W maju 2004 roku, na targach w Birmingham, zaprezentowano Renault Modus, co oznaczało wejście marki Renault w segment minivanów, zwanych także „minispaces”. Zaprojektowany, by konkurować z takimi modelami jak Peugeot 1007, Citroën C3 Picasso i Volkswagen Golf Plus, Modus miał łączyć praktyczność minivana z kompaktowością miejskiego samochodu. Projekt był udany, ale znalazł mniej nabywców, niż zakładano. Dlaczego?
Pomysł na małego minivana narodził się z konceptu Renault Ellypse zaprezentowanego na targach w Paryżu we wrześniu 2002 roku, który wprowadził innowacyjną modularność. Ostateczny design Modusa, opracowany przez Jean-Philippe Salara i Patricka Lecharpy’ego pod kierownictwem Patricka le Quémenta, był inspirowany przez Renault Modus Concept, który został z kolei pokazany na targach w Genewie w marcu 2004 roku. Samochód wyróżniał się krótką maską, podwyższoną sylwetką, dużymi powierzchniami szklanymi oraz prawie płaskim tyłem. Jego design, łączący zaokrąglenia z kątami, był zarówno zabawny, jak i przystępny.
![](https://cdn.statically.io/img/francuskie.pl/wp-content/uploads/2024/06/modus-4.jpeg?quality=70&f=auto)
Wnętrze Modusa było znane z przestronności, szczególnie jak na jego rozmiary. Oferowało doskonałą widoczność dzięki wysokiemu dachu i dużym powierzchniom szklanym, nie zrewolucjonizowało modularności w takim stopniu, jak początkowy koncept Ellypse. Pod względem technicznym Modus bazował na platformie B aliansu Renault-Nissan, oferując gamę silników od 65 do 110 koni mechanicznych. Ta różnorodność pozwalała Renault docierać do szerszego spektrum konsumentów.
zobacz: aktualności ze świata Renault. Codziennie
![](https://cdn.statically.io/img/francuskie.pl/wp-content/uploads/2024/06/modus-3.jpeg?quality=70&f=auto)
Modus przeszedł lifting w październiku 2007 roku, a wariant z przedłużonym rozstawem osi, Grand Modus, został wprowadzony w styczniu 2008 roku, oferując więcej miejsca i pojemności bagażowej. Jednak po ponad ośmiu latach produkcji, zakończonej w grudniu 2012 roku, Modus został uznany za umiarkowany sukces. Z produkcją 665 339 jednostek, znacznie odbiegał od oczekiwanych 250 000 sprzedaży rocznie.
Renault Modus, pomimo swoich zalet i innowacji, nie osiągnął spodziewanej sprzedaży, głównie z powodu przeszacowania rynku minivanów tych rozmiarów. Produkcja została zakończona w 2012 roku, a jego następcą został Renault Captur w 2013 roku, co oznaczało koniec jednej ery i początek nowej strategii w gamie kompaktowych pojazdów Renault. Retrospektywnie, Modus był jednak dla Renault ważną lekcją dotyczące znaczenia dopasowania innowacji produktowych do rzeczywistości rynkowej. Projekt się spłacił a sama firma zrozumiała, że minivan musi być nieco większy – co pokazał sukces Scenica.
Zobacz: testy samochodów Renault. Opinie, pomiary, spalanie
Captur, nieco większy i lepiej wyposażony, doskonale wpisał się w gusta i oczekiwania rynku. Jego sukces nie byłby możliwy, gdyby nie doświadczenia z Modusa. Samemu Modusowi z kolei nie przeszkodziło też porównywanie do Multipli przez złośliwych dziennikarzy. Ponad 600.000 sztuk to jednak sukces.
Najnowsze komentarze