Filtr oleju jest częścią układu smarowania silnika, a jego głównym zadaniem jest usuwanie z oleju dostającego się do pompy cząstek stałych i osadów gromadzących się w misce skrzyni korbowej. W nowoczesnych pojazdach stosowane są różne konstrukcje filtrów: pełnoprzepływowe, niepełnoprzepływowe i kombinowane.
Każdy z nich ma swoje własne zastosowanie i żywotność. Filtr oleju to specjalne urządzenie, którego głównym zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń, które pojawiają się w oleju silnikowym. Są to produkty odpadowe, drobne wióry metalowe i inne rodzaje zbędnych elementów.
Zasada działania jest dość prosta. Ciecz przepływa przez filtr, który zatrzymuje wszystkie zanieczyszczenia a już czysty olej trafia do wewnętrznych elementów jednostki napędowej.
Ważne jest, aby zrozumieć, że żywotność silnika w dużej mierze zależy od jakości i skuteczności smarowania wszystkich części gdzie występuje tarcie i powierzchni. Tak, olej silnikowy odgrywa tu dużą rolę. Jednak bez jego oczyszczenia, nawet najwyższej jakości oleje silnikowe bardzo szybko zaczną przynosić więcej szkody, a nie pożytku. Z tego powodu olej i filtr oleju stanowią nierozłączny tandem. I zazwyczaj są one zmieniane w tym samym czasie.
Konstrukcja filtra oleju
– Cylindryczna obudowa z pokrywą. Posiada kilka otworów wlotowych i jeden wylotowy z gwintem do mocowania.
– Wkład filtracyjny. Wychwytuje cząsteczki zanieczyszczeń, pozwalając na przedostanie się do układu tylko czystego oleju.
– Zawór obejściowy filtra oleju (dolny). W sytuacji awaryjnej przekierowuje przepływ oleju bezpośrednio do układu, omijając element filtrujący.
– Zawór zwrotny (przeciwodpływowy). Zapobiega spływaniu oleju z układu z powrotem do filtra. Ma to na celu zapewnienie natychmiastowego dopływu oleju do obracających się części po uruchomieniu silnika.
– Sprężyna dociskowa. Przytrzymuje zawór zwrotny, gdy silnik jest wyłączony.
– Uszczelniacz (uszczelka gumowa). Konieczne, aby zapobiec wyciekaniu oleju w miejscu mocowania.
Instrukcja wideo wymiany filtra oleju ze strony www.autodoc.pl.
Jak prawidłowo wymienić filtr oleju
Przed zamontowaniem nowego filtra należy zawsze sprawdzić ciśnienie, dla którego przeznaczony jest jego zawór obejściowy. Informacja ta jest zwykle zaznaczona na korpusie lub skrzynce. Filtry oleju do wielu samochodów są wzajemnie kompatybilne pod względem gwintów montażowych, ale ciśnienie do otwarcia zaworu bypass może być różne. A jeśli w instalacji, w której zawór ma się otwierać przy ciśnieniu np. 1,8 bara, zamontowany zostanie filtr o ciśnieniu krytycznym 1,4 bara, wydajność filtracji drastycznie spadnie. Olej będzie prawie zawsze omijać element filtrujący.
Sprawdzić powierzchnię osadzenia filtra – nie może być na niej żadnych zadziorów ani nacięć. Jeśli tak, to należy je ostrożnie zeszlifować papierem ściernym, ponieważ nierówności mogą spowodować rozerwanie uszczelki i wyciek oleju. Jeśli na powierzchni osadzenia znajdują się resztki starej uszczelki lub inne obce elementy, należy je również ostrożnie usunąć. Następnie lekko nasmarować uszczelkę na powierzchni czołowej obudowy filtra.
Wkręcić filtr z powrotem. Pamiętaj, że w żadnym wypadku nie wolno go odkręcać. Nie należy go jednak dociskać na siłę – może to spowodować jego uszkodzenie.
W samochodach, w których filtr oleju jest dostępny jako wkład wymienny, wymiana jest zazwyczaj prosta. Odkręcić górną pokrywę i wymienić wkład filtra. Nie pomyl góry z dołem, jeśli Twój model samochodu ma orientację filtra, i w razie potrzeby wymień gumową uszczelkę między pokrywą a obudową.
Filtr oleju powinien być wymieniany przy każdej wymianie oleju. Zwykle następuje to po przejechaniu 10.000 km w przypadku samochodów benzynowych lub 15.000 km w przypadku samochodów z silnikiem Diesla. Zalecamy jednak zapoznanie się z instrukcją obsługi producenta w celu ustalenia dokładnej częstotliwości przeglądów dla danego pojazdu.
materiał sponsorowany
Najnowsze komentarze