Stellantis, właściciel marek takich jak Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Fiat, Jeep, Alfa Romeo czy Opel, planuje składać w Polsce dwa modele tanich chińskich aut marki Leapmotor. Będą one pozycjonowane jako propozycje budżetowe a ich produkcja może ruszyć jeszcze w tym roku.
W obliczu rosnącej konkurencji na europejskim rynku motoryzacyjnym, Stellantis nawiązał współpracę z chińskim producentem Leapmotor, zakładając wspólne przedsięwzięcie, które ma zrewolucjonizować segment ekonomicznych pojazdów. Inwestując 1,5 miliarda euro, Stellantis uzyskał 21% udziałów w Leapmotor oraz większościowe udziały w nowo powstałej spółce Leapmotor International. To strategiczne posunięcie umożliwi Stellantis wyłączność na budowę, eksport oraz sprzedaż produktów Leapmotor poza Chinami, co stanowi przełom dla zachodniego producenta o ugruntowanej pozycji.
Zobacz: Historia marek i motoryzacji, najciekawsze wydarzenia sprzed 100 lat i wiele więcej
Dwa modele z Polski: tani elektryk i SUV
Działania te rozpoczynają się od wprowadzenia na rynek europejski dwóch modeli: w pełni elektrycznego minisamochodu T03 oraz SUV-a C10. Oba pojazdy będą montowane z zestawów w Polsce, co stanowi część szerszego planu ekspansji obejmującego również Bliski Wschód, Azję Południowo-Wschodnią oraz Amerykę Łacińską.
Dacia na celowniku Stellantis
Korzystając z tańszej produkcji i technologii Leapmotor, Stellantis planuje umocnić swoją pozycję, oferując samochody charakteryzujące się dobrym stosunkiem jakości do ceny, które będą bezpośrednio konkurować z markami takimi jak Dacia.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Pozycjonowanie poniżej Fiata
Samochody Leapmotor mają wypełnić niszę poniżej Citroëna i Fiata w portfolio marki Stellantis, zapewniając konkurencyjność cenową bez rywalizacji z istniejącymi produktami koncernu. Według zapowiedzi, pierwsze modele pojawią się na rynku w drugiej połowie roku, a ich wprowadzenie nie wpłynie znacząco na bilans finansowy Stellantis, chociaż oczekuje się, że sprzedaż osiągnie poziom 500,000 pojazdów rocznie do 2030 roku.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Dyskusja przyszłość europejskiego przemysłu motoryzacyjnego
Leapmotor może mieć duży potencjał, nie tylko ze względu na atrakcyjność cenową, ale również dzięki przystosowaniu do różnych segmentów rynkowych, włączając w to SUV-y i crossovery. W perspektywie długoterminowej, plany te mogą przyczynić się do znaczącego wzrostu sprzedaży Stellantis. Krytycy tego pomysłu podkreślają jednak, że w ten sposób koncern otwiera szeroko drzwi Chińczykom a sprzedaż 500.000 samochodów Leapmotor odbędzie się kosztem europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Najnowsze komentarze