Od 18 lat portal Francuskie.pl popularyzuje francuską motoryzację. Zaczynaliśmy od Citroëna, Peugeota i Renault, szybko doszła do tego Dacia, ale świat dynamicznie idzie do przodu i dziś portfolio marek związanych z francuskimi koncernami samochodowymi jest już bardzo szerokie. Czasem pisujemy o Nissanie i Mitsubishi, które współtworzą z Renault Alians. Czasem pisywaliśmy o rosyjskiej Ładzie, w którą zaangażowany był wspomniany Alians. Od dobrych kilkunastu miesięcy pisujemy też o markach – głównie – włoskich związanych z Grupą FCA, która współtworzy koncern Stellantis.
Wiele z tych marek ma bogatą, chwalebną historię. Fani motoryzacji francuskiej niekoniecznie te fakty znają. Choć więc skupiamy się raczej na modelach opracowywanych już wspólnie w ramach Aliansu, czy Stellantis, to warto jednak – jak sądzimy – wspomnieć też czasem legendarne modele przez pryzmat historii. I taki artykuł zamieszczamy dziś.
Marka Alfa Romeo niewątpliwie kojarzy się z kolorem czerwonym. Nie zawsze tak jednak było, a kiedy już owa czerwień przylgnęła do Alfy niemal tak, jak do Ferrari, to i tak były modele, które niejako na przekór tradycji czerwone nie były. Warto przybliżyć kilka z nich w porządku chronologicznym.
Alfa Romeo i jej modele to bez wątpienia jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w świecie motoryzacji. Charakterystyczny design w połączeniu z czerwonym kolorem tworzą efekt, który trudno pomylić z czymkolwiek innym. Jednocześnie dla wielu każdy inny kolor jest uważany za niemal heretycki. A jednak seria modeli Alfa Romeo udowodniła, że urok marki można podkreślić różnymi wyborami z palety kolorów.
24HP (1910) – niebieski
Być może z biegiem lat stał się jej ulubionym kolorem, ale czerwony nie był pierwszym wyborem marki. 24. czerwca 1910 roku założenie firmy Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) zostało upamiętnione pierwszym modelem marki o dość naturalnej wówczas nazwie 24HP. W rzeczywistości 24HP został wyprodukowany jeszcze przed oficjalnym powstaniem marki. Jak na swoje czasy był to samochód dość innowacyjny, premium i bardzo szybki, gdyż potrafił przekraczać prędkość 100 km/h. Pierwsza A.L.F.A. to była prawdziwa Alfa Romeo. Elegancki, sportowy, zaawansowany technologicznie pełen uroku i charyzmy. Ale nie czerwony, ponieważ preferowano wtedy bardziej arystokratyczny odcień niebieskiego.
1900 (1950) – srebrny
Wraz z pierwszymi sukcesami marki w wyścigach, które nastąpiły niemal natychmiast po jej powstaniu, kolor czerwony stał się narodowym kolorem Włoch w sportach motorowych. Wprowadzona w 1950 roku 4-drzwiowa Alfa Romeo 1900 firmy Stata Puglia przyniosła wiele zmian, w tym wybór bardziej neutralnego koloru. 1900-ka była pierwszą Alfą Romeo z kierownicą po lewej stronie, pierwszą z samonośnym nadwoziem i pierwszą, która powstawała na linii produkcyjnej. Niezwykle przyjazny dla kierowcy, był to samochód rodzinny z DNA Alfy Romeo, do którego srebrny kolor idealnie pasował. Oczywiście sportowe wersje wzorowane na 1900, z najsłynniejszym futurystycznym Disco Volante, nie uniknęły tradycyjnego czerwonego malowania.
Carabo (1968) – zielony
Właściwie Carabo nie potrzebował specjalnego zielonego koloru, żeby prowokować. Jego twórcą był jeden z największych geniuszy w dziedzinie designu, Marcello Gandini, który miał wówczas zaledwie 30 lat. Carabo był oparty na mechanicznych częściach 33 Stradale i miał tę samą wysokość, ale na tym kończyły się podobieństwa między dwoma arcydziełami. W Carabo krzywe zniknęły i wszystko było idealnie proste. Od linii nadwozia do nożycowo otwieranych drzwi. Jasnozielony metaliczny kolor z pomarańczowymi detalami został zainspirowany Carabus auratus, chrząszczem, który nadał swoje kolory i nazwę temu modelowi.
Montreal (1970) – pomarańczowy (ale też zielony)
W 1967 wiele firm z całego świata zaprezentowało swoje najlepsze osiągnięcia techniczne i naukowe na Międzynarodowej Wystawie w Montrealu, a Alfa Romeo pokazała futurystyczny model – ponownie zaprojektowany przez Gandiniego – i wyraźnie inspirowany oryginalnym Carabo. Powszechne uznanie zaowocowało wersją produkcyjną, która oprócz zielonego koloru zastosowanego w oryginale, dostępna była również w wyrazistym kolorze pomarańczowym, który nadał jej jeszcze bardziej nowoczesny charakter. Montreal był początkiem odważniejszych wyborów kolorystycznych projektantów Alfy Romeo, które niekoniecznie zawierały czerwień.
156 (1998) – Perła Nuvola
Pojawienie się 156 pod koniec lat 90. XX wieku przyniosło marce powiew odnowy i falę ekscytacji w świecie motoryzacji dzięki modelowi, który stanowił unikalną mieszankę mocy, awangardy i klasycznego stylu. Kolorem, w jakim został wprowadzony nowy model, był specjalny perłowy niebiesko-srebrny odcień o nazwie Nuvola (chmura). Jego lakier i nazwa już kilka miesięcy wcześniej zrobiły wrażenie imponującym prototypem o tej samej nazwie, który zapowiadał wiele odniesień do stylizacji, które 156 oficjalnie przejął wzbudzając zachwyt publiczności.
Giulia i Stelvio (2021) – Żółty/Złoty
W latach 60. XX wieku Alfa Romeo GT 1300 była jednym z najpiękniejszych samochodów na drogach Europy. Charakterystyczny żółto-złoty kolor, w jakim był dostępny, był inspiracją dla serii kolekcjonerskiej GT Junior, Giulii i Stelvio. Charakterystyczny kolor Lipari Ochre jest najbardziej charakterystycznym odcieniem, jaki widzieliśmy – przynajmniej do tej pory – w dwóch modelach, które wyróżniały się serią unikalnych elementów stylizacyjnych nadwozia i kabiny. Oczywiście dla bardziej tradycyjnie klientów oba modele dostępne były również w specjalnej edycji „6C Villa d’Este”, która charakteryzowała się intensywną głęboką czerwienią.
Tonale (2022) – Montreal Green
Wprowadzenie Tonale oznacza pod wieloma względami dużą zmianę dla marki. To pierwszy C-SUV w jej historii, jej pierwszy zelektryfikowany model, ale także pierwszy, który zaimplementował szereg innowacyjnych aplikacji technologicznych, takich jak cyfrowy certyfikat NFT. Według głównego projektanta nadwozia Tonale, Alexandrosa Liokisa, kolor Montreal Green doskonale podkreśla kształty i proporcje samochodu. To z pewnością najbardziej wyróżniający się wybór spośród kolorów dostępnych w gamie tego modelu, chociaż jak wspomina Alexandros Liokis „Alfa Romeo musi być zawsze dostępna w kolorze czerwonym”. I taki kolor podobnie – Rosso Alfa – także jest oferowany klientom.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis
Najnowsze komentarze