W Polsce trzech na czterech ankietowanych kierowców pokonuje drogę do pracy samochodem samotnie. Jednocześnie ponad 88 proc. z nich deklaruje, że dofinansowanie dla kierowców na wzór tego z Francji stanowiłoby zachętę do częstszego udostępniania miejsc w ich autach w drodze do pracy, a 62 proc. pasażerów jest otwartych na skorzystanie z takiej opcji. Czy w Polsce jest potencjał na podobny do francuskiego system premiowy?
BlaBlaCar przeprowadził badanie, które pokazuje, że współdzielone przejazdy w drodze do pracy mają realny potencjał na sukces w Polsce. Do miejsca pracy wciąż najczęściej dojeżdżamy samochodem, głównie ze względu na komfort i krótszy czas podróży w porównaniu do innych środków komunikacji – tak deklaruje odpowiednio 66 i 50 proc. kierowców. 77 proc. zmotoryzowanych jedzie samotnie, mimo że na wspólną podróż nie zabrakłoby chętnych.
Ekonomia współdzielenia – mniej wydatków, więcej zalet
Obecnie 77 proc. samochodowych podróży do pracy ankietowanych użytkowników BlaBlaCar to wyprawy solo. Co trzeci z badanych kierowców na dojazdy do miejsca pracy samochodem wydaje ponad 550 zł miesięcznie, co czwarty – między 350 a 550 zł. Warto przypomnieć, że kierowcy zabierają współpasażerów ze względu na realne oszczędności. Blisko 42 proc. badanych w zeszłorocznej ankiecie BlaBlaCar zadeklarowało, że na współdzielonych przejazdach oszczędza między 30 a 50 proc. kosztów, zaś pomiędzy 50 a 70 proc. – niemal co piąty kierowca. Wśród użytkowników platformy udostępnianie miejsc w aucie na trasie do pracy nie jest jeszcze w Polsce popularne, ale badanie pokazuje, że zainteresowanych nie zabrakłoby ani z poziomu fotela za kierownicą, ani tych pasażerskich.
Zobacz: inspiracje do podróży samochodem. Ameryka, Azja, Europa, Nowa Zelandia, Australia
Większość kierowców oferujących wspólne przejazdy na długich dystansach nie zdaje sobie sprawy, że pasażerowie korzystający z platformy aktywnie poszukują alternatywnych środków codziennej komunikacji i aż 62 proc. z nich deklaruje, że większa dostępność ofert przejazdów krótkodystansowych na platformie zachęciłaby ich do regularnego dojeżdżania w ten sposób do pracy. Zarówno dla pasażerów jak i kierowców oznaczałoby to znaczne oszczędności na codziennym przemieszczaniu się. Korzyści pojawiają się jednak także w obszarach pozafinansowych. Wspólne podróże do pracy pozwoliłyby na rozluźnienie porannych i popołudniowych korków oraz niższą emisję CO2 do atmosfery. Tylko w 2023 roku kierowcy z Polski i z innych 22 krajów, w których działa BlaBlaCar, przyczynili się do ograniczenia emisji CO2 o 1,5 miliona tony.
Koniec z dojazdem do pracy tylko dla wybranych
Aż 88 proc. kierowców należących do społeczności BlaBlaCar deklaruje, że wsparcie finansowe zachęciłoby ich do częstszego udostępniania miejsc w swoich autach w podróży do miejsca pracy. Taki model dofinansowania odniósł już sukces we Francji, gdzie 50 milionów euro trafiło do kierowców zabierających pasażerów – blisko połowa tej kwoty za przejazdy na krótkich dystansach. Francuski rząd przedłużył inicjatywę na 2024 rok, jednakże kwota 100 euro wypłacana będzie tylko za przejazdy na dystansach poniżej 80 km – na przykład między domem a pracą.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. codziennie, aktualne, ciekawe
Przy stworzeniu odpowiednich warunków w Polsce przejazdy współdzielone mogłyby być jednym z najchętniej wybieranych środków komunikacji do pracy zwłaszcza wśród mieszkańców małych miejscowości. Z grupy pasażerów aktywnie korzystających z BlaBlaCar, którzy deklarują zainteresowanie wspólnymi dojazdami do pracy, blisko 20 proc. mieszka na wsi, a kolejne 20 proc. w miastach do 50 tys. mieszkańców. Respondenci skłonni do wspólnych dojazdów do pracy muszą regularnie pokonywać do 10 km (44 proc.), od 11 do 30 km (34 proc.), a także od 31 km wzwyż (łącznie 21 proc.).
„W mniejszych powiatach i gminach Polski, gdzie transport publiczny często zawodzi lub w ogóle nie funkcjonuje, zmotoryzowani mieszkańcy mogą wesprzeć tych, którzy borykają się z ograniczeniami komunikacyjnymi. W takiej sytuacji współdzielone przejazdy dla pracodawców oznaczałyby większy dostęp do ograniczonych komunikacyjnie pracowników, a dzięki kierowcom byłaby to ważna inicjatywa służąca wzajemnej pomocy w lokalnych społecznościach” – komentuje Olgierd Szyłejko, Country Manager BlaBlaCar Polska.
Pasażerowie BlaBlaCar, którzy korzystają już z platformy w celu dojazdu do pracy, jako powód swojej decyzji podają właśnie brak odpowiednich połączeń komunikacji publicznej (34 proc.) czy brak własnego samochodu bądź prawa jazdy (35 proc.).
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Badanie BlaBlaCar ujawniło, że obecnie większość podróży do pracy samochodem odbywa się samotnie, podczas gdy Polacy są istotnie zainteresowani wspólnymi przejazdami także w tym celu. Współpraca kierowców z pasażerami przyniosłaby korzyści dla obu stron, poprawiając dostępność komunikacyjną pracowników na wymagających tego obszarach kraju i zapewniając regularne oszczędności na kosztach podróżowania. Jak pokazuje przykład z Francji – model dofinansowania kierowców może być katalizatorem dobrej zmiany na polskich drogach.
* Badanie BlaBlaCar zostało przeprowadzone w lutym 2024 r. na bazie użytkowników platformy. W ankiecie wzięło udział 1231 kierowców oraz 1333 pasażerów aktywnie korzystających z platformy BlaBlaCar w Polsce.
Najnowsze komentarze