Sébastien Loeb i Daniel Elena popisali się w Katalonii bezbłędną jazdą na trasach szutrowych i asfaltowych, odnosząc podwójne zwycięstwo. Po raz 67. w swojej wspólnej karierze Loeb i Elena zwyciężyli rajd należący do klasyfikacji WRC, a ponadto, na jedną rundę przed zakończeniem sezonu, zdobytymi punktami przesądzili o zdobyciu przez zespół Citroën Total World Rally Team siódmego tytułu Rajdowego Mistrza Świata w klasyfikacji producentów. O tym, kto zostanie mistrzem indywidualnie, w tabeli kierowców, zadecydują wyniki Rajdu Wielkiej Brytanii, który zostanie rozegrany za trzy tygodnie w Walii.
Prowadząc w rajdzie po drugim etapie z 30 sekundami przewagi, Sébastien Loeb i Daniel Elena w niedzielę konsekwentnie zmierzali do celu, którym było dotarcie do mety i odniesienie piątego zwycięstwa w bieżącym sezonie. Po dokonaniu optymalnego wyboru opon, załoga Citroëna DS3 WRC utrzymała swoją przewagę na pierwszej pętli, a nawet zanotowała, na równi z jednym z rywali, najlepszy czas na odcinku specjalnym Coll de la Teixeta (OS15), pełniącym rolę dodatkowo punktowanego Power Stage.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, zajmujący po sobocie piąte miejsce, bardzo dobrze rozpoczęli trzeci, niedzielny etap rajdu, uzyskując dwie wygrane oesowe i dwa drugie czasy. W chwili, gdy awansowali na czwartą pozycję w klasyfikacji rajdu, na przedostatnim odcinku specjalnym zatrzymała ich awaria silnika. W efekcie tego zdarzenia Sébastien Ogier nie ukończył Rajdu Hiszpanii i nie zdobywając w nim ani jednego punktu stracił nawet teoretyczną szansę wywalczenia tytułu Mistrza Świata w klasyfikacji kierowców.
W ostatniej części rajdu zainteresowanie wszystkich skupiło się na słynnym Power Stage, za który trzej kierowcy notujący najlepsze czasy otrzymują dodatkowe punkty. Sébastien Loeb i Daniel Elena, dysponujący oponami o twardej mieszance, znakomicie sprawującymi się na suchym asfalcie, nie podejmowali niepotrzebnego ryzyka, a i tak zanotowali trzeci czas dający im jeden punkt. „Wygraliśmy rajd i czujemy wielką ulgę” – powiedział na mecie Loeb po wywalczeniu 67. triumfu przy okazji swojego 150. występu w rajdzie zaliczanym do Mistrzostw Świata WRC.
„To zdecydowanie nie było łatwe zwycięstwo; byliśmy zmuszeni zacięcie walczyć do samego końca. Prognoza pogody była dzisiaj niepewna, dlatego wiele zależało od wyboru opon. Do Power Stage startowaliśmy na nie najlepszej pozycji, ale udało nam się zdobyć jeden punkt, który za trzy tygodnie może się dla nas okazać bardzo przydatny! To nasze siódme zwycięstwo w Hiszpanii; cieszę się z niego bardzo, szczególnie, że bardzo lubię ten rajd. Na trasach asfaltowych ważne jest prowadzenie niezwykle precyzyjne, podobne do jazdy wyścigowej na zamkniętych torach. Jednak w tym roku dodano tutaj w pierwszym etapie również trasy szutrowe i to na nich właśnie na nich zbudowaliśmy przewagę, która ostatecznie dała nam zwycięstwo”.
Po wygranej w Hiszpanii Sébastien Loeb i Daniel Elena staną na starcie Rajdu Wlk. Brytanii z 8 punktami przewagi nad Mikko Hirvonenem. „W tej chwili cieszymy się z siódmego tytułu mistrzowskiego dla Citroëna! Tytuł w klasyfikacji kierowców jest jeszcze daleki od rozstrzygnięcia. Mikko Hirvonen dokonał udanej operacji taktycznej, zajmując w Hiszpanii drugie miejsce, a co do tego, że w Walii będzie bardzo groźnym rywalem, mamy pewność. Będziemy tam musieli utrzymywać się przed nim. Najlepiej byłoby wygrać także tamten rajd – wtedy los tytułu, o który walczymy, byłby całkowicie w naszych rękach”.
W oczekiwaniu na ostatni pojedynek pomiędzy Sébastienem Loebem i Mikko Hirvonenem, zespół Citroën Total World Rally Team celebruje swój siódmy tytuł Rajdowego Mistrza Świata producentów. „Jesteśmy dziś dumni i szczęśliwi, że po raz siódmy w historii naszej marki, a czwarty z rzędu zdobyliśmy mistrzostwo w klasyfikacji producentów” – powiedział Olivier Quesnel, dyrektor Citroën Racing. – „Jest to wynik wspólnej, konsekwentnej pracy zespołu, który z wiarą, ale i pokorą pracował nad osiągnięciem tego celu. W trudnych chwilach stanowiliśmy nierozerwalną jedność. Na dwanaście rozegranych do tej pory rajdów wygraliśmy dziesięć. To znakomity wynik. Pamiętajmy, że do jego osiągnięcia przyczynili się także Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, którzy pomimo dzisiejszego niepowodzenia mogą powiedzieć, że mają za sobą bardzo udany sezon. Zbadamy ich samochód i ustalimy dokładna przyczynę awarii, ale już teraz wiemy, że jest inna niż powód odpadnięcia Sébastiena Loeba w Rajdzie Francji. Na bieżący sezon postawiliśmy przed sobą dwa cele: tytuły Mistrza Świata w klasyfikacjach kierowców i producentów. Jeden z nich dzisiaj osiągnęliśmy!”
* Wynik ten będzie oficjalny po opublikowaniu wyników rajdu przez FIA.
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2011 po rundzie 12/13:
1. Sébastien Loeb – 222
2. Mikko Hirvonen – 214
3. Sébastien Ogier – 193
4. Jari-Matti Latvala – 146
5. Petter Solberg – 110
6. Mads Østberg – 70
7. Dani Sordo – 57
8. Matthew Wilson – 53
9. Henning Solberg – 44
10. Kimi Räikkönen – 34
11. Federico Villagra – 20
12. Dennis Kuipers – 17
13. Khalid Al-Qassimi – 15
14. Juho Hänninen – 14
15. Kris Meeke – 13
16. Hayden Paddon – 10
17. Martin Prokop – 7
18. Ott Tanak – 7
19. PG Andresson – 6
20. Michał Kościuszko – 6
21. Jewgienij Nowikow – 6
22. Armindo Araujo – 4
23. O Saliuk – 4
24. Ken Block – 4
25. Peter Van Merksteijn – 2
26. B. Guerra – 2
27. P Campana – 2
28. Barnerdo Soussa – 1
29. Patrik Flodin – 1
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2011 po rundzie 12/13:
1. Citroën Total WRT – 397
2. Ford Abu Dhabi – 351
3. M-Sport Stobart Ford – 145
4. Petter Solberg WRT – 116
5. FERM Power Tools WRT – 44
6. Team Abu Dhabi – 42
7. Munchi’s Ford WRT – 38
8. Monster WRT – 19
9. Van Merksteijn Motorsport – 16
10. Brazil WRT – 3
Najbliższa runda: Rajd Wielkiej Brytanii (13/13) w dn. 10-13.11 2011.
Źródło: Citroën Polska Citroen
Najnowsze komentarze