Prześledźmy więc, co działo się podczas ośmiu zaplanowanych na dziś odcinków specjalnych Rajdu Francji.
OS9 – Massif des Grands Crus / Ungersberg 1 (18,16 km)
Już pierwsza sobotnia próba przyniosła kolejne zmartwienia Malcolmowi Wilsonowi. Szef M-Sportu, rajdowego działu Forda, i tak się martwi, że nie udało mu się pokonać w normalnej walce Sebastiena Loeba w drodze po mistrzowski tytuł, a jeszcze Petter Solberg, naprawdę dobrze jeżdżący w tym sezonie, wypadł na zakręcie, pozwiedzał winnice i na koniec ściął słup trakcji elektrycznej i tym samym zakończył rywalizację, przynajmniej w dniu dzisiejszym. Nie mogę sobie odmówić przyjemności zaprezentowania Wam filmu z tego zdarzenia ;-)))
Odcinek zapisał na swoje konto Sebastien Loeb wygrywając nie wiadomo już który odcinek specjalny dla Citroëna. Niespełna dwie sekundy wolniej podążał do mety Mikko Hirvonen, który po Rajdzie Niemiec, późniejszych testach i wreszcie po Rajdzie Wogezów najwyraźniej dużo lepiej, niż dotychczas, rozumie asfalt. To zresztą okazało się także na kolejnych dziś OS-ach.
Tuż za Hirvonenem finiszowął Jari-Matti Latvala (+2,1), wicelider klasyfikacji generalnej.
Czwarty czas (+4,6) wywalczył Thierry Neuville, który z dokładnie minutową stratą do Loeba zajmował w łacznych wynikach piąte miejsce, co zawdzięczał od tej chwili Petterowi Solbergowi. Co więcej – dzięki nieco gorszemu przejazdowi Daniego Sordo Belg zbliżył się do Hiszpana na 2,1 sekundy.
Nasser Al-Attiyah wbił się do dziewiątki (+21,9), w generalce zajmując pozycje o dwa oczka odleglejszą.
Sebastien Chardonnet tym razem był jedenasty, 0,1 sekundy za Chrisem Atkinsonem, a dzięki wypadkowi Pettera awansował na dziewiąte miejsce w łącznej klasyfikacji.
OS10 – Pays d’Ormont 1 (43,45 km)
Sebastien Loeb w zasadzie znokautował rywali na najdłuższym w programie Pays d’Ormont. Widać było po międzyczasach, że Kosmitę z Haguenau dzieli od reszty stawki wręcz przepaść! Latvala stracił do ośmiokrotnego Mistrza Świata aż 19 sekund i zajął piąte miejsce. Najmniejsze straty poniósł Mikko Hirvonen (+9,5), a odcinkowe podium uzupełnił Mads Østberg.
Thierry Neuville, piąty w wynikach, oddał sekundę Daniemu Sordo, ale widać, że ten młodzieniec dobrze rokuje na przyszłość, skoro tnie się na ułamki sekund ze starym asfaltowym wyjadaczem Hiszpanii.
Wydarzeniem odcinka był jednak wypadek Nassera Al-Attiyaha, w wyniku którego ucierpiało dwóch kibiców – jeden ma złamaną rękę, drugi – nogę. Potężne straty poniósł w efekcie Sebastien Chardonnet, który zatrzymał się na odcinku sprawdzając, czy ktoś nie potrzebuje pomocy. Cały odcinek ostatecznie przerwano, załogi jadące później skierowano na trasę alternatywną, ale póki co czas młodego Francuza jest gorszy, niż Nassera i załóg, które miały wolny przejazd i nadano im czas sędziowski. Nie opłacało się zatrzymywać :-( To trochę niesprawiedliwe!
OS11 – Pays de la Haute Bruche 1 (24,04 km)
Thierry Neuville pokonał Daniego Sordo na Pays de la Haute Bruche 1 i zajął czwarte miejsce w generalce z przewagą 0,3 sekundy, ale że spóźnił się na PKC, zostanie na niego nałożona kara czasowa. W efekcie Belg straci nie tylko czwarte, ale i piąte miejsce :-( Thierry był wściekły, ale nie mógł nic na to poradzić.
Próbę wygrał Jari-Matti Latvala, który pokonał Sebastiena Loeba o 3,2 sekundy i Mikko Hirvonena o 8,2.
Sebastien Chardonnet najwyraźniej był rozkojarzony sytuacją z poprzedniego odcinka, bo stracił koncentrację i zakręcił się na nawrocie. W efekcie znowu stracił niemal 70 sekund i spadł w łącznych wynikach na miejsce dwudzieste. Francuz miał nadzieję, że sędziowie skorygują jego czas najpóźniej na koniec dnia.
OS12 – Klevener 1 (10,75 km)
Kończący pętlę Klevener 1 odwołano z uwagi na duże opóźnienie rajdu spowodowane wypadkiem Nassera Al-Attiyaha. Zarządzono wolny przejazd na tym krótkim odcinku, a załogi udały się sznurkiem na serwisową przerwę do Strasburga.
OS13 – Massif des Grands Crus / Ungersberg 2 (18,16 km)
Pierwszy odcinek popołudniowej pętli miał dwóch zwycięzców – Jari-Mattiego Latvalę i Mikko Hirvonena. Wprawdzie do drugiego międzyczasu Sebastien Loeb nie miał sobie równych, ale później nieco zwolnił i w efekcie ukończył próbę na piątym miejscu, z 3-sekundową stratą do Finów.
Do trójki, z tylko 0,4-sekundowym spóźnieniem względem Latvali i Hirvonena, wbił się Thierry Neuville, najwyraźniej bardzo pragnący poprawić swoją pozycję. To się może udać, bo na tej próbie odrobił 3,3 sekundy do Østberga i 3,5 do Daniego Sordo. Jeśli więc nie zdarzy się nic nieprzewidzianego, to powinno być nieźle. Tym bardziej, że Belg komplementował swoich szpiegów, dzięki którym dobrze wie, które partie odcinków są mokre śliskie, a gdzie spokojnie może przycisnąć.
Sebastien Chardonnet finiszował z jedenastym czasem (+17,0).
OS14 – Pays d’Ormont 2 (43,45 km)
Sebastien Loeb, narzekając na podsterowność samochodu, poprawił czas swojego przejazdu względem pierwszej pętli o 10,1 sekundy i ponownie wygrał Pays d’Ormont. Zanosiło się nawet na pewną niespodziankę, bowiem na sześciu z dziewięciu międzyczasów (od trzeciego do ósmego włącznie) szybszy od ośmiokrotnego Mistrza Świata był Mikko Hirvonen, w pewnym momencie nawet o 2 sekundy, ostatecznie jednak Fin uległ zespołowemu koledze o 0,7 sekundy i został sklasyfikowany na drugiej pozycji. Odcinkowe podium uzupełnił Jari-Matti Latvala, tym razem zaliczający przejazd bez przygód, co zaowocowało stratą jedynie 1,9 sekundy do zwycięzcy.
Dziewięć sekund stracił do Loeba Thierry Neuville, szósty w wynikach za Østbergiem i Tänakiem, ale dwa oczka przed Danim Sordo. Udało się więc odrobić 2,2 sekundy do Hiszpana, ale uciekło 1,9 do Norwega. Østberg zresztą wskoczył na czwarte miejsce w łącznej klasyfikacji wyprzedzając Daniego o 2,5 sekundy w generalce. Neuville’owi zostało jeszcze 14,0 sekund straty do kierowcy Mini i jeśli nie będzie popełniał takich błędów, jak tym razem (zgaszenie silnika na skrzyżowaniu), to ma szanse dogonić Hiszpana.
Sebastien Chardonnet osiągnął metę z dwunastym czasem i stratą 75,8 sekundy do Loeba
OS15 – Pays de la Haute Bruche 2 (24,04 km)
Sebastien Loeb zaliczył kolejne OS-owe zwycięstwo na ostatnim dziś „prawdziwym” odcinku wytyczonym na długości nieco ponad 24 km. Latvala szalał i oddał asowi Citroëna tylko 1,4 sekundy wyprzedzając przy okazji Mikko Hirvonena o 4,4 sekundy. Mikko ukończył bowiem ten odcinek na dopiero piątym miejscu, a wyprzedzili go oprócz wspomnianej dwójki kierowców fabrycznych jeszcze Thierry Neuville (+3,7) i Jewgienij Nowikow (+5,0). W efekcie Thierry zbliżył się w generalce na dystans niewiele ponad 5 sekund do Daniego Sordo, ósmego na odcinku i piątego w łącznych wynikach. Mads Østberg też stracił trochę czasu – siódma pozycja na odcinku oznaczała 8,3 sekundy straty do belgijskiego młodziana.
Sebastien Chardonnet wbił się do najszybszej jedenastki (+28,2), ale bez sędziowskiej korekty czasu nie ma co marzyć o punktach.
OS16 – Klevener 2 (10,75 km)
Kończący dzisiejszy etap Klevener 2 przejeżdżany był na czas dopiero teraz z powodu odwołania odcinka w przedpołudniowej pętli. Sebastien Loeb miał nadzieję, że nie rozpada się na koniec dnia, bo w jego Citroënie założone były twarde opony i takie same załoga miała w samochodzie. Na szczęście jednak pogoda nie pokrzyżowała planów praktycznie już dziewięciokrotnego Mistrza Świata i sobotę Loeb kończył na oczekiwanej przez wielu pozycji lidera.
Ale nie, to nie Sebastien wygrał tę próbę. Najlepszym czasem popisał się Jari-Matti Latvala, który o 0,3 sekundy pokonał Jewgienija Nowikowa i o 0,6 sekundy wspomnianego Seba. Czwórkę uzupełnił Thierry Neuville (+1,4), który zbierał kolejne ułamki sekund, by wyprzedzić jutro Madsa i Daniego.
Mikko Hirvonen uzyskał szósty czas (+2,1) i ma raczej małe szanse, by dogonić jutro naprawdę dobrze dysponowanego Latvalę. Ale Fin nie takie rzeczy już potrafił roztrwonić, więc… ;-)
Sebastien Chardonnet był dziewiąty ze stratą tylko 5,4 sekundy do Jari-Mattiego.
I na koniec najszybsi po dwóch etapach:
1. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, 2:54:33,4
2. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, +0:00:29,7
3. Mikko Hirvonen, Citroën DS3 WRC, +0:00:54,0
4. Mads Østberg, Ford Fiesta WRC, +0:01:46,4
5. Dani Sordo, Mini WRC, +0:01:50,5
6. Thierry Neuville, Citroën DS3 WRC, +0:01:54,4
7. Ott Tänak, Ford Fiesta WRC, +0:02:32,0
8. Jewgienij Nowikow, Ford Fiesta WRC, +0:02:46,2
9. Chris Atkinson, Mini WRC, +0:06:14,9
10. Martin Prokop, Ford Fiesta WRC, +0:07:46,7
…
15. Sebastien Chardonnet, Citroën DS3 WRC, +0:13:14,5
zdjęcia: Citroën Racing
Najnowsze komentarze