Większość produktów popularnych marek z lat 90-tych dziś wciąż należy traktować czysto użytkowo. Tylko garstka modeli, czy unikatowych wersji ma jakąkolwiek wartość, pozostałe przy życiu egzemplarze doskonale sprawdzą się w codziennym życiu. Taki właśnie los spotkał Citroëna ZX i Peugeota 306, trochę już zapomniane kompakty sprzed trzech dekad.
Przeczesując ogłoszenia wciąż znajdziemy sporo dostępnych egzemplarzy Peugeota 306. Swego czasu bardzo popularny model segmentu C dostępny był w szeregu odmian – trzy i pięciodrzwiowy hatchback, mało urodziwy sedan, kombi i zdecydowanie najciekawszy kabriolet z tekstylnym dachem. Produkcja trwała od 1993 do 2002 roku, 306 powstał na wspólnej platformie z Citroënem ZX.
Kunszt koncernu PSA z perspektywy kilku dekad podkreśla stan karoserii, w egzemplarzach które nie miały większych napraw blacharskich problem korozji nie występuje – pamiętajmy jednak o tym aspekcie oglądając poszczególne egzemplarze, koszt napraw blacharskich z łatwością przewyższy wartość nawet zadbanego 306. Estetyka trzysta szóstki to kwintesencja lat 90-tych. Wnętrze pełne jest obłych linii i obowiązkowego twardego plastiku, plastiku który pomimo lat trzyma się przyzwoicie.
Zobacz także: Tani używany Citroën z niewielkim przebiegiem od pierwszego właściciela?
Peugeot 306: eksploatacja i koszty
Fotele przednie są obszerne i dosyć wygodne podobnie jak kanapa – z wyjątkiem wariantu bez dachu oczywiście. Z perspektywy użytkownika i kosztów potencjalnych napraw najbezpieczniejsze są ubogo wyposażone egzemplarze, tutaj mamy do czynienia z czysto mechanicznym urządzeniem. Spotkamy jednak 306 z klimatyzacją (naprawa leciwego układu także bez problemu będzie kosztować wielokrotność wartości auta), elektrycznie sterowanymi szybami, szyberdachem, skórzaną tapicerką, obrotomierzem, ABS, automatyczną czterostopniową przekładnią automatyczną i radiem. Do wersji wysokoprężnych już należy podchodzić z rezerwą, rozmawiamy przecież o samochodzie kilkudziesięcioletnim, ewentualne wymiany eksploatacyjne silnika 2.0 HDi.
Sama regeneracja turbosprężarki i kompletu wtryskiwaczy ponownie przekroczy wartość zadbanego 306. Bezpiecznym wyborem są wolnossące silniki benzynowe 1.1 60 KM, 1.4 75 KM, 1.6 89-98 KM, 1.8 103-112 KM. Warianty napędzane wszystkimi odmianami silnika 2.0 ośmio- i szesnastozaworowe kosztują zdecydowanie więcej (121-167 KM). Układ jezdny Peugeota 306 i Citroëna ZX korzysta z kolumn McPhersona i belki skrętnej, jest to prosty, sprawdzony i – co kluczowe – tani w utrzymaniu zestaw, który nie sprawi problemu żadnemu mechanikowi.
Ile kosztuje nowy Citroën C4? Zobacz polski cennik
Citroën ZX – rarytas na rynku wtórnym
O ile Peugeota 306 jeszcze da się spotkać na drogach w przyzwoitym stanie, o tyle dzień dobry Citroën ZX niemal wymarł – mimo, że wyprodukowano ponad 1,7 miliona egzemplarzy. Ostatniego ZX widziałem kilka miesięcy temu i nie był to egzemplarz w konkursowym stanie. Dla Europy dostępny był trzy i pięciodrzwiowy hatchback i kombi – w Chinach produkowano także sedana.
We francuskich i hiszpańskich zakładach PSA produkcja trwała w latach 1991-1998. Design kompaktowego ZX garściami czerpie z ówcześnie flagowego XM, w tym przypadku jednak o jakichkolwiek technologicznych niespodziankach nie ma mowy – co dla użytkownika jest dobrą wiadomością. Ochrona antykorozyjna nadwozia jest na wysokim poziomie, choć dziś znalezienie ZX z czystą historią jest praktycznie niewykonalne. Pod względem przestronności wnętrze kompaktowego Citroëna oferuje warunki niczym bliźniaczy 306, wystarczające dla czterech dorosłych osób. Także poziom wyposażenia jest skrajnie różny, spotkamy egzemplarze z elektrycznie sterowanymi szybami, szyberdachem, ABS, skórzaną tapicerką i automatyczną skrzynią biegów.
Zobacz także: Peugeot 306 Lipstick z 1993 roku. Dwukolorowy kabriolet
Mając na uwadze koszty użytkowania i napraw trzeba sięgać po możliwie proste warianty. Na dobrą sprawę jedynym wyróżnikiem ZX jest jego wyczynowy wariant ZX Rallye Raid, mający swoją chwilę chwały w rajdach Baja. W przypadku ZX-a nie spotkamy nowoczesnego diesla z rodziny HDi, serwowano tylko proste, wytrzymałe (lecz dziś zajeżdżone do granic) silniki z pośrednim wtryskiem paliwa. Paleta silników benzynowych niemal pokrywa się z tą w 306, tutaj spotkamy dodatkowo archaicznego 1.9 122-130 KM.
Najnowsze komentarze