Peugeot 308 1.2 82 KM – najtańsza wersja dostępna w salonie. Auto dostarczane jest na 15″ felgach a silnik nie ma turbo. Czy tym da się w ogóle jeździć? Owszem, chociaż z wyprzedzaniem bywa różnie.
Materiał powstał w 2014 roku przy współpracy z Peugeot Polska.
Wyposażenie?Tylko to co niezbędne. Napęd? 1.2 82 KM. Przetestowaliśmy Peugeot 308 1.2 82 KM – specjalnie dla Was. Chociaż mocy nie ma zbyt wiele, to dzięki lżejszej konstrukcji platformy EMP2 jednoska napędowa poczyna sobie dość przyzwoicie Po kilkuset kilometrach wiemy, że daje radę, chociaż nie oczekujcie cudów. 13,3 sekundy do setki nie jest wynikiem sportowym.
Z zewnątrz Peugeot 308 1.2 wygląda nieźle. Nie jest to może taka pełna finezji elegancja jak droższe wersje, ale mimo wszystko, nawet w białym kolorze, jest to samochód, który może się podobać. Sylwetka klasyczna, ponadczasowa i lepsza niż w konkurencyjnych samochodach . Nie powinna szybko się zestarzeć. Najtańszy kolor to rzecz jasna biały. I z takim lakierem samochód ten trafił do naszej redakcji.
Tańszej wersji zamówić się nie da. Lampy przednie są inne, niż w wyższym modelu. LEDy świateł pozycyjnych umieszczono pod reflektorami. Poza tym klasyczne felgi a na nich dość ładne kołpaki Peugeot. Ładny, zgrabnie skrojony samochód. Pod maską trzycylindrowy silnik 1.2 82 KM. Nieduże rozmiary powodują, że w komorze pod maską jest sporo wolnej przestrzeni. W środku – nawet w podstawowej, najtańszej wersji, całkiem niezłe wyposażenie. W pierwszej chwili miałem wątpliwość, czy naprawdę dostałem najtańszą wersję!
Jest między innymi tempomat, który coraz bardziej przydaje się na polskich drogach, klimatyzacja i całkiem dobrze grający system audio. Fotel kierowcy jest regulowany na wysokość. Przednie szyby i lusterka sterowane elektrycznie. Centralny zamek z pilotem. Jest tego sporo. I właśnie ten silnik budził moją największą ciekawość. Jak sobie poradzi z – było nie było – sporych rozmiarów samochodemm kompaktowy? Według danych producenta do setki rozpędzimy się 13,3 sekundy a spalanie w mieście ma wynosić 6,4 litra. Po teście wiem, że jest to możliwe do osiągnięcia. Peugeot 308 może być oszczędny i tani w eksploatacji. Zaczniemy jednak od dynamiki, przyspieszenia, sprawności w ruchu miejskim.
Wrażenia z jazdy? Duży samochód i 1,2 litra pojemności, wydawałoby się, że to nie ma prawa dobrze działać, prawda? A jednak jakoś działa – i – nawet próbuje dawać radę! Silnik równo przyspiesza od mniej więcej 1800 obrotów. Nie ma jakiegoś wyczuwalnego momentu, w którym następowałoby zwiększanie mocy. Kręcenie go powyżej 3,5 tysiąca obrotów podczas przyspieszania uważam za stratę czasu. Zresztą wtedy ta jednostka robi się warkotliwa i jazda traci nieco na uroku.
Mimo, że mamy do czynienia z silnikiem trzycylindrowym, wibracje nie są zbytnio odczuwalne w środku. Gdy jedzie sam kierowca, samochód wydaje się nawet zwinny i lekki, gdyby nieco inny dźwięk, można by podejrzewać, że pod maską siedzi jakiś napęd o większej mocy. Potwierdzali to moi rozmówcy, którzy odbywali ze mną jazdy próbne tym autem. Informacja o 82 KM budziła zdumienie. Wydaje się, że jest nieco więcej. Jednak brak turbo jest odczuwalny i nie ma co ukrywać, że trochę tej mocy momentami brakuje, przy wyprzedzaniu zwłaszcza.
Zapakowanie do auta 4 dorosłych osób i sporego bagażu okazało się wyzwaniem i dał się odczuć brak mocy. Za to w codziennej jeździe po mieście, gdzie zwykle z auta korzysta kierowca i ewentualnie pasażer, gdy ktoś niema zbytnich wymagań, da się tym jeździć. Peugeot z silnikiem 1.2 czuje się w takich warunkach jak ryba w wodzie. Na pewno nie można mu zarzucić, że będzie najwolniejszy w stawce.
Przeprowadziłem dwie próby spalania miejskiego. Połowę czasu testu jeździłem dynamicznie, nie oszczędzając pedału gazu, połowę ekonomicznie. Ten pierwszy test zaowocował średnim spalaniem w mieście na poziomie 7,8 litra na 100 kilometrów. W drugiej części udało mi się zejść o 1,4 litra, osiągając 6,5 litra na 100. Mówimy o gęstym ruchu miejskim, jaki panuje w Warszawie i pod Warszawą.
Test poza miastem również podzieliłem na dwie części. Spokojna jazda krajową drogą na dystansie kilkudziesięciu kilometrów i bardzo szybki przejazd autostradą. Przy jeździe z prędkością 100 km/h (według wskazań samochodu) na drodze krajowej, przy 4 osobach w środku i załadowanym bagażniku, spalanie wyniosło 5,4 litra na 100 kilometrów. Była to typowa jazda na polskich drogach, a więc trochę na tempomacie, kilka wyprzedzeń, kilka hamowań, częste zmiany prędkości – bo coś jedzie wolniej.
Ten wynik uważam za bardzo dobry. Jazda na autostradzie z prędkością 150 km/h oznaczała dużo wyższe spalanie. W tych samych warunkach obciążeniowych auto spalało już 8,2 litra na 100 kilometrów. Chciałbym tu jednak podkreślić, że nie były to przejazdy po kilkaset kilometrów i być może na dłuższym dystansie te wyniki będą nieco inne.
Podkreślam też, że wyprzedzanie przy wyższych prędkościach jest jednak problemem – tu bardzo wyraźnie brakuje turbo i mocy. W mieście tego nie odczuwamy, bo prędkości i wymagania co do silnika są trochę mniejsze. Na autostradzie trzeba się zastanawiać.
Jak się jeździ tym samochodem? Kierownica jest oczywiście mniejsza, niż w typowych autach i to rozwiązanie bardzo przypadło mi do gustu. Przesiadka z 308 na jakiś zwykły kompakt jest dość bolesna, bo przez pierwszą godzinę ma się wrażenie, jakby w aucie było wielkie koło sterowe! Ta mała kierownica w Peuegeot wymaga oczywiście pewnego przyzwyczajenia, co do tego nie mam żadnych wątpliwości. Jednak jest wygodna a widoczność zegarów tuż pod szybą – bardzo dobra. Z tym silnikiem Peugeot nie jest na pewno autem sportowym, więc nie oczekuję to mikrometrowej precyzji, a komfortu. I komfort jest zapewniony.
Zawieszenie 308 jest ciche i zapewnia sporą przyjemność jazdy. Dzięki normalnym oponom o wysokim profilu, nierówności są dodatkowo tłumione. We wnętrzu nie słychać żadnych odgłosów pracy. Przy szybkiej, dynamicznej jeździe po zakrętach auto trzyma się drogi pewnie. Nie ma mowy o żadnym bujaniu czy nadmiernych przechyłach. Nie podejrzewam rzecz jasna osób, które kupią tą wersję, o zapędy do wyścigów, ale od strony zawieszenia trudno cokolwiek zarzucić. Pięciobiegowa skrzynia biegów pracuje cicho a przełączanie biegów nie nastręcza żadnych problemów, odbywa się to wystarczająco precyzyjnie. Skrzynia jest wyraźnie zestopniowana do miasta lub do przejadżek podmiejskich, ale nie na trasę. Piąty bieg daje komfort jazdy mniej więcej do 120-130 km/h, potem zaczyna być słychać silnik. Na filmie zobaczycie, w jakim zakresie obrotów on pracuje.
Wnętrze Peugeot 308 Access jest wykonane z niezłej jakości materiałów. Spasowanie deski, jakość tworzyw i tapicerki można uznać za dobre, jest jedynie dość szaro. Może nie ma tutaj chromowanych dodatków, brak jest przycisku start&stop czy elektrycznego hamulca, mniej mamy zamykanych schowków, ale zarówno kierowca jak i pasażerowie siedzą wygodnie i dobrze się tu czują.
Z wyposażenia (podstawowej wersji) mamy klimatyzację, tempomat, radio, komputer pokładowy – jest tego sporo. Innymi słowy, kupując nawet najtańszą wersję samochodu, trudno odczuć jakieś braki. Access nie posiada dotykowego wyświetlacza, więc może znaleźć uznanie w oczach osób, które cenią klasyczne sterowanie radiem czy klimatyzacją. Ekran pomiędzy zegarami jest czarno-biały i wyświetla nieco mniej informacji, ale wszystkie najważniejsze są. Użyteczność auta podnosi niewątpliwie spory bagażnik. Ma on 420 litrów pojemności, czyli sporo więcej niż konkurencyjny VW Golf, który oferuje 380 litrów. Miłośnicy przewożenia dużej ilości bagażu nie mogą się zapewne doczekać wersji SW, czyli kombi. Peugeot 308 SW oferuje bowiem bagażnik o rekordowej pojemności 660 litrów! Powiększyć powierzchnię bagażnika można składając tylne siedzenia. Robi się to wyjątkowo lekko i łatwo. Mimo, że jest to najtańsza wersja, to Peugeot 308 1.2 jest pełnoprawnym kompaktem, z niezłym wyposażeniem standardowym. Mamy w nim wszystko, czego trzeba a dodatkowo wysokiej jakości wnętrze i wysoki komfort jazdy.
Wyposażenie i dane techniczne Peugeot 308 II 1.2 82 VTi
- ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego (AFU)
- ASR
- Centralny zamek sterowany pilotem
- Elektroniczny rozdzielacz siły hamowania (REF)
- ESP
- Immobiliser
- Kontrolki niezapiętych pasów z przodu i z tyłu z funkcją ostrzegania o wypięciu pasów
- Mechaniczna blokada otwarcia tylnych drzwi przez dzieci
- Mocowania fotelika dziecięcego Isofix (x2) w drugim rzędzie siedzeń
- Pasy bezpieczeństwa w pierwszym rzędzie z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia
- Poduszki boczne w pierwszym rzędzie foteli
- Poduszki czołowe dla kierowcy i pasażera
- Poduszki kurtynowe dla pierwszego i drugiego rzędu foteli
- Reflektory przednie halogenowe + światła do jazdy dziennej LED
- System tylnego oświetlenia z funkcją ostrzegania innych użytkowników drogi przy nagłym hamowaniu pojazdu
- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa w drugim rzędzie
- Elektrycznie sterowane szyby boczne przednie
- Gniazdo 12V w dolnej części deski rozdzielczej przy dźwigni zmiany biegów
- Kieszenie w drzwiach bocznych z przodu i z tyłu
- Lusterka boczne sterowane i podgrzewane elektrycznie + zintegrowane migacze
- Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami dla kierowcy i pasażera
- Przednia szyba akustyczna
- Regulacja kolumny kierownicy manualna w dwóch płaszczyznach
- Schowki
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Uchwyty na napoje w konsoli środkowej
- Wspomaganie kierownicy elektryczne
- Klasyczne oświetlenie wnętrza
- Klimatyzacja manualna jednostrefowa
- Tylna szyba ogrzewana + wycieraczka
- Fotele przednie regulowane manualnie
- Tylna kanapa ze składanym i dzielonym asymetrycznie oparciem
- Zagłówki przednich foteli z regulacją wysokości położenia
- Zagłówki w drugim rzędzie siedzeń (x3) z regulacją wysokości
- Komputer pokładowy
- WIP Sound
- i-Cockpit
- Kierownica 3-ramienna z tworzywa sztucznego
- Klamki wewnętrzne satynowe
- Tapicerka siedzeń tkaninowa
- lakier niemetalizowany
- Lusterka boczne w kolorze czarnym
- Przedni zderzak z chromowanym obramowaniem atrapy chłodnicy
- Szyby barwione
- Czujnik spadku ciśnienia w oponach
- Felgi stalowe 15″ z kołpakami Ambre i opony 195/65 R15
- Koło zapasowe stalowe dojazdowe
Dane techniczne
Wymiary
- 1804 Szerokość (mm)
- 1457 Wysokość (mm)
- 4253 Długość (mm)
- 5 Liczba miejsc
- 1228 Maksymalna pojemność bagażnika (dm3)
- 420 Minimalna pojemność bagażnika (dm3)
Silnik
- 1199 Pojemność silnika (cm³)
- 60/5750 Moc (kW/obr./min)
- 118/2750 Maksymalny moment obrotowy przy prędkości obrotowej (Nm)
Osiągi
- 172 Maksymalna prędkość (km/h)
- 13.3 Przyspieszenie 0-100 km (s)
Spalanie (l/100km)
- 6.4 Spalanie w cyklu miejskim (l/100km)
- 4.2 Spalanie w cyklu pozamiejskim (l/100km)
- 5.0 Śr. Spalanie (l/100km)
- 115 Emisja CO2 (g/km)
- 53 litry pojemność baku paliwa
(powyższe dane fabryczne)
Najnowsze komentarze