Renault 4 to legenda motoryzacji, której produkcja trwała od 1961 do 1992 roku, osiągając imponującą liczbę ponad 8 milionów egzemplarzy. Choć przewyższa to znacznie wynik Citroëna 2CV, to w kategorii pojazdów plażowych Renault musiało ustąpić pola swojemu rywalowi, Citroënowi Méhari.
Historia rywalizacji w segmencie pojazdów plażowych rozpoczęła się 15 maja 1968 roku, dzień przed premierą Citroën Méhari w Deauville. Wtedy to Renault zaprezentowało model 4 Plein Air, stworzony przez firmę Sinpar. Niestety, model ten nie odniósł sukcesu – zarówno komercyjnego, jak i wizerunkowego, i został szybko zapomniany, podczas gdy Méhari zyskało popularność.
Zobacz: aktualności ze świata motoryzacji. Codziennie
![](https://cdn.statically.io/img/francuskie.pl/wp-content/uploads/2020/08/s-l1600-7.jpg?quality=70&f=auto)
Renault nie poddało się i wiosną 1970 roku przedstawiło model Rodéo, zaprojektowany przez firmę ACL. Produkcja trwała do 1986 roku i osiągnęła wynik blisko 60.000 egzemplarzy. Chociaż był to wynik znacznie lepszy niż w przypadku 4 Plein Air, Rodéo nigdy nie zdołało zagrozić popularności Citroëna Méhari, którego produkcja sięgnęła 145.000 sztuk.
![](https://cdn.statically.io/img/francuskie.pl/wp-content/uploads/2024/07/Renault_4_JP4_red.jpg?quality=70&f=auto)
Kolejną próbą Renault było wprowadzenie modelu JP4, stworzonego przez firmę Car Système Style. Powstało zaledwie około 2.500 egzemplarzy, ale JP4 było pojazdem naprawdę wyjątkowym. Historia tego modelu rozpoczęła się w 1981 roku, kiedy to dwaj przyjaciele z Bretanii, Patrick Fauchet i Gérard Maillard, założyli firmę Car Système. Ich celem było stworzenie JP4, bazującego na skróconym o 27 cm i podwyższonym podwoziu Renault 4, przystosowanego do jazdy w terenie.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
Mimo początkowego entuzjazmu, wysokie koszty produkcji doprowadziły firmę Car Système do bankructwa w 1983 roku. Jednak dzięki wsparciu lokalnych przedsiębiorców z Redon, firma wznowiła działalność jako Car Système Style. Pracownicy zainwestowali swoje odprawy, aby utrzymać firmę, a ich wysiłki zaowocowały uzyskaniem homologacji europejskiej w 1986 roku. To pozwoliło na nawiązanie współpracy z Renault, które zamówiło 600 egzemplarzy JP4, sprzedawanych we Włoszech jako Renault 4 Frog.
Zobacz więcej artykułów na temat Mehari
Niestety, mimo obiecującego początku, wysokie koszty produkcji i niskie zainteresowanie rynku sprawiły, że Car Système Style ponownie znalazło się w trudnej sytuacji finansowej. W 1990 roku produkcja JP4 została zakończona, a firma została przejęta przez Gruau, co oznaczało koniec historii tego wyjątkowego pojazdu.
Citroën wojnę z Renault wygrał, przynajmniej tamtą.
Najnowsze komentarze