Przez półtora roku logistyczna firma STEF ściśle współpracująca we Francji z siecią Carrefour intensywnie testowała 16-tonową ciężarówkę Renault Midlum o napędzie wyłącznie elektrycznym. Auto zostało opracowane przez Renault Trucks na bazie klasycznego Midlum 16T we współpracy z firmami IFP Energies Nouvelles oraz PVI, zaś projekt był finansowany przez ADEME (Francuska Agencja Ochrony Środowiska i Poszanowania Energii). Podczas testów pokonano 16.000 km i dostarczono 600 ton towarów, a wszyscy zainteresowani okazali się bardzo zadowoleni z elektrycznej ciężarówki.
Testy trwały od 1. czerwca 2012 roku do końca roku 2013. Odbyły się w Lyonie, gdzie elektryczne Renault Midlum przez 18 miesięcy woziło towary do marketów sieci Carrefour. Auto wykazało się realnym zasięgiem 120 km, a dwie baterie litowo-jonowe o masie 2 ton wymagały 8-godzinnego ładowania. Moc silnika elektrycznego wynosiła 103 kW, a ładowność auta sięgnęła 5,5 tony.
Spadek realnej emisji dwutlenku węgla (from the well to the wheel) w stosunku do tradycyjnego Renault Midlum napędzanego silnikiem wysokoprężnym wyniósł aż 86%. Z kolei wskaźnik emisji CO2 na tonę wyniósł tylko 2,3 kg. „To siedmiokrotnie mniej, niż w porównywalnym samochodzie z silnikiem diesla” – wyjaśnia Christophe Vacquier, product manager w Renault Trucks. – „Używany w rzeczywistych warunkach pojazd zużywał jedynie 0,95 kWh na każdy przejechany kilometr. Jest to naprawdę niewiele, a proszę pamiętać, że to energia zużywana nie tylko na napędzanie samochodu, ale i wszystkich jego urządzeń, także chłodniczych, czy ogrzewanie”.
Miłą niespodzianką, która zaskoczyła testujących, był wysoki poziom odzyskiwania energii. „Podczas hamowania silnik pracuje w roli generatora energii ładując baterie. Aż 25% energii zużytej w czasie testów pochodziło właśnie z odzysku, z generatora. To bardzo wysoki wskaźnik, w realnych warunkach wręcz nietypowy dla pojazdu elektrycznego” – wyjaśnia Christophe Vacquier. – „Ale to bardzo dobra informacja, bo dowodzi, że kierowca jest w stanie przyczynić się do jeszcze większych oszczędności, niż to jest oczekiwane!”.
Nadège Doubinsky, dyrektor techniczny floty samochodowej STEF, również ma pozytywne odczucia po testach. „STEF zwraca szczególną uwagę na efektywne, a jednocześnie przyjazne dla środowiska aspekty transportu. Ten cichy pojazd pozwolił nam na realizowanie dostaw nawet o bardzo wczesnych godzinach (5:00-7:00 rano), dzięki czemu nie zakłócaliśmy ciszy i spokoju okolicznych mieszkańców. W efekcie budowaliśmy pozytywny wizerunek naszej firmy. Jedynym punktem, jaki wymaga poprawy, jest zasięg pojazdu. 100-120 kilometrów, to trochę za mało jak na nasze oczekiwania”.
Zadowolony był również kierowca, który użytkował elektryczne Renault Midlum. „Ten samochód nie różni się w prowadzeniu od innych tego typu pojazdów, nie wymaga też jakiejś specjalnej obsługi, czy przygotowań. Podobała mi się jego automatyczna skrzynia biegów oraz bezgłośna jazda. Myślę, że to idealny samochód do realizowania dostaw w miastach”.
Testy pozwoliły Renault Trucks, PVI oraz IFP Energies Nouvelles na poszerzenie wiedzy w dziedzinie alternatywnych napędów. Przeprowadzony w długim czasie i realnych warunkach użytkowania eksperyment pomoże w rozwoju skutecznych i ekonomicznie opłacalnych alternatywnych rozwiązań transportowych w zakresie dostaw drogowych. Staną się one czystsze i oszczędniejsze.
Test odbył się w dwóch etapach. Pierwszy trwał od czerwca do grudnia 2012 roku i obejmował dostarczanie świeżych produktów do trzech sklepów sieci Carrefour City w Lyonie na dystansie 40 km każdego dnia. Drugi obejmował cały rok 2013, kiedy to dostarczano mrożone produkty do sześciu sklepów Carrefour Market w okolicach Lyonu na dystansie około 90 km dziennie. Długość trwania całego testu pozwoliła na sprawdzenie, jak spisuje się samochód w różnych warunkach pogodowych, w temperaturach z zakresu od -8°C do 32°C.
Bardzo dobre wyniki realnych testów elektrycznego Renault Midlum
KG; zdjęcia: Renault Trucks
Najnowsze komentarze