Peugeot 301 był pierwszym samochodem seryjnym, który wyposażono w niezależne koła przednie. Wynalazek ten okazał się przełomowy dla komfortu kierowcy i pasażerów. Dlaczego?
Gdy samochód stawał się coraz bardziej popularny, jednym z większych problemów były szarpania i drgania kierownicy. Długo nie można było uporać się z tym problemem. Dopiero w latach trzydziestych pomysł jak to technicznie zrealizować pojawił się w Peugeot. Niezależne koła przednie były bardzo sprytnym a przy tym ciekawym rozwiązaniem, które kończyły z walką z kierownicą.
Pierwszym modelem seryjnym, wyposażonym w tą technologię, był Peugeot 301. Wypuszczony na rynek w 1932 roku z miejsca zdobył popularność a konkurenci błyskawicznie starali się nadrobić stracony czas.
W rozwiązaniu Peugeot przednie koła poruszały się niezależnie od siebie, co pozwalało na skuteczne amortyzowanie nierówności. Stały kontakt opony z podłożem zwiększał bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, zwiększał też komfort jazdy. A mówimy o bardzo złożonym układzie, w którym kierownica, oś, hamulce i amortyzatory musiały pracować zgodnie, precyzyjnie wyregulowane co do milimetra. Citroën zastosował to rozwiązanie dwa lata później, w słynnym Traction Avant.
Model 301 wyposażony był w czterosuwowy, czterocylindrowy silnik z zaworami bocznymi i dwułożyskowym wałem korbowym, skrzynię biegów z trzema niezsynchronizowanymi przełożeniami i biegiem wstecznym. Przeniesienie napędu na koła tylne odbywało się za pomocą wału i sztywnej osi różnicowej. Samochód posiadał zapłon realizowany przez dynamo i rozdzielacz. Chłodzenie odbywało się cieczą za pomocą pompy wodnej. Dostępny był rozrusznik elektryczny, ale także ręczny, za pomocą korby. Hamowanie odbywało się za pomocą czterech hamulców bębnowych uruchamianych linkami bez rozdzielacza. Peugeot 301 miał też ręczny hamulec postojowy na tylnych kołach.
Zawieszenie tylne było zbudowane z podłużnych sprężyn piórowych, zawieszenie przednie z poprzeczną sprężyną piórową. Samochód miał też cztery amortyzatory hydrauliczne.
Przednią szybę można otworzyć, szyby boczne były na korbę, wycieraczki elektryczne, wskaźnik paliwa na desce rozdzielczej jest sterowany pływakiem i łańcuszkiem. Oświetlenie kabiny sterowane było pokrętłem umieszczonym na środku kierownicy.
Originally posted 2022-07-31 10:07:49.
Najnowsze komentarze