Słoweński rynek samochodowy spadł w sierpniu 2023 r. po dwóch kolejnych miesiącach wzrostu, z 3.226 sprzedażami i 3,1% miesięcznym spadkiem rok do roku. Od początku roku sprzedaż wyniosła 33.613 sztuk i była o 2,5% wyższa niż w ubiegłym roku.
Toyota awansowała o 1 pozycję na 4. miejsce z wynikiem 2.216 (-2,4%), wyprzedzając Kię z 1.865 (-9,2%), Peugeota z 1.652 (-1,7%) i Hyundaia – spadek o 3 miejsca – z 1.575 sprzedażami (-32,4%). Dacia awansowała o 1 pozycję na 8. miejsce z wynikiem 1.397 sprzedanych sztuk (-2,7%), za nią uplasowało się Audi – wzrost o 4 pozycje – z wynikiem 1.252 sztuk (+30,7%), a Citroën zamknął pierwszą dziesiątkę z wynikiem 1.157 nowych rejestracji (-8,9%). Jeśli chodzi o konkretne modele, bestsellerem jest Skoda Octavia ze wzrostem sprzedaży o 28,7% w porównaniu z rokiem poprzednim, a następnie zeszłoroczny lider, Volkswagen T-Roc, który spadł o 12,6%.
Zobacz: Nowe samochody Citroën. Promocje i zniżki
Słoweński rynek samochodowy doświadczył w ostatnich latach wielu wzlotów i upadków. Popyt na samochody osobowe wahał się między 48.000 a 60.000 w latach 2010-2015. Następnie rynek zaczął nabierać rozpędu i w 2016 r. przełamał opór 60 tys. sztuk, kończąc rok na poziomie 63.563. Tendencja wzrostowa utrzymywała się przez kilka lat, osiągając w 2018 r. rekordowy poziom 81.473 sprzedanych egzemplarzy. Dynamika spadła następnie w 2019 r., który zamknął się na poziomie 81.420 sprzedanych egzemplarzy. Nadejście pandemii w 2020 r. zmusiło wiele krajów europejskich do wprowadzenia lockdownu, blokując całe gospodarki. W rezultacie słoweński rynek samochodowy spadł o 26,8%, zamykając rok na poziomie 59.621.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. Opinie, pomiary, spalanie
Po pandemii popyt na samochody osobowe rozpoczął powolne ożywienie w 2021 r. (+5,5%), które zatrzymało się w kolejnym roku. W rzeczywistości sprzedaż w 2022 r. wyniosła 46.111, co stanowi stratę o 14,2% w porównaniu z 2021 r.
Za obecnymi zmaganiami branży stoi kombinacja czynników: inflacja, wzrost kosztów pracy, cen surowców oraz podzespołów, zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw a także coraz wyraźniejszy kryzys gospodarczy.
Najnowsze komentarze