów |
104.300 PLN |
Peugeot 3008 |
1.2 PureTech 130 KM |
ALLURE |
manualna, 6 biegów |
112.300 PLN |
Peugeot 3008 |
1.2 PureTech 130 KM |
ACTIVE |
automat, EAT 8 |
112.800 PLN |
Peugeot 3008 |
1.5 BlueHDi 130 KM |
ACTIVE |
manualna, 6 biegów |
115.400 PLN |
Peugeot 3008 |
1.2 PureTech 130 KM |
ALLURE |
automat, EAT 8 |
120.800 PLN |
Peugeot 3008 |
1.5 BlueHDi 130 KM |
ALLURE |
manualna, 6 biegów |
123.400 PLN |
Peugeot 3008 |
1.5 BlueHDi 130 KM |
ACTIVE |
automat, EAT 8 |
123.900 PLN |
Peugeot 3008 |
1.6 THP 180 KM |
ACTIVE |
automat, EAT 8 |
124.900 PLN |
Peugeot 3008 |
1.5 BlueHDi 130 KM |
ALLURE |
automat, EAT 8 |
131.900 PLN |
Peugeot 3008 |
1.6 THP 180 KM |
ALLURE |
automat, EAT 8 |
132.900 PLN |
Peugeot 3008 |
2.0 BlueHDi 180 KM |
GT |
automat, EAT 8 |
160.200 PLN |
Podsumowanie – nowy 3008 jest wart swojej ceny
Niezależnie od ceny warto się wybrać na jazdę 3008 i sprawdzić samemu, dlaczego ten samochód dostaje tak wysokie oceny w testach i tak wiele nagród. To dość wyjątkowa pozycja na rynku podobnych do siebie propozycji konkurencji i jedno z tych aut, które chciałbym mieć w swojej kolekcji.
Peugeot 3008 – dane techniczne
Długość |
4.447 mm |
Szerokość |
1.841 mm |
Wysokość bez / z relingami dachowymi (mm) |
1.620/1.624 mm |
Rozstaw osi (mm) |
2.675 mm |
Kąt natarcia / zejścia (stopnie) |
20/29 |
Prześwit |
219 mm |
Średnica zawracania pomiędzy krawężnikami |
10,67 m |
Min. pojemność bagażnika |
520 dm3 |
Max. pojemność bagażnika |
1.482 dm3 |
Pojemność schowków w przedziale pasażerskim |
32 litry |
Pojemność zbiornika paliwa |
53 litry |
Pojemność skokowa |
1.598 cm3 |
Moc maksymalna (kW/KM przy obr.) |
133/180 przy 5.500 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr.) |
250 przy 1.650 |
Skrzynia biegów: typ / ilość przełożeń |
Automatyczna / 8 |
Prędkość maksymalna |
222 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
8 sekund |
Masa własna |
1.300 kg |
Dopuszczalna masa całkowita |
1.950 kg |
A więcej zdjęć znajdziecie tradycyjnie w galerii pod artykułem.
Na koniec jeszcze film z testów 3008:
Najnowsze komentarze