Podczas prezentacji nowego Peugeot 408 francuska marka pozwoliła zajrzeć dziennikarzom za kulisy swojego studia projektowego i opowiedziała o modelu Manifesto 2015. Samochód był zalążkiem crossovera coupe, który w 2023 roku zadebiutuje w europejskich salonach dealerskich. Według Peugeota, model miał na nowo zdefiniować pojęcie „sedan”.
Do tej pory producent trzymał model Manifesto w tajemnicy. Dopiero prezentacja dzieła końcowego, czyli nowego Peugeot 408 skłoniła markę do ujawnienia projektu, ale tylko dla wąskiego grona dziennikarzy. Oznaczony wewnętrznym kodem P54 samochód narodził się w 2015 roku, czyli kilka miesięcy po premierze konceptu Quartz zapowiadającego 3008 i jeszcze przed debiutem Peugeot Fractal będącego przedsmakiem Peugeot 208 II generacji.
Zobacz także: Nowy Peugeot 408 zaprezentowany! Kiedy konkurent Arkany pojawi się w salonach?
Pierre-Paul Mattei, kierownik ds. projektów Peugeot 308 i 408 podkreślił w wywiadzie dla portalu L’argus, że Manifesto 2015 nie jest samochodem koncepcyjnym, ale narzędziem marki do użytku wewnętrznego. W związku z tym, pojazd nie jest przeznaczony do publicznej prezentacji i nie zobaczymy go na żadnych targach motoryzacyjnych. Choć na pierwszy rzut oka auto prezentuje się bardzo nowocześnie, gdy skrupulatnie prześledzimy każdy element, okaże się, że design jest już nieco przestarzały. Manifesto bardzo wiele czerpie z pojazdów Peugeota sprzed kilku lat i jest jakby zlepkiem kilku modeli w jednym, z dodatkiem inwencji stylistów marki. Wycięcie na masce pochodzi z Peugeot SR1, dekoracja tylnej szyby z 208 I generacji, pojazd posiada również elementy 3008 i 308 II generacji a przecież w salonach mamy już trzecie wcielenie kompaktu.
Od powstania Manifesto do rozpoczęcia prac nad programem P54, który przerodził się w model 408 minęły prawie trzy lata. Peugeot musiał zamienić śmiałą wizję w praktyczny pojazd, który spełnia standardy marki i zadowala przestrzenią w kabinie oraz bagażniku. Rezultatem jest seryjny samochód o długości 4,69 m i pojemności 522 litrów pod tylną klapą. Po złożeniu oparć, powiększymy bagażnik 408 do 1611 litrów.
Zobacz także: Nowy Peugeot 408 w uboższej wersji wyposażenia
Co ciekawe, Peugeot 308, 308 SW oraz 408 od samego początku powstawały wspólnie, aby połączyć proces projektowania kosztownych elementów takich jak maska, reflektory i przednia szyba, a także konstrukcję przednich drzwi. Pojazdy oparto na tej samej platformie EMP2, która pozwala na wykorzystanie napędów hybrydowych typu plug-in oraz silnika elektrycznego.
Czy francuskiemu producentowi udało się na nowo zdefiniować słowo sedan? Nowy Peugeot 408 wpisuje się w trend pojazdów o stylistyce crossovera z płynnie schodzącą ku tyłowi linią dachu, jak w modelach coupe. Charakter jest kojarzony z markami premium i choć na rynku są już modele, które wpisują się z ten schemat, jak na przykład Renault Arkana, czy Nissan Ariya, 408 również prezentuje się bardzo atrakcyjnie i z pewnością ma szansę zdobyć duże zainteresowanie wśród klientów.
Źródło: L’argus, Lignes Auto, Movie Cars Central
Najnowsze komentarze