Opel Design Studio obchodzi swoje 60 urodziny. To tutaj powstawały wizjonerskie samochody, które kształtowały ofertę niemieckiego producenta od Opla Experimental GT z 1965 po model Experimental z 2023 roku.
Rok 2024 to dla Opla niezwykła rocznica. Niemiecka marka obchodzi swoje 125 lecie oraz 60 rocznicę powstania Centrum Designu marki. W 1964 roku otwarto Opel Design Studio w Rüsselsheim, pierwsze tego typu centrum projektowania motoryzacyjnego w Europie, które odpowiada na stale zmieniającą się filozofię projektowania samochodów spod znaku błyskawicy.
Projektanci stworzyli tu przełomowe samochody koncepcyjne, które dają wgląd w przyszłość marki: od legendarnego Opla Experimental GT z 1965 roku po najnowsze studium marki, Opel Experimental, którego światowa premiera miała miejsce w ubiegłym roku. I tak, w sobotę 8 czerwca 2024 r. Opel świętował w gronie klientów, pracowników i innych wysokiej klasy gości dwie rocznice: 125 lat produkcji samochodów w Oplu i 60 lat Opel Design Center.
„Nasze modele produkcyjne zachwycają naszych klientów odważnym i czystym designem. Począwszy od Opla Experimental GT, Opel prezentował kultowe koncepcje, które ukazują naszą motoryzacyjną przyszłość, a Opel Cesign Center jest kolebką tej kreatywności. Od sześćdziesięciu lat projektanci urzeczywistniają motoryzacyjne marzenia i prezentują je szerokiemu gronu odbiorców” – powiedział Mark Adams, wiceprezes ds. projektowania w firmie Opel/Vauxhall.
Zobacz także: Opel Frontera zaprezentowany. W wersji elektrycznej będzie kosztował w Niemczech ok. 29.000 euro, hybrydowa będzie tańsza
„Łatwiej dostać się do Fort Knox niż N10”
Rok 1964 był rokiem igrzysk olimpijskich. W Innsbrucku rozpoczęły się XI Zimowe Igrzyska, a zaledwie kilka miesięcy później płonął znicz olimpijski podczas XVIII Letnich Igrzysk w Tokio. Na specjalną uroczystość zaprosiła również marka z Rüsselsheim, która po raz pierwszy udostępniła nowe Studio Projektowe Opla w budynku N10 dla zwiedzających. Dla wielu z nich był to także ostatni raz, ponieważ po inauguracji futurystycznie wyglądające obiekty nie były już dostępne dla nikogo z zewnątrz. Od czerwca 1964 roku decydowano o kształtach, kolorach i funkcjach samochodów marki. „Łatwiej dostać się do Fort Knox niż N10” – powiedział wówczas jeden z wtajemniczonych.
Oficjalna inauguracja budynku była kamieniem milowym w historii europejskiej motoryzacji. Było to największe studio projektowe będące własnością producenta samochodów na Starym Kontynencie. Do tego czasu większość europejskich producentów samochodów często zlecała zewnętrznym specjalistom rozwój nowych samochodów koncepcyjnych. Północne Włochy, szczególnie obszar wokół stolicy Piemontu, Turynu, były uważane za mekkę projektowania samochodów. Pietro Frua, Giuseppe „Nuccio” Bertone i Pininfarina założyli swoje firmy projektowe między Alpami a Apeninami. To oni byli odpowiedzialni za projektowanie wielu nowych modeli i koncepcji producentów samochodów.
W budynku znanym jako N10 w Rüsselsheim mieściły się trzy nowe wydziały. Dział projektowania wnętrz określał kształty i materiały kabin samochodów oraz projektował siedzenia, deski rozdzielcze i tapicerkę. Drugi dział zajmował się karoserią. Pracował nad twarzą, sylwetką i proporcjami samochodu, nadając każdemu modelowi własny charakter. Chociaż łączenie i nacisk na prace projektowe były nowością w europejskim przemyśle motoryzacyjnym, trzeci dział N10 otrzymał po prostu zadanie pionierskiej pracy.
Po raz pierwszy w Europie Opel stworzył zespół najlepszych projektantów, którzy wykraczali poza granice codziennej działalności i rozwijali znane serie modeli wybiegając w przyszłość. Podczas gdy inni rozwijali co najwyżej kształt nowej karoserii, Advanced Design poświęcał swoją pracę całkowicie nowym koncepcjom samochodów, koncentrując się na ideach mobilności i wymaganiach klientów w przyszłości.
Ile kosztuje nowy Opel Astra w Polsce? Sprawdź ofertę
Opel Experimental GT – pierwszy samochód koncepcyjny
Opel zbudował własne studio, które stanowi integralną część działalności marki. W 1965 roku, zaledwie rok po rozpoczęciu działalności N10, na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie (IAA) wystawiony został pierwszy projekt wizjonerów skupionych wokół Erharda Schnella: Opel Experimental GT, pierwszy koncepcyjny samochód opracowany przez europejskiego producenta. Jedynym celem prototypu było pokazanie możliwości nowych form twórczych. Na żadnym etapie rozwoju nie był planowany jako pojazd produkcyjny.
Sprawy potoczyły się jednak inaczej. Opinie mediów i opinii publicznej na temat projektu o charakterystycznym „kształcie butelki coca-coli” były rewelacyjne. Nikt nie spodziewał się tak ekstrawaganckiego samochodu sportowego od Opla. Szybko zapadła decyzja o wprowadzeniu modelu GT do produkcji seryjnej. Zaledwie trzy lata po pierwszej prezentacji na IAA, prototyp GT w rekordowym czasie przekształcił się w samochód produkcyjny.
Wizjonerskie podejście Opel Design Studio szybko przekształciło się w europejską szkołę projektowania motoryzacyjnego, która w magiczny sposób przyciągała najlepszych w branży. Lista byłych pracowników studia brzmi jak zestaw najważniejszych postaci w świecie projektowania motoryzacyjnego: Anatole Lapine, Erhard Schnell, George Gallion, Charles M. „Chuck” Jordan, Herbert Killmer, Chris Bangle, Murat Nasr i Hideo Kodama. Wielu z nich w trakcie swojej kariery zawodowej trafiło do innych producentów, po tym jak wiele lat później inne marki również założyły własne studia projektowe. Wiele pomysłów, kształtów i założeń projektowych w samochodach powstało w Rüsselsheim i sięga lat 60. XX wieku.
Zobacz także: Opel będzie oferował 5 lat gwarancji w Polsce. Co z pozostałymi markami Stellantis?
Opel CD i Monza
Lista ikon designu stworzonych przez Opel Advanced Design Studio na przestrzeni 60 lat jest nie do przebicia ze względu na swoją różnorodność. Po Oplu Experimental GT szybko pojawił się Opel CD, opływowe coupé z silnikiem V8 w 1969 r., GT2 z przesuwanymi drzwiami w 1975 r. i niezwykle zoptymalizowany aerodynamicznie Opel Tech1, którego współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,235 stanowił absolutny punkt odniesienia na początku lat 80. .
Koncepcyjny Opel Monza, zaprezentowany w 2013 roku, dał już pierwszy rzut oka na śmiały i czysty język stylistyki obecnego designu Opla, za który odpowiadał zespół kierowany przez wiceprezesa ds. designu Marka Adamsa. W 2018 roku Opel GT X Experimental był pierwszym studium, które pokazało przyszłość Opel Vizor, który niedługo potem zadebiutował w modelu seryjnym jako Opel Mokka. Dziś Vizor jest centralnym elementem stylistyki przodu całej gamy Opla. Ponadto po raz pierwszy można było zobaczyć panel Pure Panel, który oferuje duże ekrany cyfrowe i ogranicza wszystkie inne elementy obsługi do niezbędnych elementów, a teraz można go spotkać w każdej nowej serii Opla.
Najnowszym sukcesem Advanced Design jest Opel Experimental. Zaprezentowany w zeszłym roku koncept daje wgląd w przyszłość marki. Dzięki imponującym proporcjom, inteligentnym rozwiązaniom aerodynamicznym, wysoce efektywnemu wykorzystaniu przestrzeni, a także najnowszej technologii oświetleniowej i materiałom elektrochromowym, elektryczny Opel Experimental reprezentuje przyszłość Opla w branży motoryzacyjnej.
60 lat po otwarciu pierwszego centrum projektowego producenta w Europie, projektanci Opla już pracują nad samochodami na nadchodzące dziesięciolecia — ekscytujące pomysły i koncepcje gwarantowane!
Najnowsze komentarze