Test: Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine – kiedy Captur to za mało

Nazwa Symbioz w Renault pojawiła się po raz pierwszy w roku 2017 przy okazji konceptu, jaki Francuzi przygotowali na wrześniowy SCapalon Samochodowy we Frankfurcie. Byłem na tych targach i w relacji z tego wydarzenia zamieściłem też krótkie video prezentujące nowy koncept. Myślę, że warto ten filmik przypomnieć, by pokazać, jak tym razem odległy jest samochód produkcyjny od koncepcyjnego.

Pod koniec ubiegłego roku w moje ręce trafił Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145. Auto różniące się od konceptu pokazanego powyżej wszystkim – stylistyką, napędem, segmentem. Wszystkim, poza nazwą w zasadzie. Ale Symbioz E-Tech full hybrid 145 ma jedną wielką zaletę – można go kupić i cieszyć się jazdą, a pokazanego we Frankfurcie konceptu Renault zapewne nikomu nie sprzeda ;-)

Powstaje jednak pytanie, czy kupić Symbioza warto? Ten test spróbuje odpowiedzieć na to pytanie, rozwiać wątpliwości, ewentualnie wybić komuś ten pomysł z głowy. Osobiście już teraz, na wstępie, mogę stwierdzić, iż jest to całkiem fajne auto, które może zadowolić wielu kierowców. Choć pewnie wiele osób uzna też za wadę fakt, iż w gamie jest tylko jeden zespół napędowy – wspomniany E-Tech full hybrid 145.

Symbioz jest dostępny na naszym rynku w czterech wersjach wyposażeniowych. Ceny na rok 2025 kształtują się następująco:
– Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 evolution – 128.900 zł
– Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 techno – 135.900 zł
– Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine – 144.900 zł
– Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic – 151.900 zł

Warto przeczytać!

Według cennika na samochody z bieżącego roku produkcji (2025) można „z marszu” uzyskać 5.000 zł rabatu. To coś, co może przekonać niezdecydowanych, bo choć może nie są to jakieś ogromne pieniądze, to w zamian można sobie pozwolić np. na jakieś ekstra wyposażenie.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 001 Wiadomości

Siłą rzeczy nie można uciec od porównania Symbioza z Capturem – technicznie, to mocno zbliżone samochody. Ile więc kosztuje Captur z analogicznym zespołem napędowym (wrażeniami z jazdy takim samochodem podzieliła się z Wami Małgosia Kozikowska w połowie czerwca ubiegłego roku). Aktualne ceny (na rok 2025) Captura E-Tech full hybrid 145 (są tylko dwie wersje wyposażeniowe z tym napędem) prezentują się następująco:
– Renault Captur E-Tech full hybrid 145 techno – 120.800 zł
– Renault Captur E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine – 131.800 zł

Różnica w cenie przy analogicznie nazwanych opcjach, to 15.100 zł w przypadku techno i 13.100 zł w przypadku esprit Alpine. Zaletą Captura jest jednak szersza gama zespołów napędowych – można go mieć z silnikami TCe 90. TCe 100 Eco-G (czyli z fabryczną instalacją gazową LPG), mild hybrid 140, mild hybrid 160 EDC (testowałem taki jesienią ubiegłego roku) oraz E-Tech full hybrid 145.

Oczywiście w obu przypadkach – Symbioza i Captura – ceny dotyczą samochodów wyprodukowanych w roku 2025.

Symbioz jest okrojony z większości jednostek napędowych dostępnych w Capturze, co może sprawić, że na zakup zdecyduje się niewielka, ale mocno zdecydowana grupa klientów. Bo Symbioz, to jednak coś innego, niż Captur. Innego od strony funkcjonalnej przede wszystkim.

W moje ręce trafił Symbioz w odmianie esprit Alpine. Naturalnie, jak to zwykle bywa w autach z parku prasowego, wzbogacony o kilka opcji. Najbardziej spektakularną jest niewątpliwie panoramiczny szklany dach Solarbay®, który ma możliwość uzyskania nieprzezroczystości dzięki zastosowaniu w nim ciekłych kryształów. Ta opcja, dostępna w wersjach techno, esprit Alpine oraz iconic, wyceniana jest na 7.000 zł. I mi się bardzo podoba.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 092 Wiadomości

Z dodatkowego wyposażenia testowy Symbioz miał też podgrzewaną przednią szybę, przednie fotele podgrzewane i z regulacją elektryczną wysokości/wzdłużną/oparcia (Pakiet winter esprit Alpine za 2.700 zł), funkcję bezpiecznego wysiadania + easy pilot + asystent jazdy w korku i na autostradzie + system kontroli martwego pola + system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem z systemem wspomagania nagłego hamowania podczas jazdy do tyłu (pakiet driving & safety za 3.600 zł), a także system multimedialny openR link 10,4″ z nawigacją, z nagłośnieniem Harman Kardon, z dotykowym ekranem, z radioodtwarzaczem DAB, 9 głośnikami oraz dwoma portami USB-C i jednym gniazdem 12 V (za 3.800 zł). Do tego doszedł jeszcze lakier metalizowany (różne ceny, od 2.800 zł przez 3.000 zł po 3.200 zł). Auto seryjnie w tej wersji wyposażane jest w 19-calowe felgi o nazwie elixir. Elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika kosztuje 2.000 zł (jest seryjna w iconic).

To teraz zerknijmy na układ napędowy. Na zespół opisywany jako E-Tech full hybrid 145 składają się:
– czterocylindrowy silnik spalinowy (benzynowy) wolnossący o pojemności skokowej 1.598 cm³, z wtryskiem wielopunktowym, czterema zaworami na cylinder, generujący 69 kW (90 KM) mocy maksymalnej dostępnej przy 5.600 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym sięgającym 149 Nm uzyskiwanym przy 3.600 obr./min.
– silnik elektryczny o mocy 36 kW (47 KM) i momencie obrotowym 205 Nm
– alternatororozrusznik o mocy 15 kW (20 KM) i momencie obrotowym 50 Nm

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 022 Wiadomości

Łączna moc systemowa tego zespołu napędowego sięga 105 kW (145 KM). Silnik elektryczny czerpie energię z litowo-jonowego akumulatora trakcyjnego o napięciu 230 V i pojemności 1,2 kWh. To niedużo, ale w zupełności wystarczy, żeby ruszać na prądzie i całkiem skutecznie wspomagać jednostkę benzynową. Przy dość realnym, wydaje mi się, pozytywnym wpływie na zużycie paliwa.

Trudno mi porównywać zużycie uzyskane w czasie mojego testu z tym, które uzyskała Małgosia podczas premiery prasowej – nie te same trasy, większy dystans przejechany w moim przypadku, inne warunki drogowe. Dlatego odniosę się do wyniku Captura mild hybrid 160 EDC testowanego w bardzo podobnych warunkach, jak Symbioz. Wprawdzie Captur jest nieco lżejszy (1.298 kg vs 1.423 kg Symbioza), ma mocniejszy silnik (160 KM vs 145 KM Symbioza) i tylko miękką hybrydę w porównaniu z pełną w Symbiozie, ale za to dystans testowy jest bardziej zbliżony. Capturem pokonałem 890 km, a Symbiozem 1.078 km, ale to bardziej miarodajne i porównywalne warunki, bo jeździłem tymi samymi trasami, tylko Symbiozem nieco więcej.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 101 Wiadomości

W Capturze średnie zużycie benzyny wyszło 7,0 l/100 km, a w cięższym o 125 kg Symbiozie 6,2 l/100 km. Renault podaje zużycie wg WLTP w cyklu mieszanym na poziomie 4,6-4,7 l/100 km – to i tak zauważalnie mniej, niż udało mi się uzyskać tym samochodem, ale na jego obronę dodajmy, że mniej więcej trzy czwarte dystansu testowego pokonałem trasami szybkiego ruchu, a to nie służy oszczędzaniu. W takich warunkach napęd hybrydowy nie ma zbyt wielu szans, by się wykazać oszczędnością. A mimo to – bez walki o jak najniższe spalanie testowe i bez jazdy w trybie ECO – udało mi się uzyskać całkiem robry wynik.

Jeśli ktoś jeszcze na to nie wpadł, a ja dotąd nie napisałem tego wprost, układ napędowy Symbioza seryjnie jest łączony z multimodalną, a więc automatyczną skrzynią biegów. To dość skomplikowane od strony technicznej rozwiązanie bazujące na skrzyni kłowej (do tej pory z reguły kojarzonej z samochodami rajdowymi), ale tutaj działa ona bardzo płynnie i świetnie radzi sobie ze znalezieniem odpowiedniego przełożenia.

Skrzynia ma typową pozycję P – z odrębnym przyciskiem, a nie na lewarku. Podzespół ten jest też wyposażony w funkcję Auto Hold, co oznacza, że po „pełniejszym” wciśnięciu hamulca, np. na światłach, potrafi stać bez wciskania lewego pedału (czyli hamulca właśnie). To coś, czego wielu naszych Czytelników nie może się doczekać w większości aut koncernu Stellantis. Grupa Renault ma to rozpracowane, więc zapraszam do salonów ;-)

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 051 Wiadomości

Renault Symbioz pokazał, że ma dobrze działający układ hybrydowy, przełączanie między silnikiem spalinowym i elektrycznym, w każdą stronę, odbywa się bez szarpnięć, chyba, że przy prędkościach autostradowych, wtedy można wyczuć delikatne szarpnięcia, kiedy załącza się silnik benzynowy. Sądzę, że wielu zwykłych kierowców może tego jednak nawet nie zauważyć.

Ponieważ mowa o pełnej hybrydzie, więc jest oczywiste, że Symbioz jest wyposażony także w tryb B. Opóźnienie wówczas jest tak duże, że zapalają się światła stopu, co nie jest dziwne. W takich momentach uzupełniana jest energia w akumulatorze trakcyjnym. Jest to też możliwe w czasie normalnej jazdy, ale z moich obserwacji wynika, że najczęściej odbywa się to przy większym wysiłku silnika spalinowego, np. podczas jazdy pod górkę. Relatywnie rzadko obserwowałem ładowanie akumulatora podczas zwykłej, „bezwysiłkowej” jazdy.

Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine okazał się samochodem subiektywnie całkiem dobrze wyciszonym. Ale że subiektywne opinie w sytuacjach, gdzie można coś zmierzyć, nie są na miejscu ;-) więc pomierzyłem głośność wewnątrz samochodu przy standardowych dla moich testów prędkościach. Oto, jakie otrzymałem wyniki:

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo glosnosc Wiadomości

Zaobserwowałem w czasie testu lekki poświst gdzieś z tyłu od strony dachu Solarbay®, ale czy to sam dach był za ten dźwięk odpowiedzialny, czy coś innego – trudno mi powiedzieć. Odnotowuję to jednak jako jeden ze szczegółów testowych.

Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 jest samochodem, który pozwala na uzyskiwanie całkiem dobrych wyników w zakresie przyspieszania i prędkości maksymalnej. Pełne hybrydy z reguły nie rzucają na kolana prędkością maksymalną i podobnie jest tutaj – Symbioz potrafi się rozpędzić do 170 km/h. I wystarczy. W Polsce, że przypomnę, maksymalna dopuszczalna prędkość (na autostradach), to 140 km/h. Jeśli nawet w czasie wyprzedzania trzeba pojechać szybciej, to Symbioz na to pozwala. Uważam jednak, że pędzenie w normalnych warunkach drogowych więcej, niż 170 km/h, to już naprawdę brak odpowiedzialności. Bo nie chcę tego nazywać ostrzej…

Od 0 do 100 km/h Renault Symbioz rozpędza się (dane producenta) w 10,6 sekundy. Co ciekawe taką samą wartość znajdziemy w katalogu Captura z tym samym zespołem napędowym. Captur jest nieco lżejszy – w podobnej konfiguracji napędowej waży 1.370 kg. Najwyraźniej te 53 kg różnicy w masie nie robi większego wrażenia na hybrydowym zespole napędowym.

Symbioza użytkuje się całkiem przyjemnie. Samochód, to typowe Renault ostatnich lat – jest praktycznie taki sam, jeśli chodzi o obsługę, jak Captur, ale zapewnia więcej funkcjonalności. Symbioz ma długość 4.413 mm (Captur 4.239 mm, czyli o 174 mm mniej), szerokość 1.797 mm (licząc bez lusterek, Captur jest tej samej szerokości), wysokość 1.575 mm (dokładnie tak samo, jak Captur), oba modele mają też ten sam rozstaw osi (2.639 mm) oraz prześwit (169 mm). Jak więc widać jedyny gabaryt, jakim się różnią, to długość całkowita – wynikająca ze zwiększonych zwisów, głównie tylnego. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że Symbioz, to taki trochę Captur kombi ;-)

I to się przekłada na pojemność bagażnika. Myślę, że możemy tu porównać oba modele, a najlepiej będzie to zrobić w postaci tabelki.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo pojemnosc bagaznikow symbioz vs captur Wiadomości

Warto jednak zauważyć, że w porównaniu z wersjami spalinowymi Captura pojemność bagażnika hybrydowego Symbioza liczona wg normy VDA jest już tylko nieznacznie większa, a w litrach nawet odrobinę mniejsza.

Podane dla normy VDA wartości liczone są z zestawem do naprawy uszkodzonej opony. Warto podkreślić, że dojazdowe koło zapasowe jest zawsze elementem wyposażenia dodatkowego i kosztuje 700 zł (lub 1.100 zł w wersji evolution, w pakiecie z wyjmowaną podłogą bagażnika).

Bagażnik jest oczywiście wyposażony w podwójną podłogę (seryjnie od wersji techno) i – jak wspomniałem – może mieć elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika (niedostępna w bazowej wersji), jeśli zdecydujecie się wydać na nią 2.000 zł (dopłata nie jest konieczna w wersji iconic). Co ważne – bagażnik ów można otworzyć i zamknąć zarówno z pilota, jak i przycisku na pokrywie kufra, ale też poprzez ruch nogą pod zderzakiem oraz przyciskiem z wnętrza samochodu (na desce rozdzielczej). Sam bagażnik ma regularne kształty, nie zapomniano też o haczykach.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 034 Wiadomości

Flagowe rozwiązanie w wielu modelach – przesuwana wzdłużnie kanapa – znalazła się także w Symbiozie, co widać w wyżej zamieszczonej tabelce z pojemnościami bagażników, ale i na zdjęciach w galerii poniżej. Jest to rozwiązanie seryjne dla wszystkich wersji, zakres regulacji wzdłużnej, to 16 cm. Również standardem jest kanapa dzielona w proporcjach 1/3-2/3. Oczywiście wszystkie trzy zagłówki kanapy są regulowane na wysokość.

Jasne jest, że kierowca o moim wzroście (181 cm) potrzebuje trochę miejsca, więc kanapa przesunięta maksymalnie do przodu de facto uniemożliwi zajęcie miejsca za takim prowadzącym, ale za to pojemność bagażnika zwiększy się zauważalnie. Oczywiście da się też znaleźć takie ustawienie, w którym będzie miejsce i dla pasażerów na kanapie, i bagażnik nie będzie musiał być maksymalnie zmniejszony. Dla nas ważne jest jednak to, że auto posiada taką funkcjonalność – lepiej, gdy ona jest, niż gdy jej nie ma, prawda? A zastosowania w życiu codziennym, to już inna sprawa.

W normalnym układzie, czyli przy kanapie maksymalnie cofniętej, miejsca na nogi nie brakuje, nad głowami zresztą także nie. Renault Symbioz okazuje się samochodem całkiem przestronnym. Należy wszak pamiętać, że de facto mamy do czynienia z autem segmentu B-SUV, więc cudów w zakresie przestronności nie powinniśmy oczekiwać. Ale moim zdaniem jest całkiem nieźle, jak na ten segment. Szczegółowe pomiary Symbioza E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine znajdziecie w poniższej tabelce:

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo wymiary wnetrza Wiadomości

Samochody Renault w ostatnich latach zbierają pozytywne opinie – także, a może przede wszystkim od użytkowników – za stylistykę, zarówno za design zewnętrzny, jak i projekty i wykonanie wnętrza. Renault Symbioz nie jest tutaj wyjątkiem – samochód zdecydowanie może się podobać, szczególnie w środku. Wykończenie testowanej wersji esprit Alpine jest praktycznie tożsame z Capturem w tej samej wersji. Tutaj także znajdziemy stylistyczne smaczki – ciekawe elementy zdobnicze (francuska flaga na desce i na oparciach foteli, pasy z niebieskimi przeszyciami itp.), czy „lewitująca” konsola środkowa. Ten ostatni element nadaje wnętrzu lekkości. W ogóle stylistyka Symbioza jest niezła, tchnąca nowością.

OK, z zewnątrz ten samochód wygląda trochę jak Captur kombi, ale takie miało być założenie. Nawet przedstawiciele Renault mówili nieraz między wierszami, że Symbioz ma zastąpić w gamie Megane Grandtour. I funkcjonalnie to jest coś takiego właśnie, tyle, że nieco podwyższone, bo przecież świat oczekuje SUV-ów.

Tak, wiem, są klienci, którzy tego typu samochodów nie chcą, są nimi znudzeni itp. Ale spójrzmy prawdzie w oczy – przy wielkoseryjnej produkcji nie opłaca się już produkować aut o nadwoziach, których oczekuje coraz mniej klientów. Ja też uważam, że minivany funkcjonalnością biły na głowę SUV-y, ale sprzedaż tych pierwszych sukcesywnie i dość dynamicznie spadała, więc producenci się z tego segmentu wycofali. Dziś w Europie praktycznie nikt nie produkuje kompaktowych minivanów.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 012 Wiadomości

Wnętrze Symbioza zostało ładnie – w moim odczuciu – wykończone, ma styl typowy dla nowych modeli Renault i zdecydowanie może się podobać. Jest estetyczne, dobrze zmontowane, w czasie testu nic nie skrzypiało, nie trzeszczało, nie popiskiwało. Nawet wewnętrzne lusterko, które w Capturze miało tendencję do wpadania w wibracje, w Symbiozie było stabilne i niewzruszone.

Bogate wyposażenie testowanej wersji esprit Alpine wprawdzie podnosi bazową cenę o 16.000 zł, a w omawianym egzemplarzu nawet o jeszcze sporo więcej z uwagi na opcjonalne dodatki, ale za to w tej kompletacji sprawia, że Symbioz jest naprawdę świetnie wyposażonym samochodem.

Wspomniana już wcześniej podgrzewana przednia szyba, to świetny patent zwłaszcza na zimowe dni. Szybciutko rozpuszcza zlodowacenie i pozwala bez skrobania ruszyć w bezpieczną drogę już po mniej więcej minucie. I to w niezłym komforcie, bo z podgrzewanymi fotelami i elementem, który bardzo lubię – podgrzewaną kierownicą. Na tej ostatniej drut oporowy grzeje się przez ok. 40 minut od włączenia. Potem się automatycznie wyłącza, ale zawsze możecie go włączyć ponownie.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 085 Wiadomości

Jednostrefowa wprawdzie klimatyzacja (ale przecież mamy do czynienia z autem segmentu B-SUV, więc dwustrefowa wydaje się być już lekką fanaberią) szybko zmienia temperaturę wnętrza – czy to schładzając je w ciepłe dni, czy skutecznie ogrzewając w chłodne. To naprawdę wystarczające rozwiązanie. Oczywiście można się nadymać i upierać przy klimie dwu-, a nawet trzystrefowej, ale czy to naprawdę nie jest zbytek w aucie o relatywnie niewielkiej kubaturze wnętrza?

Elektrycznie sterowane fotele kierowcy i pasażera pozwalają na znalezienie dobrej pozycji za kierownicą Symbioza, również regulowaną w dwóch płaszczyznach. Same fotele zapewniają dobre podparcie boczne, w zupełności wystarczające, jak na tę klasę samochodu. Jedynie siedziska mogłyby mieć nieco dłuższe – przed laty francuskie samochody takie miały, dziś jest to coraz większą rzadkością. A przecież ludzie są z pokolenia na pokolenie coraz wyżsi!

Za to między przednimi fotelami znajdziecie przesuwany wzdłużnie podłokietnik, który kryje w sobie kolejny schowek.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 053 Wiadomości

Renault Symbioz może być wyposażony w wiele systemów wspomagających kierowcę w codziennych podróżach. Większość z nich instalowana jest w samochodzie już od bazowej wersji. Niektórzy nasi Czytelnicy wprawdzie uważają, że te wszystkie systemy są zbędne i tylko rozpraszają, ale moim zdaniem wcale nie jest aż tak źle. Biorąc pod uwagę, jak wiele osób zdobywa dziś prawo jazdy, choć realnie nie mają zielonego pojęcia o prowadzeniu samochodu, te systemy są wręcz zbawienne. I pewnie uratowały już niejedno życie, szczególnie ludziom, którzy znajdowali się poza samochodem… Bo to realnie po to się je właśnie montuje!

Systemy wspomagające prowadzenie pozwalają na wsparcie np. w zakresie utrzymania pasa ruchu, na awaryjne wyhamowanie (bądź przynajmniej zmniejszenie prędkości, a więc mniejsze skutki w razie kolizji czy wypadku), na poprawę skupienia uwagi, albo alerty w razie złamania przepisów.

Testowany Renault Symbioz miał takich elementów wiele i działają one naprawdę nieźle. W zasadzie miałem zastrzeżenia tylko do dwóch rzeczy. Pierwsza, to nadwrażliwy system podczas cofania – potrafił nagle zatrzymać samochód podczas wjeżdżania tyłem na podjazd, na którym nie było żadnej przeszkody. Owszem, podjazd jest lekko podniesiony względem ulicy, z której na niego wjeżdżam, ale wjazd jest zrobiony gładko. Nie wiem, skąd ta reakcja. Druga kwestia, to ograniczenia prędkości, które Symbioz bierze nie wiadomo skąd. OK, coś tam bierze z nawigacji, resztą z kamery, ale czasem pokazuje, jako obowiązujące, prędkości, które nijak mają się do faktycznego na danym odcinku ograniczenia. Szczególnie mocno widać to było na drogach szybkiego ruchu, jakimi się poruszałem. Przykład – na zdjęciu poniżej. Auto „wiedziało”, że jest na ekspresówce, a i tak pokazywało limit 50 km/h.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 086 Wiadomości

Dość irytujący może też być (o ile się do niego nie przyzwyczaicie) podwójny sygnał dźwiękowy emitowany po nawet nieznacznym przekroczeniu obowiązującej prędkości. To można wyłączyć w systemie infotainment, ale ja tego nie robiłem – to samochód testowy, więc niech ma włączone ;-) Akurat ten element jest jednak instalowany na mocy przepisów – dziś każdy nowy samochód musi taki generator alertów posiadać seryjnie.

Renault Symbioz miał świetnie skalibrowany tempomat adaptacyjny – działał bardzo płynnie, nie był nadwrażliwy, nie zaczynał zwalniać 500 metrów przed „zauważonym” samochodem poprzedzającym. Zdecydowanie muszę ten element wyposażenia pochwalić.

Z kolei system utrzymania pasa ruchu działa podobnie jak w Capturze, z lekką tendencją do prawej strony. Czyli jednak jest to zamierzony efekt, a nie błąd kalibracji, jak podejrzewałem w czasie testu mniejszego z tych aut. W Symbiozie również działa to dobrze, łagodnie, bez wprowadzania nerwowości czy zaskakiwania kierowcy, a wsparcie ze strony auta jest delikatne, bez wyrywania kierownicy z dłoni prowadzącego.

Warto też podkreślić, że układ kierowniczy nie jest przewspomagany, Symbioza prowadzi się miło, przyjemnie, siłować się z nim nie trzeba, ale też auto oczekuje zdecydowanych ruchów i nie pozwala kierownicy latać w tę i z powrotem, gdy przysiądzie na jej wieńcu tłustsza mucha ;-)

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 010 Wiadomości

Precyzja układu kierowniczego jest co najmniej wystarczająca – wszak nie jest to auto o zacięciu sportowym, więc chyba nikt nie oczekuje wyjątkowo bezpośredniego układu kierowniczego. Uważam, że projektanci dobrali siłę i czucie w sposób odpowiedni dla zwykłych kierowców, a demonizowanie tych elementów w mediach motoryzacyjnych, to zwykła przesada.

Renault Symbioz ma całkiem sensowny promień skrętu (średnica zawracania, to 11,1 metra), w efekcie czego jest samochodem, który dobrze skręca, i którym się dobrze manewruje. Symbioz ma dokładnie taką samą średnicę zawracania, jak Captur (nie powinno to dziwić przy tym samym rozstawie osi i kół), ale że jest samochodem dłuższym, to dla niektórych może to być jednak nieco zaskakujące.

Symbioz ma bardzo dobrą automatykę zmiany świateł mijania na długie i z powrotem, ale problem ma w przypadku rowerzystów i osób na hulajnogach. Tyle, że na takich uczestnikach ruchu pogubi się większość samochodów z automatyczną zmianą  świateł. Symbioz generuje też trochę niejednorodny strumień świateł mijania. Nie jest to jakiś problem, bo przed samochodem wszystko jest wydobyte z cienia i ciemności, ale trochę tę niejednorodność widać z pozycji uważnego kierowcy.

Auto ma oczywiście sterowanie poziomu strumienia światła – nie ma tu jednak automatyki, lecz kierowca musi to zrobić sam. Rozwiązano to w postaci przycisku po lewej stronie kierownicy, przy czym przycisk ów działa na zasadzie góra/dół. Nie pokazuje jednak aktualnej pozycji. Ta jest bowiem wyświetlana po lewej stronie wyświetlacza przed kierowcą, co możecie zaobserwować na zdjęciach poniżej.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 088 Wiadomości

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 089 Wiadomości

Wymagający dopłaty w wysokości 3.800 zł system multimedialny openR link 10,4″ z nawigacją i nagłośnieniem Harman Kardon wydaje się opcją typu must have. Nawigacja oparta o Google’a działa bardzo dobrze, ma zawsze aktualne mapy, doskonale szacuje czasy i oblicza odległości, on-line’owo reaguje na utrudnienia pojawiające się na trasie i proponuje alternatywne drogi w razie wykrycia problemów. To dziś chyba najlepsze rozwiązanie dostępne na rynku.

Z kolei zestaw audio Harman Kardon gra bardzo przyjemnie. Nie będę się rozpisywał na ten temat, bo nie jestem fanem rozbudowanego car audio i nigdy nie inwestowałem w te elementy większych pieniędzy. Jestem zwolennikiem dobrego dźwięku w domu, ale też kiedy skompletowałem przed laty swój zestaw audio, tak do dziś niewiele w nim zmieniłem. Bo to jest proces nieustający, a ja mam inne priorytety w wydatkach ;-)

Mimo wszystko jednak uważam, że warto dorzucić te niespełna cztery tysiące złotych do opcjonalnego zestawu infotainment i audio, bo otrzymuje się w zamian zauważalną wartość dodaną.

A skoro już pokazaliśmy przed chwilą dwa, czy trzy zdjęcia ekranu przed kierowcą, to dodajmy też, że można go w sporym stopniu personalizować. Przykładów w galerii wiele nie znajdziecie, ale na załączonym niżej filmie już tak.

No i już na koniec jeszcze kwestia prowadzenia Symbioza. Ten pokrewny Capturowi model jeździ całkiem fajnie. Może nie ma zacięcia do jazdy sportowej, ale pozwala na całkiem sporo. W szybko pokonywanych zakrętach zachowuje się pewnie i przewidywalnie, na krętych drogach okazuje się dość zwinny, a na nawierzchniach gorszej jakości zapewnia dużo komfortu z zawieszenia. To naprawdę dobry samochód do kraju takiego, jak nasz – gdzie wiele dróg ma niezbyt dobrą nawierzchnię, a miejskie ulice nierzadko – zwłaszcza po zimie – są zdegradowane. Symbioz całkiem nieźle sobie na nich radzi.

Warto też dodać, że drzwi zachodzą na progi, więc te pozostają czyste. Wprawdzie w teren raczej się nikt Symbiozem wybierał nie będzie, ale w polskich warunkach ubrudzenie samochodu nie jest niczym nadzwyczajnym, więc czyste progi – jak w tym przypadku – mogą się okazać sporą zaletą.

Czy więc warto rozważyć zakup Renault Symbioza? Moim zdaniem tak. To samochód segmentu B-SUV, ale całkiem przestronny, nieco większy od Captura, więc jeśli potrzebujecie trochę większej przestronności, Symbioz może się okazać spełnieniem życzeń. Jeśli też zauważyliście, że latka lecą i wsiadanie do SUV-a stało się wygodniejsze, niż do samochodu o zwykłej sylwetce, to może faktycznie zmiana auta docelowego z np. Megane na Symbioza może mieć sens.

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 002 Wiadomości

Dzięki hybrydowemu napędowi Symbioza możecie się cieszyć rozsądnym spalaniem, szczególnie podczas użytkowania samochodu w warunkach miejskich, jego przyjemną pracą, a nawet pokonywać odcinki swoich podróży na prądzie.

To auto przeznaczone dla osób, które wolą mieć nieco więcej przestrzeni. W zasadzie nie ma nawet takiego klasycznego bezpośredniego konkurenta. Wszystkie auta z segmentu B-SUV, to raczej rywale Captura, a Symbioz jest nieco wydłużony, więc jest czymś więcej. Wprawdzie Captur jest, w mojej opinii, nieco zgrabniejszy stylistycznie, ale jeśli chodzi o funkcjonalność, to jednak postawiłbym na Symbioza. Bo to jego główna zaleta względem Captura – oferuje więcej przestrzeni. A to element, który dla wielu osób może mieć znaczenie. Bo przesiadka na SUV-a kompaktowego może już oznaczać sporą dopłatę. A Symbioz jest autem z segmentu B-SUV+ ;-)

 

Dziękuję Firmie Renault Polska za udostępnienie samochodu do testu.

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

renault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 054 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 068 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 069 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 070 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 071 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 072 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 073 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 074 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 075 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 076 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 077 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 078 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 067 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 066 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 055 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 056 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 057 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 058 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 059 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 060 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 061 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 062 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 063 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 064 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 065 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 079 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 080 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 094 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 095 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 096 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 097 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 098 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 099 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 100 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 101 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 102 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo glosnosc Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo pojemnosc bagaznikow symbioz vs captur Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 093 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 092 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 081 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 082 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 083 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 084 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 085 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 086 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 087 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 088 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 089 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 090 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo 091 Wiadomościrenault symbioz e tech full hybrid 145 esprit alpine kiedy captur to za malo wymiary wnetrza Wiadomości