Renault Koleos wyposażony w oszczędny silnik diesla i napęd 4×4 w wersji Initiale Paris trafił do naszej redakcji na 10 dni. Mieliśmy nim okazję pojeździć po prawie całej Polsce. Opinie naszych testujących były jednoznaczne: jak on mało pali!
Szukając ekonomicznego samochodu na dzisiejsze ceny paliw Polacy sięgają albo po instalacje gazowe albo jednak wracają myślami do silników wysokoprężnych. I nie jest to wcale zły pomysł, jak udowadnia nasz test Renault Koleosa. Samochód otrzymaliśmy w bardzo bogato wypsoażonej wersji Initiale Paris, która oznacza między innymi piękną skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację dwustrefową, automatyczną skrzynię biegów i całą masę innych dodatków. Szklany dach, który mieliśmy, wymaga dopłaty.
Koleos jest dużym SUVem, który bez problemu pomieści sporą rodzinę albo duże zakupy, o czym również mieliśmy się okazję przekonać. Przewiezienie nim pięciu osób z bagażami nie sprawiało problemu i nikt nie narzekał na ciasnotę a wizyta w sklepie budowlanym i zapakowanie dużej ilości długich na 2,4 metra desek również go nie przerosła.
Co ważne, w środku swobodnie zmieszczą się nawet osoby bardzo wysokie. Czterech chłopa 195 cm wysokości nie będzie narzekać na miejsce.
W aktualnym konfiguratorze Renault cena Koleosa Initiale Paris z dieslem zaczyna się od 190.900 zł. Czasy tanich samochodów już niestety minęły. Koleos wyposażony w silnik o mocy 185 KM oraz skrzynię X-tronic a więc bezstopniową skrzynię automatyczną, która mi osobiście nie trafiła do gustu i jest to w mojej ocenie być może najsłabszy punkt tego auta – nie przepadam za jej sposobem działania i generowanymi odgłosami, wolałbym zdecydowanie klasyczny automat. Jeśli jednak jesteś w stanie z tym żyć, to auto okazuje się i dynamiczne i bardzo oszczędne.
Bo pomijając całe bogate i uprzyjemniające życie wyposażenie, takie jak choćby owa piękna skóra na fotelach, mnogość funkcji i opcji z masażem fotela kierowcy włącznie, to Koleos jest przede wszystkim oszczędny. Jadąc dynamicznie autostradą nie udało nam się w redakcji (kilku różnych kierowców z różnymi stylami jazdy) przebić bariery 7,3 litra na 100 kilometrów, ale prawdziwą siłę oszczędności Renault pokazało na drogach podmiejskich i w mieście. Wynik 6,5 litra na 100 jest lepszy niż dane fabryczne a udało nam się go osiągnąć w warunkach dużych upałów, przy pracującej na maksymalnej wydajności klimatyzacji. Jazda z prędkościami do 100 km/h pozwala w tym aucie osiągnąć dobre wyniki.
Wczorajsze upały dawały się całej Polsce we znaki i tutaj jeszcze jeden plus auta – bardzo wydajny układ klimatyzacji, który bez problemu chłodził spore wnętrze auta nawet przy odsłoniętej rolecie dachowej. W nocy drogę rozświetlają reflektory Pure Led Vision – mocne białe światło przekształcało nocne drogi leśne prawie w dzień. Wiązki są mocne, dobrze odcięte, nie oślepiają.
Auto otrzymaliśmy w kolorze granatowym, którego nie ma już dzisiaj w konfiguratorze. Do dyspozycji jest standardowo bez dopłaty szary metallic, czerwony millesime i czerń nocy (+2600 zł), lub biały universe (+3000 zł). Tapicerka skórzana nappa jest w standardzie wersji Initiale Paris, fotele mamy wentylowane i podgrzewane, dopłacać nie trzeba – to duży plus. Do Koleosa w takiej wersji nie dopłaca się już zbyt dużo: szklany odsuwany dach wymaga 5000 zł, pakiet zimowy z podgrzewaną szybą i fotelami podgrzewanymi w drugim rzędzie to 2000 zł, można też pokusić się o siatkę do bagażnika za 700 zł czy koło dojazdowe, również za 700 zł. Tak doposażony Koleos kosztuje 201.400 zł. Więcej się nie da.
Słowo o układzie napędowym: co prawda auto ma teoretycznie 10,2 s do setki, ale nie odczuwa się tego jakoś w codziennej jeździe, wręcz przeciwnie, dynamika jest bardzo zadowalająca. Producent deklaruje zużycie paliwa na 6,7 do 6,9 litra na 100 km, nam się udało, jeżdżąc po drogach podmiejskich i leśnych, zejść do 6,5. Fabrycznie wersja Initiale Paris ma założone koła 19” w rozmiarze 225/55, które w połączeniu z zawieszeniem dają całkiem niezły komfort jazdy – to duży plus Koleosa.
Jeśli chodzi o wyciszenie, to Initiale Paris jest pod tym względem lepsza niż zwykłe wersje. Jedyny większy hałas może generować szklany dach – przy odsłoniętej podsufitce. Poza tym w środku jest dość cicho i jeśli coś słychać to raczej szum opływającego powietrza, niż silnik. Ten staje się warkotliwy tylko przy bardzo mocnym wciskaniu gazu.
Silnik diesla o pojemności 2 litrów dysponuje 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego i to się czuje, nawet przy tak masywnym aucie jak Renault Koleos, ten moment jest dostępny dość nisko, co polepsza wrażenie dynamiki. Przyspieszanie nie stanowi żadnego problemu, wyprzedza się łatwo i przewidywalnie. Moc 185 KM też ma tutaj swoje znaczenie. Zespół napędowy jest bardzo oszczędny.
Koleos posiada aktywny tempomat, ale działa on od 50 km/h. Przy natężeniu ruchu w długi weekend przydawał się bardzo – ułatwiał jazdę w korkach. Minusem jest jednak to, że nie można go używać przy mniejszych prędkościach. Samo działanie płynne, regulacja odległości od poprzedzającego pojazdu dość rozsądna, nie ma żadnych nerwowych zachowań.
Mieliśmy na pokładzie napęd 4×4, jednak tym razem nie było okazji na żadne dokładniejsze testy – suche drogi leśne nie sprawiały autu żadnych kłopotów i układ nie wychodził poza standardowy podział mocy 95% na przód, 5% na tył.
Koleos ma 4,67 m długości, 1,81 m szerokości a rozstaw osi wynosi 2,7 metra. W środku jest przestronnie, zarówno z przodu jak i z tyłu. Pięć osób siedzi w środku bez problemu, w blisko 500 litrów bagażnika też sporo wejdzie. W wersji Initiale Paris klapa bagażnika sterowana jest elektrycznie. Dużym plusem jest możliwość regulowania pochylenia tylnej kanapy – ma ona dwie pozycje, w zależności od ustawienia rolety bagażnika.
Pewnym minusem Koleosa będą multimedia – jest to rozwiązanie poprzedniej generacji, podobnie jak zegary, sprzed kilku lat. System działa sprawnie, łatwo łączy się z telefonem, wszystko funkcjonuje bez problemu włącznie z nawigacją z korkami on-line, ale jednak już to nieco trąci myszką – szczególnie, że mieliśmy do czynienia z najnowszym rozwiązaniem w elektrycznym Megane. Jednak może to być też plusem, jeśli ktoś nie lubi ogromnej ilości funkcji i wielkich ekranów, tutaj się odnajdzie.
Jeśli więc szukacie dużego, wygodnego SUVa, z oszczędnym silnikiem, z bardzo bogatym wyposażeniem, ten Koleos będzie dobrym wyborem. Auto jest dopracowane, całkiem komfortowo zawieszone, prowadzi się stabilnie, nie daje wielu powodów do narzekań, jeśli chodzi o jakieś istotne wady, silnik jest dynamiczny, fotele z przodu duże i wygodne, kanapa z tyłu daje sporo miejsca. Skrzynia X-tronic nie każdemu przypadnie do gustu i warto wybrać się na jazdę próbną z tym rozwiązaniem – by samemu się przekonać czy jest to akceptowalne.
Przy ekonomicznej jeździe na 60-litrowym baku można uzyskać ponad 900 kilometrów zasięgu i to może być jeden z decydujących argumentów, by takie auto wybrać, zwłaszcza że to ostatni moment na zakupy. Koleos niedługo wychodzi z produkcji a jego następca nie będzie już miał diesla.
Podsumowując: nie jest to może samochód klasy premium, ale solidnie zbudowane auto, które powinno być świetnym towarzyszem podróży. Przy rozsądnym operowaniu pedałem gazu potrafi odwdzięczyć się niskim spalaniem.
Wyposażenie Renault Koleos 4×4 Initiale Paris:
• przednia osłona podwozia
• obręcze kół ze stopu metali lekkich 19″
• felga 19″ Initiale Paris
• szyby boczne klejone i przyciemniane z tyłu
• relingi dachowe
• kryterium techniczne do systemu Bose
• mapa Europy
• system multimedialny r-link 2 z ekranem dotykowym 8,7″, z nawigacją i systemem nagłośnienia Bose
• dostęp do usług online
• pilot sterujący radioodtwarzaczem
• oświetlenie wnętrza ambiente
• elektrycznie i bezdotykowo otwierana klapa bagażnika
• szyby tylne sterowane elektrycznie
• instalacja do montażu alarmu
• przednie osłony przeciwsłoneczne podświetlane z lusterkiem
• tylne fotele z regulacją pochylenia oparcia i funkcją Easy Break
• fotele przednie z reg. elektr., funkcją wentylacji, man. reg. dł. siedziska, fotel kier. z masażem
• karta Renault Hands Free
• zespół zegarów i wskaźników z kolorowym 7″ ekranem TFT
• skórzana kierownica z regulacją wysokości i głębokości
• tapicerka skórzana nappa, czarna dla Initiale Paris
• nawiewy na tylne siedzenia
• 3 zagłówki tylne
• zagłówki przednie typu relaks
• klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
• centralny zamek
• konsola centralna z przesuwanym podłokietnikiem
• światła do jazdy dziennej led
• światła przednie full led pure vision
• elektrycznie regulowane i składane, podgrzewane lusterka boczne z pamięcią i indeksacją
• elektrochromatyczne lusterko wewnętrze
• automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
• system wspomagania parkowania easy park assist
• kamera cofania
• aktywny regulator prędkości (ACC)
• funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHL)
• wskaźnik zmiany biegów
• system kontroli martwego pola (BSW)
• system ostrzegania o kolizji (FCW)
• system kontroli pasa ruchu (LDW)
• system kontroli bezpiecznej odległości (DW)
• system kontroli toru jazdy ESC z systemem wspomagania przy ruszaniu pod górę
• system mocowania fotelika dla dziecka Isofix na tylnych bocznych miejscach
• system wykrywania zmęczenia kierowcy (UTA)
• poduszki powietrzne boczne i kurtynowe
• system ABS
• aktywny system wspomagania nagłego hamowania, z funkcją wykrywania pieszych (AEBS)
• system wspomagania nagłego hamowania AFU
• przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
• możliwość ręcznej dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera z przodu
• sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa
• system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (OSP/TSR)
• przednie pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości
• tylne pasy bezpieczeństwa
• system kontroli ciśnienia w oponach
Najnowsze komentarze