Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo Stelvio – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Porównanie kosztów użytkowania używanego auta: Peugeot 508 2.0 BlueHDi czy Renault Laguna III 2.0 dCi?

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2024-04-24
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 6 minut
5.9k
A A
15
laguna kontra 508 8 scaled Wiadomości

Równoległa eksploatacja dwóch samochodów w gospodarstwie domowym daje ogromne pole do wszelakich porównań. W niektórych aspektach różnice kosztów są zaskakujące, podobnie jak różnice między konstrukcjami które dzieli ledwie kilka lat. Wbrew pozorom nowsza konstrukcja nie zawsze jest lepsza, a prostsza technologia nie zawsze jest tańsza w eksploatacji.

laguna kontra 508 6 scaled Wiadomości

Zestawienie Renault Laguny trzeciej generacji z Peugeotem 508 I pod względem funkcjonalności i komfortu jazdy mija się z celem. 508 jest wyraźnie większy, co odczujemy na własnej skórze zajmując miejsca w środku. Niemniej jednak ciężko wytypować w którym modelu znajdziemy lepszą pozycję na przednich fotelach, tutaj decydują indywidualne preferencje. Fotele 508 są lepiej wyprofilowane, obszerniejsze i bardziej sprężyste, z kolei przednie fotele Laguny możemy opuścić dużo niżej – co jest cenną cechą dla wysokich kierowców, są także twarde aczkolwiek wygodne. Już w drugim rzędzie żadnego dylematu nie ma, Laguna III była najmniejszym, przez to najciaśniejszym modelem w swojej klasie. Dysponuje przestrzenią niczym przeciętne auto kompaktowe. Wysokie osoby owszem zmieszczą się, będą jednak narzekać na wąskie drzwi i ledwie wystarczającą ilość miejsca. Spasowanie elementów wykończeniowych kabiny prezentuje podobny poziom, w każdym z nich plastiki niekiedy trzeszczą.

Peugeot 408 – reklama

laguna kontra 508 7 scaled Wiadomości

Dochodząc do kwestii jakości, w 508 pierwszej generacji dostajemy przyjemną w dotyku skórzaną kierownicę (opcjonalnie także fotele), tworzywa również budzą pozytywne odczucia. W Lagunie natomiast tworzywa są miękkie lecz zdradzają wiek konstrukcji, w zestawieniu z Peugeotem rozczarowuje sztuczna, wręcz plastikowa imitacja skóry na kierownicy. We wnętrzu wyraźnie lepszy jest Peugeot, zajmijmy się teraz karoserią.

laguna kontra 508 5 scaled Wiadomości

Tutaj zaś to starsza konstrukcyjnie Laguna wiedzie prym, nie tylko nad 508 I ale także w całej klasie średniej. W Lagunie III temat korozji nie występuje. W Peugeocie natomiast, mimo bezwypadkowej i pewnej historii sytuacja wygląda zgoła inaczej i przywołuje rzewne wspomnienia kierowców starej daty – konserwujących swojego Poloneza czy inny archaiczny pojazd w garażu lub na podjeździe. Niestety wiele 508 pierwszej generacji podobnie jak C5 X7 i nie tylko nie jest w tej materii doskonały. O ile płyta podłogowa jest w dobrym stanie, o tyle wewnętrzną część nadkoli trzeba dwa razy do roku kontrolować i w razie konieczności oczyszczać z rdzawego nalotu, po czym zabezpieczyć stosowną powłoką. Korzystanie z usług fachowca pochłonie niemały budżet w skali roku, samodzielna walka z rdzą w tym niewidocznym miejscu pochłonie kilka godzin własnej pracy i 100-200 złotych tytułem zakupu papieru ściernego, benzyny ekstrakcyjnej i preparatu antykorozyjnego.

laguna kontra 508 1 scaled Wiadomości

Elektronika pokładowa mimo jednostkowych wahań nastroju zimą nie wymaga żadnych nakładów finansowych. Nie można tego powiedzieć natomiast o układach oczyszczania spalin. W tym zakresie zdecydowanie mniej problematyczna okazała się Laguna napędzana dieslem 2.0 dCi z filtrem cząstek stałych oczywiście, po latach filtr wymagał tylko jednego czyszczenia serwisowego. Zupełnie inaczej sprawa wyglądała w 508 2.0 BlueHDi gdzie system oczyszczania spalin jest bardzo rozbudowany, poza filtrem cząstek stałych pracuje także SCR wykorzystujący w swej pracy dodatek AdBlue. W teorii uzyskujemy jeszcze czystsze spaliny, zaś obsługa ogranicza się do uzupełniania poziomu czynnika co kilka tysięcy kilometrów – w tym przypadku zbiornik powinien starczyć na ponad 10 tysięcy kilometrów.

Zobacz: Inspiracje do wypraw samochodem. Europa, Azja, Ameryka Północna i Południowa, Nowa Zelandia, Australia

Faktycznie początkowy czas po zakupie w okresie letnim tak było, po profilaktycznym uzupełnieniu zbiornika układ działał niezauważony w tle. Wraz z nadejściem mrozów zaczęła się jednak telenowela problemów. Samochód notorycznie wchodził w tryb awaryjny strasząc przy okazji krytyczną usterką silnika, po licznym kasowaniu błędów i czyszczenia filtra cząstek stałych problem na chwilę znikał. Następnie także zimą zużycie AdBlue osiągnęło absurdalny poziom, kolejno 508 zaczął dymić na biało. Dalsze wizyty w serwisie nie wykazywały błędów systemowych, natomiast ostatnia nadzieja w postaci ASO zawyrokowała wymianę całego modułu oczyszczania spalin – oczywiście bez zagłębiania się w przyczynę problemu, może wynika to z braku kompetencji? Dopiero doświadczony zakład elektroniczny (podobnie jak wcześniej znalezione na forach nie tylko polskich) zalecił systemowe wyłączenie modułu AdBlue, co faktycznie zakończyło serię kosztownych problemów. Cała nieszczęsna przygoda z wadliwym i wrażliwym na zimno systemem oczyszczania spalin w 2.0 BlueHDi pochłonęła więcej niż 3000 złotych.

Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe

laguna kontra 508 4 scaled Wiadomości

Przechodząc do zużycia oleju napędowego, mimo zbliżonych parametrów tych dwóch silników to większy i nowszy 508 prezentuje wyraźną przewagę. Osiągnięcie w trasie z pełnym obciążeniem wyniku na poziomie 5-5.5 litra na sto kilometrów nie wymaga żadnych wyrzeczeń, w mieście nie przekracza 6.5 litra. W przypadku Laguny 2.0 dCi średnie wartości są większe o 1-1.5 litra na każde sto kilometrów.

Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie

laguna kontra 508 3 scaled Wiadomości

Układ jezdny jak do tej pory nie wymagał poważnych interwencji. Podążając za opinią mechaników koszty serwisowania prostszego zawieszenia Laguny III będą niższe w perspektywie czasu. Zakup opon jest jednakowym wydatkiem.

Ostateczną różnicę w kosztach użytkowania 508 i Laguny poznamy dopiero po ich odsprzedaży. O ile w przypadku 508 cieszącego się dobrą renomą nie będzie to problemem, o tyle sprzedaż Laguny III nie należy do prostych zadań – fatalna renoma jaką pozostawiła po sobie druga generacja i rdzewiejące w oczach Laguna I znacząco utrudniają cały proces (srebrny egzemplarz obecnie szuka nowego właściciela).


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

laguna kontra 508 7 scaled Wiadomościlaguna kontra 508 8 scaled Wiadomościlaguna kontra 508 5 scaled Wiadomościlaguna kontra 508 6 scaled Wiadomościlaguna kontra 508 4 scaled Wiadomościlaguna kontra 508 3 scaled Wiadomościlaguna kontra 508 2 scaled Wiadomościlaguna kontra 508 1 scaled Wiadomości
2.9 19 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Renault Kwid liderem w badaniu „The Chosen Ones 2025 1 Wiadomości

Renault Kwid liderem w badaniu „The Chosen Ones” 2025

2025-11-16
Nowy Nissan LEAF wyjezdza na drogi. Imponujacy zasieg 622 km zaawansowane technologie i elegancka aerodynamiczna sylwetka 69 Wiadomości

Renault chce ożywić relacje z Nissanem. Zaskakujące rozmowy między firmami

2025-11-16

Stellantis Vigo czeka na odbicie rynku aut elektrycznych. Fabryka wykorzystuje 1/3 swoich mocy produkcyjnych

2025-11-16

Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu

2025-11-16
Tagi: PeugeotRenaultużywane508Laguna
Udostepnij2059Tweet1287Udostepnij360
Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
15 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • peugeot 407 2004 1280 80589c0441359c4e80589a8d30d444fa8f Wiadomości

    Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem

    3448 udostępnienia
    Udostepnij 1379 Tweet 862
  • To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025

    3473 udostępnienia
    Udostepnij 1389 Tweet 868
  • Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

    2327 udostępnienia
    Udostepnij 931 Tweet 582
  • To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    5177 udostępnienia
    Udostepnij 2071 Tweet 1294

Testy samochodów

11 citroen c4 i c4 x my2025 pierwsza jazda c4 Wiadomości
Testy

Citroën C4 i C4 X MY2025 – pierwsza jazda. Wielopłaszczyznowy komfort!

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-01-26
DS 7 Crossback – pierwsze wrażenia właściciela 07 Wiadomości
Testy

Test: DS 7 Crossback PureTech 1.6 225 KM 2019 – pierwsze wrażenia właściciela. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2019-01-18
dacia jogger extreme 140 czyli z hybryda pod strzechy 06 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Jogger Extreme hybrid 140, czyli z hybrydą pod strzechy

autor Krzysztof Gregorczyk
2024-12-11
11. Pobudzajacy i slodki. Test Opla Mokki Wiadomości
Testy

Pobudzający i słodki. Test Opla Mokki. Wersja 1.2 130 KM

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-08-30
renault fluence 2013 017 Wiadomości
Testy

Test: Renault Fluence 2013 2.0 140 KM 2013 – elegancki komfortowy sedan z dużym bagażnikiem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2013-09-13

Najnowsze komentarze

  • RRR - Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu
  • Rafał - Czy nowe Renault Twingo 2026 naprawdę przekona klientów? Pułapki mody retro
  • Anonim - To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025
  • Kulson - Francuscy dziennikarze przetestowali DS N°8 na autostradzie. Czy naprawdę przejedzie ponad 500 km?
  • Bodzio - Nowy komfortowy elektryczny SUV Citroën C5 Aircross Comfort Range już w polskich salonach
  • Roman - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu
  • Anonimowo - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu

Zobacz też

Tim Fallon odchodzi z Rivian, aby pokierować produkcją w Stellantis

Peugeot 508 PSE u schyłku kariery. Najmocniejszy seryjny model marki

Nowa Dacia Logan kosztowała 29 tysięcy złotych. Dzisiaj za Sandero zapłacisz ponad dwa razy więcej, ale chyba warto

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
15
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz