Przez lata przyzwyczailiśmy się, że sportowe emocje za kierownicą charakterystyczne są dla aut spalinowych. Pewnie dlatego właśnie – z powodu owych przyzwyczajeń – wielu osobom tak trudno zaakceptować nawet oczywiste fakty. Na przykład takie, że przyspieszenia auta elektrycznego może być szybsze, niż spalinowego.
Okazuje się bowiem, że zeroemisyjność wcale nie kłóci się ze sportowymi osiągami i przyjemnością z jazdy. Dowodem na to jest np. Abarth 500e. Bardziej zwinny i reaktywny w mieście oraz szybszy na drodze poza miastem, Abarth 500e wykorzystuje zalety mobilności elektrycznej, aby zapewnić mnóstwo wrażeń za kierownicą, stanowiąc hołd dla ducha Abartha.
Od 1949 roku Abarth jest synonimem sportowej jazdy, wysokich osiągów i przyjemności z jazdy. Elektryfikacja, nie tylko nie oddalając go od dziedzictwa i tożsamości marki, doprowadziła do jeszcze bardziej radykalnych poszukiwań jego sportowego DNA. W wyniku pracy, która połączyła najbardziej precyzyjną inżynierię z najbardziej zaawansowanymi technologiami, marka sygnowana Skorpionem oferuje swój pierwszy w 100% elektryczny pojazd: Abarth 500e. Całkiem niezły samochód, o którym można powiedzieć, że jest „bardziej Abarthem niż kiedykolwiek”.
Zespoły techniczne Abartha dołożyły wszelkich starań, aby stworzyć samochód „zeroemisyjny”, ale pełen wrażeń. Lekkomyślny, zabawny i odważny, Nowy Abarth 500e przekształca technologię i zrównoważony rozwój w adrenalinę, nie oszczędzając na żadnym szczególe. Uwzględniono nawet „ryk” silników spalinowych Abartha, który dzięki funkcji „Generator dźwięku” nakłada się na ciszę napędu elektrycznego, co stanowi ukłon w stronę najbardziej nostalgicznej atmosfery.
Aspekty takie jak architektura elektryczna, moment obrotowy silnika, rozkład masy i konstrukcja zostały zmaksymalizowane, aby osiągnąć osiągi i przyjemność z jazdy, które definiują markę.
Technologia elektryczna doskonale nadaje się do zwiększenia przyjemności z jazdy i zapewnienia większego przyspieszenia, lepszej równowagi, większej stabilności i większej przyczepności do drogi. Dzięki elektrycznemu Abarthowi 500e marka nie tylko stworzyła samochód ekologiczny, ale także oferuje wyższy poziom zabawy i dynamicznych wrażeń.
Rezultat jest spektakularny: akumulator Abartha 500e o pojemności 42 kWh rozwija moc 113 kW (154 KM) i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7 sekund. Wiele pracy włożono także w szybkość ładowania, aby maksymalnie skrócić postoje wystarczy 5 minut, aby uzyskać 50 km większej zasięgu. W 35 minut akumulator można naładować o 80%.
Za kierownicą model ten oferuje trzy różne tryby jazdy, zaprojektowane z myślą o bardzo różnych środowiskach: Turystyka, Scorpion Street i Scorpion Track. W trybie turystycznym przyspieszanie jest płynniejsze i wymagana jest mniejsza moc, aby zapewnić wydajną jazdę bez utraty przyjemności. Tryb Scorpion Street zapewnia maksymalną wydajność przy jednoczesnym zwiększeniu hamowania rekuperacyjnego. Wreszcie tryb Scorpion Track jest przeznaczony dla tych, którzy chcą maksymalnej wydajności.
Abarth 500e to najbardziej zwinny i ekscytujący Abarth wszechczasów w jeździe miejskiej, charakteryzujący się lepszymi osiągami niż Abarth 695 pod względem szybkości reakcji. W rzeczywistości jest o sekundę szybszy przy ruszaniu w mieście, oferuje też o 50% szybsze przyspieszenie od 20 do 40 km/h niż jego benzynowy odpowiednik. Jest szybszy także poza miastem, na przykład na ostrych zakrętach, gdzie od 40 do 60 km/h może osiągnąć prędkość docelową w zaledwie 1,5 sekundy, czyli znacznie szybciej niż jego wersja benzynowa, która pozostaje 15 metrów z tyłu, osiągając 60 km/h sekundę później.
Ponadto lepsza reakcja silnika elektrycznego, większy rozstaw osi, lepsza stabilność dzięki zwiększonemu rozstawowi kół i lepsze wyważenie między osiami zapewniają doskonałą zwrotność i dynamikę jazdy, co przekłada się na szybszą reakcję, lepsze wchodzenie w zakręty i większą prędkość w zakrętach i na wyjściu.
Wreszcie na otwartej drodze Abarth 500e okazuje się szybsza niż wersja benzynowa. Od prędkości 60 km/h do 100 km/h 500 e rozpędza się w czasie, w którym jego benzynowy odpowiednik osiąga dopiero prędkość 91 km/h, co przekłada się na różnicę około jednej sekundy.
Nowe wykończenie Turismo Abartha 500e jest standardowo wyposażone w ekskluzywne 17-calowe felgi aluminiowe ze stopu metali lekkich w kolorze diamentowej szarości, stały szklany dach i przyciemniane tylne szyby. Pozycja kierowcy zyskuje na doznaniach dzięki wyścigowej estetyce pedałów i dynamicznej kierownicy Rivale, inspirowanej światem zawodów. Wykonana z mahoniu i pokryty skórą, zawiera sześć elementów sterujących.
Sportowe fotele ozdobione są logotypem Skorpiona na tapicerce z Alcantary. Posiadają zintegrowany zagłówek z wygrawerowanym laserowo zielonym napisem Scorpion in Acid. Są podgrzewane i pozwalają zoptymalizować komfort, ponieważ możesz wybrać aż 6 różnych pozycji na fotelu kierowcy i 4 na fotelu pasażera.
Ekskluzywność i sportowy charakter materiałów widać również na desce rozdzielczej z nadrukiem na Alcantarze, która zapewnia niepowtarzalny akcent i połączenie żywiołowej estetyki z funkcjonalnym designem, idealnie pasującym do szczegółów kierownicy i sportowych foteli.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Abarth / Stellantis
Najnowsze komentarze