„Moje doświadczenie jako kierowcy było bardzo przydatne dla moich samolotów”, pisze Alberto Santos Dumont w swojej autobiografii „Moje balony”. To właśnie w tej książce urodzony 150 lat temu lotnik opowiada o swoich marzeniach i przygodach na lądzie i w powietrzu. Peugeot jest częścią historii tego brazylijskiego wynalazcy.
Saga marki Peugeot w świecie mobilności obejmuje ponad 150 lat. W Brazylii, pomimo niedawnego ukończenia 30 lat oficjalnej działalności w sektorze motoryzacyjnym, istnieją znacznie starsze zapisy o samochodach lwa – począwszy od rowerów firmy, które stały się tu sławne wkrótce po ich wprowadzeniu na rynek europejski pod koniec XIX wieku.
W 1891 roku Santos Dumont, wówczas 18-letni, podróżował z rodziną do Francji. To właśnie tam poznał pierwsze dzieła Armanda Peugeota (1849-1915), przedsiębiorcy, który wprowadził swoje nazwisko do przemysłu motoryzacyjnego. „W 1891 roku w Paryżu samochody wciąż były rzadkością. Musiałem udać się do fabryki Valentigney, aby kupić moją pierwszą maszynę, trzyipółkonnego Peugeota” – wspomina w swojej książce ojciec lotnictwa.
Samochód, o którym mowa, to Peugeot Type 3 Vis-à-Vis, model, który został wyprodukowany w zaledwie 64 egzemplarzach w latach 1891-1894. „To była ciekawostka. W tamtych czasach nie było czegoś takiego jak prawo jazdy czy egzamin na prawo jazdy. Kiedy ktoś jeździł nowym wynalazkiem po ulicach stolicy, robił to na własne ryzyko” – mówi Santos Dumont o swoich pierwszych przejażdżkach samochodem po Francji.
Rodzina młodego wówczas lotnika była jedną z pierwszych, które otrzymały samochód Peugeot, co świadczy o bogactwie tych, którzy w tamtym czasie byli jednymi z największych producentów kawy w Brazylii. Znany we Francji jako Voiturette, Type 3 był napędzany benzyną i miał 3,5 KM maksymalnej mocy. Taka konfiguracja pozwalała na osiągnięcie oszałamiające prędkości maksymalnej… 18 km/h.
Według własnych danych Peugeot, był to pierwszy samochód, który przyszły ojciec lotnictwa przywiózł do Brazylii w listopadzie 1891 roku. Przypłynął on statkiem, który zacumował w porcie Santos. Istnieje również zapis dotyczący innego Peugeot importowanego przez Santosa Dumonta, kultowego Phaetona Type 15 z 1897 roku. Model ten nie posiadał kierownicy, a jedynie dźwignię do skrętu w prawo i w lewo. Aby zapewnić spalanie wewnątrz silnika, miał dwa metalowe pręty z tyłu, które były podgrzewane, aż się żarzyły.
„Od tego momentu stałem się gorącym zwolennikiem motoryzacji. Studiowałem jego różne organy i działanie każdego z nich. Nauczyłem się, jak dbać o maszynę i ją naprawiać. A kiedy po siedmiu miesiącach moja rodzina wróciła do Brazylii, zabrałem ze sobą mojego Peugeota”, pisze Santos Dumont w swojej autobiografii.
Historia Peugeot jest związana także z Polską – pierwsza wyprawa samochodowa w dziejach naszego kraju miała miejsce w 1897 roku pojazdem właśnie tej marki.
Najnowsze komentarze