Test: nowy Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 KM EAT8 – 1000 kilometrów z SUVem, którego warto poznać

7 1 506

Nowy Peugeot 3008 jest z nami od trzech lat na rynku. W tym czasie zyskał uznanie klientów i znalazł się w TOP 3 najchętniej wybieranych aut tej klasy w Europie. Wracamy na pokład jednej z lepszych wersji: pod maską 1.6 PureTech o mocy 180 KM, sprzężony z automatem EAT8.

Doskonale pamiętam początki nowego Peugeot 3008. Samochód zapowiadał się fantastycznie, ale zanim się pojawił w salonach, w sieci pojawiło się dużo rozmaitych wróżbitów. Patrząc w szklaną kulę twierdzili, że ten SUV się nie przyjmie, wymieniając wszystkie możliwe wady bez oglądania samochodu. A to, że drogi, a to, że to Peugeot, więc się nie sprzeda, a to… Było tego dużo. Jednak czarnowidztwo się nie sprawdziło.

Nowy Peugeot 3008 w TOP 3 w Europie w klasie SUV

Nowy Peugeot 3008 tak szybko zagościł na szczycie europejskiej listy przebojów, że konkurencja przecierała oczy ze zdumienia. Jak to możliwe – pytali dziennikarze, blogerzy i komentatorzy. I od razu podawali przykłady „lepszej” według nich konkurencji. Nie pomagało, Peugeot 3008 sprzedaje się do dzisiaj świetnie a my szykujemy się do testów wersji po faceliftingu, bo pojawi się wkrótce na rynku.

Jaki model testowaliśmy?

Do naszej redakcji na początku tego tygodnia trafił nowy Peugeot 3008 z silnikiem 1.6 PureTech o mocy 180 KM, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów EAT8. Bardzo bogate wyposażenie obejmowało pełną elektrykę, szklany, podświetlany i otwierany dach czy elektryczną klapę bagażnika. Do tego półskórzana tapicerka i czarny, elegancki lakier, piekielnie trudny w utrzymaniu w czystości, ale robiący wrażenie w połączeniu z przyciemnianymi tylnymi szybami.

Wygląd zewnętrzny Peugeot 3008. Ładniejszy od 5008!

Moim zdaniem to jeden z najładniejszych SUVów na rynku a na pewno najładniejszy w swojej klasie. Linie są tak skomponowane, że auto po prostu zachwyca. Jest zgrabny, ma idealne proporcje – dużo lepsze niż 5008 – i linie, które przemawiają. Mimo premiery w 2016 roku dzisiaj wiele osób uważnie przygląda się 3008, gdy przejeżdża ulicą. Z przodu mamy klasyczny grill dla aktualnych modeli Peugeot, bok to szerokie listwy na dole, świetnie chroniące auto przed zarysowaniem na parkingu i zabłoceniem progów, z tyłu niewielka szyba i charakterystyczne pazury lwa. To robi wrażenie. W naszej wersji mieliśmy jeszcze chromowane dodatki, które dodają nadwoziu elegancji.

Wnętrze, które niezmiennie mnie zachwyca

W środku mamy wszystko na wskroś nowoczesne. Dwa ekrany – jeden z zegarami, których wygląd można ustawiać według swoich preferencji, drugi pośrodku, do sterowania samochodem. Menu PSA znam na pamięć, więc poruszanie się po nim jest proste oraz intuicyjne. Szybki dostęp do wybranych funkcji, między innymi radia, nawigacji, nawiewu czy ustawień, mamy poprzez klawisze pod ekranem. Nawet osoba, która nie miała do tej pory styczności z tabletem, poradzi sobie z tym po krótkiej lekcji.

Jednym z moich ulubionych elementów wnętrza nowych Peugeot jest ta mała kierownica. Zwiększa ona poczucie przestrzeni a ponieważ zegary są nad nią, to skraca się też czas reakcji. Przesiadka do zwykłego samochodu powoduje pojawienie się w głowie pytania – kto wymyślił takie wielkie koło? Peugeot zrobił to po prostu dobrze. Kolejnym elementem wnętrza są wyjątkowo wygodne fotele. Przejechałem w ciągu kilku dni ponad tysiąc kilometrów i jeśli czegoś w nich brakowało, to tylko funkcji „kołyska” czyli możliwości odchylenia całego fotela (oparcia wraz z siedziskiem) nieco do tyłu.  Na wyposażeniu był też szklany otwierany dach z podświetleniem LED – polecam ten dodatek każdemu. Zwiększa poczucie przestronności i doświetla wnętrze.

Wnętrze jest na tyle przestronne, że czwórka lub nawet piątka dorosłych osób podróżuje w komfortowych warunkach. Podsumowując, wnętrze 3008 to dla mnie dzisiaj wzór tego jak projektować nowocześnie. Jest spójne, projekt podoba się nawet kilka lat od premiery, wszystko mamy pod ręką – to prawdziwy współczesny samochód. Dużym plusem jest jakość materiałów i jakość wykonania. Mamy w redakcji taki samochód z 2017 roku w wersji Allure – po dwóch latach nadal wygląda jak nowy. Duży plus dla Peugeot!

No to jazda!

Po naciśnięciu przycisku start&stop silnik ożywa, ale w środku jeszcze nic nie słychać. Wyciszenie kabiny zasługuje na duże uznanie. Nawet przy sporych prędkościach na autostradzie w środku jest bardzo cicho. Auto rusza lekko, płynnie i dynamicznie. Na ciepłe słowa zasługuje tutaj skrzynia EAT8, która w połączeniu z tym silnikiem działa naprawdę dobrze. Jest płynnie, miękko – dokładnie tak, jak oczekujemy od francuskiego samochodu. Skrzynia ma aż osiem biegów, dzięki czemu nawet przy wysokiej prędkości jedziemy z dość niskimi obrotami, przykładowo dla 180 km/h jest to około 3,5 tysiąca.

Odpowiada mi też zachowanie zawieszenia. Chociaż wychowałem się na hydropneumatyce, potrafię docenić zestrojenie klasycznych rozwiązań. W nowym 3008 jest znacznie przyjemniej niż w Tiguanie czy Sportage, Peugeot ma zawieszenie wyjątkowo sprężyste, dając jednocześnie sporą izolację od drogi i kontrolę nad autem, gdy ktoś chce szybciej jeździć w zakrętach.

Reflektory LED, zamontowane w samochodzie, dawały mocny, jasny strumień światła – co dobrze widać na poniższym zdjęciu, zrobionym w środku nocy w lesie. Zasięg świateł to dobrze ponad 120 metrów.

Wyposażenie wspomagające jazdę

Nowy Peugeot 3008 ma dużo systemów wspomagających, ale wymienię tylko trzy, które najbardziej były przydatne. Przede wszystkim radar z tempompatem, który pozwala bezpiecznie i wygodnie podróżować w bardziej gęstym ruchu. Steruje samochodem aż do zatrzymania i chociaż na pokładzie była jego starsza wersja, jeszcze bez autopilota, to przyznam, że działa bez zarzutu i co ważne, do 180 km/h – przydatne w czasie przejazdu przez Niemcy. Tempomatu używałem zarówno w mieście jak i na drogach poza miastem.

Drugim elementem, który bardzo przydał się podczas testów, były kamery – przednia jak i tylna. Ułatwiają one parkowanie w ciasnych miejscach w mieście i chociaż ja zwykle robię to na lusterka, to muszę przyznać, że były przydatne. I ostatnia rzecz, drobna, ale niezwykle pomocna w nocy – doświetlanie zakrętów. Kiedy testowałem 3008 w lesie, okazało się to wyjątkowo przydatne.

Natomiast już czysto w kategoriach przyjemności można traktować możliwość zmiany „nastroju” – powiązane ze zmianą zapachu i kolorystyki zegarów w kabinie. Z tego gadżetu skorzystałem może ze dwa razy i szybko zapomniałem, że jest na pokładzie.

A to mi się nie podobało

Peugeot 3008 ma kilka drobnych wad, które można by łatwo usunąć w kolejnych wersjach. Przycisk Sport i związany z nim dźwięk z głośników budził chyba największą irytację. Ten dźwięk powinno dać się wyłączyć w opcjach! Zbiornik mógłby mieć z 10 litrów więcej w wersji benzynowej, przynajmniej jako opcja – szybka jazda na autostradzie oznacza konieczność częstszego tankowania. No i w roku 2019 rozdzielczość kamery tylnej i przedniej zasługuje na zmianę – 640×480 to standard sprzed dwóch epok. Brakuje też autopilota, który ma się pojawić dopiero w nowej wersji po faceliftingu. To jednak tak naprawdę drobiazgi.

A w czasie, gdy robiliśmy sesję zdjęciową w pewnym momencie pojawił się bocian, którego postanowiliśmy uwiecznić, w efekcie czego powstała taka oto fotografia.

Ile pali 3008 z silnikiem 1.6 PureTech? Średnia z 1.000 kilometrów

Nowy 3008 z silnikiem 1.6 PureTech spalił mi średnio 7,9 litra na 100 kilometrów, uwzględniając w tym 600 kilometrów trasy, 200 kilometrów dróg podmiejskich i ponad 200 kilometrów w mieście. Uzyskana średnia to wynik z ponad tysiąca kilometrów podróży po Polsce.

Ile kosztuje nowy Peugeot 3008?

Testowana przez nas wersja (bez doposażenia) to wydatek ponad 130 tysięcy złotych brutto. To oczywiście cena detaliczna z cennika, którą w salonie należy ostro negocjować. Najtańszy Peugeot 3008 kosztuje 92.200 zł, najdroższy GT z dieslem to wydatek ponad 160.000.

SamochódSilnikWyposażenieSkrzynia biegówCena brutto
Peugeot 30081.2 PureTech 130 KMACCESSmanualna, 6 biegów92.200 PLN
Peugeot 30081.2 PureTech 130 KMACTIVEmanualna, 6 biegów104.300 PLN
Peugeot 30081.2 PureTech 130 KMALLUREmanualna, 6 biegów112.300 PLN
Peugeot 30081.2 PureTech 130 KMACTIVEautomat, EAT 8112.800 PLN
Peugeot 30081.5 BlueHDi 130 KMACTIVEmanualna, 6 biegów115.400 PLN
Peugeot 30081.2 PureTech 130 KMALLUREautomat, EAT 8120.800 PLN
Peugeot 30081.5 BlueHDi 130 KMALLUREmanualna, 6 biegów123.400 PLN
Peugeot 30081.5 BlueHDi 130 KMACTIVEautomat, EAT 8123.900 PLN
Peugeot 30081.6 THP 180 KMACTIVEautomat, EAT 8124.900 PLN
Peugeot 30081.5 BlueHDi 130 KMALLUREautomat, EAT 8131.900 PLN
Peugeot 30081.6 THP 180 KMALLUREautomat, EAT 8132.900 PLN
Peugeot 30082.0 BlueHDi 180 KMGTautomat, EAT 8160.200 PLN

 

Podsumowanie – nowy 3008 jest wart swojej ceny

Niezależnie od ceny warto się wybrać na jazdę 3008 i sprawdzić samemu, dlaczego ten samochód dostaje tak wysokie oceny w testach i tak wiele nagród. To dość wyjątkowa pozycja na rynku podobnych do siebie propozycji konkurencji i jedno z tych aut, które chciałbym mieć w swojej kolekcji.

Peugeot 3008 – dane techniczne

Długość4.447 mm
Szerokość1.841 mm
Wysokość bez / z relingami dachowymi (mm)1.620/1.624 mm
Rozstaw osi (mm)2.675 mm
Kąt natarcia / zejścia (stopnie)20/29
Prześwit219 mm
Średnica zawracania pomiędzy krawężnikami10,67 m
Min. pojemność bagażnika520 dm3
Max. pojemność bagażnika1.482 dm3
Pojemność schowków w przedziale pasażerskim32 litry
Pojemność zbiornika paliwa53 litry
Pojemność skokowa1.598 cm3
Moc maksymalna  (kW/KM przy obr.)133/180 przy 5.500
Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr.)250 przy 1.650
Skrzynia biegów: typ / ilość przełożeńAutomatyczna / 8
Prędkość maksymalna222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8 sekund
Masa własna1.300 kg
Dopuszczalna masa całkowita1.950 kg

A więcej zdjęć znajdziecie tradycyjnie w galerii pod artykułem.

Na koniec jeszcze film z testów 3008:

 

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
2 Wątki komentarzy
5 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
7 Autorzy komentarzy
DariuszdzabaSlawoGrzegorzPiotr Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Seb
Gość
Seb

Redakcjo, w mojej rodzinie doprowadziliście do małej rewolucji (francusko rumuńskiej). Na celowniku jest już nie dobrze wyposażony Duster a 3008 lub 5008( różnica w cenie nie jest dramatyczna). W związku z tym moje pytanie, jak teraz z perspektywy kilku lat produkcji wygląda kwestia silników? Ciągle jeszcze napotykam na informacje że 1.2 jest problematyczny (delikatnie to określając) Nas interesują wersje z benzyną 1.6 lub któryś diesel. Poproszę o opinie osób które to auto posiadają a nie „słyszały od sąsiada”

E D
Gość
E D

Bierz GT z HDI

Grzegorz
Gość
Grzegorz

Kolego @Seb: od października używam 3008 z silnikiem 1,2 130 KM i EAT8 (drugie auto z tym silnikiem po Cactusie z 1,2 110 KM). Przejechałem już ponad 15 kkm, jestem po pierwszym przeglądzie i nadal – z silnikiem – wszystko jest OK. Pomimo jazdy w upały oraz na mrozie, pasek jest cały – zero pęknięć, łuszczenia czy jakiejkolwiek degradacji (z ciekawości sprawdzam stan paska co ok. 1000 km – widać po zdjęciu korka wlewu oleju). Średnia spalania w jeździe mieszanej to 7,3 l/100 km, po trasie (z klimatyzacją i radiem) to 6,4 l/100 km, maksymalne to 11,7 l/100 km –… Czytaj więcej »

Slawo
Gość
Slawo

Podgrzewana „szyba” to mocno naciągana opcja – podgrzewane są tylko boki szyby, w których zimą zalega śnieg zgarniany przez wycieraczki.

Dariusz
Gość
Dariusz

Odradzam stanowczo jako mechanik 1.2 i 1.6. Jedyny rozsądny wybór to 2.0 HDI bardzo udana i trwała jednostka

Piotr
Gość
Piotr

Co do kamery: wszyscy podkreślają marną jakość (która w porównaniu z moim poprzednim Qashqaiem 360 i tak jest świetna) – prawdziwym problemem jednak jest tu brak płynności i przycięcia procesora obrabiającego obraz: nie dość, że klatek to średnio jest 5 na sekundę, to jeszcze obróbka obrazu może się na pół sekundy przyciąć, co przy braku ostrożności (lub przy zbytnim zaufaniu) może doprowadzić do kolizji…

dzaba
Gość
dzaba

ale czy o jakość tutaj chodzi to nie film z wakacji :)
też miałem kaszkieta przed peugeotem w kaszkiecie są 4 kamery w peugeocie 2
tylko że jak jest wąsko i złożysz lusterka to w kaszkiecie już boków nie widzisz w kamerach a w peugeocie tak bo obraz jest odtworzeniowy :)